דף הבית בידור ופנאי תיאטרון ביקורת: "האבא" – תעתועי זיכרון בהצגה מרגשת על אדם בערוב ימיו – בית ליסין
ביקורת: "האבא" – תעתועי זיכרון בהצגה מרגשת על אדם בערוב ימיו – בית ליסין
חיים נוי 22/08/15 |  צפיות: 2701

ביקורת: "האבא" – תעתועי זיכרון בהצגה מרגשת על אדם בערוב ימיו – בית ליסין

מאת חיים נוי

האבא היא הצגה מרגשת, העוסקת בתעתועי זיכרון, באדם בערוב ימיו וכאשר הדמנציה מתחילה לקנן בו ולהתפשט מיום ליום , והוא מנסה, לשווא, בכל כוחו, להרים ראש ולא לתת למוחו לשקוע.

ההפקה העולה בתיאטרון בית ליסין היא ייחודית בתצורה שלה ושופעת משחק משובח של המשתתפים ובראשם השחקן ששון גבאי. הבמאי רוני פינקוביץ' הצליח ללהטט עם להקת השחקנים ולהעלות הצגה קולחת, מהפנטת, ייחודית במהלך הסצנות ובעיקר נשענת על משחק מוצלח של השחקנים והיכולת הדרמטית של ששון גבאי.

המחזה חובר לפני 3 שנים בידי הסופר והמחזאי הצרפתי פלוריאן זלר, 36, והוא מוצג בהצלחה בצרפת ובמקומות נוספים בעולם וזכה בפרס מולייר למחזה הטוב ביותר לשנת 2014 בפריז.

המחזה נכתב במקור עבור השחקן הישיש רוברט הירש בן ה-89 שביצע אותו בהצלחה מרשימה בתיאטרון הפריזאי.

העלילה עוסקת באנדרה, גבר בגיל מתקדם מהנדס לשעבר, המתגורר בפריז בדירת בתו, אן. אנדרה , עדיין עצמאי בהליכותיו ולכאורה צלול במוחו, מוצא עצמו בהדרגה צופה במתרחש במעין חזיון תעתועים, כאשר עבר והווה מתמזגים והדמויות מחליפות פנים ואין הוא יודע מי הוא מי והיכן הוא נמצא. תעתועי הזיכרון מוצגים בסצנות מבריקות שבהם מתחלפים הגיבורים ועימם מקום העלילה והזמן . אנדרה לוקה כפי הנראה באלצהיימר המתפשט והולך מיום ליום ומצבו מחמיר, בעוד בתו ומקורביו מנסים לשמור על כבודו, קיום שלום המשפחה וניהול החיים באורח תקין. האלצהיימר היא מחלה המקננת במוחם של האנשים הלוקים בדמנציה ותוצאותיה ההדרגתיות הן כואבות ומכאיבות ללוקים בה וליקיריהם.

ההצגה מהולה במשחק רווי רגש, עם הומור שאינו משפיל ועם איכות תיאטרלית המעניקה לצופים חוויה ייחודית ומעניינת, בין היתר בגלל צורת התנהלותה.

ששון גבאי באחד מתפקידיו המרשימים ביותר, שוחה בהצגה באופן קולח, מעולה ונפלא. הזעקה הבלתי נשמעת שלו לגאולה מהבלתי נודע ומהמתרחש מולו, היא כלילת השלמות.

יעל וקשטיין מגלמת את בתו אן והיא משחקת באורח מוצלח מאוד, מקצועי ונהדר.

ירדן גוז מגלמת את לאורה, המטפלת שמגיעה לטפל באנדרה לאחר שדחה את כל האחרות. היא מרשימה את הקשיש והוא מעוניין שתמשיך לבוא ולטפל בו. ירדן מגישה משחק ברור, אמין, קולח ומעולה. יש לה פוטנציאל משובח.

חי מאור מגלם את בן הזוג של הבת וגם מטפל סיעודי ומשחקו טוב מאוד , במיוחד בקטע ההזיה שבו הוא מאיים על אנדרה.

מיכל לוי מגלמת גם היא את המטפלת וגם אחות במוסד סיעודי והיא מרשימה ומוצלחת.

טל דנינו מגלם את בן הזוג של הבת ומשחקו טוב מאוד ויפה.

התרגום של דורי פרנס הוא עכשווי וקולח. התפאורה של כנרת קיש היא פונקציונאלית ויפה. התלבושות של אורן דור הן פרקטיות ונאות והולמות את נושאי התפקידים. רן בגנו אחראי למוזיקה הנעימה. אורי מורג עיצב תאורה ראויה ונאותה, במיוחד בקטעי ההזיה והחלפת המצבים.

הכותב הוא חיים נוי, עיתונאי, עורך ראשי סוכנות החדשות הבינ"ל IPA, עורך ראשי לשעבר סוכנות הידיעות עתים, חבר אגודת העיתונאים, חבר תא מבקרי התיאטרון באגודת העיתונאים.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 חיים נוי

חיים נוי, עיתונאי, עורך ראשי של סוכנות החדשות הבינ"ל IPA, לשעבר עורך ראשי של סוכנות הידיעות עתים, חבר תא מבקרי התיאטרון באגודת העיתונאים



 


מאמרים נוספים מאת חיים נוי
 
בומברדייה חושפת זהות מותג חדש ונועז ברחבי העולם בזמן שהחברה נוסקת לעבר עתיד שאפתני
*לוגו חדש חוגג את המעבר המוצלח של החברה לתעופה עסקית טהורה. הסמל עצמו, בומברדייה מאך, מציג צללית של מטוס השובר את מחסום הקול, בעוד משיכות הרוח מעל כנף מתייחסות למורשת החברה

קבוצת זאהיד מוכרת כ"מעסיק המוביל במזרח התיכון לשנת 2024"
ביום חמישי, 18 בינואר 2024, ג'דה, ממלכת ערב הסעודית: מכון המעסיקים המובילים (Top Employers) הכיר בקבוצת זאהיד (Zahid Group ) כמעסיק מוביל במזרח התיכון לשנת 2024, והציב את הקבוצה בין 10% המעסיקים המובילים בממלכת ערב הסעודית.

משרד עורכי דין רוזן המדורג ראשון מעודד את משקיעי Perion Network Ltd. לקבל ייעוץ
משרד עורכי דין רוזן המדורג ראשון מעודד את משקיעי Perion Network Ltd. לקבל ייעוץ לפני מועד אחרון חשוב בתביעה ייצוגית בניירות ערך – PERI

רוזן, יועץ השקעות מוביל, מעודד את משקיעי Checkpoint Therapeutics, Inc לקבל ייעוץ
רוזן, יועץ השקעות מוביל, מעודד את משקיעי Checkpoint Therapeutics, Inc לקבל ייעוץ לפני מועד חשוב בתביעה ייצוגית בניירות ערך – CKPT

רוזן, משרד עורכי דין מהשורה הראשונה, מעודד את משקיעי Ocugen, Inc לקבל ייעוץ
רוזן, משרד עורכי דין מהשורה הראשונה, מעודד את משקיעי Ocugen, Inc לקבל ייעוץ לפני תאריך יעד חשוב בתביעה ייצוגית בניירות ערך שהוגשה לראשונה על ידי המשרד – OCGN

רוזן, יועץ למשקיעים גלובלי, מעודד את משקיעי AST SpaceMobile, Inc. לקבל ייעוץ
רוזן, יועץ למשקיעים גלובלי, מעודד את משקיעי AST SpaceMobile, Inc. לקבל ייעוץ לפני תאריך יעד חשוב בתביעה ייצוגית בניירות ערך – ASTS

רוזן, משרד עורכי דין מוביל, מעודד את משקיעי HireRight Holdings Corporation לקבל ייעוץ
רוזן, משרד עורכי דין מוביל, מעודד את משקיעי HireRight Holdings Corporation לקבל ייעוץ בתביעה ייצוגית בניירות ערך – HRT

ריסקיפייד תדווח ב-15 במאי על התוצאות הכספיות לרבעון הראשון של 2024
חברת ריסקיפייד ‏Riskified Ltd ‏(NYSE: RSKD), מובילה בתחום הפתרונות למניעת הונאות מסחר אלקטרוני ובתחום פיתוח פתרונות חכמים לניהול סיכונים, הודיעה היום כי תפרסם את התוצאות הכספיות שלה לרבעון הראשון של שנת 2024 לפני פתיחת השוק ב-15 במאי 2024. בתאריך זה, חברי ההנהלה יקיימו שיחת ועידה אשר תשודר בשעה 8:30 בבוקר ET, במהלכו ידונו בעסקי החברה ובתוצאות הכספיות.

סגן נשיא ExaGrid למכירות באזור EMEA ו-APAC מונה למנהל ערוץ אזורי
אנדי וולסקי הוכר ברשימת ראשי הערוצים של CRN בריטניה לאזור EMEA ו-APAC

EIG MidOcean Energy משלימה רכישה של 20 אחוזים ממניות Peru LNG
MidOcean Energy ("MidOcean"), חברת גז טבעי נוזלי (LNG) שהוקמה ומנוהלת על ידי EIG, משקיעה מוסדית מובילה במגזרי האנרגיה והתשתיות העולמיים, הודיעה היום על השלמת ההסכם עליו הכריזה קודם לכן לרכישת 20 אחוזים ממניות SK earthon ‏("SK") ב-Peru LNG ‏("PLNG"), הבעלים והמפעילה של המתקן הראשון בדרום אמריקה לייצוא גז טבעי נוזלי.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI