דף הבית חוק ומשפט מיסים הבנקים בעולם – ביטול החיסיון הבנקאי – גילוי מרצון
הבנקים בעולם – ביטול החיסיון הבנקאי – גילוי מרצון
איתמר כוכבי 11/02/16 |  צפיות: 3094

הבנקים בעולם – ביטול החיסיון הבנקאי – גילוי מרצון



ד"ר איתמר כוכבי עורך דין, רואה חשבון וכלכלן

הטכניון – הפקולטה להנדסת תעשייה וניהול, מרצה בקורסים "חשבונאות ניהולית מתקדמת" ו"בקרת עלויות".

מרצה מצטיין טכניוני – הצטיינות יתירה בהוראה לשנת תשע"ה סמסטר חורף.

אוניברסיטת חיפה – הפקולטה לניהול – מנהל עסקים, מרצה בקורס "עקרונות החשבונאות" לתואר MBA.

מחבר הספר: "רווחה בעולם קפיטליסטי" Welfare in a Capitalist World, אשר יצא לאור בהוצאת ספריית גלובס.

ד"ר מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה Dr. Faculty of Law, University of Haifa.

מטרת התזכיר המובא להלן, הינה מניעת אפשרות מתושבים ישראלים בעלי חשבונות בנק בחו"ל להתחמק מתשלום מס במדינת ישראל באמצעות גופי שליטה. תזכיר החוק כולל שינויים בפקודת מס הכנסה ובחוק איסור הלבנת הון כפי שמופיע להלן.

התזכיר מדגיש את קיומם של הסממנים להתערערות מעטה החיסיון הבנקאי הנהוג במדינות שונות.

תזכיר חוק לתיקון פקודת מס הכנסה (תיקון מס'), התשע"ה-2015 הופץ להערות הציבור​

​ביום 15.11.2015 הופץ להערות תזכיר חוק לתיקון פקודת מס הכנסה (תיקון מס'), התשע"ה-2015 (להלן: "התזכיר").

התזכיר הופץ מחדש לאחר שפורסם ביום 6.10.2015, לאחר שנכללו בו מספר תוספות ושינויים מהותיים אשר לא נכללו בתזכיר הקודם, לרבות ביצוע תיקון עקיף בהגדרת "שליטה" בחוק איסור הלבנת הון והוראות מסוימות בעניין יישום הסכם פטקא.

להלן עיקרי התיקונים המוצעים:

1.הוראות מיוחדות בדבר ניכוי ודיווח בנוגע לתשלומים ממקור הכנסה אמריקאי.

2.הסמכה לקביעת תקנות בעניין הודעה ללקוח ומתן זכות טיעון במקרה שבו המוסד הפיננסי מסווג לקוח כתושב או אזרח זר מבלי שאותו הלקוח הצהיר על היותו כזה.

3.הגבלת השימוש במידע על ידי רשות המסים.

4.סעיף חובת יישום הסכמים אשר נועד להבהיר שהמדינה מחויבת לקיים את הסכם פטקא והסכם יישום מכוח החוק. הסעיף נדרש, בין היתר, כדי להבטיח שהעברת המידע עומדת בהוראות תקנות העברת מידע למאגרי מידע בחו"ל.

5.תיקון הגדרת שליטה בחוק איסור הלבנת הון כך שתתאים לסטנדרט הבינלאומי.

6.שינויים בסעיף העיצומים הכספיים.

כל הבנקים הגדולים בישראל החלו למעשה ביישום חובת הדיווח.

חובת דיווח על כל אזרחי ארה"ב:

בארה"ב קיימת חובת הדיווח. חובה זו חלה על כל ההכנסות כולל ריביות, אג"ח, מניות ודיבידנדים. אזרחי ארה"ב מחויבים בהגשת דוח על כל הכנסותיהם ונכסיהם אשר נמצאים גם מחוץ לגבולות ארה"ב.

המדיניות החדשה מחייבת גם בנקים זרים לדווח לרשות המיסים האמריקאית על חשבונות ועל פיקדונות של אזרחים אמריקאים וכן על חברות זרות שרבים מנהלי מניותיהן, הם אמריקאים. חובה זו נקבעה בהוראות חקיקת הפטקא Act Foreign Account Tax Compliance.

נספח 1 להסכם, כולל הוראות למוסדות הפיננסים באשר לביצוע בדיקות לזיהוי החשבונות החייבים בהעברת מידע.

נספח 2 להסכם, כולל את רשימת הגופים והחשבונות הפטורים מדיווח.

הנספח קובע למעשה כי גופים המנהלים את החיסכון הפנסיוני בישראל לא יהיו חייבים בדיווח על חשבונות החיסכון הפנסיוני שהם מנהלים.

בנוסף, גופים פיננסיים המהווים סיכון נמוך לשימוש למטרות של העלמת מס, יהיו פטורים מדיווח, כמו למשל קרנות השתלמות לשכירים, קופות גמל למטרות מיוחדות (למשל, למחלה או חופשה) או נאמנים על תכניות אופציות לעובדים לפי סעיף 102 לפקודת מס הכנסה.

תוצאות וסיכום:

ההסדר שנקבע, מאלץ את הבנקים בכל העולם לחתום על ההסכם עם רשות המס האמריקאית. במידה שלא יעשו כן, הם יהיו כפופים לניכוי מס במקור של 30% מההכנסות של אותו הבנק של ארצות הברית או ממכירת נכסים ומניות ואגחי"ם בארצות הברית.

ארה"ב חוקרת את הבנקים בעולם ובכללם את הבנקים בישראל. במסגרת החקירות, צפוי בנק במערב אירופה, לשלם לשלטונות ארה"ב כשני מיליארד דולר וחצי, לסגירת הנושא במישור האזרחי.

הפתרון: גילוי מרצון

גילוי מרצון הינו הליך "ידידותי", המאפשר לתושבי ישראל לדווח על הכנסות בחו"ל מבלי שיפתח נגדם הליך פלילי. מטרתו הנה גביית מס אמת מתושבי ישראל, המחזיקים כספים בחשבונות בחו"ל.

משרדנו עוסק בגילוי מרצון שנים רבות, בליווי ד"ר במשפטים, עורך דין ורואה חשבון שעיסוקו העיקרי בגילוי מרצון וענייני תושבות. למשרדנו יש ניסיון מוכח בשוויץ, ארה"ב, בריטניה, גרמניה, צרפת, אוסטרליה, לוקסמבורג, ניגריה וקפריסין.

בסעיפים  1.1, 1.5 ו-4.4 להוראת הנוהל גילוי מרצון ("הוראת השעה") שמספרה 11608911 נאמר:

"רשות המסים הגבירה לאחרונה את מאמציה לחשיפתם של רכוש וכספים לא מדווחים המוחזקים על ידי ישראליים מחוץ לישראל ובכוונתה לנקוט בפעולות מגוונות נוספות בעניין זה,  בעתיד הקרוב.  כמו כן יצוין, כי אחד הטעמים לפרסום הוראת השעה בעיתוי הנוכחי הינו קיומם של סממנים להתערערות מעטה החיסיון הבנקאי הנהוג במדינות שונות.

בעקבות בדיקה אשר נערכה בהנהלת רשות המסים, הוחלט כי במקרים המפורטים להלן, תינתן אפשרות לתושבי ישראל המחזיקים מחוץ לישראל כספים, רכוש, הון וכו' (להלן: "נכסי חוץ"), אשר ההכנסות בגינם לא דווחו עד כה בישראל (ומכאן שגם לא שולם המס בגינן), לבצע מהלך של "גילוי מרצון", (אשר יקנה באותם מקרים חסינות מנקיטה בהליך פלילי (במישור דיני המס בלבד), וכן יעניק הקלות במישור הגביה – ריבית, הפרשי הצמדה וקנסות (להלן: "הוראת השעה"). בקשה שעומדת בקריטריונים האמורים לעיל תאושר על ידי הוועדה ובכך תינתן לפונה חסינות מפני כל סנקציה פלילית במסגרת דיני המס שבסמכות רשות המסים, זאת בכפוף לתנאים ולסייגים שבנוהל הקבוע."

הליך הגילוי מרצון, מאפשר לבעלי הכנסות או חשבונות בחו"ל, להעביר את חשבון הבנק בחו"ל לישראל (או אף להשאירו בחו"ל), תוך שימוש חופשי בכסף, בארץ או בחו"ל.

הבקשה לגילוי מרצון מיועדת בין השאר, לאזרחים שלא דיווחו עד כה כדלקמן: רווחי הון בחו"ל, חשבונות בחו"ל, שכר דירה בחו"ל, הכנסות מפיקדונות וניירות ערך בחו"ל, בעלי ירושה מחו"ל אשר כספם מופקד בחו"ל ובעלי הכנסה מריבית או ניירות ערך, או כל חשבון או הכנסה אחרת אשר קיימת סבירות כי תחויב בדיווח או מיסוי.

הערה:  המידע המוצג במאמר הינו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים. רק הוראות החוק, הפסיקה או הוראות המוסד המטפל, מחייבות וקובעות.

הכותב: ד"ר איתמר כוכבי, הינו מרצה בפקולטה הנדסת תעשייה וניהול בטכניון בחיפה כ-20 שנה, בקורסים חשבונאות ניהולית מתקדמת ובקרת עלויות. כמו כן, מרצה באוניברסיטת חיפה, בפקולטה לניהול – מנהל עסקים, לתואר MBA, בקורס "עקרונות החשבונאות".

ד"ר מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה. Dr. Faculty of  Law, University of Haifa, ISRAEL.

במקצועו רואה חשבון וכלכלן (כ-23 שנה), וכן עורך דין. בעל משרד עריכת דין (רואה חשבון), בקריית הממשלה בחיפה. תחום התמחותו דיני מיסים, משפט מסחרי ודיני עבודה.

מחבר הספר: "רווחה בעולם קפיטליסטי" Welfare in a Capitalist World, אשר יצא לאור בהוצאת ספריית גלובס.

מיקום המשרד: קריית הממשלה פל ים  7, חיפה, טל: 8621350- 04, פקס: 8621349- 04, פל': 5443671- 050

e-mail: [email protected]


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 איתמר כוכבי

הכותב: ד"ר איתמר כוכבי, הינו מרצה בפקולטה הנדסת תעשייה וניהול בטכניון בחיפה כ-16 שנה, בקורסים חשבונאות ניהולית מתקדמת ובקרת עלויות. ד"ר מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה.

 במקצועו רואה חשבון וכלכלן (כ-21 שנה) , וכן עורך דין. בעל משרד עריכת דין (רואה חשבון), בקריית הממשלה בחיפה. תחום התמחותו דיני מיסים, משפט מסחרי ודיני עבודה.

מחבר הספר: "רווחה בעולם קפיטליסטי" Welfare in a Capitalist World, אשר יצא לאור בהוצאת ספריית גלובס.

 

מיקום המשרד: קריית הממשלה פל ים  7, חיפה, טל: 8621350- 04, פקס: 8621349- 04, פל': 5443671- 050

 e-mail: [email protected]



 


מאמרים נוספים מאת איתמר כוכבי
 
אחריות הדירקטוריון (תקציר לקראת השיעור)
פרופ' גרוס, מאיר את תשומת ליבם של כל המבקשים לכהן בתפקיד הדירקטור כי המגמה היא לראות בכך מקצוע הדורש סטנדרט מסוים – יותר לא מדובר בסטנדרט התנהגות של "אדם סביר", אלא בסטנדרט התנהגות של "מקצוען סביר".

הצהרת תושבות מס ליחיד, בעל אזרחות נוספת
12/12/17 | מיסים
אזרחי ישראל בעלי אזרחות נוספת מכל מדינה אחרת, צפויים להידרש למלא תצהיר ודוחות מס לפי בקשת הבנקים בישראל. בעקבות יישום הסכם ה-CRS בישראל, אשר תוקפו אמור להיכנס באמצע שנת 2018, ייאלצו תושבי ישראל שהינם בעלי אזרחות נוספת זרה, לדווח על חשבונם בעקבות פניית הבנקים בישראל. בעלי האזרחות הנוספת הזרה, ידרשו לדווח כי הכספים בחשבונם מוצהרים ושולם עליהם מס כנדרש בחוק בישראל ובעולם.

הלוואת זכאות של משרד הבינוי והשיכון אל מול המשכנתא
חוק המקרקעין, התשכ"ט-1969 מכיר במשכנתא כאחת מבין הזכויות הקנייניות בישראל. בהתאם לסעיף 4 לחוק, משכנתא היא "מישכון של מקרקעין". הגדרת "מישכון" קבועה בסעיף 1 (א) לחוק המישכון, התשכ"ז-1967, ולפיה, מישכון הינו "שעבוד נכס כערובה לחיוב; הוא מזכה את הנושה להיפרע מהמשכון אם לא סולק החיוב".

חברה בנייה קבלנית – רקע, הסבר ודוחות כספיים
22/11/17 | כללי
סביב המושג חברת בניה קבלנית קיים ערפול מסוים, שכן אין לו הגדרה קבועה. ניתן לומר כי חברת בניה היא גוף המועסק בשלב כלשהו בחיי פרויקט הבניה. ייתכן והחברה תהיה אחראית על החלק ההנדסי – הקמה פיזית של הפרויקט ויתכן כי חברת הבנייה תהיה יזמית-שיווקית. דהיינו, כזו שתעסוק ברכישת קרקעות, השגת היתרים ואישורי בנייה ושיווק הפרויקט.

רילוקיישן חדש
16/11/17 | מיסים
לאחרונה פרסמה החטיבה המקצועית של רשות המיסים, החלטה חדשה בנושא עובדי הרילוקיישן. החלטה זו נועדה להחליף את ההחלטה הקודמת, משנת 2014. ההחלטה מחודש נובמבר 2017, קובעת תנאים לפיהם העובדים יוכלו לעבוד בחו"ל, לשלם מס בחו"ל ולא לשלמו בארץ ולא להיפגע בדרישות מס "מנופחות" במועד חזרתם ארצה.

ישראלים בעלי אזרחות נוספת, יידרשו להצהיר לבנקים כי שולמו מיסים על הכספים
15/11/17 | מיסים
אזרחי ישראל בעלי אזרחות נוספת מכל מדינה אחרת, צפויים להידרש למלא תצהיר ודוחות מס לפי בקשת הבנקים בישראל. בעקבות יישום הסכם ה-CRS בישראל, אשר תוקפו אמור להיכנס באמצע שנת 2018, ייאלצו תושבי ישראל שהינם בעלי אזרחות נוספת זרה, לדווח על חשבונם בעקבות פניית הבנקים בישראל. בעלי האזרחות הנוספת הזרה, ידרשו לדווח כי הכספים בחשבונם מוצהרים ושולם עליהם מס כנדרש בחוק בישראל ובעולם.

גילוי מרצון אמור לשוב לפעולה בשנת 2018 – חשבונות בנק בחו"ל
07/11/17 | מיסים
נוהל הגילוי מרצון אמור לשוב ולפעול ביום ה-1 בינואר 2018, ובכך להעניק הזדמנות נוספת לבעלי "ההון הבלתי מדווח" להצהיר על הונם ולהימנע מהליכים פליליים. לנוהל יש החשיבות רבה יותר לאור קבלת מידע ורשימות הישראלים מארה"ב ואירופה, להם הון בלתי מדווח בישראל ובחו"ל וטרם הגישו בקשה לגילוי מרצון.

סילבוס חשבונאות ניהולית מתקדמת תשע"ח 2018-2017
מרצה: ד"ר איתמר כוכבי, רו"ח-עו"ד טכניון – חשבונאות ניהולית מתקדמת - סילבוס חשבונאות ניהולית מתקדמת (094822) סמסטר חורף תשע"ח

סילבוס אוניברסיטת חיפה – עקרונות החשבונאות – הפקולטה לניהול – תואר MBA
התמחות בניהול אסטרטגי של משאבי אנוש שם הקורס: עקרונות החשבונאות מספר הקורס: 6204 שם המרצה: ד"ר איתמר כוכבי – רואה חשבון וכלכלן – עורך דין ונוטריון. שעות קבלה: בתיאום מראש דואר אלקטרוני: [email protected] אוניברסיטת חיפה – עקרונות החשבונאות – הפקולטה לניהול – תואר MBA

תוצאות משאל המרצה הטוב - 2016/17
תוצאות משאל המרצה הטוב - 2016/17 הפקולטה להנדסת תעשייה וניהול בטכניון שנת לימודים 2016/17
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI