דף הבית רוחניות פרשת השבוע פרשת "דברים"
פרשת "דברים"
דוד דרומר 11/08/16 |  צפיות: 2736

פרשת "דברים"

"בעבר הירדן, בערבות מואב, הואיל משה באר את התורה הזאת..." (דברים א'/ה').

רש"י מפרש "הואיל - התחיל". אם כן, נשאלת השאלה: הרי עברו 40 שנה מאז דיבר משה על דיני התורה ובמרה שם לו חוק ומשפט: שבת, פרה אדומה, כיבוד הורים וכו'.  היתכן לומר שרק עכשיו "הואיל" - "התחיל" משה לבאר את התורה?

מכאן אנו למדים מוסר השכל: ככל שאדם לומד יותר, יודע יותר ומלמד יותר - הוא מבין שהוא נמצא רק בתחילת הדרך, בראשיתו של מסע ארוך בים לימוד התורה, שעליה נאמר: "ארוכה מארץ מידה ורחבה מיני ים" (איוב י"א/ט'). התורה כל כך רחבה ומורכבת שאף משה רבנו, אחרי 40 שנות הוראה וחינוך, עדיין מרגיש שהוא עומד בפתח השער - בתחילת הדרך, עדיין לא נכנס פנימה.

נאמר: "אוהב ה' שערי ציון מכל משכנות יעקב" (תהלים פ"ז/ב'), הקב"ה אוהב את אלה המרגישים שהם עדיין בפתח, בשער, למרות גדולתם וידיעותיהם הרבות יותר מכל "משכנות יעקב" , אותם אנשים שחושבים שהם כבר שוכנים בפנים - בתוככי התורה ויודעים כבר הכל. שהרי, תכלית הידיעה היא השאיפה ללמוד יותר ולהגיע לעומק ולראות בכל צעד של התקדמות את ראשית הדרך.

עוד בהיותם במדבר, בראשית דרכם לארץ, אמר ה' לעם ישראל: "ראה נתתי לפניכם את הארץ, בואו ורשו את הארץ אשר נשבע ה' לאבותיכם...ולזרעם אחריהם" (דברים א'/ח'). ראה עכשיו את הארץ שניתנה לך. כלומר: אם תסגלו את ההרגשה שהארץ כבר ניתנה לכם ותבטחו בבורא, אזי ההבטחה תבוא לידי מימוש מלא, בקרוב. אם כן, "בואו ורשו את הארץ" שניתנה לכם עוד מימי האבות, שהרי אתם יורשים את ירושת אבותיכם ולא כובשים אדמה זרה של עם אחר. מלשונו העכשווית של משה "בואו ורשו" אנו למדים על מידת הביטחון שמשה הקנה לעם ישראל. הדבר דומה לאדם שמשתוקק למשהו למרות שנכון לרגע זה אין ביכולתו להשיג את הדבר, אך מידת הביטחון הנמצאת בו מקנה לו את התחושה שעוד מעט קט הוא ישיג את מבוקשו. אך כל זה בתנאי אחד: שזה יהיה "ולזרעם אחריהם" - שהצאצאים שלכם ילכו בדרכי אבותיכם. כפי שאבותיכם בטחו בה' והלכו בדרך התורה, כך עליכם לבטוח בקב"ה ולנהוג כפי שציווה אתכם בתורה הקדושה, שגם היא ניתנה לכם "מורשה".

חז"ל דרשו על הפסוק: "תורה ציוה לנו משה, מורשה קהילת יעקב" - "אל תקרי מורשה אלא מאורסה" (פסחים מט' ע"ב). האירוסין הם התחלת הקשר המחייב בין בני הזוג, ורק אחריהם באים הנישואים. קהילת יעקב קיבלה את התורה כמורשה אך עליה להתייחס כאילו זה עדיין שלב האירוסין, ההתחלה . יש עוד הרבה מה להכיר והרבה ללמוד למרות ההכרות הקיימת.

כך גם בפרשתנו - משה רבנו, שהיה ענק הדור לאחר לימוד מעמיק ועיסוק רב בתורה, הרגיש עדיין שהוא נמצא בתחילתה, בראשיתה של התורה ולכן נאמר: "הואיל (התחיל) משה באר את התורה" .

דוד דרומר

מתוך עלון "חוויית השבוע" של "החוויה היהודית"

אתר: www.h-y1.coi.co.il

בעבר הירדן, בערבות מואב, הואיל,התחיל,שבת,פרה אדומה,כיבוד הורים,מורשה,מאורסה,התחלת הקשר,


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 דוד דרומר

דוד דרומר מנהל של חברת "אורי עוז הפקות",מיזמים חינוכיים,קשרי קהילה ומשימות לאומיות.



 


מאמרים נוספים מאת דוד דרומר
 
אמרי שפר י"ח כסלו ה'תשע"ט
26/11/18 | יהדות
אחת השאלות אותן נשאל כל אדם העולה לבית דין של מעלה היא, האם ציפית לישועה?! האם היית אופטימיסט?! האם התרכזת בחצי הכוס המליאה שבחיים?!

אמרי שפר ג' כסלו ה'תשע"ט
12/11/18 | יהדות
חלום הסולם מלמדנו על הקשר בין שמים לארץ. עלינו להיות מעורבים בין הבריות בחיים הארציים ועם זאת לעבוד על המידות ולנהוג בדרך התורה.

אמרי שפר כ"ח חשון ה'תשע"ט
06/11/18 | יהדות
הימנע במידת האפשר מלאכול בחפזון. גם בביתך, אל תבלע במהירות את מזונך. האכילה, פעולת קודש היא, ודרושה לה צלילות דעת מרבית.

אמרי שפר כ"ו חשון ה'תשע"ט
04/11/18 | יהדות
אסור לשום אדם בעולם, גם אם הוא צדיק גדול כאברהם אבינו, לנסות ולהבין בעת צרה מדוע כך השם יתברך מתנהג עמו.

אמרי שפר כ"ב חשון ה'תשע"ט
31/10/18 | יהדות
דברו אם ילדכם בצורה כזאת שהם ישמחו להקשיב לכם, הקשיבו להם בצורה כזאת שהם ישמחו לדבר אתכם.

אמרי שפר כ' חשון ה'תשע"ט
29/10/18 | יהדות
גדולה הכנסת אורחים יותר מקבלת פני השכינה. אנו למדים מאברהם אבינו שגדולה הכנסת אורחים יותר מקבלת פני השכינה,

אמרי שפר כ"ח תשרי ה'תשע"ט
07/10/18 | יהדות
אדם לא רשאי לטעון: "לא יכול", "אי אפשר" ועוד כהנה וכהנה 'אמרות שפר'. יש בנו את התכונות הנדרשות להגיע לפסגות בכל תחום,

אמרי שפר ט"ז תשרי ה'תשע"ט
25/09/18 | יהדות
הרה"ק מראפשיץ זי"ע שכח פעם את יום היארציי"ט של אמו ע"ה,

אמרי שפר י"א תשרי ה'תשע"ט
20/09/18 | יהדות
איתא במדרש (תנחומא אמור פרק כב) "ולקחתם לכם ביום הראשון וכי ראשון הוא והלא ט"ו יום הוא ואת אמרת ביום הראשון אלא ראשון הוא לחשבון עוונות" .

אמרי שפר כ"ד אלול ה'תשע"ח
04/09/18 | יהדות
במדרש רבה כאן איתא לא נפלאת היא ממך, ואם נפלאת - היא ממך שאין אתה עסוק בה.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI