דף הבית רוחניות פרשת השבוע פרשת "שופטים"
פרשת "שופטים"
דוד דרומר 08/09/16 |  צפיות: 2815

"שופטים ושוטרים תתן לך בכל שעריך...ושפטו את העם משפט צדק" (דברים ט"ז/יח').

מדרש רבה מסביר את הפסוק בדרך משל:

"אמר  רבי לוי: למה הדבר דומה? למלך שהיו לו בנים הרבה והיה אוהב את הקטן יותר מכולן והיה לו פרדס אחד והיה אוהבו יותר מכל מה שהיה לו. אמר המלך - נותן אני את הפרדס הזה שאני אוהבו מכל מה שיש לי לבני הקטן שאני אוהבו מכל בני. כך אמר הקב"ה - מכל האומות שבראתי איני אוהב אלא לישראל שנאמר: 'כי נער ישראל ואוהבהו...' (הושע י"א/א'), מכל מה שבראתי איני אוהב אלא את הדין שנאמר: 'כי אני ה' אוהב משפט...' (ישעיה ס"א/ח'). אמר הקב"ה: נותן אני מה שאהבתי לעם שאני אוהב".

משל זה מעורר תמיהה: וכי עשיית דין ומשפט צדק היא ייחודית רק לעם ישראל? הלא גם אומות העולם מקיימות מערכות משפט וצדק? יתרה מזו, ההתעסקות בדיני משפט מצריכה בגרות, הבנה ושיקול דעת ואלה אינם נמצאים בהכרח אצל נער קטן. מדוע, אם כן, ממשיל המדרש את עם ישראל ל"בן הקטן"?

התשובה לכך נמצאת ברמז שהמדרש נותן לנו, לסוג המיוחד של המשפט העברי, בהדגישו שמדובר ב"פרדס" ולא ב"שדה". המיוחד בפרדס הוא, שמגדלים בו פירות שמטרתם להסב עונג לאוכלם, בנוסף לצורך במזון בסיסי, לעומת הגידולים בשדה המדומים לדברים החיוניים לקיומו של האדם, כמו חיטה ושעורה. זהו בעצם ההבדל בין המשפט הכללי - המדומה ל"שדה", שהוא חיוני לקיום היומיומי של העולם וכל האומות חיות ופועלות לפיו, לעומת המשפט העברי - המדומה ל"פרדס", שמגמתו להסב עונג מיוחד. עמי העולם פועלים עפ"י חוקים ומוסכמות אוניברסליים קבועים, אין להם את הייחודיות שבתורה שבעל פה, הנותנת הסבר וגמישות. שופטי ישראל, לעומת זאת, נסמכים בנוסף על החוקים האוניברסאליים גם על התורה שבכתב והתורה שבע"פ, ועל פי פרד"ס - פשט, רמז, דרש, סוד. לכן יש בכוחם אף לבטל את נטיותיהם מפני רצון ה' ולהקטין עצמם מפני ה' ותורתו. בכך מסבים שופטי ישראל לאלוקים ואדם עונג, כמו הפרדס.

ומוסיף המדרש: "אמר הקב"ה לישראל: בני, חייכם, בזכות שאתם משמרים את הדין אני מתגבה...ועל ידי שאתם מגביהין אותי בדין, אף אני עושה צדקה ומשרה קדושתי ביניכם...ואם שמרתם את שניהם - הצדקה והדין - מיד אני גואל אתכם גאולה".

מכאן גם מובן הדימוי של עם ישראל ל"בן הקטן", התמים, שאין נזקפים לחובתו עדיין חטאים והוא מסב עונג לאביו. כך מבקש הקב"ה להסב לו עונג ע"י  "הבן הקטן" - עם ישראל - שחייו מושתתים על פי ה"פרדס" שקיבל ממנו.

דוד דרומר

חוויית השבוע שלי       http://2all.co.il/web/Sites13/hy3/

פרדס,הבן הקטן,פשט,רמז,דרש,סוד,חיטה,שעורה,שדה,נער ישראל,שופטים,שוטרים,משפט,חוויית השבוע שלי,פרשת השבוע,


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 דוד דרומר

דוד דרומר מנהל של חברת "אורי עוז הפקות",מיזמים חינוכיים,קשרי קהילה ומשימות לאומיות.



 


מאמרים נוספים מאת דוד דרומר
 
אמרי שפר י"ח כסלו ה'תשע"ט
26/11/18 | יהדות
אחת השאלות אותן נשאל כל אדם העולה לבית דין של מעלה היא, האם ציפית לישועה?! האם היית אופטימיסט?! האם התרכזת בחצי הכוס המליאה שבחיים?!

אמרי שפר ג' כסלו ה'תשע"ט
12/11/18 | יהדות
חלום הסולם מלמדנו על הקשר בין שמים לארץ. עלינו להיות מעורבים בין הבריות בחיים הארציים ועם זאת לעבוד על המידות ולנהוג בדרך התורה.

אמרי שפר כ"ח חשון ה'תשע"ט
06/11/18 | יהדות
הימנע במידת האפשר מלאכול בחפזון. גם בביתך, אל תבלע במהירות את מזונך. האכילה, פעולת קודש היא, ודרושה לה צלילות דעת מרבית.

אמרי שפר כ"ו חשון ה'תשע"ט
04/11/18 | יהדות
אסור לשום אדם בעולם, גם אם הוא צדיק גדול כאברהם אבינו, לנסות ולהבין בעת צרה מדוע כך השם יתברך מתנהג עמו.

אמרי שפר כ"ב חשון ה'תשע"ט
31/10/18 | יהדות
דברו אם ילדכם בצורה כזאת שהם ישמחו להקשיב לכם, הקשיבו להם בצורה כזאת שהם ישמחו לדבר אתכם.

אמרי שפר כ' חשון ה'תשע"ט
29/10/18 | יהדות
גדולה הכנסת אורחים יותר מקבלת פני השכינה. אנו למדים מאברהם אבינו שגדולה הכנסת אורחים יותר מקבלת פני השכינה,

אמרי שפר כ"ח תשרי ה'תשע"ט
07/10/18 | יהדות
אדם לא רשאי לטעון: "לא יכול", "אי אפשר" ועוד כהנה וכהנה 'אמרות שפר'. יש בנו את התכונות הנדרשות להגיע לפסגות בכל תחום,

אמרי שפר ט"ז תשרי ה'תשע"ט
25/09/18 | יהדות
הרה"ק מראפשיץ זי"ע שכח פעם את יום היארציי"ט של אמו ע"ה,

אמרי שפר י"א תשרי ה'תשע"ט
20/09/18 | יהדות
איתא במדרש (תנחומא אמור פרק כב) "ולקחתם לכם ביום הראשון וכי ראשון הוא והלא ט"ו יום הוא ואת אמרת ביום הראשון אלא ראשון הוא לחשבון עוונות" .

אמרי שפר כ"ד אלול ה'תשע"ח
04/09/18 | יהדות
במדרש רבה כאן איתא לא נפלאת היא ממך, ואם נפלאת - היא ממך שאין אתה עסוק בה.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI