דף הבית בידור ופנאי ספרות 1534אהבתה של גב רוטשילד-רומן מאת שרה אהרוני
1534אהבתה של גב רוטשילד-רומן מאת שרה אהרוני
ELYBIKORET 11/10/16 |  צפיות: 11505

1534אהבתה של גב' רוטשילד-רומןמאת שרה אהרוני

רומן היסטורי רחב יריעה, פריעטה של הסופרת שרה אהרוני, מגולל את סיפורה של משפחת רוטשילד. רומן עוצר נשימהועתיר רגשות, הכתוב ביד אמן, בצבעים עשירי מבע ובכישרון רב.

התקופה – שלהי המאה ה-18וראשית המאה ה-19. גוטל, נערה יהודייה המתגוררת ברחוב היהודים בפרנקפורט שבגרמניה,מתבוננת מבעד לחלון ברחוב היהודים הצר והאפל וקולטת את דמותו של הבחור המבריק ויפההתואר מאיר אמשל רוטשילד. בין השניים נרקם קשר ללא מילים. גוטל מתאהבת ומאיר מחזירלה אהבה בלהט ומבקש את ידה מאביה כדי לשאתה לאישה.

האב מסרב ולאחר התעקשותוהנמרצת של הבחור ופנייתו בפעם השלישית, ניאות האב, וגוטל הופכת לגברת רוטשילד וחייהמשתנים לבלי הכר.

סיפורה של שושלת רוטשילד נחשףמתוך דפי מחברות של יומן אישי שמנהלת גוטל מימי נערותה ועד אחרון ימיה (96). ביומנהחושפת גוטל את מחשבותיה ומאוויה הכמוסים.

מאיר, בעלה ואהוב לבה, מתוארכאדם נמרץ הפועל ללא ליאות. ("כאשר אני ישן המזל ער ושומר עלי. אם אישן הרבה – גםהמזל שלי יילך לישון"). הוא יוצא חוצץ כנגד ההגבלות והאיסורים המושתים על היהודיםופועל להוצאתה של הקהילה אל מחוץ למתחמי הגטו. חרף הקשיים הרבים הנערמים בדרכומצליח מאיר בעסקיו והופך למייסד של משפחת הבנקאים היהודיתהגדולה.

הרומן המצליח שפרץ כבר עם צאתולאור לצמרת רבי המכר, והמשיך וכיכב ברשימות רבי המכר במשך 28 (!) שבועות רצופים,מבוסס על תחקיר היסטורי מעמיק ומרשים שערכה הסופרת, ומצטיין ברקע היסטורי נכוןומדויק. שרה אהרוני כותבת על המאורעות שהתרחשו קרוב למאה שנים: שלטון הקיסרותהרומית הקדושה, המהפכה הצרפתית, מלחמות נפוליון, שינויים בחקיקה באשר לזכויותהיהודים, עלילת דמשק ועוד.

זהו ספר בעל תוכן היסטורימפעים ויחד עם זאת הוא אנושי ומלא רגשות אנושיים. המפגש עם דמותה של גוטל הוא שובהלב ואינו מותיר את הקורא אדיש לנוכח מרכיבי תכונותיה: אנושיות, חוכמה, צניעותואהבה. האישה החזקה מלווה את בעלה ואת ילדיה בשקט, בצניעות ובאהבה. כולם פותחים אתלבם בפניה, ולרוב עושים זאת בעת שהיא עסוקה במטלות המטבח ("המטבח הוא חולץ דיבור",מתוודה גוטל ביומנה).

בחירתה של הסופרת לכתוב אתהרומן מנקודת מבטה של האישה הגדולה גוטל היא בחירה מרעננת, המאפשרת להסב את המבטמהגברים העומדים בקדמת הבמה אל האישה המוצנעת אל מאחורי הקלעים, וליהחשף לאירועיםשספרי המידע אינם נותנים דעתם עליהם, כגון זה שלגוטל נולדו 19 ילדים ומהם שרדועשרה. שרה אהרוני נותנת לאובדן ביטוי מרגש ומעורר אמתפיה.

הספר פורש לפנינו עלילה רוויתמאבקים, תככים, יצרים, גאונות מסחרית, אהבות, היסטוריה מרתקת. נפרשים בפנינו חייםשל קהילה יהודית הנתונה תחת שלטון המטיל שורה ארוכה של גזירות והגבלות, חיי דלותואופל. עולם עלום על מרכיביו רבי הפנים, עתירי הרוח ודליהחומר.

מאיר וגוטל מנחילים לילדיהם אתערכי החריצות והמסירות, היושר וההתמדה, האחדות והדבקות במטרה. חמשת הבנים מתיישביםבערי בירה גדולות באירופה, מקימים רשת מסועפת של מוסדות פיננסיים והופכים לאימפריהכלכלית חובקת עולם.

בשפה רהוטה, מענגת, מפולפלתומסקרנת, מגישה לנו אהרוני ספר מרתק, שברגע שמתחילים לקרוא בו לא יכולים להניחו  עדלסיומו.

זהו הרומן השלישי של שרהאהרוני. רומן הביכורים שלה "אהבתה של סלטנאת", המביא את קורותיה של נערה יהודייהבאיראן (מבוסס על חייה של אמה), כבש את לב הקוראים וזיכה את הסופרת בפרס ספר הזהבובפרס ספר הפלטינה ושב אל דוכני חנויות הספרים בעקבות הצלחתו של "אהבתה של גברתרוטשילד".

Elybikoret -אלי ליאון, 11/10/2016 17:01

 

 


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 ELYBIKORET

אלי ליאון-ELYBIKORET



 


מאמרים נוספים מאת ELYBIKORET
 
1822דב נבון-תיאטרון תמונע
12/07/20 | תיאטרון
הצגת יחיד

1823 הכוזרי-תיאטרון תמונע
10/07/20 | תיאטרון
עפי ספר של יהודה הלוי

1821 הבן- תיאטרון הקאמרי
27/06/20 | תיאטרון
מחזה מרגש ביותר

1818אלף לילה ולילה-תיאטרון יפו
30/05/20 | תיאטרון
4 מתוך סיפורי אלף לילה ולילה

1816אורית וולף דוד דאור-מסע בשניים
24/03/20 | מוסיקה
שירים מאלבום ובכלל

1813שבילי הזמן
01/03/20 | מוסיקה
סולן פסנתרן צעיר מעולה

1811אורית וולף-לימור עובד
15/02/20 | מוסיקה
קונצרט נפלא

1810ג'נטלי-מחזמר בתיאטרון חיפה
13/02/20 | מוסיקה
מחזמר על הפליה .רוב השחקנים כההי עור

1809חלבה בטעם מלבי-אחוה
09/02/20 | עיצוב
טעם שלא קיים בעולם בחלבה יחודי לאחוה

1808רומאו ויוליה-בלט מוסיקה פרוקופייב
08/02/20 | מוסיקה
ביצוע בולשוי בלט
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI