דף הבית חוק ומשפט חוק ומשפט - אחר שֶׁאֵלוֹת הַבְהָרָה לְמוּמְחֶה
שֶׁאֵלוֹת הַבְהָרָה לְמוּמְחֶה
איתמר כוכבי 01/03/17 |  צפיות: 11681


שֶׁאֵלוֹת הַבְהָרָה לְמוּמְחֶה

 

ד"ר איתמר כוכבי עורך דין, רואה חשבון וכלכלן

הטכניון – הפקולטה להנדסת תעשייה וניהול, מרצה בקורסים "חשבונאות ניהולית מתקדמת" ו"בקרת עלויות".

מרצה מצטיין טכניוני – הצטיינות יתירה בהוראה לשנת תשע"ה סמסטר חורף.

מרצה מצטיין טכניוני – ראוי לשבח בהוראה לשנת התשע"ו.

אוניברסיטת חיפה – הפקולטה לניהול – מנהל עסקים, מרצה בקורסים "חשבונאות פיננסית" ו"עקרונות החשבונאות" לתואר MBA.

הפקולטה למשפטים – אוניברסיטת חיפה – מרצה בקורס "עקרונות החשבונאות וניתוח דוחות כספיים", לתואר מוסמך במשפטים LL.M עם התמחות במשפט עסקי מסחרי.

מחבר הספר: "רווחה בעולם קפיטליסטי" Welfare in a Capitalist World, אשר יצא לאור בהוצאת ספריית גלובס.

ד"ר מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה Dr. Faculty of Law, University of Haifa.

שִעוּרֵי מָבוֹא – שָׂכָר וְתָגְּמוּלִים – חֶשְׁבּוֹנָאִי, מִשְׁפָּטִי, מִסּוּיִי

מוּנָּחִים:

שֶׁאֵלוֹת

הצגת שאלות משמשת, לצד המעוניין, לבנייה ולהצגת הנושא בצורה יעילה.

שאלה הינה משפט, או עניין, או סוגיה, או בעיה אשר דנים בה, המנוסחת במלים מסוימות או מבוטאת בטון מסוים על מנת לקבל בתגובה מידע או תשובה.

הַבְהָרָה

הבהרה הינה מתן פרשנות, הסבר, פירוש או תוספת לדברים שנאמרו, אשר מטרתה לחדד עניין כלשהו הקשור אליהם.

שֶׁאֵלוֹת הַבְהָרָה

שאלות הבהרה הינן שאלות אשר נועדו להבהיר קביעותיו של מומחה. שאלות הבהרה באות להבהיר את הנקודות הלא ברורות, תוך הטלת ספק בדברים המובאים בחוות דעת.

חַוַוַת דַּעַת

חוות דעת הינה אמירה או הבעת מחשבה ברורה ובהירה תוך מתן חשיבה צלולה וחכמה בעלת תבונה. חוות דעת הינה הבעת דעה שמוסר מומחה בקשר לעניין מסוים שהובא בפניו לקבלת הערכה מקצועית. חוות הדעת הינה הצגהעמדה של מומחה ביחס לנושא שהועלה בפניו.

מוּמְחֶה

מומחה הינו מי שהוא בעל ידע בתחום בו ניתנה לו סמכות אקדמית או סמכות משפטית לתת ייעוץ.

מומחה הינו מי שבקיא, בעל ידע, הכשרה וניסיון בתחום המקנה לו מעמד המגדירו כמקצוען.

עֵד מוּמְחֶה הינו בעל מקצוע או בעל תואר, המעיד בפני בית המשפט בתחום התמחותו, בניגוד לעד רגיל, שעדותו מתמקדת בעובדות הידועות לו.

הגדרת מומחה ומומחה רפואי לצרכי משפט נקבעה בתקנה 125 לתקנות סדר הדין האזרחי, התשמ"ד-1984 (להלן: "תקנות סדר הדין האזרחי") בזו הלשון:

"מומחה" – רופא, מומחה רפואי, או מי שעוסק כמומחהבנושא שבמדע, במחקר, באמנות או במקצוע.

"מומחה רפואי" – רופא בעל תואר מומחה ששמו כלול ברשימת הרופאים שנתפרסמה לפי תקנה 344 לתקנות הרופאים (אישור תואר מומחה ובחינות), תשל"ג-1973.

מומחה מטעם בית המשפט

"130. (א) בית המשפט או הרשם רשאי, בכל עת ולאחר שנתן לבעלי הדין הזדמנות נאותה להשמיע את טענותיהם, למנות מומחה או מומחים לעניין במחלוקת בין בעלי הדין (להלן – מומחה מטעם בית המשפט)".

שֶׁאֵלוֹת הַבְהָרָה לְעֵד מוּמְחֶה

סעיף 134 (ג) לתקנות סדר הדין האזרחי, התשמ"ד-1984, עוסק בנושא הבהרות מהמומחה בגין חוות דעתו של המומחה אשר מונה ע"י בית משפט בזו הלשון:

134. (א)    ...

(ב)     ...

(ג)      בעל דין רשאי לבקש בכתב, באמצעות בית המשפט,הבהרות מהמומחה על חוות דעתו.

שאלות הבהרה נועדו להבהיר את חוות הדעת שאולי אינה ברורה או מדוייקת דיה, להבנה במידה הרצויה. השאלות באות להבהיר באופן טבעי וקליל את הדברים אשר לא היו ברורים לבעלי הדין, בחוות דעתו של המומחה. שאלות הבהרה אמורות לכלול נושאים המהווים קשר סיבתי בין השאלה העולה לנושא הספציפי המופיע בחוות דעתו של המומחה. השאלות אינן באות להעלות טיעונים חדשים אשר לאעלו בחוות דעת או לפניה אלא להבהיר או לפרש את הנקודות אשר אינן ברורות ואשר מטילות ספק בממצאים שהוגשו בחוות הדעת.

שאלות ההבהרה לא נועדו להטיל ספק באישיותו, מהימנותו או מקצועיותו של המומחה אלא להבהיר ממצאים אשר הוצגו בחוות דעתו ונסיבות או עובדות אשר הביאו את המומחה למסקנותיו. העד המומחה רשאי לסרב לענות על שאלות הבהרה כאשר אין שייכות בין השאלה לעובדות העולות מחוות דעתו. אשר על כן, רשאי העד המומחה לבקש כי השאלות האמורות יתוקנו או ישונו.

חל איסור על הגשת שאלות הבהרה שהינן טורדניות או קנטרניות המיועדות לקעקע את חוות דעתו של המומחה. יתר על כן, אין לשאול שאלות תיאורטיות, שאלות שאינן רלוונטיות או שאינן מבוססות על חוות דעתו של המומחה.

נוהל הגשת שאלות הבהרה מהווה אפשרות לבחון את השאלות ולא לענות לשאלות הנראות למומחה כי לא קיים קשר סיבתי בין השאלה לבין חוות דעתו. במקרה של שאלות מעין אלה, יבחן בית המשפט את השאלות ויחליט האם קיים צורך להסיר את שאלות אשר אינן קשורות לנושא. בית משפט רשאי לפסול את השאלות על פי הנסיבות המוצדקות, טרם עדותו של המומחה.

בית המשפט העליון בפסק דין, ע"א 107/88 שירלי כהן נ' פרידה לאף, קבע כדלהלן:

" - "שאלות הבהרה" כשמן כן הן: הן מיועדות להבהיר דברים שנאמרו בחוות הדעת. כך, למשל, אם מומחה קובע דרגת נכות באחוז מסוים, ללא שיציין או יפרט מה הפגם שמצא אצל הנבדק – יש מקום לבקשו להבהיר על סמך מה קבע מה שקבע. ובדומה לזה, קביעות שבחוות הדעת שמבקשים להבהירן, וניתן לעשות כן על ידי שאלות המופנות בכתב אל המומחה."

בפסק הדין, סופר בע"מ נ' זירד ואח' (סע' ב.3), קבעה כב' השופטת קרן אניספלד כדלהלן:

"שאלות הבהרה נועדו לבאר עניין סתום בחוות-דעתו של מומחה בית-המשפט, להסביר סתירה לכאורית שקיימת בה, לסלק דו-משמעות אפשרית בהבנתה ולפרש מסקנות שלא פורשו בה די הצורך. שאלות הבהרה אינן אמצעי לגיטימי לשם ניסיון לקעקע את חוות-הדעת או להשיג עליה, אף אינן מכשיר לבחינת מומחיות המומחה ומהימנותו... שאלה שמטרתה לקבוע 'ממצא נוח' לשואל חרף שהעובדהשלא אוזכר בחוות-הדעת היא שאלה שראויה להישאל בחקירה נגדית".

בנושא הבהרות לעומת חקירת מומחה: ר':

ע"א 107/88 שירלי כהן נ' פרידה לאף. קישור:

http://psakim.com/verdicts/no-cat/%D7%A2%D7%90-10788-%D7%A0%D7%92%D7%93-%D7%91%D7%91%D7%99%D7%AA-%D7%94%D7%9E%D7%A9%D7%A4%D7%98-%D7%94%D7%A2%D7%9C%D7%99%D7%95%D7%9F-%D7%91%D7%A9%D7%91%D7%AA%D7%95-%D7%9B%D7%91%D7%99%D7%AA-%D7%9E/

הערה: המידע המוצג במאמר הינו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים. רק הוראות החוק, הפסיקה או הוראות המוסד המטפל, מחייבות וקובעות. בכל מקרה בו נכתב לשון זכר הכוונה גם ללשון נקבה, וכן להיפך, אלא אם נאמר במפורש אחרת.

הכותב: ד"ר איתמר כוכבי, הינו מרצה בפקולטה הנדסת תעשייה וניהול בטכניון בחיפה כ-20 שנה, בקורסים חשבונאות ניהולית מתקדמת ובקרת עלויות. כמו כן, מרצה באוניברסיטת חיפה, בפקולטה למשפטים של אונ' חיפה בקורס "עקרונות החשבונאות וניתוח דוחות כספיים", לתואר מוסמך במשפטים LL.M עם התמחות במשפט עסקי מסחרי וכן בפקולטה לניהול – מנהל עסקים, לתואר MBA, בקורסים "חשבונאות פיננסית" ו"עקרונות החשבונאות".

ד"ר מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה. Dr. Faculty of Law, University of Haifa, ISRAEL.

במקצועו רואה חשבון וכלכלן (כ-23 שנה), וכן עורך דין ונוטריון. בעל משרד עריכת דין (רואה חשבון), בקריית הממשלה בחיפה. תחום התמחותו דיני מיסים, משפט מסחרי ודיני עבודה.

מחבר הספר: "רווחה בעולם קפיטליסטי" Welfare in a Capitalist World, אשר יצא לאור בהוצאת ספריית גלובס.

מיקום המשרד: קריית הממשלה פל ים 7, חיפה, פל': 5443671- 050 טל: 8621350- 04,

e-mail: [email protected] פקס: 8621349- 04



דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 איתמר כוכבי

הכותב: ד"ר איתמר כוכבי, הינו מרצה בפקולטה הנדסת תעשייה וניהול בטכניון בחיפה כ-16 שנה, בקורסים חשבונאות ניהולית מתקדמת ובקרת עלויות. ד"ר מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה.

 במקצועו רואה חשבון וכלכלן (כ-21 שנה) , וכן עורך דין. בעל משרד עריכת דין (רואה חשבון), בקריית הממשלה בחיפה. תחום התמחותו דיני מיסים, משפט מסחרי ודיני עבודה.

מחבר הספר: "רווחה בעולם קפיטליסטי" Welfare in a Capitalist World, אשר יצא לאור בהוצאת ספריית גלובס.

 

מיקום המשרד: קריית הממשלה פל ים  7, חיפה, טל: 8621350- 04, פקס: 8621349- 04, פל': 5443671- 050

 e-mail: [email protected]



 


מאמרים נוספים מאת איתמר כוכבי
 
אחריות הדירקטוריון (תקציר לקראת השיעור)
פרופ' גרוס, מאיר את תשומת ליבם של כל המבקשים לכהן בתפקיד הדירקטור כי המגמה היא לראות בכך מקצוע הדורש סטנדרט מסוים – יותר לא מדובר בסטנדרט התנהגות של "אדם סביר", אלא בסטנדרט התנהגות של "מקצוען סביר".

הצהרת תושבות מס ליחיד, בעל אזרחות נוספת
12/12/17 | מיסים
אזרחי ישראל בעלי אזרחות נוספת מכל מדינה אחרת, צפויים להידרש למלא תצהיר ודוחות מס לפי בקשת הבנקים בישראל. בעקבות יישום הסכם ה-CRS בישראל, אשר תוקפו אמור להיכנס באמצע שנת 2018, ייאלצו תושבי ישראל שהינם בעלי אזרחות נוספת זרה, לדווח על חשבונם בעקבות פניית הבנקים בישראל. בעלי האזרחות הנוספת הזרה, ידרשו לדווח כי הכספים בחשבונם מוצהרים ושולם עליהם מס כנדרש בחוק בישראל ובעולם.

הלוואת זכאות של משרד הבינוי והשיכון אל מול המשכנתא
חוק המקרקעין, התשכ"ט-1969 מכיר במשכנתא כאחת מבין הזכויות הקנייניות בישראל. בהתאם לסעיף 4 לחוק, משכנתא היא "מישכון של מקרקעין". הגדרת "מישכון" קבועה בסעיף 1 (א) לחוק המישכון, התשכ"ז-1967, ולפיה, מישכון הינו "שעבוד נכס כערובה לחיוב; הוא מזכה את הנושה להיפרע מהמשכון אם לא סולק החיוב".

חברה בנייה קבלנית – רקע, הסבר ודוחות כספיים
22/11/17 | כללי
סביב המושג חברת בניה קבלנית קיים ערפול מסוים, שכן אין לו הגדרה קבועה. ניתן לומר כי חברת בניה היא גוף המועסק בשלב כלשהו בחיי פרויקט הבניה. ייתכן והחברה תהיה אחראית על החלק ההנדסי – הקמה פיזית של הפרויקט ויתכן כי חברת הבנייה תהיה יזמית-שיווקית. דהיינו, כזו שתעסוק ברכישת קרקעות, השגת היתרים ואישורי בנייה ושיווק הפרויקט.

רילוקיישן חדש
16/11/17 | מיסים
לאחרונה פרסמה החטיבה המקצועית של רשות המיסים, החלטה חדשה בנושא עובדי הרילוקיישן. החלטה זו נועדה להחליף את ההחלטה הקודמת, משנת 2014. ההחלטה מחודש נובמבר 2017, קובעת תנאים לפיהם העובדים יוכלו לעבוד בחו"ל, לשלם מס בחו"ל ולא לשלמו בארץ ולא להיפגע בדרישות מס "מנופחות" במועד חזרתם ארצה.

ישראלים בעלי אזרחות נוספת, יידרשו להצהיר לבנקים כי שולמו מיסים על הכספים
15/11/17 | מיסים
אזרחי ישראל בעלי אזרחות נוספת מכל מדינה אחרת, צפויים להידרש למלא תצהיר ודוחות מס לפי בקשת הבנקים בישראל. בעקבות יישום הסכם ה-CRS בישראל, אשר תוקפו אמור להיכנס באמצע שנת 2018, ייאלצו תושבי ישראל שהינם בעלי אזרחות נוספת זרה, לדווח על חשבונם בעקבות פניית הבנקים בישראל. בעלי האזרחות הנוספת הזרה, ידרשו לדווח כי הכספים בחשבונם מוצהרים ושולם עליהם מס כנדרש בחוק בישראל ובעולם.

גילוי מרצון אמור לשוב לפעולה בשנת 2018 – חשבונות בנק בחו"ל
07/11/17 | מיסים
נוהל הגילוי מרצון אמור לשוב ולפעול ביום ה-1 בינואר 2018, ובכך להעניק הזדמנות נוספת לבעלי "ההון הבלתי מדווח" להצהיר על הונם ולהימנע מהליכים פליליים. לנוהל יש החשיבות רבה יותר לאור קבלת מידע ורשימות הישראלים מארה"ב ואירופה, להם הון בלתי מדווח בישראל ובחו"ל וטרם הגישו בקשה לגילוי מרצון.

סילבוס חשבונאות ניהולית מתקדמת תשע"ח 2018-2017
מרצה: ד"ר איתמר כוכבי, רו"ח-עו"ד טכניון – חשבונאות ניהולית מתקדמת - סילבוס חשבונאות ניהולית מתקדמת (094822) סמסטר חורף תשע"ח

סילבוס אוניברסיטת חיפה – עקרונות החשבונאות – הפקולטה לניהול – תואר MBA
התמחות בניהול אסטרטגי של משאבי אנוש שם הקורס: עקרונות החשבונאות מספר הקורס: 6204 שם המרצה: ד"ר איתמר כוכבי – רואה חשבון וכלכלן – עורך דין ונוטריון. שעות קבלה: בתיאום מראש דואר אלקטרוני: [email protected] אוניברסיטת חיפה – עקרונות החשבונאות – הפקולטה לניהול – תואר MBA

תוצאות משאל המרצה הטוב - 2016/17
תוצאות משאל המרצה הטוב - 2016/17 הפקולטה להנדסת תעשייה וניהול בטכניון שנת לימודים 2016/17
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI