דף הבית בידור ופנאי מוסיקה 1677בלט ציריך-אנה קרנינה
1677בלט ציריך-אנה קרנינה
ELYBIKORET 30/06/18 |  צפיות: 3040
1677בלט ציריך-אנה קרנינצילומים-יחצ'ן
אמש ראיתי את' אנה קרנינה' בביצוע בלט ציריךבכוריאוגרפיה של המנהל האמנותי של  הבלט משנת 2012- כריסטיאן שפוק.
הכוריאוגרפיה הנה עפ'י הרומן המפורסם בעל אותו שם של לב טולסטוישכתב אותו ב1887 ומאז נחשב לאחד הרומנים הגדולים שנכתבו עד כה. לב טולסטוי נולד ברוסיה ב1828 והלך לעולמו בגיל 82 דהיינוב1910.הרומן המפורסם ביותר שלו הנו מלחמה ושלום שכתב לפני אנה קרנינה.זאת לא הפעם הראשונה שבלט ציריך מבקר בארץ.ביקורו הקודם היה לפניכ 3 שנים עם היצירה 'רומאו ויוליה'.
שפוק החל את דרכו כרקדן הן בבלט ציריך והן בלהקותאחרות. זאת לא העבודה הראשונה שהוא הופך יצירה ספרותית למחול.הוא עושהזאת לרוב .היצירה הראשונה שהפך לבלט היתה רומאו ויוליה ב2014 שראינו בארץ בביקורוהקודם של הבלט.מאז היא זוכה להצלחה גדולה ומועלת גם על ידי להקות מחול אחרותבגרסאות שונות. הבלט הוא באורך מלא ונמשך מעל לשעתיים כולל ההפסקה.
היצירה מהפנטת ביופיה ובביצועה.העברת היצירה הספרותית למחול היתהמוצלחת ביותר.זהו בלט שקשה להגדיר את סוגו.הוא אינו קלאסי מסורתי ולאמודרני.היתי מגדיר אותו כבלט "ניאוקלאסי מתקדם".זהו שילוב של מרכיבים שונים.היוםאין חוקים מוסכמים והכל אפשרי גם ערבוב בין תחומי בלט שונים.
אמנם קשה להביע במחול דרמה רומנטית כאנה קרנינה המכילה כ1000עמודים אך שפוק הצליח והמלודרמטיות מורגשת בכוריאוגרפיה שלו. יש בבלט התלבטות מה עדיף תשוקה ואהבה או יסוריםונידוי. עוזרים בכך המוסיקה של רחמנינוב בקונצרטים הרומנטיים לפסנתרשלו,התפאורה הכוללת עצי ליבנה המזכירים שהעלילה מתרחשת ברוסיה.זאת תפאורה שעיצבוהכוריאוגרף עם יורג זיאלינסקי.זאת תפאורה מצומצמת ביותר עם כמה אביזרים נחוצים אךיפה ביותר והאומרת הכל.התלבושות מרהיבות,כמובן מהתקופה,מושקעות ויפות ביותר כיאה למעמדהגבוה. הבלט מלא בנשפי ריקודים,דבר שהיה מקובל בתקופה ושם גם אפשר היהלהראות את התלבושות והכובעים.בבלט יש גם ריקודים יפים מאוד המבוצעים על ידיכפריים.בבלט קטעים רבים שהם יותר תיאטרון מאשר בלט.יש הרבה הקפאותרגעיות של הרוקדים.שפוק הצליח להעביר את הרגש,עוצמתו והשוני אצל הגיבורים השוניםדרך התנועה ,דרך המגע הגופני,דרך המרכיבים השונים,כאמור, של הסצינותהשונותיש בבלט גם זמרת אופרה השרה שלוש פעמים כאשר שירתה מלוה כל פעםבפסנתר הניצב על הבמה ורקדן סולן רוקד.
המוסיקה היתה ברובה של מלחינים רוסיים וביניהם גם של יוסףברדנשווילי החי והיוצר בארץ לאחר שעלה ארצה מבריה"מ לשעבר. שפיק השתמש בבלט זה בשני סוגי מוסיקה כאשר רגשות ומעשי אנהקרנינה מוצגים ע'י מוסיקה קאמרית המנוגנת חי בפסנתר המוצב על הבמה לבין המוסיקה היותר מודרנית בעיקר של רחמנינוב.
העלילה של הרומן לא מסובכת. לאנה קרנינה אין אושר בנשואין.אין אהבה.היא חיה חיים משעממים עםבעלה ובנה.היא חיה בחברה שאינה מפרגנת איש לרעהו.הראווה ,הרושם החיצוני הםהעיקר.הערכים החברתיים בחברה הגבוהה נשמרים בקפידה כי העובר עליהםמוחרם,מנודה. אנה פוגשת בקצין צעיר-הרוזן ורונסקי ומתאהבת בו ממבטראשון.בהתחלה מרגישה הסתיגות אך האהבה מנצחת והיא נכנעת לאהבתה.כאשר הדבר נודעבמקום מגוריה היא מנודה בעוד הרוזן נהנה מתהילה.בנה נלקח ממנה.כשאין לה ברירה היאמחליטה להתאבד על ידי  כך שמשליכה את עצמה תחת פסי הרכבת. הבלט מלווה בקטעים וידאו שעיצב טיאני בורקהאלטר בשחור לבןהמסבירים ברמז את העלילה והעומד להתרחש עם הנפשות הפועלות.לדוגמה רואים רכבת דוהרתוהגלגלים מסתובבים במהירות רמז על ההתאבדות של אנה.
קשה אמנם לעבד רומן כה מפורסם ליצירת מחול אך שפיק הצליחבכוריאוגרפיה שלו להפוך בתנועה ,ולא רק ברגעים מעטים,את העיבוד למעולה,למוצלחולמענין.
קשה אמנם לתאר רגשות ,הרגשה במחול אך הכוריאוגרף ניצל כלהמרכיבים,כאמור,כגון תפאורה,מוסיקה,תלבושות ומעל ל30 משתתפים על הבמה כדי להביע זאת.
מה עדיף התחשבות בחברה כמקובל ברוסיה במעמד הגבוה במאה ה19 אוהתשוקה,האהבה דבר שאז היה נראה כשבירת מסגרת מקובלת.אנה בחרה באהבה שבתנאים של אזסופה היה ידוע מראש.שפוק הפך יצירה אפית לבלט מהפנט,ליצירה מרהיבה.
כך זכינו ליצירת מחול מרשימה ביותר,בביצוע מצויין הן על ידיהסולנים בתפקידים הראשיים והן על ידי קבוצת הרקדנים המשתתפת.
בבלט זה ישנה גם עלילה משנית של עוד זוג.קונסטנטין לוין מחזראחרי קטי אך היא מאוהבת ברוזן שאינו שם לב עליה.בסופו של דבר קטי ולוין מתחתניםוחיים באושר לא בגלל אהבה ותשוקה אלא מתוך אחריות אחד כלפי השניה.בתפקידים הראשיים אמש השתתפו בתפקיד אנה קרנינה -פרנצ'סקה דלאריה,הרוזן ורונסקי-המאהב-אלכסנדר ג'ונס,אלכסי קרנין-מנואל רנרד.בנוסף השתתף ילדבתפקיד סריוז'ה הישראלי הלל קידר גרינברג.כולם היו נהדרים מכלהבחינות.לראות או לא לראות:כוריאוגרפיה יפה,מוקפדת.אין בה אמנם אפקטיםנוצצים כדי להרשים ובכל זאת הסך הכל מרשים ומומלץ ביותר.נכתבעל ידי elybikoret-אלי ליאון,28/6/2018 09:26


אלי ליאון

[email protected]

www.elybikoret.022.co.il

03-6856786
0542493488
עיתונאי-מבקר אמנות
תיאטרון,מחול,מוסיקה,קולנוע,פנאי

חבר אגודת העתונאים של תל אביב
ותא המבקרים שליד האגודה
מנהל קהילות התרבות והפנאי-אתר  מוטקה

מבקר התרבות של אתרי דעתון והפורטלשלי

מבקר גם באתרים עסקים,ק. דהמרקר.תפוז.פרשן

Word press


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 ELYBIKORET

אלי ליאון-ELYBIKORET



 


מאמרים נוספים מאת ELYBIKORET
 
1822דב נבון-תיאטרון תמונע
12/07/20 | תיאטרון
הצגת יחיד

1823 הכוזרי-תיאטרון תמונע
10/07/20 | תיאטרון
עפי ספר של יהודה הלוי

1821 הבן- תיאטרון הקאמרי
27/06/20 | תיאטרון
מחזה מרגש ביותר

1818אלף לילה ולילה-תיאטרון יפו
30/05/20 | תיאטרון
4 מתוך סיפורי אלף לילה ולילה

1816אורית וולף דוד דאור-מסע בשניים
24/03/20 | מוסיקה
שירים מאלבום ובכלל

1813שבילי הזמן
01/03/20 | מוסיקה
סולן פסנתרן צעיר מעולה

1811אורית וולף-לימור עובד
15/02/20 | מוסיקה
קונצרט נפלא

1810ג'נטלי-מחזמר בתיאטרון חיפה
13/02/20 | מוסיקה
מחזמר על הפליה .רוב השחקנים כההי עור

1809חלבה בטעם מלבי-אחוה
09/02/20 | עיצוב
טעם שלא קיים בעולם בחלבה יחודי לאחוה

1808רומאו ויוליה-בלט מוסיקה פרוקופייב
08/02/20 | מוסיקה
ביצוע בולשוי בלט
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI