דף הבית בידור ופנאי מוסיקה 1801תז הקאמרית-רומה
1801תז הקאמרית-רומה
ELYBIKORET 19/01/20 |  צפיות: 6719
1801תז הקאמרית-רומה-בטהובן,שופן.הוכמן,מנדלסון צילומים-אלי ליאון
אמש שמעתי בתז הקאמרית הישראליתקונצרט יפה.ניגנו בו יצירות מאת בטהובן,שופן ויצירה ישראלית יפה מאוד מאת גלעדהוכמן. בדרך כלל כאשר תזמורת מנגנת יצירהישראלית מנגנים אותה כראשונה בקונצרט ,אולי,כדי שהקהל שאינו רוצה לשמוע יצירהישראלית,ולצערי,יש רבים כאלו, יוכל לאחר במקצת לקונצרט ולא לשמועאותה. כאן היא נוגנה באמצעהקונצרט.
הקונצרט התחיל עם הפתיחה קוריאולןמאת בטהובן.הביצוע היה מרשים,טוב מאוד.מבריק שסחב את נגני התזמורת.
קוריאולן היה גיבור מצביא רומאי וישגם מחזה באותו השם מאת שיקספיר. לפני הקונצרט הגב' אירנה פרידלנדהרצתה על הגיבורים אצל בטהובן. בחלק מהקונצרטים היא נותנת לפניהתחלת הקונצרט, בדרך כלל בשעה 18.30 ,הרצאות הקשורות קשר כל שהוא עםהקונצרט. הרצאותיה מענינות מאוד והן מלוותבנגינה בפסנתר על ידה ודוגמאות  בוידאו המוקרנות על מסך רחב באולם.משום מה ,הרצאות אלו מתפרסמות פעםבשנה בלבד בחוברת השנתית ולא בפרסומות שהזתמורת מפרסמת על כלקונצרט וקונצרט.אין זכר בפרסומים אלו  שיש לפני הקונצרט הרצאה וכך קהל המינויים שלאזוכר מה שפורסם בתחילת השנה ,וכאשר מתענינים , לא תמיד ,כדי לא להגיד אף פעם,לאמקבלים אינפורמציה מספקת על ההרצאות או בכלל. רצוי מאוד שהתזמורת כאשר מתקיימתהרצאה כזו לפרסם ביחד עם תכנית הקונצרט גם את העובדה שלפני הקונצרט יש הרצאה ולצייןאת הנושא ושעת ההרצאה ולא להסתפק בפרסום  בחוברת של העונה כולה תחילתהשנה. הרצאות אלו ניתנים לבאי הקונצרט ללאתשלום נוסף וכאשר שאלתי בהפסקה מינויים שבאו לקונצרט האם ידעו שיש הרצאה לפניהקונצרט ,כמעט כולם לא ידעו  על כך וחבל.
ברצוני לציין שמאז אריאל צוקרמןמונה למנהל המוסיקלי של התזמורת , רמתה עלתה,היא נשמעת אחרת ,בצליל וביצוע נהדריםוהאולם תמיד מלא.
בהמשך שמענו בביצוע הפסנתרן אלכסנדרקורסנטיה את הקונצ'רטו מס2 מאת שופן. קורסנטיה יליד גיאורגיה נולדבטביליסי וחי בארצות הברית שימש כפרפסור לפסנתר באקדמיה למוסיקה ולמחול על שם רוביןבירושלים ומבקר רבות בישראל. הוא זכה בתל אביב בתחרות הבינלאומיתע'ש רובינשטיין ב1995 בפרס הראשון.
הקונצ'רטו מתחיל בפתיחה תזמורתיתארוכה עד שהפסנתר מצטרף. קורסנטיה מנגן ברגש רב,בחוזק ובכחעד כדי כך שתוך כדי חלקים מהיצירה הלחיים שלו רועדות עם כל צליל .
נגינתו סולידית ללא גינונים מיותרים,טכניקה נהדרת וצליל חם רגשני במקומות הנכונים.נגינתו וירטואוזית.היא עוצמתיתולעתים מעפילה על התזמורת. בזמן הנגינה הוא מרוכז כולו במוסיקהוחי אותה.מרגישים זאת בהבעות הפנים. הוא מכוון כל הזמן את מבטו אלהפסנתר ומתבונן בקלידים. נגינה מעולה ביותר.ביצוע טוב מאודהראוי לציון.
בהמשך הקונצרט שמענו את יצירתושל הישראלי גלעד הוכמן יליד הרצליהביצוע היה מרשיםה .הוא צעיר הזוכים בפרס ראשהממשלה למלחינים וכן זוכה פרס ושינגטון לשנת 2017. היצירה מאוד יפה.מתחילה בצורה איטיתבצלילים מתמשכים וקצב איטי ביותר. זאת אמנם מוסיקה מודרנית אך מלודיתנעימה לאוזן ולא צורמת את האוזן. ביצירה כלי הנשיפה במרכז.יש בה מוטיבים  ריקודיים ישראליים . היצירה  שואבת את כוחה משירה שלנאוה סמל 'דבר אלי מדברית" כאשר השיר נכתב במיוחד עבור יצירה מוזיקלית זו.שם היצירהשל הוכמן "קול קורא במדבר'.היצירה  מתארת בצלילים את הנוף המדברי. היצירה הולחנה בשנת 2006 בהזמנת ברקטל מנצחה של אנסמבל סולני תל אביב
הקונצרט הסתיים בביצוע הסימפוניה מס4 האיטלקית שמנדלסון קיבל השראה לכתיבתה מנסיעות שערך באיטליה ובמיוחדבונציה,מילנו,רומה ונפולי.דבר נוסף שדירבן אותו לכתוב אותה היו ה100 לירות סטרלינג שהציעה הפילהרמונית של לונדון בה נערכה הבכורה בניצוחו של מנדלסון בשנת 1833.היצירהמאוד פופולרית ,מנוגנת לעתים קרובות ורוח עליזה נושבת משמיעתה. הביצוע היה מרשים.
לראות או לא לראות; קונצרטיפה.יצירה ישראלית נהדרת.כדאי היה לשמוע.
נכתב על ידי אלי ליאון elybikoretהיום 12.1.2020 שעה 11.34


אלי ליאון

[email protected]

www.elybikoret.022.co.il

03-6856786
0542493488
עיתונאי-מבקר אמנות
תיאטרון,מחול,מוסיקה,קולנוע,פנאי

חבר אגודת העתונאים של תל אביב
ותא המבקרים שליד האגודה
מנהלקהילות התרבות והפנאי-אתר מוטקה

מבקר התרבות של דעתון ושל הפורטל שלנו

מבקר תרבות גם בעסקים,ק. דה מרקר,תפוז,פרשן

WORDPRESS


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 ELYBIKORET

אלי ליאון-ELYBIKORET



 


מאמרים נוספים מאת ELYBIKORET
 
1822דב נבון-תיאטרון תמונע
12/07/20 | תיאטרון
הצגת יחיד

1823 הכוזרי-תיאטרון תמונע
10/07/20 | תיאטרון
עפי ספר של יהודה הלוי

1821 הבן- תיאטרון הקאמרי
27/06/20 | תיאטרון
מחזה מרגש ביותר

1818אלף לילה ולילה-תיאטרון יפו
30/05/20 | תיאטרון
4 מתוך סיפורי אלף לילה ולילה

1816אורית וולף דוד דאור-מסע בשניים
24/03/20 | מוסיקה
שירים מאלבום ובכלל

1813שבילי הזמן
01/03/20 | מוסיקה
סולן פסנתרן צעיר מעולה

1811אורית וולף-לימור עובד
15/02/20 | מוסיקה
קונצרט נפלא

1810ג'נטלי-מחזמר בתיאטרון חיפה
13/02/20 | מוסיקה
מחזמר על הפליה .רוב השחקנים כההי עור

1809חלבה בטעם מלבי-אחוה
09/02/20 | עיצוב
טעם שלא קיים בעולם בחלבה יחודי לאחוה

1808רומאו ויוליה-בלט מוסיקה פרוקופייב
08/02/20 | מוסיקה
ביצוע בולשוי בלט
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI