דף הבית רוחניות שפת האור והיה אם סומרק
והיה אם סומרק
Yafator 12/11/20 |  צפיות: 762



והיה אם סומרק

"והיה אש שמוע תשמעו אל מצוותי אשר אנכי מצוה אתכם היום לאהבה את ה׳ אלהיכם ולעבדו בכל לבבכם ובכל נפשכם ונתתי מטר ארצכם בעתו יורה ומלקוש ואספת דגנך תירושך ויצהרך ונתתי עשב בשדך לבהמתך ואכלת ושבעת — השמרו לכם פן יפתה לבבכם וסרתם ועבדתם אלהים אחרים והשתחויתם להם וחרה אף ה׳ בכם ועצר את השמים ולא יהיה מטר והאדמה לא תתן את יבולה ואבדתם מהרה מעל הארץ הטובה אשר ה׳ נותן לכם —

ושמתם את דברי אלה על לבבכם ועל נפשכם וקשרתם אותם לאות על ידכם והיו לטוטפות בין עיניכם ולמדתם אותם את בניכם לדבר בם בשבתך בביתך ובלכתך בדרך ובשכבך ובקומך וכתבתם על מזוזת ביתך וכשעריך״ —

בעיון ראשון מתקבל הרושם שבפרשה זו ישנה כוונה להטיף לקיום מצוות התורה בלחץ של איומים, קיים את התורה — יהיה טוב לך. לא תקיים — יהיה מר ורע לך. האם הרושם הזה מוצדק?

כאן נקרא על יום פטירת צדיקים

ברכה וקללה

לא כן הוא. לא ולא. התורה אף פעם איבה מאיימת. הקדוש ברוך הוא אינו חפץ שיקיימו את מצוותיו בלחץ של איומים. מתעב הוא אנשים שלבם אינו אתם בקיום המצוות ורק מפני הפחד הם עושים זאת. אלא שתורתנו היא תורת־חיים. היא כוללת ומקיפה את כל שטחי החיים ולכן היא משיאה עצה טובה לעם שקיבל את התורה שיבחרו בטוב; שיקיימו את התורה ("והיה אם שמוע תשמעו אל מצוותי") ואז מובטח להם שיהיו שמחים ומאושרים ("ונתתי מטר ארצכם בעתו יורה ומלקוש ואספת דגנך תירושך ויצהרך").

אין לך אדם יותר מאושר מן האדם הרואה בתורה את כל ישותו

בחיים ומאמין שהיא המעצבת את דמותו ואישיותו. האדם הזה צועד כל צעד מצעדי החיים בבטחון גמור שה׳ ותורתו שומרים עליו מכל פגע ומכשול וגם אם חלילה צפויים לו מכשולים בדרכי החיים — הרי הם יחשלו ויחסנו את רוחו ולבו עד שיעלוהו לדרך סלולה.

אלה שאינם חיים חיי־תורה שוקעים בניוון ומתדרדרים לתהום. הם רעים וחטאים ומביאים רעה על עצמם.

התורה מציירת בפרשת "והיה אם שמוע" את החלוקה הזאת שבין שומרי־דברה ובין עוברי־דברה בציור טבעי של ברכה ומגיעת־ברכה. והרי הדברים אינם אמורים ביחיד כי אם בצבור. ועדים דברי ימי עמנו כי בשעה שקיימנו את צו התורה ישבנו בשקט ובשלוה "איש תחת גפנו ואיש תחת תאנתו" אולם כשעברה מלכות שלמה ומלכות ישראל נחצתה לשתי ממלכות וקם ירבעם בן נבט אשר חטא והחטיא את ישראל, הזזלוגו ממיטים על עצמנו קלת ורעה. חרב בית מקדש ראשון בעוונותינו. חרב בית שגי בעוונותינו. חרבה ארץ־ישראל ונגזרה עלינו גלות לבין הגויים השונאים אותנו.

מידע שניתן לקרוא תפילה לאימהות על הילדים

דברי ההסבר מזכירים לי קטע מאד נפוץ מתוך תפלת מוסף הנאמרת בחגים: "ומפני חטאינו גלינו מארצנו ונתרחקנו מעל אדמתנו ואין אנחנו יכולים לעלות ולהראות ולהשתחוות לפניך בבית בחירתך — מפני היד שנשתלחה במקדשך".

- הגדרת בצורה נאה את הדבר. חז״ל מספרים לנו שהמריבות בין איש לרעהו׳ הליכת רכיל והוצאת לשון־הרע — כל אלה גרמו לכך שבית־ המקדש חרב. יודע אתה בוודאי גם את האגדה העגומה על שני אנשים ושמם: קמצא ובר קמצא שבגללם חרבה ירושלים (מסכת גיטין נ״ה). בר קמצא היה שונאו של אחד שזימן ידידים לסעודה. בין הידידים היה אחד ושמו: קמצא. נתחלפו לשליח המזמין שמות הקרואים והזמין את בר קמצא שנענה להזמנה והופיע לסעודה כקרוא ומוזמן. עמד האיש וגרשו. ואולם המארח עמד בתוקף על דעתו וגרשו בפני כולם. הלך קמצא והלעיז בבני הרומאים על כל היהודים שהם מורדים בשלטון רומא וכך נתגלגלו הדברים והביאו לחורבן העיר.

אילו שמעו לקול ה, ונהגו כבוד איש ברעהו היתה הברכה שרויה

במעונם, האדמה היתה מגיבה יבולה והאנשים היו אוספים דגנם ותירושם הכל ככתוב בתורתנו הקדושה. ואולם מאחר שהלכו אחרי עצת יצרם ולא שמעו לקול ה׳ אלא — חתרו איש נגד רעהו חממו מזימות שפלות להמיט אסון על זולתם — הביאו אסון גם על עצמם ובסערה נגרפו גם הם לתהום והאויב השתלט על ארץ־ישראל והגלה את בניה למרחקים ורדה בהם קשות.

אכן, כך היא דרכם של אלה שלבבם מפתה אותם והם שוכחים את אלוהם ועובדים ומשתחוים לעצת יצרם ולאלהים אחרים תרים.



דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 Yafator


 


מאמרים נוספים מאת Yafator
 
היסטוריה קצרה של כתוביות סגורות
כתוביות וכתוביות היו חלק מהמדיה הנגישה מאז 1972 ומילאו תפקיד גדול בפיתוח זכויות נכים כמו גם זכויות אזרח בארצות הברית. נוצר בתחילה עבור חירשים וכבדי שמיעה, הוא מיושם בקנה מידה גדול מאז אותה תקופה בכל תוכניות טלוויזיה באמצעות כתוביות וידאו וכעת באינטרנט עם YouTube ושירותי שיתוף רבים אחרים

גלה את היתרונות של תמלול פודקאסטים
כשאתה יוצר תוכן, כפודקאסר חיוני להבין שתמלילים יכולים להיות חלק גדול וגוזל זמן מבסיס התוכן שלך. ישנן דרכים שונות לטרוף מידע, ולכל אחד חייבת להיות חיבה שונה. תוכן השמע הוא ללא ספק נוח

כיצד צביעות משפיעה על בריאותך הנפשית ועל האבולוציה הרוחנית שלך
משורר מנתח את העולם בצורה פואטית. המשמעות היא שמשורר מתבונן ומבקר את העולם בדרכים רבות. משורר הוא אמן, פילוסוף ופסיכולוג שקורא את מחשבותיהם של אנשים ומבין את רגשותיהם.

כתוביות פופ-און ו-Roll-Up מוגדרות
פופ-און ורול-אפ הם שני סגנונות ההצגה הנפוצים בכתוביות בטלוויזיה. כתוביות צבע על משמשות לעתים לאפקטים מיוחדים, אך הן הרבה פחות נפוצות. המק"ס תומכת בשימוש בסגנון הפופ-און עבור כל כתוביות הטלוויזיה. WebVTT תומך ב-Pop-on כמו גם ב-paint-on כתוביות.

ביקורת ספר על "בובה על שרשרת"
לא כל מה שנוצץ הוא זהב יהיה עוד כותרת מעוררת השראה לספר המחייב הזה של אליסטר מקלין. מקלין לוקח אותנו ברחובות אמסטרדם, שם המראה החיצוני מטעה ומסתיר באותה מידה שהוא חושף מציאות מלוכלכת שהיא של אלימות והתעללות בסמים שבה דמויות מכובדות לכאורה הן הכל מלבד אידיאליות.

תכונות מערכת טלפון שיכולות לשנות את הדרך שבה עסק מתקשר
תקשורת היא גורם ההצלחה העיקרי של כל עסק. מערכות טלפון יכולות לבצע מספר פונקציות שיכולות להיות מועילות עבור העסק. הם יכולים לעזור ביצירת תקשורת טובה יותר עם מחזיקי העניין השונים של העסק.

6 משרות מקוונות קלות לביצוע מהבית
אפשרויות כמו שירות לקוחות, הזנת נתונים, סקרים, עיצוב, משאבי אנוש ועוד. למשרות אלו יש ביקוש רב משתי סיבות ברורות. ראשית, הם משתלמים ושנית, הם נותנים לך את החופש לעבוד מהבית שלך.

הדרך הטובה ביותר להתחיל משא ומתן
כשאני עובד עם מנהלי משא ומתן שרוצים להשתפר, אחת השאלות שמוצגות לי לרוב היא לא לגבי סגנונות משא ומתן שונים או טכניקות משא ומתן, אלא "מהי הדרך הטובה ביותר להתחיל משא ומתן"

מדוע יצירה מחדש של סרט מסווגת כהתנהגות עותק
מדי פעם אתה מוצא יוצרי סרטים שלוקחים סרט פופולרי פעם ומשנים כמה מהתכונות שלו תוך שמירה על העלילה הראשית. יצירת סרטים מחדש הם תופעה נפוצה בכל המדינות והשפות. ייתכן שהטרנדים משתנים

שירות תמלול רפואי הוא מחליף משחק נהדר עבור פרמדיקי
הפרמדיקים כל כך עסוקים שהם בקושי מוצאים זמן להקליד נרטיב ברור של המפגש עם המטופל. לכן, לעתים קרובות בעיות כמו הבאות צצות ב-PCR שלהם ויוצרות בעיות עבור רופאים.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI