דף הבית רוחניות אבחון בצבעים פס׳ יד - המדרש שבו מפורטים ארבעת מלכי יהודה דוד אסא
פס׳ יד - המדרש שבו מפורטים ארבעת מלכי יהודה דוד אסא
Yafator 12/11/20 |  צפיות: 2440

פס׳ יד - המדרש שבו מפורטים ארבעת מלכי יהודה דוד אסא יהושפט וחזקיהו כיצד כל אחד נלחם באויבים, האוה״ח מפרש שמעלת חזקיהו היא הגבוהה ביותר שהוא לא עשה כלום וה׳ עשה הכל (וזה דלא כהרמח״ל במסילת ישרים פ״י שמסביר שמעלת דוד היא הגבוהה ביותר). [במאורי החיים הקשו לפי דברי האוה״ח וכי אסא יהושפט וחזקיהו בדרגה גבוהה יותר מדוד המלך אלא הם מסבירים שפשוט שדרגת דוד היא הכי גבוהה אלא שמה שהתכוון האוה״ח היא שלחזקיהו נעשתה תשועה גדולה יותר מכולם].

פס׳ טו - "מה תצעק אלי" אין הדבר תלוי בי אלא בכם שאם תתחזקו באמונה ותבטחו בה׳ ותסעו אל הים בכך תתגבר מידת הרחמים על מידת הדין.

”צור ילדך תש,” שעמ״י עוברים על רצון ה׳ כביכול מתישים כוחו של מעלה.

כאן נקרא על הרב מרדכי יצחקי

פס׳ כא - המים העמוקים קפאו ובכך עמ״י לא היו צריכים לרדת לקרקעית הים והלכו במישור [וכן בפס׳ כב מסביר האוה״ח שהמים שקפאו היו להם כריצפה יבשה ולא טיט ורפש] והמים שלא קפאו (שהיו בגובה סביר) הם שנבקעו. [וראה גם במעם לועז שכתב כן ופירט 50 ניסים שנעשו על הים].

משה נטה ידו בסוף הלילה ומיד שנטה ידו נבקע הים.

פס׳ כד - מדוע משפט הרשעים שטבעו בים היה בבוקר ולא בלילה בזמן הדין, אלא שה׳ הפך את הסדר בשביל אברהם הרחמן שהפך טבעו כך מידה כנגד מידה גם ה׳ הפך את טבעו.

פס׳ כו - מדוע משה צריך לנטות את ידו על הים שישוב לאיתנו הרי כאשר בנ״י יצאו הים ישוב למקורו בלי קשר לנטיית משה? אלא שלולא נטיית משה הים היה חוזר לאיתנו לאט לאט והמצרים לא היו טובעים, ועוד תשובות בפנים.

פס׳ כז - חז״ל אומרים שהים חזר לתנאו הראשון, והתנאי הוא שה׳ התנה עם כל מעשי בראשית שיהיו "כפופים לתורה ועמליה ולעשות כל אשר יגזרו עליהם".

פס׳ כח - ה׳ עשה נס שאפילו אותם שלא נכנסו לים עדיין מהמצריים הים יצא עליהם ובלע אותם.

פס׳ כט - הפס׳ חזר על כך שבנ״י עברו ביבשה משום שרצה ללמדנו שידעו המצרים שבנ״י עברו ביבשה והמים להם חומה שאל״כ לא היו המצריים יורדים אל הים.

[במאורי החיים הביאו את דברי הראב״ע שמקלל את הכופרים שאומרים שקריעת ים סוף הייתה טבע ולא נס ומשה בדיוק ידע את הזמן הזה].

פס׳ לא - עמ״י הגיעו ליראת הרוממות אחרי נס קריעת ים סוף.

פרקטו פס׳ א - אמר הכתוב אז ישיר לשון עתיד שלא יחשוב מישהו לומר שרק אז תיתכן שירה כזאת לכן אמר ישיר לשון עתיד ש”כל הבא לשיר שירה זו לפני ה׳ יש לאל ידו".

מידע שניתן לקרוא חלום על תפילין

[במאורי החיים הביאו את הכלי יקר שאמר אז זה א׳ רוכב על ז׳ שה׳ רוכב על ז׳ רקיעים כי באותה העת הגיעו עמ״י לדרגת אמונה גבוהה זאת].

[במאורי החיים אות ט׳ הביאו את הסתירה הידועה האם ה׳ שמח במפלתן של רשעים או לא, וחידשו לי את שיטת הצל״ח שכתב בשם הזוהר שיש לחלק בין אומה שנתמלא סאתה לבין אומה שלא נתמלא סאתה].

פס׳ ב - סדר השבח לה׳ הוא קודם כל במה שהאדם השיג בעצמו ואח״כ במה שהשיגו אבותיו וכך תיקנו אנשי כנה״ג בברכת אבות בתפילת העמידה [וכן ראה בכוזרי מאמר ראשון פסקה יא שהחבר אומר למלך כוזר קודם את מה שהשגנו מכוחנו ורק אח״כ את בריאת העולם וכו’].

פס׳ ט - פרעה הרשע זמם לעשות שלושה דברי רשע וכנגדם קיבל שלושה עונשים.

פס׳ יב - האוה״ח מקשה בין מקורות האם הים רצה לקחת את המצרים לתוכו או לא, ומתרץ שהים לא רצה לפלוט את המצרים בעודם בחיים מכיון שכבר התחיל במצווה של להטביע אותם רצה לגמור המצווה אך לאחר מותן אין לו בעיה לפולטן.

"ותמצא כי כל שרי מעלה וכל ברואי מעלה ומטה חפצים וחשקים לעשות מצות ה׳ כי הם אביונים בדבר לצד שאין להם מצות".

נשמות הגוים כשהם מתים הם נשארות לעמוד במקום מיתתן ואותו מקום ’זוכה׳ לרוחניות המושגת מכך [אם אני מבין כביכול אותו מקום מקבל את הכוח שלהם] ולכן הים רצה שהם ימותו דווקא בים ולא רצה לפולטן חיים.

כלל - בדר”כ האוה”ח בפירושו על התורה לא עוסק בפירוש מאמרי חז״ל אלא שבמקום שצריך לכך לצורך משמעות הכתוב [כמו כאן] הוא חורג מכלל זה וכן מפרש את מאמר חז״ל.

פס׳ יח - שני טעמים יפים מדוע אמרו בנ״י בשירה ה׳ ימלוך לעולם ועד בלשון עתיד ולא אמרו ה׳ מלך בלשון הווה.

פס׳ כב - "ויסע משה" נסיעה זו הייתה ע״פ משה אך שאר הנסיעות היו ע״פ ה׳ [במאורי החיים הביאו מכילתא שאומרת על פס׳ זה "להודיע שבחן של ישראל שכיון שאמר להם משה קומו סעו לא אמרו היאך אנו יוצאין במדבר״אלא האמינו והלכו אחר משה”].

פס׳ כד - ה׳ כעס על צורת הדיבור של עמ״י בתלונתם ולא על תוכן הדיבור [ניקח מוסר שאף אם אומרים דבר נכון צריך גם לדעת כיצד לאומרו, הרב שלמה בן חמו שליט״א אמר לנו בשיעורו בט׳ סיון התשע״ט חידוש גדול שהחטא של מרים לא היה מה שאמרה אלא איך שאמרה את הדברים, שכתוב ”ותדבר מרים” (ותדבר זה לשון קשה)].

פס׳ כו - ה׳ נתן קצת מצוות לעמ״י לנסותם לראות הילכו בדרך ה׳ [וראה עוד במאורי החיים בשם הרמב״ן על הניסיון והשפת אמת על ההתחדשות וחשק לתורה ולמצוות].

פרק טז פס׳ ג - עמ״י התלונן על משה בחושבו שהוא בחר להביאם דרך המדבר אך באמת זה לא נכון וה׳ בחר להביאם דווקא דרך המדבר לסיבות חשובות וגדולות [ראה במאורי החיים שמביא מה היו הסיבות].

אותם המתלוננים הם השוטרים שהיו חיים ברמת חיים טובה שהיה להם סיר בשר וכדומה.

פס׳ ד - הנבואה על המן נאמרה למשה במהירות כהרף עין [אולי זה נכון לכל הנבואות כעין חלום שבכמה שניות אתה זוכר סיפור שלם].

הניסיון במן היה שמשום שהמן מגיע מוכן ואין צורך לתקנו לאכילה ובנ״י לא טרודים בפרנסה נראה האם כשהם פנויים הם עובדים את ה׳ ולומדים תורה וכוי או לא [גם הספורנו כתב כעין זה].

פס׳ יא - ה׳ מרשה למשה לומר את הנבואה אך אין הוא מצווה ומכריח אותו לאומרה.

פס׳ טו - אשר שם שמות בארץ ה׳ מכוון שהבריות יקראו לדברים מסוימים בשם שהוא רוצה.

פס׳ טז - בכמות העומר לאדם אין הבדל [לדוגמא קילו לאדם] בין אם אותו אדם גדול או קטן בגופו אלא ההבדל הוא במספר הנפשות.

[במאורי החיים הביאו את דרשת חז״ל בגמי ביומא עה. שהמן היה דן את הרשעים וכו’].

פס׳ יט - אפשר לומר שמשה שציווה את העם לא להותיר מן המן הוא למד מצווה זאת מדעתו ללא ציווי ה׳ שקדם לו והאנשים לא שמעו למשה משום שהוא לא צווה בכך [ועדיין הם חוטאים כי גם לתושב״ע לחכמים צריך לשמוע].

פס׳ כ - "ובדרך רמז ירצה כי אין תולע גדל אלא מהנבאש. והנה מצינו שתרגם אונקלוס רע ביש, ובחינת הרע ויסודו הוא עבור פי התורה והמצוה, ואדם כי יחטא ירום תולעים, והוא סוד גדילת תולעים מחפירות ואויר האדמה אחר חטא האדם, והוא אומרו וירם תולעים הטעם הוא לצד ויבאש שנעשה בו בחינת הרע שהניחוהו הפך מצות התורה, ולזה כשאמר להם משה הניחו אותו וגו׳ עד הבקר אמר הכתוב ויניחו אותו עד הבקר כאשר צוה משה ולא הבאיש ורימה לא וגו׳ פירוש לא נגע בו בחינת הרע ובזה ורימה לא היתה, וכמו כן הצדיקים אשר לא יטעימו נפשם מבחינת הרע לא יתליעו. וצא ולמד מעשה ר׳ אליעזר בר רבי שמעון בן יוחאי עליו השלום כי תולע אחד לבד גדל באזנו לצד בחינת הרע אשר נגע שם”.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 Yafator


 


מאמרים נוספים מאת Yafator
 
היסטוריה קצרה של כתוביות סגורות
כתוביות וכתוביות היו חלק מהמדיה הנגישה מאז 1972 ומילאו תפקיד גדול בפיתוח זכויות נכים כמו גם זכויות אזרח בארצות הברית. נוצר בתחילה עבור חירשים וכבדי שמיעה, הוא מיושם בקנה מידה גדול מאז אותה תקופה בכל תוכניות טלוויזיה באמצעות כתוביות וידאו וכעת באינטרנט עם YouTube ושירותי שיתוף רבים אחרים

גלה את היתרונות של תמלול פודקאסטים
כשאתה יוצר תוכן, כפודקאסר חיוני להבין שתמלילים יכולים להיות חלק גדול וגוזל זמן מבסיס התוכן שלך. ישנן דרכים שונות לטרוף מידע, ולכל אחד חייבת להיות חיבה שונה. תוכן השמע הוא ללא ספק נוח

כיצד צביעות משפיעה על בריאותך הנפשית ועל האבולוציה הרוחנית שלך
משורר מנתח את העולם בצורה פואטית. המשמעות היא שמשורר מתבונן ומבקר את העולם בדרכים רבות. משורר הוא אמן, פילוסוף ופסיכולוג שקורא את מחשבותיהם של אנשים ומבין את רגשותיהם.

כתוביות פופ-און ו-Roll-Up מוגדרות
פופ-און ורול-אפ הם שני סגנונות ההצגה הנפוצים בכתוביות בטלוויזיה. כתוביות צבע על משמשות לעתים לאפקטים מיוחדים, אך הן הרבה פחות נפוצות. המק"ס תומכת בשימוש בסגנון הפופ-און עבור כל כתוביות הטלוויזיה. WebVTT תומך ב-Pop-on כמו גם ב-paint-on כתוביות.

ביקורת ספר על "בובה על שרשרת"
לא כל מה שנוצץ הוא זהב יהיה עוד כותרת מעוררת השראה לספר המחייב הזה של אליסטר מקלין. מקלין לוקח אותנו ברחובות אמסטרדם, שם המראה החיצוני מטעה ומסתיר באותה מידה שהוא חושף מציאות מלוכלכת שהיא של אלימות והתעללות בסמים שבה דמויות מכובדות לכאורה הן הכל מלבד אידיאליות.

תכונות מערכת טלפון שיכולות לשנות את הדרך שבה עסק מתקשר
תקשורת היא גורם ההצלחה העיקרי של כל עסק. מערכות טלפון יכולות לבצע מספר פונקציות שיכולות להיות מועילות עבור העסק. הם יכולים לעזור ביצירת תקשורת טובה יותר עם מחזיקי העניין השונים של העסק.

6 משרות מקוונות קלות לביצוע מהבית
אפשרויות כמו שירות לקוחות, הזנת נתונים, סקרים, עיצוב, משאבי אנוש ועוד. למשרות אלו יש ביקוש רב משתי סיבות ברורות. ראשית, הם משתלמים ושנית, הם נותנים לך את החופש לעבוד מהבית שלך.

הדרך הטובה ביותר להתחיל משא ומתן
כשאני עובד עם מנהלי משא ומתן שרוצים להשתפר, אחת השאלות שמוצגות לי לרוב היא לא לגבי סגנונות משא ומתן שונים או טכניקות משא ומתן, אלא "מהי הדרך הטובה ביותר להתחיל משא ומתן"

מדוע יצירה מחדש של סרט מסווגת כהתנהגות עותק
מדי פעם אתה מוצא יוצרי סרטים שלוקחים סרט פופולרי פעם ומשנים כמה מהתכונות שלו תוך שמירה על העלילה הראשית. יצירת סרטים מחדש הם תופעה נפוצה בכל המדינות והשפות. ייתכן שהטרנדים משתנים

שירות תמלול רפואי הוא מחליף משחק נהדר עבור פרמדיקי
הפרמדיקים כל כך עסוקים שהם בקושי מוצאים זמן להקליד נרטיב ברור של המפגש עם המטופל. לכן, לעתים קרובות בעיות כמו הבאות צצות ב-PCR שלהם ויוצרות בעיות עבור רופאים.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI