דף הבית רוחניות אבחון בצבעים ולכן, אדם שעבר על הוראות משרד הבריאות ועקב כך חלה במחלת הקורונה אין לו לברך ברכת הגומל
ולכן, אדם שעבר על הוראות משרד הבריאות ועקב כך חלה במחלת הקורונה אין לו לברך ברכת הגומל
Yafator 14/11/20 |  צפיות: 5656

ולכן, אדם שעבר על הוראות משרד הבריאות ועקב כך חלה במחלת הקורונה אין לו לברך ברכת הגומל. ויש להוסיף, שאף אם עשה זאת בשביל לקיים מצווה, כגון להתפלל במניין, כיוון שהביא את עצמו לידי סכנה והתנהג בצורה לא ראויה אין לו לברך ברכת הגומל.

    מניין בברכת הגומל

שאלה:

האם חייבים לברך ברכת הגומל בפני עשרה אנשים ? האם מותר לברך ברכת הגומל בפני עשרה אנשים ששומעים דרך הטלפון או בשידור חי דרך הזום ?

כאן נקרא על מאמא פאפא ראש העין

תשובה:

    ברכת הגומל בפני עשרה

הגמ׳ בברכות (נד:) קובעת שצריכים לברך ברכת הגומל בפני מניין של עשרה אנשים, וזאת עפ״י הפסוק בתהילים (קז, לב): "וירממוהו בקהל עם ובמושב זקנים יהללוהו". כלומר, על מנת לפרסם את גודל הנס ואת ההודאה על ההצלה חייבו לברך את ברכת הגומל בפני קהל של עשרה אנשים. מהסיבה הזאת נהגו לברך את ברכת הגומל בשעת קריאת התורה שאז יש עשרה אנשים שמתקבצים בתוך בית הכנסת.

הראשונים נחלקו האם אמירת הברכה בפני עשרה אנשים מעכבת בדיעבד. הטור (סי׳ ריט) כותב שהצורך בעשרה אנשים הוא למצווה לכתחילה ובדיעבד אפשר לברך ללא עשרה. לעומת זאת, הרבינו יונה סובר שהצורך בעשרה אנשים היא לעיכובא, ולכן אסור לברך ברכת הגומל בפני פחות מעשרה.

השולחן ערוך (סי׳ ריט סעי׳ ג) מכריע שבדיעבד אם בירך בפני פחות מעשרה ישוב ויברך בפני עשרה ללא שם ומלכות, משום שספק ברכות להקל, ומבואר שלכתחילה אין לברך ברכת הגומל בפני פחות מעשרה אנשים.

מידע שניתן לקרוא תפילה לזיווג 40 יום

למעשה, יש אחרונים שפסקו שבמקום שאין מניין אפשר לכתחילה לברך ברכת הגומל ללא עשרה, וכשיטת הטור, וכן פסק בעל המשנה ברורה (ס״ק ח). אך רבים מהאחרונים פסקו כשיטת השולחן ערוך שאין לברך ברכת הגומל ללא עשרה, וכן הוא המנהג הרווח.

    זמן ברכת הגומל

בגמ׳ לא מצאנו הגבלה מסוימת לגבי זמן אמירת ברכת הגומל, אך הראשונים נחלקו בשאלה הזאת ונאמרו כמה דעות: א. שיטת הרמב״ן הוא שיש לברך תוך שלושה ימים. ב. שיטת הרשב״א בשם הרבינו יונה שיש לברך תוך חמישה ימים. ג. שיטת הרא״ה שאפשר לברך תוך שלושים יום. ד. שיטת הטור הוא שאין הגבלת זמן לברכת הגומל, ויכול לברך ברכת הגומל בכל זמן שירצה.

למעשה, השו״ע (סי׳ ריט סעי׳ ו) כותב שלכתחילה אין לאחר את ברכת הגומל יותר משלושה ימים, כשיטת הרמב״ן, אך בדיעבד אפשר לברך בכל זמן שירצה, כשיטת הטור, וכן פסק בעל המשנה ברורה (שער הציון אות טז). אולם, הערוך השלחן (סעי׳ ז) מחדש שאם עבר זמן רב עד שהאירוע נשכח מליבו אין לברך עוד את ברכת הגומל. והביאור לכך הוא שברכת הגומל היא ברכת הודאה על הנס ולכן ברגע ששמחת הנס וההצלה נשכחת ממנו אין אפשרות לברך עליו.

ולכן, מי שנתחייב בברכת הגומל בתקופת הקורונה שבה אסור על פי חוק לקבץ עשרה אנשים למקום אחד בשביל לומר ברכת הגומל, יש לו לחכות עד שיעבור המגיפה ויוכל לברך ברכת הגומל בפני עשרה אנשים. אולם, אם עובר זמן רב עד ששמחת ההצלה כבר אינו מורגש אצלו נראה שיש לחוש לשיטת הערוך השולחן ולא יברך את ברכת הגומל.

    ברכת הגומל דרך הטלפון או הזרם

כזכור, המקור לכך שברכת הגומל מחייבת עשרה אנשים הוא הפסוק בתהילים של "וירממוהו בקהל עם". שאלת ברכת הגומל בפני עשרה אנשים ששומעים באמצעות הטלפון או בשידור חי דרך הזום תלויה לכאורה בהגדרת ההלכה:

    אם מדובר בחובה שהיא מעין דברים שבקדושה, לא ניתן לצרף עשרה אנשים שרואים דרך שידור חי.

    אם מדובר בחובה מצד פרסום הנס וההצלה, אז מסתבר שאפשר לברך בפני עשרה ששומעים בשידור חי שהרי אף באופן זה יש הנס מתפרסם.

נפקא מינה אפשרית בין שתי הגישות היא בשאלה האם אישה יכולה לברך ברכת הגומל בפני עשר נשים. המשנה ברורה (ס״ק ג) כותב בשם הכנסת הגדולה שאישה יכולה לברך ברכת הגומל בפני עשר נשים, ובאופן פשוט הסיבה לכך היא שחובת עשרה אנשים בברכת הגומל אינו מדין דברים שבקדושה אלא מצד פרסום הנס וההצלה.

אולם, מדבריו של הכנסת הגדולה (הגהות בית יוסף אות ג) מתבאר שהסיבה שניתן לברך בפני עשר נשים היא שבדיעבד ברכת הגומל אינו מחייב עשרה אנשים כלל, וכשם שאפשר לברך בפני פחות מעשרה אנשים כך אפשר לברך בפני עשר נשים. אם כן, לשיטת רוב הפוסקים שברכת הגומל מחייבת עשרה אנשים אין מקום להתיר את אמירת ברכת הגומל בפני עשר נשים, וכן פסק הכף החיים (סי׳ ריט סעי ג) .

שו״ת קורונה

זאת ועוד, שלדעת הערוך השולחן (סעי׳ ו) אין לברך ברכת הגומל בפני עשר נשים משום שנשים אינן בכלל ׳קהל׳, ומשתמע מכך שברכת הגומל מחייבת ׳מעמד׳ של עשרה אנשים הנקרא "קהל עם".

לאור כל האמור, נראה שקשה להתיר את ברכת הגומל בפני עשרה השומעים בשידור חי. ולכן, אדם שמחויב בברכת הגומל ואינו יכול לברך בפני עשרה עקב הגבלות של הקורונה, עדיף לחכות להקלות בכללים של משרד הבריאות ואז יוכל לקבץ עשרה אנשים ולברך ברכת הגומל במניין. אך במקום שקיים חשש שיעבור זמן רב עד שההצלה ישכח מליבו ויפסיד את הברכה לחלוטין, יש מקום להתיר את אמירת ברכת הגומל בפני עשרה השומעים בשידור חי.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 Yafator


 


מאמרים נוספים מאת Yafator
 
היסטוריה קצרה של כתוביות סגורות
כתוביות וכתוביות היו חלק מהמדיה הנגישה מאז 1972 ומילאו תפקיד גדול בפיתוח זכויות נכים כמו גם זכויות אזרח בארצות הברית. נוצר בתחילה עבור חירשים וכבדי שמיעה, הוא מיושם בקנה מידה גדול מאז אותה תקופה בכל תוכניות טלוויזיה באמצעות כתוביות וידאו וכעת באינטרנט עם YouTube ושירותי שיתוף רבים אחרים

גלה את היתרונות של תמלול פודקאסטים
כשאתה יוצר תוכן, כפודקאסר חיוני להבין שתמלילים יכולים להיות חלק גדול וגוזל זמן מבסיס התוכן שלך. ישנן דרכים שונות לטרוף מידע, ולכל אחד חייבת להיות חיבה שונה. תוכן השמע הוא ללא ספק נוח

כיצד צביעות משפיעה על בריאותך הנפשית ועל האבולוציה הרוחנית שלך
משורר מנתח את העולם בצורה פואטית. המשמעות היא שמשורר מתבונן ומבקר את העולם בדרכים רבות. משורר הוא אמן, פילוסוף ופסיכולוג שקורא את מחשבותיהם של אנשים ומבין את רגשותיהם.

כתוביות פופ-און ו-Roll-Up מוגדרות
פופ-און ורול-אפ הם שני סגנונות ההצגה הנפוצים בכתוביות בטלוויזיה. כתוביות צבע על משמשות לעתים לאפקטים מיוחדים, אך הן הרבה פחות נפוצות. המק"ס תומכת בשימוש בסגנון הפופ-און עבור כל כתוביות הטלוויזיה. WebVTT תומך ב-Pop-on כמו גם ב-paint-on כתוביות.

ביקורת ספר על "בובה על שרשרת"
לא כל מה שנוצץ הוא זהב יהיה עוד כותרת מעוררת השראה לספר המחייב הזה של אליסטר מקלין. מקלין לוקח אותנו ברחובות אמסטרדם, שם המראה החיצוני מטעה ומסתיר באותה מידה שהוא חושף מציאות מלוכלכת שהיא של אלימות והתעללות בסמים שבה דמויות מכובדות לכאורה הן הכל מלבד אידיאליות.

תכונות מערכת טלפון שיכולות לשנות את הדרך שבה עסק מתקשר
תקשורת היא גורם ההצלחה העיקרי של כל עסק. מערכות טלפון יכולות לבצע מספר פונקציות שיכולות להיות מועילות עבור העסק. הם יכולים לעזור ביצירת תקשורת טובה יותר עם מחזיקי העניין השונים של העסק.

6 משרות מקוונות קלות לביצוע מהבית
אפשרויות כמו שירות לקוחות, הזנת נתונים, סקרים, עיצוב, משאבי אנוש ועוד. למשרות אלו יש ביקוש רב משתי סיבות ברורות. ראשית, הם משתלמים ושנית, הם נותנים לך את החופש לעבוד מהבית שלך.

הדרך הטובה ביותר להתחיל משא ומתן
כשאני עובד עם מנהלי משא ומתן שרוצים להשתפר, אחת השאלות שמוצגות לי לרוב היא לא לגבי סגנונות משא ומתן שונים או טכניקות משא ומתן, אלא "מהי הדרך הטובה ביותר להתחיל משא ומתן"

מדוע יצירה מחדש של סרט מסווגת כהתנהגות עותק
מדי פעם אתה מוצא יוצרי סרטים שלוקחים סרט פופולרי פעם ומשנים כמה מהתכונות שלו תוך שמירה על העלילה הראשית. יצירת סרטים מחדש הם תופעה נפוצה בכל המדינות והשפות. ייתכן שהטרנדים משתנים

שירות תמלול רפואי הוא מחליף משחק נהדר עבור פרמדיקי
הפרמדיקים כל כך עסוקים שהם בקושי מוצאים זמן להקליד נרטיב ברור של המפגש עם המטופל. לכן, לעתים קרובות בעיות כמו הבאות צצות ב-PCR שלהם ויוצרות בעיות עבור רופאים.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI