דף הבית בידור ופנאי תיאטרון ביקורת: הנחשול - חווית תיאטרון עוצמתית על ניסוי פדגוגי בבית ספר המסביר את שלטון הנאציזם – בית צבי
ביקורת: הנחשול - חווית תיאטרון עוצמתית על ניסוי פדגוגי בבית ספר המסביר את שלטון הנאציזם – בית צבי
חיים נוי 29/10/21 |  צפיות: 2217

ביקורת: הנחשול - חווית תיאטרון עוצמתית על ניסוי פדגוגי בבית ספר המסביר את שלטון הנאציזם – בית צבי

מאת חיים נוי

"הנחשול" הוא מחזה המבוסס על סיפור אמיתי שבו ניסה מורה בבית ספר בארצות הברית להסביר לתלמידיו את שלטון הנאציזם על ידי ניסוי פדגוגי מהפכני. ההצגה העוצמתית הזו קרמה לחוויה תיאטרלית על ידי המחזאים ג'וזף רובינט ורון ג'ונסוהיא עולה בבית צבי ברמת גן.

המחזה מספר על מורה בבית ספר תיכון בקליפורניה המנסה להקנות לתלמידיו שיעור בהיסטוריה של תקופת השואה והנאציזם והמתחבט אגב כך בהקניית הרגלי למידה ומשמעת   בכיתה של בני התשחורת המרדנים.

המורה מחליט לנקוט בדרך בלתי שגרתית על ידי ניסוי חברתי, בו הוא מצליח להעביר את תלמידיו שטיפת מוח ולהפכם לקבוצה מאורגנת, רובוטית , המוותרת על חירותה והופכת למובלת בצורה עיוורת אחרי מנהיג המדכא כל ניסיון של חשיבה עצמאית. הניסוי הבלתי שגרתי והמקומם הזה מצליח להסביר לתלמידים כיצד דיכוי, שלטון יחיד ופאשיזם אינם רק מושגים היסטוריים, אלא תופעות העלולות להתרחש בכל חברה ובכל כיתה. אחרי שהכיתה הופכת לקבוצה חסרת מעצורים היא נבלמת בידי ההנהלה והורים והמורה עצמו והתלמידים מבינים כי בעצם למדו על בשרם שיעור היסטורי וחברתי חשוב,   הגם השנוי במחלוקת. שיעור שבמחזה קצת לקח לעצמו צעד אחת יותר מידי.

המחזה מבוסס על אירוע אמיתי שהתחולל בקליפורניה בשנות ה-60 ועורר סערה נרחבת כאשר נחשף ברבים.

הבמאי איגור ברזין הצליח ללהטט עם חבורת שחקנים משובחת והעמיד מחזה רווי מתח ועוצמה. כדי להגביר את האפקטים הדרמטיים לאורך ההצגה כאילו ההתנהלות מצולמת במכשיר נייד ומוקרנת על מסך גדול.

אביחי סזגר מגלם את המורה בהצלחה רבה והוא מצליח להמחיש את דמותו של המחנך והמאמן בספורט בן רוס שהוביל קבוצת נערים מרדנית להיות כתה אחידה אך מונהגת בעיוורון אחריו, המנהיג, ואחרי עקרונות בלתי דמוקרטיים בעליל. אביחי הוא שחקן מקצועי משובח ומשחקו ראוי ומצוין.

דניאל החנוכי מגלמת נפלא את לורי הנערה שאינה מתפתה להיגרר בהמשך הדרך אחרי הקבוצה המובילה והיא כעין הנער שצופה בבגדי המלך החדשים ורואה את קלונה. היא מפיצה כרוזים בגנות הקבוצה – הנחשול, נפרדת בשל כך מחברה והוא מכה אותה וזונח אותה במצוות חבריו לקבוצה.

דניאל היא שחקנית מוכשרת, משחקה הוא ללא דופי. היא מצליחה לשחק בצורה מקצועית ונפלאה את דמות התלמידה החורגת מקבוצת הרוב בצורה מצוינת.

תמיר עזורה משחק נפלא את דמותו של רוברט, הנער השתקן והחריג מתחילת האירועים שהופך לנער מוביל בקבוצת העדר.

דקל חייק לוי הוא שחקן מצוין המגלם נפלא את דיויד, חברה של לורי והמוכר נפשו למען המנהיג. משחקו הוא ללא דופי ואמין.

ניצן בצלאל מגלמת היטב את איימי, עורכת העיתון של התלמידים ומשחקה ראוי ומהוקצע.

שירה בן חמו מגלמת יפה מאוד את אשתו של בן רוס ואחת המורות. מונולוג הטחת האשמה נגד בעלה ונגד הניסוי – משוחק על ידה באופן מעולה.

אלמוג כהן, יוסף יצחק, עופר כהן, טל בלנק, נועם טל ורון שמוקלר מגלמים נפלא את חבורת התלמידים או בריונים ותורמים לחוויה התיאטרלית רבת העוצמה.

אביהוד תדהר תרגם את המחזה לשפה קולחת ונאותה. ואדים קשרסקי עיצב את התלבושות, התפאורה הסמלית של כיסאות והתאורה הנאותים.

הנחשול הוא מחזה על שטיפת מוח ועל שיעור חשוב בהיסטוריה ובחינוך. זהו מחזה ראוי לצפייה לכל תלמיד בזכות הרעיון, הביצוע וההפקה המוצלחים שמותירים את קהל הצופים עם תחושה קשה , אך עם חוויית תיאטרון עוצמתית.

הכותב הוא חיים נוי, עיתונאי, עורך ראשי סוכנות החדשות הבינ"ל IPA, עורך ראשי לשעבר סוכנות הידיעות עתים, חבר אגודת העיתונאים, חבר תא מבקרי התיאטרון באגודת העיתונאים.

צלם: שמחה ברבירו


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 חיים נוי

חיים נוי, עיתונאי, עורך ראשי של סוכנות החדשות הבינ"ל IPA, לשעבר עורך ראשי של סוכנות הידיעות עתים, חבר תא מבקרי התיאטרון באגודת העיתונאים



 


מאמרים נוספים מאת חיים נוי
 
EBC Financial Group (Cayman) Limited קיבלה רישיון רגולטורי מלא מהרשות המוניטרית של איי קיימן (CIMA)
EBC Financial Group מחזקת את נוכחותה הגלובלית עם רישיון CIMA מלא, ומדגישה את מחויבות הקבוצה לתקנים רגולטוריים גלובליים מחמירים

נפתחה עכשיו למועמדויות: המהדורה הראשונה של פרסי Stevie® למצוינות טכנולוגית
המהדורה החדשה ביותר של פרסי העסקים המובילים בעולם תחגוג הישגים הקשורים לטכנולוגיה ברחבי העולם

Fetch.ai, Ocean Protocol ו-SingularityNET מתאחדות ליצירת ברית הבינה המלאכותית
חלוצות הבינה המלאכותית מאחדות כוחות ליצירת חלופה מבוזרת לפרויקטים קיימים של בינה מלאכותית הנשלטים על ידי חברות ה-Big Tech

MidOcean Energy מבית EIG משלימה את רכישת הזכויות של Tokyo Gas בפורטפוליו פרויקטי LNG משולב באוסטרליה
MidOcean Energy ("MidOcean"), חברת גז טבעי נוזלי (LNG) שהוקמה ומנוהלת על ידי EIG, משקיעה מוסדית מובילה במגזרי האנרגיה והתשתיות העולמיים, הודיעה היום על השלמת ההסכם שהוכרז בעבר לרכישת הזכויות של Tokyo Gas Co., Ltd ("Tokyo Gas") בפורטפוליו של פרויקטי LNG משולבים באוסטרליה.

Corpay Cross-Border ממנה את אוליבר מוריס לתפקיד המנהל החדש של מחלקת שירותי הקרנות המוסדיות באירופה, במזרח התיכון ובאפריקה
Corpay1 NYSE: CPAY)), מובילה עולמית בתחום התשלומים התאגידיים, שמחה להודיע כי חטיבת Cross-Border של Corpay מינתה את ותיק ענף ההון הפרטי וניהול הקרנות אוליבר (אולי) מוריס לתפקיד המנהל החדש של שירותי המחלקות המוסדיות שלה באירופה, המזרח התיכון ואפריקה.

ExaGrid זוכה בדירוג של 5 כוכבים במדריך CRN® Partner Program Guide לשנת 2024
תוכנית שותפי השיווק של ExaGridנבחרה בזכות מחויבותה לקידום שותפויות ערוץ חזקות, רווחיות ומצליחות

Falcon’s Creative Groupחושפת את תפקיד המפתח שלה בפארק השעשועים דרגון בול הראשון מסוגו
חברת ההשקעות קידיה (Qiddiya Investment Company) וטואי אנימציה (Toei Animation) בחרו בקבוצת הקריאייטיב של פלקון (Falcon’s Creative Group) כדי להפיח חיים בתופעת המנגה והאנימה העולמית בפארק שעשועים סוחף למעריצים

Ambiq Apollo510 מספק שיפור פי 30 ביעילות הספק כדי לשחרר את עוצמת הבינה המלאכותית בנקודת הקצה
הדור הבא של Apollo משלב תאוצה וקטורית עם יעילות אנרגטית ללא תחרות כדי לאפשר ביצועי היסק מבוססי בינה מלאכותית במכשיר עצמו ללא NPU ייעודי

התמחות הליבה מובילה את הדרך בחדשנות עם פתרונות התוכנה כשירות מבוססי ענן של Duck Creek שמוצעים ב-Microsoft Azure Marketplace
באמצעות מערכת היחסים שלהם עם Microsoft, Duck Creek מגדירה מחדש את חווית הלקוח ומפשטת עסקאות עבור חברות ביטוח ממוקדות טכנולוגיה כמו Core Specialty

O’Reilly הוכרזה כמתמודדת עיקרית ב-™2024Fosway 9-Grid בזכות התוכן המוביל וקידום הלקוחות המוכח שלה
O’Reilly, המקור העיקרי ללמידה מבוססת תבונות בנושאי טכנולוגיה ועסקים, הכריזה היום כי דורגה כמתמודדת עיקרית בתחום הלמידה הדיגיטלית במסגרת מודל ™Fosway 9-Grid היוקרתי.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI