דף הבית בידור ופנאי תיאטרון ביקורת – מלנכוליה - הצגה עצובה ומצחיקה – משחק משובח - צוותא
ביקורת – מלנכוליה - הצגה עצובה ומצחיקה – משחק משובח - צוותא
חיים נוי 06/04/22 |  צפיות: 845

ביקורת – מלנכוליה - הצגה עצובה ומצחיקה – משחק משובח - צוותא

מאת חיים נוי

מלנכוליה, העולה בבכורה בצוותא בתל אביב היא הצגה עצובה ומצחיקה, שזורה במשחק משובח ועם זאת יש צורך בפענוח ויכולת להתחבר אל תכניה.

המחזאית האמריקנית שרה רוהל חיברה את המחזה משחק מלנכולי בשנת 2001 . גרסה מוזיקלית שלו הועלתה במהלך השנים. במקור מדובר במחזה בשתי מערכות . הבמאית אליענה מגון עיבדה את המחזה ואף השמיטה אחת הדמויות , נגן הצ'לו, והתוצאה היא הצגה ייחודית עם להטוטי בימוי ותכנים שצריך להתחבר אליהם והבנויה מרצף של תמונות ואירועים המתנקזים לסיום לא החלטי.

העלילה עוסקת במלנכוליה, מרה שחורה, שגיבוריה הופכים ל...שקדים. שקד ביוונית הוא רגש ובהחלט יש רגשות רבים במחזה.

מדובר בטילי , פקידת בנק, שנוטפת מרה שחורה כל אימת שמשהו לא מסתדר לה או שהלקוחות פורשים מהדלפק שלה עם מיצוי עניינם בבנק. כולם אוהבים אותה: פרנק החייט שאוגר את דמעותיה בבקבוקון קטן והפסיכיאטר לורנצו שמדבר במבטא הונגרי , אבל אולי הוא רומני או דרום אמריקני. במבוך אנו מוצאים גם את פרנסס הספרית, פיזיקאית לשעבר ואת האחות ג'ואן . כשאחת הדמויות מאבדת פתאום את חוש הריח והטעם וחשה ברע , מתעורר הצורך לזעוק לעברה כי נדבקה בקורונה, אבל – לא. היא סתם מועמדת להפוך לשקד. במסיבת יום ההולדת של טילי משחקים כולם בארנבת שחורה. משחק טיפשי בלי שום מהות או עניין ועם זאת, זו אחת הסצנות המשובחות בהצגה.

בסוף, הופכת פרנסס לשקד וכולם לוגמים מדמעותיה של טילי כדי להפוך אותה לבת אנוש חזרה ואולי דווקא להתאחד עמה ולהפוך לשקדים.

זו אכן הצגה מטורללת, מלווה בשירים מוזרים ויחד עם זאת, היא בהחלט יכולה להיות הצגת קאלט שהצופים בה אוחזים בנרות דולקים ובולסים שקדים.

כבר כאן המקום לציין את המוזיקה הנפלאה שהלחיןיהונתן מגון. זו מוזיקה מקורית , נהדרת , האופפת את כל ההצגה במעין נעימה קסומה ומלודית.

הבמאית אליענה מגון הצליחה ללהטט עם להקת השחקנים הצעירה והתוצאה היא הצגה שמצד אחד תשאיר את הצופים עם מבט מהורהר ואולי בלתי ברור ועם זאת , זו בהחלט הצגה צנועה שטעונה אפילו צפייה חוזרת, כדי להתענג על תמונות וטקסט בלתי צפוי .

אדוה לוי מגלמת בכישרון רב את טילי המלנכולית. אדוה מסוגלת להתבכיין ולהגיר דמעות תנין חיש קל וללא מאמץ מיוחד. היא משחקת באורח ראוי ויפה מאוד ובלי ספק היא בעלת יכולת תיאטרלית מעולה.

טלי שלו מגלמת את פרנסס באורח מקצועי ונפלא. טלי היא שחקנית בדם ויש לה פוטנציאל משובח מאוד. יש לה מזג תיאטרליויכולת משחק מעולה.

רוני קידר היא ג'ואן ומשחקה הוא טוב מאוד ונעים. יש לה יכולת להתמזג עם הדמות ולהבליט את כישרון המשחק שלה. יואב נחום הוא פרנק ומשחקו הוא קולח וברור, מוקפד וראוי למחמאות. ליאור אביבי מגלם את לורנצו במבטא ספק הונגרי והוא מגיש לצופים משחק מוצלח מאוד, מקצועי ומלבב. ליאור בעל יכולות מצוינות.

מעין אבן תרגמה את המחזה לשפה קולחת וברורה. לייה חוזה עצבה תפאורה פרקטית ותלבושות יפות. אהבתי במיוחד את הסרבל של פרנסס, הגדול עליה בחמש מידות , המתנפח בכל תנועה והמוסיף קסם מיוחד לדמות. אגב, נעלי הגברים המהוהות הם תוצאה של החיכוך במהלך קרבות הבמה שלהם.

רותם אזולאי עצבה תאורה ראויה. רועי מליח רשף ליווה אמנותית את ההצגה ונעה עטיה היא עוזרת הבמאית.

מלנכוליה היא הצגה קטנה ומיוחדת הראויה לעידוד ואין ספק כי בסיומה לא יצאו הצופים עם מלנכוליה , אלא דווקא עם מבט פוחז ועולץ.

הכותב הוא חיים נוי, עיתונאי, עורך ראשי סוכנות החדשות הבינ"ל IPA, עורך ראשי לשעבר סוכנות הידיעות עתי"ם, חבר אגודת העיתונאים, חבר תא מבקרי התיאטרון באגודת העיתונאים

צילום – יואב בבלי


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 חיים נוי

חיים נוי, עיתונאי, עורך ראשי של סוכנות החדשות הבינ"ל IPA, לשעבר עורך ראשי של סוכנות הידיעות עתים, חבר תא מבקרי התיאטרון באגודת העיתונאים



 


מאמרים נוספים מאת חיים נוי
 
ג'יאמבטיסטה ואלי סנוור את ברצלונה במהלך אירוע 'ליל הכלות'
שבוע האופנה לכלות בברצלונה, תצוגת האופנה האקסקלוסיבית ביותר, הקסימה אמש מעל 450 אורחים שנהנו מתצוגה ייחודית בבניין ההיסטורי של לוטה דה מאר. המייסון ג'יאמבטיסטה ואלי (Maison Giambattista Valli ) חגג באופן בלעדי את הופעת הבכורה על המסלול של קולקציית הכלות שלו במהלך אירוע 'ליל הכלות', ערב הגאלה של האירוע שאורגן על ידי Fira de Barcelona בתמיכת משרד העסקים והעבודה הקטלוני

e4life" מוצג ב-Expomed Eurasia עם התקן חדשני בעל יכולת לנטרל וירוסי שפעת וקורונה ברמת יעילות גבוהה מ-90%
Expomed Eurasia, התערוכה הרפואית החשובה ביותר באירופה ובאסיה, מוכנה לארח למעלה ממאה חברות, וכן לחשוף את המגמות חדשות בטכנולוגיה ואת המוצרים החדשניים שעתידים לחולל שינוי מעמיק בשוק הבריאות.

Hemohim, מזון פונקציונלי לחיזוק המערכת החיסונית, מכה גלים בקהילה הגלובלית
Hemohim צובר פופולריות מרשימה בשוק הגלובלי כאחד ממוצרי המזון הפונקציונליים המובילים. Hemohim מפותח במסגרת שיתוף פעולה בן שמונה שנים בין Kolmar BNH ‏(KOSDAQ: 200130) לבין המוסד הקוריאני לחקר אנרגיית האטום, בהשקעה של 5 מיליארד וון דרום קוריאני.

Concentrix + Webhelp ממותגת מחדש כ-Concentrix
הזהות הממותגת מחדש של החברה מבססת את מעמדה כארגון הטכנולוגיה והשירותים העולמי, המניע את מותגי העתיד

היטאצ'י אנרג'י תשקיע 1.5 מיליארד דולר נוספים כדי להגביר את ייצור השנאים העולמי עד 2027
הרחבת הקיבולת תקצר את הזמן לשוק כדי לספק מענה להאצה בביקוש הגלובלי, כדי להתייחס להשקעות ארוכות טווח של לקוחות וכדי וליצור למעלה מ-4,000 מקומות עבודה - הסכום יתחלק בין השקעות באירופה, צפון ודרום אמריקה ואסיה תוך מינוף טביעת הרגל הגלובלית הקיימת.

Anaqua הופכת הגשת פטנטים במדינות אחרות ליתרון אסטרטגי עבור אנשי מקצוע בתחום הקניין הרוחני
Anaqua, הספקית המובילה של טכנולוגיות לניהול חדשנות וקניין רוחני (IP) עבור תאגידים, משרדי עורכי דין וממשלות, מכריזה על תוספת לפתרון Foreign Filing שלה, ומשפרת את היכולות של פלטפורמת ניהול הקניין הרוחני שלה, AQX®. Anaqua שינתה את הפרדיגמה להגשת בקשת קניין רוחני במדינות אחרות עבור אנשי מקצוע בתחום, והפכה מערך מכביד של משימות אדמיניסטרטיביות ידניות לפתרון אסטרטגי ואוטומטי שמספק בידול, ומניע קבלת החלטות מהירה כדי לעזור להגן על קניין רוחני באופן גלובלי.

EBC Financial Group משתפת פעולה עםUnited to Beat Malaria - קמפיין של קרן האו"ם, כדי להגן על ילדים פגיעים ומשפחותיהם מפני מלריה
EBC Financial Group מגבירה את מאמצי מיגור המלריה, תומכת בהתערבויות בריאות קריטיות ובהעצמה קהילתית

אחסון הגיבוי השכבתי של ExaGrid נבחר ל"פתרון גיבוי הנתונים של השנה" בתוכנית Data Breakthrough Awards השנתית החמישית
תוכנית פרסים בינלאומית יוקרתית מכריזה על מוצרים וחברות מצטיינים בטכנולוגיית הנתונים

Duck Creek מארחת את הוועידה השנתית, One Duck Creek Summit, כדי לבנות קשרים, שייכות וקהילה
Duck Creek Technologies (דאק קריק טכנולוגיות), ספקית הפתרונות החכמים המגדירה את עתיד ביטוחי הרכוש והנפגעים (P&C) ותעשיית הביטוח הכללי, מארחת היום את One Duck Creek Summit בקולומביה, דרום קרוליינה, ומפגישה עובדים מכל רחבי הגלובוס.

Games Global מכריזה על הגשת הצהרת רישום להנפקה ראשונית מוצעת לציבור
Global Games Ltd מפתחת, מפיצה ומשווקת מובילה של תוכן משחקי חדשני בסגנון קזינו מקוון ופתרונות משולבים עסק לעסק למפעילי iGaming ברחבי העולם על בסיס גודל רשת האולפנים שלה, הודיעה היום כי היא הגישה בפומבי הצהרת רישום על טופס F-1 לרשות ניירות ערך של ארה"ב ("SEC") בנוגע להנפקה ראשונית המוצעת לציבור של מניותיה הרגילות.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI