דף הבית פיננסים וכספים מסחר במניות ניהול סיכונים במסחר יומי
ניהול סיכונים במסחר יומי
מאיר זייד 07/11/09 |  צפיות: 4161

ניהול סיכונים הוא למעשה מערכת של כללים שעוזרת לנו לאכוף את הברור מאליו - לחתוך את הטריידים המפסידים קצר, ולתת למנצחים לרוץ.

Let your profits run and cut your losses short

ככל שזה נשמע פשוט - זו כל התורה.

מהחיים התרגלנו להיות מתוגמלים על שלמות ויסודיות.  במסחר יומי הדברים שונים.  אי אפשר להגיע לשלמות, ומי שמחפש אותה סופו שיתאכזב.  סוחרים יומיים מקצועיים מסתדרים יפה עם סטטיסטיקה של 50% הצלחה.  אם אתה מחפש פרפקציוניזם אתה תיכנס לצרות.  חשוב להבין שטריידים מפסידים הם חלק בלתי נפרד ממסחר מוצלח.
מטרתו של ניהול הסיכונים הוא להפחית את ההפסדים למינימום. קודם כל לשמר את הקפיטל. אם תצליח לעשות את זה הטריידים המפסידים לא יפגעו בנו יותר מדי והטריידים המנצחים יביאו איתם את הרווחים.
נגדיר את המושג - משמעת מכירה. זוהי למעשה העמידה במחיר הסטופ וההחלטה מתי ואיך לקחת רווחים. זהו חלק חשוב מניהול הסיכונים. ההתמקדות צריכה להיות ביציאה מהטרייד ולא בכניסה אליו. כי הצלחה או כישלון של טרייד נקבעים בסופו של דבר בזמן היציאה ממנו.

נחלק את ניהול הסיכון לארבעה צעדים בסיסיים:

הסכום שאנו מסכנים לטרייד: לעיתים מכונה R (מלשון Risk). זהו סכום כסף אבסולוטי. המקסימום שהסוחר מרשה לעצמו להפסיד בטרייד נתון.  מסכום זה תגזר גם כמות המניות המתאימה לטרייד. כל סוחר חייב לקבוע לעצמו את הסכום הזה בטרם הוא מתחיל לסחור.  לקביעת גודל הריסק יש חשיבות מכרעת ביכולת של הסוחר לנהל טריידים בצורה טובה.  הסיבה לכך היא מנטלית כיוון שריסק גדול מדי עשוי לפגוע בשיקול הדעת של הסוחר כאשר הטרייד עובד נגדו.  לעיתים, סכום זה יחושב כאחוז מהקפיטל שלנו. לדוגמה, יש סוחרים שלוקחים סיכון של לא יותר מ- 2% לטרייד. ככל שהמסחר שלנו הוא לתקופות קצרות יותר כך ייקטן אחוז הסיכון.

קביעת מחיר הסטופ:  מחיר הסטופ הוא המחיר בו נצא מהפוזיציה במידה והטרייד הולך נגדינו.  חשוב לקבוע את מחיר הסטופ לפני הכניסה לטרייד . זהו חלק הכרחי ממסחר יומי מוצלח. גם כאן יש חשיבות רבה ליכולת המנטלית של הסוחר לעמוד בכלל היציאה בסטופ.   כל סוחר עשוי לקבוע את מחיר הסטופ בצורה שונה.  יש סוחרים שעובדים עם סטופים טכניים המבוססים על תבניות גרפיות, יש סוחרים שקובעים סטופ על סמך תנודתיות המניה, ויש סוחרים שהסטופ שלהם הוא תמיד זהה ומחושב בסנטים. גם פקודת הסטופ תהיה שונה אצל כל סוחר. (פקודה אוטומטית או ידנית, מרקט או סטופ-לימיט).

חישוב גודל הפוזיציה בהתאם לשני הצעדים הקודמים:  בהסתמך על הריסק (שהוא מספר קבוע) ועל גודל הסטופ (שהוא משתנה בהתאם לטרייד) יש לחשב את כמות המניות המתאימה לטרייד. רוב הסוחרים לא מקדישים לצעד זה התיחסות ראויה אך לחישוב הפשוט הזה יש חלק גדול בהצלחה או בכישלון של הסוחר. כמות המניות המתאימה תיקבע על ידי חלוקת הריסק בגודל הסטופ.לדוגמה: נניח שהריסק שלי הוא 50$. כלומר, אני מוכן להפסיד לא יותר מ 50$ לטרייד בודד. אם גודל הסטופ בטרייד מסויים הוא 20 סנט, כמות המניות שלי באותו טרייד לא תעלה על 250 (50/0.20).

ניהול של טרייד מרוויח - יחס הסיכון לרווח - Risk / Reward: צעד זה מתייחס ליציאה מהפוזיציה. יחס של בין 1R ל 3R נחשב ליחס טוב של סיכון לרווח. סוחר שמצליח לצאת מטריידים עם יחס ממוצע כזה יכול להסתפק באחוזי הצלחה נמוכים מ- 50% כדי שיהיה רווחי.  דרך נוחה להורדת הסיכון במהלך ניהול הטרייד היא יציאה חלקית מפוזיצה (למשל במחצית מכמות המניות) כאשר מחיר המניה הגיע ליעד ראשוני (למשל 2R). חישוב היעד ליציאה צריך להיעשות ביחס לגודל הסטופ. למשל, הסוחר עשוי לקבוע כלל שבו כאשר מחיר המניה מגיע ל-2R הוא יוצא בחצי כמות.

כמו שראינו מערכת ניהול הסיכונים היא שילוב של מספר גורמים העוזרים לסוחר היומי בתהליך קבלת ההחלטות לפני הכניסה לפוזיציה. ביצוע נכון ואכיפה של הכללים הללו יבטיח שניכנס לפוזיציה בכמות מתאימה של מניות ונדע בדיוק מתי לסגור את הפוזיציה אם היא הולכת נגדינו או כאשר היא מרוויחה.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 מאיר זייד

מייסד משותף בפרונטגיינר העוסקת במתן שרותי מסחר לסוחרים יומיים: שרותי ברוקר, קורסים, חדר מסחר ועוד.
בעבר היה מאיר זייד איש הי-טק שנים רבות, והיום סוחר יומי במשרה מלאה.

יזם ופיתח את תוכנת פרונטגיינר, למציאת איתותי כניסה למניות במסחר-יומי על סמך תבניות של ניתוח טכני, ומנהל את חדר המסחר היומי של פרונטגיינר.

יוזם ומארגן את מפגשי הסוחרים החודשיים בחיפה ובהרצליה .



 


מאמרים נוספים מאת מאיר זייד
 
ניהול סיכונים במסחר יומי
כדי להצליח במסחר יומי במניות הסוחר חייב לעבוד על פי כללים מוגדרים היטב שמאפשרים לו מצד אחד להגביל את ההפסדים ומצד שני לתת לרווחים לגדול. מערכת הכללים הזאת נקראת - ניהול סיכונים.
במאמר זה אפרט את המרכיבים ההכרחיים במערכת ניהול הסיכונים שכל סוחר יומי חייב להגדיר לעצמו.

     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI