דף הבית עסקים יזמות עסקית יזמות עסקית כלים וטיפים שימושיים
יזמות עסקית כלים וטיפים שימושיים
דרור מן 30/12/09 |  צפיות: 3101

הערכת האטרקטיביות של כיוון עסקי חדש

בתקופתנו, תקופת ההתמזגויות וההתמחויות, קיים צורך חיוני להעריך נכון את הכיוונים החדשים בהתפתחות העסקית.
יכול להיות שאתם לראשונה בחייכם פותחים עסק, או שאתם רוצים להשקיע בעסק רווחי, ויכול להיות שאתם רוצים להרחיב את התחומים בהם עוסקת החברה שלכם.

בתור התחלה בואו נחשב בערך, האם העסק החדש שווה את המאמצים. תעריכו בקירוב את תחום העיסוק החדש עפ"י הקריטריונים הבאים:

1. רווחיותו של סוג העסק החדש. כדאי לחשוב היטב, איזה סכומים אתם יכולים להרוויח, אם כל המתחרים הפוטנציאליים רק מפסידים וממש לא משגשגים. יכול להיות שהעסק הזה כרוך בסיכונים רבים והסיכוי לאבד כסף רב הוא גדול ביותר? לסיכום: ככל שהרווחיות גדולה יותר, כך הכיוון הזה יותר אטרקטיבי עבורכם.

2. היקף השוק. עד כמה היקפי המכירות החזויים תואמים את השאיפות ואת יכולות הייצור שלכם? האם תוכלו להשיג רווחים טובים, אם היקף השוק מהווה רק חלק מאחוז אחד של העסק העיקרי שלכם? האם היציאה לשוק הזה תהיה מועילה דווקא עבורכם? יש כאן כמה היבטים. השוק העולמי יכול להיות נרחב מאוד, אבל השוק המקומי שנגיש עבורכם – מצומצם ביותר. לפעמים כאשר ברשותכם משאבים מעטים לא כדאי אפילו לנסות להיכנס לשוק הגדול, מחשש שידרסו אתכם.

3. קצב הגדילה הצפוי. ככל שקצב הגדילה של התחום באופן כללי גדול יותר – כך יש יותר סיכויים לחברה מסוימת לגדול ולהתפתח. כתוצאה מכך – יותר הזדמנויות לקבלת הכנסות נוספות.

4. מחזורים. עד כמה הביקוש יציב לאורך כל השנה ויותר? אם הביקוש יציב (ורצוי שיגדל בהדרגתיות – ראה סעיף 3), העסק הזה יותר אטרקטיבי. עוצמת הביקוש יכולה להשתנות בהתאם לעונה או להיות חזויה בדיוק מרבי. זוהי אפשרות נוחה במיוחד. במקרה כזה אפשר לתכנן את מחזור הייצור בהתאם למחזור השינויים בביקוש.

5. לעומת זאת שינויי ביקוש אקראיים – זה רע מאוד, וזה גורם להופעת קשיים רבים. אם תחזיקו במלאי משאבים רזרביים גדולים למקרה של גדילת ביקוש פתאומית – ההוצאות יגדלו. אם לא יהיו ברשותכם משאבים רזרביים – לא תוכלו לעמוד בדרישות הביקוש במלואן ולא תקבלו את הרווח הנוסף. ויכול להיות שתפסידו עוד יותר בגלל ירידת ביקוש מתמשכת.

6. עוצמת התחרות. ככל שיש יותר מתחרים בשוק הנ"ל וככל שהלחץ המופעל על ידיהם הוא גדול יותר – כך יהיה לכם יותר קשה לעבוד. זאת אומרת: לחץ תחרותי קטן יותר מעלה את האטרקטיביות של התחום.

7. מיומנויות טכנולוגיות ותעשייתיות וכל ידע מקצועי אחר אשר נדרשים בעסק הזה. אם בעסק החדש נדרשים מיומנויות וידע מקצועי אשר דומים לאלה שיש בחברה הנוכחית, אז אנחנו נתייחס לעסק זה כאל עסק אטרקטיבי יותר. ההוצאות על רכישתם של מיומנויות, טכנולוגיות וידע מקצועי חדשים קטנות במקרה הזה. כמו כן, לא יידרשו להשלמתם משאבים זמניים נוספים.

8. הצורך במשאבים. אם העסק החדש דורש הזרמות של משאבים רבים, במיוחד של כספים, סימן שהעסק הזה יהיה פחות אטרקטיבי בהשוואה לעסק שלא דורש משאבים כלכליים גדולים. ככל שאתם משקיעים יותר כסף, כך הסיכון הכולל עבור החברה גדול יותר.

9. התאמה כללית לתחומי העיסוק האחרים של החברה. האטרקטיביות של העסק תהיה הרבה יותר גבוהה, אם הוא יהיה קשור לתחומי עיסוקה האחרים של החברה הקיימת.

10. תחושה אינטואיטיבית לגבי העסק החדש. אם אתם חושבים, שכדאי לעסוק בתחום עסקי זה ולא אחר – תיקחו גם את זה בחשבון.

תוכן זה נכתב ע" אלי שביט מנהל הפרוייקטים יזמות עסקית , שאלות ותשובות , פתיחת עסק


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 דרור מן


 


מאמרים נוספים מאת דרור מן
 
מועדוני בר מצווה
על מועדוני בר מצווה כבר שמעתם ? בשנים האחרונות יותר ויותר חוגגים מעדיפים להפיק את מסיבת בר המצווה או בת המצווה במועדונים פופולאריים באזור המרכז שאך לפני זמן קצר היו הסצינה הלוהטת של ה"סלבס" במרכז.

לימודי יבוא יצוא
מאמר זה מציע סקירה על לימודי יבוא יצוא כתחום מתפתח הזוכה לעדנה בשנים האחרונות. המאמר מציע יתרונות ייחסיים של לימודים אלו.

מכרזים , ההצעה הגבוהה הייחודית זוכה
מאמר זה מציג את שיטת המכרז הפופולארית ההצעה הגבוהה הייחודית זוכה.
תוכלו לקרוא ולהבין באופן בסיסי כיצד ניתן להשתתף במכרזים ולפתח יכולת אסטרטגית אישית באימון ובשימוש


קורס קניינות ורכש
02/03/10 | תעשייה
מאמר זה נועד לתת למעוניינים סקירה קצרה אודות קורס קניינות ורכש,
היתרונות בלמידתו לבעלי מקצועות בתחום הלוגיסיקה הקניינות והרכש בכל עסק.


דברים שחשוב לדעת על יזמות עסקית ושיווק עסקים
מאמר זה נועד לתת סקירה איכותית ורעננה על תחום יזמות עסקית ושיווק עסקים.
כאן תוכלו למצוא עצות שימושיות ועזרים שאותם תכולו לקחת הלאה בפתיחת עסק ייחסי לקוחות ועוד


יזמות עסקית כלים וטיפים שימושיים
מאמר זה עוסק ביזמות עסקית כערך.
תוכלו להתרשם ממגוון עצות ומידע לפרסום עסקים שיווק עסקים שאלות ותשובות פופולאריות

     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI