דף הבית בידור ופנאי אמנות פלסטית רישום אקדמי ותורת הפרספקטיבה
רישום אקדמי ותורת הפרספקטיבה
פיודור בזובוב 17/01/10 |  צפיות: 3812

רישום אקדמי- מה זה?

רישום אקדמי הוא שיטת רישום אוניברסאלית המבוססת על תורת הפרספקטיבה, שמקנה כלים מקצועיים המאפשרים לאמן לרשום אובייקטים מתוך התבוננות מושכלת וידע שיטתי ומובנה. רישום אקדמי הוא כלי מקצועי לאמנים-יוצרים, באמצעותו הם יכולים להעביר אל הדף כל אובייקט- בין אם מתוך התבוננות ובין אם מהדמיון- בצורה מדויקת, וליצור בדו-מימד המחשה ריאליסטית של תלת-מימד.

כאשר האמן מבין לעומק את חוקי הפרספקטיבה, את האופן בו מתבוננים ומנתחים אובייקט מבחינת קונסטרוקציה, פרופורציות, נפחים והצללות, וכיצד מעבירים אובייקט מהמציאות אל הדף, הוא אוחז בידו את השילוב המושלם בין התבוננות- מודעת, מושכלת, מעמיקה, לבין ידע- מקיף, אוניברסאלי, מובנה. שילוב זה הוא בסיס שיטת הרישום האקדמי, והוא מציע לאמנים כלי יישומי ומעשי באמצעותו יוכלו לבטא את רעיונותיהם היצירתיים, לא רק דרך העתקה עיוורת, אלא בהתבסס על ידע מעמיק והבנה של חוקי הרישום.

אין להסיק מכך שרישום אקדמי מתאים רק לציירים ריאליסטיים. זהו כלי אוניברסאלי עבור כל צייר וכל סגנון ציור.רישום אקדמי מעניק לאמנים מיומנות מקצועית ותשתית יציבה ומבוססת ליצור בתוכה בחופשיות. לאחר שהאמן התמקצע במיומנויות הרישום והציור, ומבין בצורה מדויקת ומובנית את האופן בו נכון לרשום כל אובייקט, הוא פנוי לפתח את הסגנון האישי וטביעת האצבע הייחודית שלו, לחקור כל נושא אמנותי ואף ליצור שפה חדשה משלו.

כאשר מאחורי הכישרון, הדמיון והיצירתיות מצוי ידע אמיתי ואוניברסאלי, הציור הופך מיצירה מקרית חולפת, לאמירה עקבית ומנומקת, המשלבת בין השראה לבין מיומנות.

ההיסטוריה של רישום אקדמי

טכניקת הרישום האקדמי התפתחה בתקופת הרנסנס. מוסד הכנסייה רצה להעצים את גודל המבנה בו שכנה הכנסייה, בכדי ליצור רושם רב יותר על המאמינים, ולכן ביקשו מהאמנים של אותה תקופה לצייר המשך והרחבה של מבנה הכנסייה על גבי הקירות הפנימיים שלו. ציורים אלה שעשו שימוש בחוקי פרספקטיבה והבנה של עומק ותלת-מימד, יצרו תחושה ריאליסטית של העצמת גודל ועומק והיו בעלי אפקט עוצמתי על המתפללים.

ההבנה של פרספקטיבה עברה עם השנים תהליכי שינוי והתפתחות. היא התחילה אמנם מרישום וציור של גופים וחללים בסיסיים יחסית, אך ברנסנס המאוחר כבר ניתן לראות כיצד יכולת זו הלכה והשתכללה גם בגופים מורכבים יותר (ובעיקר- גוף האדם). המיומנות והדיוק הריאליסטי, יחד עם חקר האנטומיה של גוף האדם, אפשרה לאמני הרנסנס לצייר את גוף האדם בצורה פחות אינטואיטיבית ונאיבית,אלא תוך ניתוח והבנה של חוקיות הרישום ומכאן התפתחו העקרונות התקפים גם היום, של רישום אקדמי. רישום אקדמי מושתת על הבנה, ידע וחוקים מוסכמים, והוא מאפשר להגיע לרמת יכולת ומיומנות גבוהה ביותר בציור פיגוראטיבי, תוך שמירה על דיוק אנטומי, יחסי גופים בחלל וחוקי פרספקטיבה.

חשוב לציין כי מקומות שונים על פני הגלובוס התייחסו לפרספקטיבה ולתפיסת נפח ועומק בצורה שונה. מבחינת פרספקטיבה ניתן לראות שתי גישות עיקריות: הגישה האירופאית שמתאפיינת בפרספקטיבה קווית, אשר בונה את תחושת העומק בהתייחס לקו האופק בציור. טכניקה זו מאפשרת ליצור עומק בצורה מדעית, מדידה ומדויקת. הגישה הנוספת היא הפרספקטיבה האווירית הנהוגה בציורי המזרח הרחוק. לפי גישה זו הריאליזם והדיוק בהמחשת המרחב אינו העיקר, אלא יצירת 'תחושה' של עומק ומרחב.

מבחינת הבנה והתייחסות לנפחים אנו יכולים לראות גם כן שתי מגמות שהתפתחו במקביל, ומציעות גישות מעט שונות מבחינת בניית גופים ונפחים: האסכולה הדרומית (הכוללת בעיקר את איטליה וספרד) תופסת נפח דרך קווים אליפטיים ורכים. האסכולה הצפונית (גרמניה, הולנד, רוסיה) תופסת נפח דרך מישורים, כלומר דרך קווים ישרים וחדים. שתי הגישות שונות אמנם בטכניקת העבודה, אולם התוצאה בסופו של דבר דומה, ומאפשרת ליצור תחושת תלת-מימד ריאליסטית על גבי נייר או בד.

החשיבות של רישום אקדמי

רישום אקדמי הוא טכניקת עבודה מובנית ומוגדרת, המאפשרת לאמן לרשום כל דבר שהוא, מהתבוננות או מהדמיון, ברמת דיוק וריאליסטיות מקסימאלית. דרך חוקי רישום אקדמי ותורת הפרספקטיבה, לומד האמן 'איך לראות' אובייקט- בין אם מדובר בנוף, בעצם דומם, או בגוף האדם- ולהעביר את הדברים מהמציאות אל הרישום. חוקים אקדמיים אלה דרושים מכיוון שיש הבדל בין ההנחה המוקדמת שלנו כיצד יש לרשום את האובייקט, לבין איך שנכון לרשום אותו בפועל.

כדי להסביר יותר נקודה זו, נסו לצייר קובייה. רוב הסיכויים שציירתם קובייה אשר כל פאותיה שוות. אולם כאשר מתבוננים בקובייה, הפרספקטיבה והעומק גורמים לכך שחלק מן הפאות נראות קצרות יותר מאחרות. במקרה זה הקובייה הרישום הושפע לא ממראה הקובייה בפועל אלא מההנחה המוקדמת איך הקוביה אמורה להיראות.. למידה והבנה של רישום אקדמי מעניקה כלים מוגדרים להתבוננות וניתוח אובייקט, כך שההנחות המוקדמות שיש לאמן אינן משפיעות על היכולת שלו לראות באמת את האובייקט שלפניו, ולרשום ייצוג מדויק וריאליסטי של האובייקט.

נקודה נוספת וחשובה לא פחות היא כאשר במהלך העבודה על רישום וציור, האובייקט משתנה באופן כלשהו. למשל כאשר רושמים דמות והיא משנה מעט את התנוחה שלה, כאשר רושמים בגד והרוח מזיזה את מיקום הקפלים, כאשר מציירים נוף וכיווני האור והצל משתנים וכדומה. עבור הצייר 'המעתיק', אין אפשרות להתאים את עצמו לשינוי ולהמשיך ברישום. לעומתו אמן הפועל לפי חוקי רישום אקדמי, הוא בעל יכולת לשלב בין התבוננות לבין ידע, והוא יכול לנתח את האובייקט, להבין את השינוי וליצור התאמה המאפשרת להמשיך בעבודתו, תוך שמירה על דיוק ברישום.

לאחר שהאמן תרגל את חוקי הרישום והפרספקטיבה וצבר ניסיון, היכולת שלו לנתח את האובייקט הופכת להיות פעולה אינטואיטיבית וטבעית עבורו. בנקודה זו האמן למעשה מצויד בכלים מקצועיים ומעשיים שתקפים תמיד, וכעת מחשבותיו אינן מופנות להיבטים הטכניים של הרישום והוא פנוי ליצור, להתבטא וליישם את רעיונותיו. זהו הרגע בו ההשראה יכולה להגיע לשיאים חדשים- כאשר היא נשענת על ידע מעמיק וטכניקת עבודה מובנית, שמאפשרת לאמן את החופש ליצור סגנון ושפה אישית משלו.

 

לימודי רישום אקדמי

רישום אקדמי החל כאמור באיטליה בתקופת הרנסנס, ומשם התפשט גם למדינות אירופה והאימפריה הרוסית. לימוד רישום אקדמי הוא למעשה פיתוח כלים מדויקים לרישום וציור, המבוססים על ידע אוניברסאלי, על מסורת שהוכיחה את עצמה לאורך מאות שנים ועל דורות של אמנים ומורים. בישראל לימודי רישום אקדמי כמעט ואינם קיימים, ובית הספר 'נקודת מגוז' הוקם על מנת לתת מענה לחוסר זה, במטרה לאפשר לאמנים ויוצרים לקבל כלים מקצועיים ואוניברסאליים של רישום וציור.

לימוד רישום אקדמי נעשה בצורה מובנית ושיטתית, כאשר כל שלב בלימוד מבוסס על השלב הקודם לו. הלימודים נכנסים לעומק עולם הרישום והחוקיות שלו, החל מהקניית הרגלים נכונים לעבודת הרישום (למשל עמידה מול כן הציור, אחיזה נכונה בעיפרון וכדומה), דרך לימוד חוקי הבסיס של רישום אוניברסאלי ועד פיתוח הבנה מעמיקה של חוקי הפרספקטיבה. הלימודים מתחילים בפיתוח מיומנויות לרישום אובייקטים בסיסיים וגופים פשוטים, ממשיכים ברישום של אובייקטים מורכבים יותר, בדים וגופים אמורפיים ומתקדמים לרישום של גוף האדם. עם השלמת הלימודים מחזיק האמן בכלים שיאפשרו לו לרשום בצורה מדויקת ונכונה כל דבר שהוא, ויעניקו לו גם את הבסיס הנדרש ללימוד ציור אקדמי.

המאמר נכתב על-ידי נקודת מגוז- בית ספר לרישום וציור אקדמי.

בית הספר נקודת מגוז מקיים קורסי רישום וציור אקדמי למתחילים ולמתקדמים, מעביר קורסים מקצועיים לאנשי מקצוע מתחום העיצוב והאמנות, ומקיים מכינה ייחודית המבוססת על חוקי הרישום האקדמי, המיועדת למעוניינים להתקבל ללימודים גבוהים במקצועות עיצוב, אדריכלות ואנימציה.

אתר בית: http://nekudatmagoz.ning.com

אימייל: [email protected]  טלפון: 054-5793112


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 פיודור בזובוב

נקודת מגוז הוא בית ספר יחיד מסוגו בארץ ללימודי רישום וציור אקדמי. 'נקודת מגוז' מציע קורסי רישום וציור אקדמי, וקורסי רישום וציור אנטומיה- למתחילים, למתקדמים ולאנשי מקצוע מתחום העיצוב. בנוסף מקיים 'נקודת מגוז' תוכנית מכינה ייחודית למעוניינים להתקבל ללימוידם גבוהים במקצועות עיצוב, אדריכלות ואנימציה.



 


מאמרים נוספים מאת פיודור בזובוב
 
מכינה ביום אחד בראשון ליולי
23/06/10 | עיצוב
בית הספר נקודת מגוז מזמין אתכם ל"מכינה ביום אחד"- יום מכינה מרוכז בו תוכלו להתנסות בתחומי לימודי העיצוב ואדריכלות השונים, כדי שתוכלו לבחור את מסלול הלימודים העתידי המתאים לכם ביותר. את מכינה ביום אחד מנחים ודים קופטייבסקי ופיודור בזובוב, מרצים למעלה מ-10 שנים בבתי הספר המובילים בארץ למקצועות אמנות, עיצוב ואדריכלות ומקימי בית הספר 'נקודת מגוז'.

קורס ציור מודל בצבעי שמן בהנחיית ודים קופטייבסקי
בית הספר 'נקודת מגוז' פותח קורס רישום אנטומיה לקהל הרחב ולאמנים. הקורס ייפתח ביום ד', 14 ביולי 2010, בשעות הערב. קורס 'ציור מודל בצבעי שמן' מיועד למעוניינים לחוות ולהתנסות בציור מודל עירום ובעבודה עם בצבעי שמן. בנוסף נפתח בימים אלה גם קורס 'ציור טבע דומם בצבעי שמן'. הקורס מיועד לקהל הרחב ולא נדרש ניסיון קודם.

קורס רישום אנטומיה בהנחיית ודים קופטייבסקי
רישום אנטומיה הוא אחד הכלים המרכזיים והחשובים באמנות פיגורטיבית. היכולת לתפוס בעזרת רישום את מורכבות הגוף האנושי, וליצור דמויות בעלות אופי, עומק ונוכחות, הם כלי ביטוי ויצירה שכל אמן כמעט נדרש להם. קורס רישום אנטומיה פתוח לתלמידים המעוניינים לחוות ולהתנסות ברישום וציור של גוף האדם ועבודה עם מודל. בנוסף נפתחים בימים אלה קורסי רישום אנטומיה מתקדמים לאמנים, אנימטורים ומעצבים. בית הספר 'נקודת מגוז' פותח קורס רישום אנטומיה לקהל הרחב ולאמנים. הקורס ייפתח ביום ב', 12 ביולי 2010, בשעות הערב.

קורס רישום למעצבי מוצר
16/05/10 | עיצוב
קורס רישום למעצבי מוצר מיועד לפיתוח טכניקות עבודה מתקדמות עבור אנשי מקצוע מתחומי העיצוב. בנוסף נפתחים בימים אלה גם קורסי רישום חלל ומרחב המיועדים למעצבי פנים, אדריכלים, מעצבי תפאורה ובמה.

קורס רישום אנטומיה- המשך למתקדמים
16/05/10 | עיצוב
רישום הוא כלי עבודה בסיסי של כל אמן. כדי להגיע לרמת מיומנות גבוהה ברישום, חשוב לזכור שיש הבדל בין מה שאנחנו רואים לבין מה שנדמה לנו שאנחנו רואים. פעמים רבות המוח מתעתע ורישום האובייקט נעשה כמו שנדמה לנו ש'נכון', ולא בהכרח כמו שהאובייקט נראה באמת, לכן הקניית כלי רישום מקצועיים חייבת לשלב בין התבוננות לבין ידע.

קורס רישום אנטומיה- המשך למתקדמים
16/05/10 | עיצוב
רישום הוא כלי עבודה בסיסי של כל אמן. כדי להגיע לרמת מיומנות גבוהה ברישום, חשוב לזכור שיש הבדל בין מה שאנחנו רואים לבין מה שנדמה לנו שאנחנו רואים. פעמים רבות המוח מתעתע ורישום האובייקט נעשה כמו שנדמה לנו ש'נכון', ולא בהכרח כמו שהאובייקט נראה באמת, לכן הקניית כלי רישום מקצועיים חייבת לשלב בין התבוננות לבין ידע.

קורס רישום אקדמי
16/05/10 | עיצוב
קורס רישום אקדמי פתוח לתלמידים המעוניינים לחוות ולהתנסות בעולם הרישום והציור. בנוסף נפתחים בימים אלה קורסי רישום לאנשי מקצוע מתחום העיצוב והאמנות (אנימטורים, מעצבי פנים, אדריכלים, מעצבי מוצר, מעצבי אופנה). נקודת מגוז הוא בית ספר יחיד מסוגו בארץ ללימוד רישום וציור אקדמי, על פי השיטה האקדמית הרואה בפיתוח יסודות חזקים של רישום, פרספקטיבה ואנטומיה את המפתח להתמחות ולהצטיינות בכל תחומי העיצוב והאמנות. בית הספר 'נקודת מגוז' מציע קורסי רישום וציור אקדמי וקורסי רישום וציור אנטומיה- למתחילים ולמתקדמים.

קורס רישום אקדמי
16/05/10 | עיצוב
קורס רישום אקדמי פתוח לתלמידים המעוניינים לחוות ולהתנסות בעולם הרישום והציור. בנוסף נפתחים בימים אלה קורסי רישום לאנשי מקצוע מתחום העיצוב והאמנות (אנימטורים, מעצבי פנים, אדריכלים, מעצבי מוצר, מעצבי אופנה).

רישום למעצבי מוצר
קורס רישום למעצבי מוצר בהנחיית פיודור בזובוב
מתקיים בבית הספר 'נקודת מגוז'
הקורס ייפתח בתאריך 13 באפריל 2010 (יום ג')

בית הספר 'נקודת מגוז' פותח קורס רישום למעצבי מוצר. הקורס ייפתח ביום ג', 13 באפריל 2010, בשעות הערב.


'נקודת מגוז' פותחת מכינה ייחודית ללימודי עיצוב, אדריכלות ואנימציה
'נקודת מגוז' פותחת מכינה ייחודית ללימודי עיצוב, אדריכלות ואנימציה המכינה תפתח ביום ה' 01.07.2010 בית הספר 'נקודת מגוז' לרישום וציור אקדמי פותח את ההרשמה למחזור קיץ 2010 של מכינה ללימודי עיצוב, אדריכלות ואנימציה. המכינה מציעה למעוניינים להתקבל לבתי הספר הגבוהים למקצועות העיצוב, האדריכלות והאנימציה תכנית מעמיקה ומתקדמת ללימוד יסודות הרישום, קומפוזיציה ותלת-מימד, וכן ייעוץ והנחייה בהכנת תיק עבודות וליווי עד מבחני הקבלה.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI