דף הבית עבודה וקריירה משאבי אנוש בדיקות פוליגרף ובדיקות מהימנות עובדים בקבלה לעבודה
בדיקות פוליגרף ובדיקות מהימנות עובדים בקבלה לעבודה
צפריר עפרוני 06/02/10 |  צפיות: 2953

בדיקות פוליגרף ובדיקות מהימנות עובדים בקבלה לעבודה

מאת:

צפריר עפרוני, בודק פוליגרף

אימות – מכון לבדיקות פוליגרף

כל הזכויות שמורות - ©

מעת לעת מתעורר הצורך בקרב חברות וארגונים לגייס עובדים חדשים לתפקידים שונים. תהליך הקבלה לעבודה הינו תהליך מורכב אשר במהלכו נבחנים מגוון רחב של כישורים ואיכויות אצל המועמדים. תחום חשוב אשר לו השפעה רבת משקל על הארגון הקולט הינו מידת המהימנות של המועמדים השונים.

המועמדים המגישים את מועמדותם לעבודה מעוניינים "למכור" עצמם ולהציג דמויות מושכות ככל הניתן בעיני הגוף והגורמים הבוחנים את קליטתם. כך למשל יש נטיה למועמדים לא להציג אלמנטים לא סימפטיים מבחינתם בעברם דוגמת פיטורים ממקומות עבודה על רקע של מעילה בכספים ובאמון, גניבות, הטרדות מיניות, עבר פלילי ועוד.

ארגונים וגופים המעוניינים לקלוט עובדים מנסים לוודא את מהימנות המועמדים   בדרכים שונות. כך למשל היה נהוג לבקש ממועמדים להציג אישור ממשטרת ישראל על העדר רישום פלילי – ר"פ ("תעודת יושר" בלשון העם). לאחרונה עצם הדרישה להצגת אישור העדר ר"פ על ידי מעסיקים נאסר על ידי ערכאות משפטיות ולא ניתן יותר לדרוש הצגת אישור העדר ר"פ בעת הליכי הקבלה לעבודה. בנוסף לכך, חשוב לזכור כי יש לכלי הזה מגבלה הנובעת מעצם העובדה שרישום פלילי יתקיים רק במידה ואותו אדם אכן יבוא במגע עם רשויות אכיפת החוק. במידה ומציג האישור על העדר ר"פ לא נחקר או נעצר, לא יופיע לגביו רישום במאגר המשטרתי. כלומר, קיימת אפשרות ריאלית שאדם יכול לעבור עבירות (גנבות למשל) וכל עוד לא יבוא במגע עם רשויות אכיפת החוק לצורך חקירה למשל, הוא יחשב כצח כשלג וכמי שלא עבר כל עבירה.

על מנת לבסס את המהימנות של מועמדים למשרות קיימים מספר כלים אשר ניתן לעשות בהם שימוש במהלך תהליך הגיוס וסינון העובדים. אחד הכלים החשובים והאפקטיביים בהם משתמשים לביסוס מהימנותם של מועמדים למשרות היא בדיקת המהימנות באמצעות פוליגרף. בדיקת הפוליגרף משמשת מזה זמן ככלי חשוב ומרכזי לסינון מועמדים למשרות ולתפקידים רגישים במגוון של תחומים וגופים, במגזר הממלכתי/ממשלתי (גופים בקהילת המודיעין למשל) וכן במגזר הפרטי.

בדיקת מהימנות בקבלה לעבודה נערכת על ידי בודק הפוליגרף בתיאום עם הגורם המזמין והיא "נתפרת" על פי מאפייני הארגון והמשרה אליה אמור המועמד להתקבל. השאלות אותן נשאלים המועמדים במהלך בדיקת המהימנות הינן מגוונות ונוגעות בין השאר למידת מהימנות המידע אותו מסר המועמד במהלך הליכי הקבלה (תעודות, המלצות, שאלונים, ראיונות וכו'), רקע ועבר פלילי,  שימוש בסמים ואלכוהול, הימורים, הסתבכויות בחובות כספיים, קשרים עם גורמים פליליים, קשרים עם גורמים עוינים לארגון, פיטורין ממקומות עבודה על רקע של מעילה באמון מעסיקים, השתלה על ידי גורמים מתחרים, לחץ ואיומים מצד גורמים עבריינים ועוד.

בדיקת מהימנות קבלה לעבודה משמשת ככלי סינון עובדים מהימן ואפקטיבי המסייע לקבלת החלטה בעת הליכי גיוס העובדים. בדיקת המהימנות באמצעות פוליגרף לפני הקבלה לעבודה מקנה למזמין הבדיקה תמונה אמינה באשר למידת המהימנות והיושר של המועמדים למשרה. לאחר קבלת העובד לעבודה ניתן ורצוי לבצע בדיקות מהימנות תקופתיות על מנת לוודא לאורך זמן שמירה על נורמות של טוהר מידות, אמינות ומהימנות העובדים.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 צפריר עפרוני

אימות - מכון לבידוקת פוליגרף

אימות גירסאות וחשדות בעקבות ארועים, בדיקות רקע ומהימנות תעסוקתית, חוות דעת מומחה לבתי משפט, יעוץ והרצאות לחברות, ארגונים ולפרטיים

אחד העם 25 רחובות

טל':1-700-706-126

http://www.poly-graph.co.il



 


מאמרים נוספים מאת צפריר עפרוני
 
בדיקות פוליגרף ובדיקות מהימנות עובדים בקבלה לעבודה
מאמר זה בא לתאר את האופן בו נערכות בדיקות פוליגרף המשמשות ככלי עזר לתהליך גיוס העובדים לארגונים ולמקומות עבודה

בדיקות הפוליגרף ככלי תומך החלטה בתחום התעסוקתי אירגוני
מאמר זה מתאר את מאפייני בדיקות הפוליגרף, האופנים בהן הן נערכות והשימושים בהן ניתן לעשות בבדיקות הפוליגרף בתחום התעסוקתי ארגוני.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI