דף הבית עסקים ניהול המלצות לבחירת מערכת מצלמות אבטחה / מעקב.
המלצות לבחירת מערכת מצלמות אבטחה / מעקב.
איגור קריבורוק 20/04/10 |  צפיות: 2752

לפני שמתחילים לחשוב איזו מערכת לבחור, צריכים להחליט לאיזה מטרה תשמש המערכת, מהו הצורך האמיתי שאותו תפתור המערכת, האם זה למעקב, לשליטה, לאבטחה, להרתעה וכד'.

לאחר שהחלטנו לאיזו מטרה אנו צריכים את המערכת, נעבור על מספר נקודות חשובות שיסיעו לכם בהמשך קבלת החלטות בבחירת סוג המערכת בהתאם לצורך.

נתחיל במספר מוסגים:

DVR - digital video recorder – שם כללי למערכת הקלטה דיגיטלית.

FPS - frame per second – תמונות לשנייה.

עין אדם רואה כ-25 תמונות בשנייה, זאת אומרת שאם ברצונכם לצפות בתמונה חלקה (כמו בסרט) אליכם לחשב את מהירות הכרטיס כך שיוכל לשדר 25 תמונות לשנייה ברזולוציה המבוקשת. יש לשים לב לכך שחלק ניכר מיצרנים מגדירים את מהירות הכרטיס על בסיס רזולוציה מינימלית, הדבר מטעה מאוד מאחר וכאשר מעלים את הרזולוציה לרמה גבוהה מקבלים מהירות נמוכה בהרבה, לעיתים המהירות יורדת מ- 25 FPS ברזולוציה נמוכה ל – 2 FPS ברזולוציה גבוהה.

VMD - video motion detector – גילוי תנועה בוידיאו.

ברוב המקרים אנו נכוון את המערכת ההקלטה כך שתקליט את המצלמות רק בזמן תנועה. הקלטה במצב זה מאפשרת לשמור רק את הסרטונים אשר מתעדים פעילות כל שהיא, הדבר מאפשר לשמור את ההקלטות החיוניות הללו לפרק זמן ארוך יותר, מכיוון ששטח הדיסק הקשיח לא מבוזבז על הקלטות סרק.

DVR STAND ALONE – מערכת צפייה והקלטה עצמאית

מערכת סגורה בצורת מכשיר וידאו / DVD, פשוט מאוד לשליטה –בעזרת כפתורים בגוף המכשיר ו/או עם שלט רחוק בדומה למכשיר מכשיר וידאו / DVD, ללא סרבולים מיוחדים.

יתרונות עיקריים- אין צורך בקירור, קטן פיזית.

בדרך כלל המערכות מגיעות בתצורה של 4/8/16 מצלמות, במהירות צפייה והקלטה חיה -100/200/400 FPS בהתאמה.

BASED PC – מערכת מבוססת מחשב

המערכת מורכבת משני רכיבים עיקריים: מכרטיס הקלטה המגיעה עם תוכנה ייעודית ומחשב נייח עם מערכת הפעלה (חלונות/לינוקס בהתאם לכרטיס הקלטה) המגיעה במגוון רחב של מארזים בכל מיני גדלים החל ממארז קטן בגודל של מכשיר וידאו / DVD ועד למארז תעשייתי 19".

מה חשוב לדעת בנוגע לכרטיס הקלטה?

1. כמות מצלמות שמתחברות בחיבור פיזי למחשב.
קיימים בשוק כרטיסים ל - 1/2/4/8/16/32/48/64 מצלמות כאשר הכרטיסים הנפוצים ביותר הם ל- 4/8/16 מצלמות.

2. כמות תמונות לשנייה (FPS)
ישנו מגוון רחב מאוד של אפשרויות בכרטיסים שונים. החל מ – 25 FPS ל- 8 מצלמות ועד לצפייה והקלטה ב – 64 מצלמות ברזולוציה הכי גבוהה במצב חי (LIVE).

3. רזולוציית צפייה ורזולוציית הקלטה.
רזולוציה היא פרמטר מאוד חשוב במערכת. מצלמה מאוד טובה אשר תחובר למערכת בעלת רזולוציה נמוכה תעבד את האפקט, לאומת זאת גם מצלמה באיכות בסיסית שמותקנת על מערכת בעלת רזולוציה גבוהה תספק תמונה טובה וצלולה. בדרך כלל בכרטיסי הקלטה הנפוצים ההגדרות מאפשרות לשנות את איכות הצפייה וההקלטה בהגדרות התוכנה, הדרגות הנפוצות הן:

CIF – רזולוציה נמוכה
HALF-D1 / 2CIF – רזולוציה בינונית
D1 / 4CIF – רזולוציה גבוהה

4. פורמט דחיסת תמונה.
הפורמטים הנפוצים היום בתחום הינם MPEG-4 ו- H264. MPEG-4 – פורמט מאוד נפוץ כבר שנים,  רוב הכרטיסים הבסיסיים עדיין עובדים בפורמט הזה. H264 - פורמט יחסית חדש, הרבה יותר "קל", הקבצים הנדחסים בפורמט זה תופסים פחות נפח זיכרון בדיסק הקשיח, ויותר קלים להעברה דרך הרשת ו/או האינטרנט, כך שהתמונה שמתקבלת מרחוק תהייה יותר מהירה ואיכותית.

5. היכן מתבצעת דחיסת תמונה – דחיסת תוכנה או דחיסת חומרה.
דחיסת תוכנה- רוב הכרטיסים הנמכרים יום בישראל מגיעים על בסיס דחיסת תוכנה.
דחיסת חומרה – כאשר התמונה נדחסת ע"י המעבד הפנימי של כרטיס ההקלטה המחשב מתאמץ פחות מה שמקנה לו אורך חיים ארוך יותר – מומלץ במערכות גדולות ברזולוציות גבוהות.

6. אופציות להרחבות עתידיות.
קיימות כמה אפשרויות להרחיב מערכת קיימת: האפשרות הראשונה, לשדרג את כרטיס ההקלטה לכרטיס גדול יותר/ אם אפשרויות טובות יותר. האפשרות השנייה, להוסיף מחשב נוסף ולאחד אותו עם המחשב הקיים בתוכנת ניהול משוטפת (ראה סעיף 11 בהמשך המאמר). האפשרות השלישית, הקיימת במעט מאוד מהכרטיסים הנמכרים בגבולות מדינת ישראל – להוסיף כרטיס נוסף למחשב הקיים.

7. אפשרויות חיבור IN/OUT
בחלק ניקר מהכרטיסים קיימת אופציה להתקין כרטיס "מבוא/מוצא" כהרחבה לכרטיס הקלטה. כרטיס "מבוא" מאפשר לחבר גלאים/לחצנים/בקרים וכד' להפעלה או סיום הקלטה. כרטיס "מוצא" מאפשר לחבר רכיבי פלט למיניהם – מונה פולסים / סרנה / מנעול וכד'.

8. אפשרויות התראה (דוא"ל/ SMS וכד').
אפשרות זו משמשת לשליחת התראה על פעולה לא מורשית/ מעבר בגזרה "סטרילית" וכד'.

9. אפשרויות שליטה במצלמות ממונעות (במידת הצורך).
ישנן כמה רמות של שליטה במצלמה ממונעת. יש כרטיסים המאפשרים רק שליטה ידנית ע"י המשתמש ויש כרטיסים התומכים באופציה של סיורים אוטומטיים, המוגדרים מראש ע"י המשתמש.

10. אפשרות צפייה ושליטה מרחוק.
בחלק מהכרטיסים ניתנת שליטה מלאה על תוכנת ההקלטה מרחוק בגישה מאובטחת עם שם משתמש וסיסמא, ובחלק ניתן רק לצפות מרחוק ללא יכולת להגדיר את המערכת.

11. אפשרות שליטה על מספר סניפים (במידת הצורך) ממסך אחד. ישנן תוכנות הקלטה אשר יש להן תוכנת ניהול מרוחק שיודעת לשלב מספר מחשבים מרוחקים לצפייה במסך אחד ו/או לעבור ממחשב למחשב בלחיצת כפתור (בדומה למעבר בין החלונות במערכת ההפעלה).

לאחר שבחרנו את המערכת שעונה לצרכים שלנו נעבור להתאמת המצלמות למערכת.

מכיוון שמגוון המצלמות הוא רחב מאוד אנו נסקור את הסוגים הנפוצים של המצלמות, אך חשוב לדעת שישנם סוגים נוספים שלא נזכיר במאמר זה ואם לא מצאתם את הסוג המבוקש, פנו לאיש מקצוע אשר יסייע לכך בהתאמת המערכת.

קודם כל נמיין את המצלמות לפי צורתם החיצונית:

1. מצלמת כרטיס – מצלמה שעליה מבוססות רוב מצלמות כיפה, צינור ו"פין הול" – המצלמה בנויה בצורת קובייה שאליה מתחברת צמה של חוטים.

2. מצלמת כיפה – מיגון בצורת חצי כדור עשוי פלסטיק / מתכת להגנה על מצלמת כרטיס.

3. מצלמת צינור – מיגון בצורת צינור עשוי פלסטיק / מתכת להגנה על מצלמת כרטיס.

4. מצלמת גוף – הצורה המוכרת של המצלמות המקצועיות היא מצלמת גוף, להתקנה חיצונית המצלמה דורשת מיגון אטום.

5. מצלמה ממונעת – מגיעה בדרך כלל בצורת כיפה/ כדור או גוף עם מנוע צידוד. ההבדל העיקרי בין שני הסוגים, במצלמת כיפה המנוע הוא חלק אינטגרלי של מיגון המצלמה, ובמצלמת גוף המנוע מגיע כתוספת למיגון נייח.

חשוב לציין כי אין כל קשר בין צורת המצלמה לאיכות התמונה או לאפשריות הקיימות בה!

ישנם מקומות אשר דורשים פרמטרים מיוחדים מהמצלמות כגון יכולת להתמודד עם סנוור ממקור אור חזק ואין אפשרות למקם את המצלמה בצורה אחרת (בד"כ חיצוניות), או צורך לראות צבעים יותר חדים (קופה וכד'),עדשה עם צמצם אוטומטי, ראיית לילה, מיגונים מיוחדים (כגון: אנטי-ואנדל, מאוורר, עם מפשיר אדים) ועוד...

IR – אינפרא אדום

מצלמות אשר משלבות בתוכן פנס אינפרא- אדום אשר נדלק אוטומטית ברגע שכמות האור פוחתת מתחת לרף הקבוע ע"י היצרן. מצלמות אלו הן הפיתרון הכי יעיל לראייה בלילה ו/או באזורים חשוכים.

קיים מגוון רב של מצלמות משולבות תאורת אינפרא – אדום בכל הצורות והגדלים, עם תאורה למרחקים שונים ופרמטרים נוספים.

רוב מצלמות האינפרא לאחר הדלקת הפנס יתחילו לצלם בשחור/לבן, כמובן שישנם מצלמות ברמה יותר מקצועית אשר יודעות לצלם גם בלילה (אור כוכבים) בצבעים מלאים.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 איגור קריבורוק


 


מאמרים נוספים מאת איגור קריבורוק
 
המלצות לבחירת מערכת מצלמות אבטחה / מעקב.
20/04/10 | ניהול
במאמר זה אנו נסקור באופן כללי את מה שמציעה תחום מצלמות אבטחה / מעקב .
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI