דף הבית בית משפחה וזוגיות גיל הזהב עשרה טיפים להפקת סרט חיים ביתי
עשרה טיפים להפקת סרט חיים ביתי
מרב בן הרוש שני 22/04/10 |  צפיות: 2691

ברוב המשפחות מתעוררת בשלב כלשהוא השאלה: מה אנחנו יודעים על סיפור החיים של סבתא/סבא/אמא/אבא?

בדרך כלל יש הסכמה גורפת (בניגוד לרוב הנושאים האחרים) – מישהו צריך לתעד. צריך לצלם, צריך לכתוב. מישהו. אחר כך כולם נפרדים ורק בליל הסדר הבא, כשסבתא כבר פחות בריאה וחושבים ביחד איך לעזור לה, מישהו נזכר – מה עם התיעוד? מה עם סיפור החיים? אחר כך אותו נכד מתיישב מול האינטרנט ומחפש אנשי מקצוע וכבר כשקיבל החלטה מה לעשות, הדודים מחיפה לא מסכימים – מה פתאום שנשלם כל כך הרבה?

יש דרך לעשות את זה לבד. להלן עשרה טיפים שיעזרו לכם לצלוח את מה שנדמה כמשימה בלתי אפשרית – הפקת סרט חיים.

לפני הצילומים

  1. ערכו ראיון ראשוני עם גיבור/ת סרט החיים – בקשו לשמוע את סיפור החיים בלי להיכנס לפרטי פרטים, כך תוכלו ללמוד את שלד סיפור החיים.
  2. חפשו תמונות/מסמכים/קטעי וידאו מכל בני המשפחה – תוכלו להציג את כולם לפני הראיון ולרענן את זיכרון גיבור/ת הסרט.
  3. הגיעו מלומדים לצילומים – פשפשו בספרים/אתרי אינטרנט, לימדו קצת היסטוריה. לפעמים שאלה שתציגו במהלך הראיון (שלמדתם בתחקיר ההיסטורי...) עשויה לפתוח מאגר זיכרונות שלם ולא מוכר.
  4. חפשו בני משפחה/חברים של הגיבור שירצו להצטלם לסרט החיים – סרט שמבוסס על סיפור הגיבור יכול להיות מעניין מאוד אבל זה יהיה מצוין לסרט לשמוע על הגיבור/ה סיפורים מאנשים נוספים. לפעמים, סיפורים שאפילו בני המשפחה הקרובים לא מכירים. זה מגוון גם לאוזניים וגם לעיניים, ואפילו יכול להיות משעשע.

בזמן הצילומים

  1. הקפידו על תאורה טובה – תאורה משפיעה על איכות הסרט המצולם. אם המקום יהיה חשוך מדי, הסרט יראה אפלולי ולא נעים לצפייה.
  2. הקפידו על סאונד איכותי – סרט שמוקלט באיכות נמוכה הופך להיות סיוט לצופה אחרי שלוש דקות. ועוד לא דיברנו על המידע שהולך לאיבוד.
  3. תשובות מלאות – הכינו את עצמכם לשלב העריכה. אם אתם שואלים שאלה ומקבלים תשובה של 'כן' או 'לא', לא תוכלו לעשות עם התשובה הרבה כשתגיעו לערוך את הסרט. לדוגמא, לשאלה "האם היית שחקן כדורגל טוב?" תבקשו את התשובה: "הייתי שחקן כדורגל טוב" (או גרוע), בכל אופן, אל תסתפקו בתשובה 'כן'.
  4. תנו לדבר – עשו מאמץ עילאי לא להיכנס לדברי גיבור/ת הסרט. נכון, קשה מאוד, אבל יהיה עוד יותר קשה כשתצטרכו לערוך את סרט החיים ולשמוע את עצמכם מתערבים בכל משפט שני. חוץ מזה, וחשוב אפילו יותר – זה סיפור החיים של גיבור/ת הסרט (זוכרים?). הקשבה מלאה תהפוך את האווירה לנעימה ומפרגנת.

לאחר הצילומים

  1. ערכו את סרט החיים – סיימתם לצלם ויש לכם שלוש שעות מצולמות? ערכו את הסרט לאורך שלא יעלה על 35 דקות. מי שירצה – יראה את כל החומרים שצילמתם בזמן אחר בביתו שלו. גם תוכנות פשוטות ביותר כמו Movie Maker יכולות לתת תוצאה נפלאה.
  2. הוסיפו חיים לסרט – מוסיקה יוצרת אווירה לכן אל תשכחו את המרכיב החיוני הזה. שירים ישנים? מוסיקה שגיבור/ת הסרט אוהבים? הכל הולך, רק שתהיה בטעם ולא תשתלט על הסרט.

מה שנותר עכשיו זה להזמין את כל הספקנים לארוחת ערב ולשלוף את הסרט, סרט חיים שכולם מדברים עליו כבר שלוש שנים אבל אתם הפקתם לבדכם.

אז תיהנו (זה לא נשמע ככה אבל זו באמת חוויה משפחתית חזקה) ושיהיה בהצלחה!


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 מרב בן הרוש שני

מרב בן הרוש שני, בעלת סטודיו 'סיפורים חיים'. הסטודיו עוסק בכתיבת ספרים: סיפור חיים וביוגרפיה ובהפקת סרטים: סרט חיים סרט בר מצווה, סרט משפחה, סרט פרישה, סרט תדמית ועוד.
http://www.sipurimhaim.com



 


מאמרים נוספים מאת מרב בן הרוש שני
 
סיפור חיים – לעולם לא מאוחר מדי
22/04/10 | גיל הזהב
כולנו אמרנו או שמענו את האמירה "ההורים לא סיפרו, ואנחנו לא שאלנו." ואחר כך האנחה הכבידה. כדי לא להצטער כדאי למסור את סיפור החיים גם אם הוא חלקי ואין מידע מלא. להשלמת התמונה קיימים אנשי מקצוע. לעולם לא מאוחר מדי לספר סיפור חיים.

משחקי זיכרון בסיפורי חיים
22/04/10 | גיל הזהב
במאמר זה אבחן את השאלה האם קיימים זיכרונות 'כוזבים' וזיכרונות 'אמיתיים'. כמו כן, אנסח את הבנתי כמתעדת סיפורי חיים כי לסיפורי החיים יש ערך מוסף מעבר לתיעוד היסטורי - הסיפורים משקפים את הדרך הייחודית והחד פעמית של גיבור הסיפור להבין את חייו לאור הזיכרונות.

על תיעוד חיים
22/04/10 | גיל הזהב
האם סיפור חיים שמסופר מאוחר דינו להיעלם? סקירה קצרה של הסיבות אשר בשלהן חשוב לתעד את החיים גם כאשר הזיכרון אינו כשהיה וגם למרות שהמלים אינן יכולות לשנות את העבר.

עשרה טיפים להפקת סרט חיים ביתי
22/04/10 | גיל הזהב
המאמר מיועד לכל מי שרוצה להפיק סרט חיים בכוחות עצמו. אפשר כמובן, גם להיעזר באיש מקצוע אבל מי שמוכן לקחת על עצמו את המשימה ישמח לקרוא עשרה טיפים מאשת מקצוע שיעזרו לו לעשות את העבודה לבד ולהשיג תוצאות מעולות.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI