הראשונה מה אכפת לן דהיו עוד שראו
נכתב על ידי: Yafator
תאריך: 12/11/20

הראשונה מה אכפת לן דהיו עוד שראו, וגם תימה הוא שראה גלגלת צפה על פני המים, שהגלגלת בטבעה לשקוע במים, מטעם שמעולם לא היה לה יובש שתצוף, והשלישית איך אפשר לומר אף הוא ראה גולגולת אחת שצפה על פני המים, דבמשמע היו עוד שראו גולגולת צפה על המים, וזה קשה לומר, וכי רוב הנרצחים על פני מים רבים המה, הן בשדה רוב הנרצחים, שנאמר כי ימצא חלל באדמה אסר ימרה אלהיף נתן לף לרסתה J • • ־1 •• 1:1•• I ••• •••: T : V T T-: T T T : ״ : T

כנסו למידע כאן ניגוני חבד ברצף

נפל בסרה לא נודע מי הכהו (דברים פרק כא׳ פסוק א׳), והאחרונה אם ראה מי שיש בו סימנים מובהקים שנרצח הוא, ומקום החלל בשדה, לא יגיד לו זה המאמר על דאטפת.

וכך נראה לענ״ד לפרק, כהא דדרשו משמע יתרו׳ (שמות פרק יח׳ פסוק א׳), וכי רק יתרו שמע, הן נאמר שמעו עמים (שמות פרק טו׳ פסוק יד׳), אלא לא כל הרואה או שומע, שם הדבר על לבו להתבונן בזה, שהכל בהשגחה ואין יד למקרה, כי גולגולת שתהא מנותקת מהגוף לא בדרך הטבע יקרה, וגם בזיון גדול הוא, ולכן יודע החכם כי מידה כנגד מידה היא, ולמות תוצאות (תהלים פרק סח׳ פסוק כא׳).

וצ״ל דלאו דווקא גולגלת צפה על מים ראה, ואף דביאר רש״י אטפת לשון הטבעה במים הוא, אפשר גם לומר שהסרת הראש הוא (ראה ביאור המילה לקמן), וזה הלשון גלגלת אחת שצפה על פני המים, כיון אותה התנא בדקדוק גדול כך, ובא לומר לנו דבר שהוא תימה גדול, שאי אפשר שיהיה, כמו גלגלת הצפה על פני המים, וגם אפשר גולגולת הצפה על המים, רוצה לומר דבר ברור ללא ספק שנרצח הוא, כמו כל הצף על המים שהוא מבורר מכל אשר במים, ואין הכי נמי גם בשדה אפשר שיהא הנרצח.

כנסו לקרוא על windows סרטים דתיים

ודבר התימא כגון דמיירי במי שמהמפורסמות שצדיק הוא, והבריות אומרות איך אפשר בזה הצדיק להיותו נרצח, ועל הבריות לדעת כי הוא ממפעלות ה׳, שאפשר שהיה זה קודם לכן רוצח, בין בגלגול זה, ושב מדרכו הרעה, ואין מי שיודע עברו, בין מי שלשעבר בגלגולו הקודם רצח, ובא על מקומו בשלום בעולם שכולו טוב שנרצח עתה.

130גלגלת אחת שצפה על פני המים. אמר (לה), על 131דאטפת, אטפוך.

132וסו׳ף מטיפ?ך ןטופון:

וכן אמרו מיום שחרב בית המקדש, אף על פי שבטלה סנהדרי ארבע מיתות לא בטלו וכר, מי שנתחייב הריגה או נמסר למלכות, או ליסטין באין עליו (סנהדרין דף לד עמוד ב׳), ושניהם גם ליסטין גם מלכות, בסייף יתיזו הראש, ודינו של רוצח בסייף (סנהדרין דף טו׳ עמוד ב׳), ובמידה כנגד מיתה פטור מעונש של רוצח, שכבר נגמר דינו, היינו על דאטפת אטפוך וכר.

  1. גולגלת היינו ראשיתה של גוויה הוא הראש, להודיעך סוף מעשה במחשבה תחלה, כי ברוב המקרים הרוצח נרצח.

  2. דאטפת לשון נוטף, כמו ודדה ביום ההוא ןטפו ההרים עסיס (יואל פרק ד׳ פסוק יא,), ולפי זה יתכן ביאורו שהטיפו הראש, היינו הורידו הראש מעליו, וראה גם בשולחן ערוך (אורח חיים הלכות ציצית סימן יא׳ סעיף טר), שנוטף במשמע יורד כמו טיפת מים כלפי מטה.

(ז) הוא המז אומר, 133מך3ה בשר מךבה ךמה. 134מו־בה נכסים,מו־בה ךאגה.



 
אודות המחבר
המאמר הודפס מאתר portal-asakim.com - אתר מאמרים עסקיים ומקצועיים
http://www.portal-asakim.com/Articles/Article57894.aspx