ספר דברים
נכתב על ידי: Yafator
תאריך: 14/11/20

ספר דברים

פרק ט פס׳ ה - סנגוריא על דור המדבר.

מאמר שפרסמתי לכבוד הילולת האור החיים, ט”ו תמוז התש״ף:

הסניגור בעל האור

הנר המערבי

האור החיים הקדוש מכונה ’נר המערבי’ שהשכינה שרתה בו תמיד אף בזמן החושך והגלות נתן לנו ה׳ אורו בכדי להודיע ששכינה שורה בישראל וכפי שכתב רבינו בתחילת פרשת בהעלותך (ח, ב) "ובדרך רמז ירמוז בשבעת נרות לאומות העולם שהם שבעים אומות כל אחד [מהנרות] ירמוז לכלל העשירי, ירמוז כי כולן [שאר הנרות] מאירים לנוכח המערבי [נר המערבי] שהם ישראל שהם בחינת המערב כידוע ליודעי חן, ורמז גם כן שכולן כלים ונר ישראל לא יכבה, ותמצא שהארת הנרות אינו אלא בלילה והוא סוד הגלות שנקרא לילה, מה שאין כן בבא זמן הישועה המתייחס לה בוקר כתיב (ישעיה כא) אתא בקר וגו׳ יכבה נר האומות וישאר מכללותם נר ישראל שהוא הולך ואור עד נכון היום”.

קרא כאן גידול אפרוחים

חושך לאור החיים

ידוע היה רבינו בחסידותו פרישותו גדלותו גאונותו צידקתו ועוד, אך במאמר קצר זה רצינו להאיר אלומה מן האור בפירוש אור החיים הקדוש על התורה והוא הסנגוריא על דמויות בתורה שנתפסות בעיניינו כרשעים או שלילים או מעשה מסוים כחטא וכדומה ורבינו מהפך את החושך לאור ואת המר למתוק [ראה הקדמת הזוהר ח״א ד, א] ומשמיענו ממתיקות התורה וכדבריו בפרשת ראה (יא, כז) "כי השמיעה בתורה הוא תענוג מופלא ומחיה הנפש כאומרו שימעו ותחי נפשכם".

פליגי רבנן

נקדים ונעיר שבכמה מקומות רבינו מפרש שלא כדברי חז״ל ולכן חשוב לדעת את דברי רבינו בהקדמתו לתורה ובעוד מקומות שקובע שניתן לפרש את הפסוקים בשונה מדברי חז״ל אך רק בקיום שלושה תנאים:

  1. שלא יהיה נוגע לדבר הלכה

  2. שהחולק יהיה ’תלמיד ותיק׳ ולא תלמיד שרק התחיל ללמוד

  3. שהדברים יהיו מבוססים על יסודות דברי חז״ל ולא המצאות בעלמא [וראה עוד בפירושו לבראשית (מו, ח), שמות (יד, לה: כא, ז) ויקרא (יט, ב: כו, ג) דברים (לב׳ א)]•

עולם הבא כפתח מחדש

נפתח בסיפור אנשי מגדל בבל המובא בסוף פרשת נח. המשנה בסנהדרין (י, ג) קובעת ש”דור הפלגה אין להם חלק לעולם הבא, שנאמר (בראשית יא) ויפץ ה׳ אותם משם על פני כל הארץ. ויפץ ה׳ אותם, בעולם הזה, ומשם הפיצם הי, לעולם הבא". ובדרך זו הלך ”מאור עיני ישראל רש״י” [דברי רבינו בפרשת שמות (ד, ט)] בפירושו על התורה שכתב (שם יא, א) ”באו בעצה אחת ואמרו, לא כל הימנו שיבור לו את העליונים, נעלה לרקיע ונעשה עמו מלחמה", וזו הדעה הרווחת והידועה על אנשי מגדל בבל שהם כפרו בה׳ ולכן נענשו.

מידע על ביטול מחשבות רעות

רבינו בעינו הטובה מקשה וכי היכן מצינו שדור הפלגה כפרו בה׳ ועוד שעונשם לא היה כ״כ חמור ויותר מכך הלא הם היו "עם אחד ושפה אחת לכלם" וזה מראה על אחדות ומה רע בכך, ומפרש רבינו שמטרתם של אנשי דור הפלגה הייתה להתלכד ולהתיישב במקום אחד ובנו את המגדל להיות נס להתנוסס לכולם שלא יתעו אנה ואנה, אך רצון ה׳ שהעולם יתיישב כולו ולא לתוהו בראה ולכן הפיצם ה׳ ובלל שפתם בכדי שכל אומה וקבוצה תלך למקום אחר ובכך יתיישב העולם, ובאמת הם לא חטאו חלילה בכפירה בה׳ ולכן גם לא נענשו בצורה כ״כ חמורה, ועל דברי רבינו אלה אפשר להליץ "והלכו גוים לאורך” (ישעיהו ס, ג) שלאחר שרבינו הליץ עליהם יושר הרי שאולי נפתחה להם הדרך לעולם הבא והינם הולכים לאורו של האור החיים ואומרים קיימא לן כוותיה.


 
אודות המחבר
המאמר הודפס מאתר portal-asakim.com - אתר מאמרים עסקיים ומקצועיים
http://www.portal-asakim.com/Articles/Article58077.aspx