דף הבית רוחניות פנג שווי ספר דברים
ספר דברים
Yafator 14/11/20 |  צפיות: 2152

ספר דברים

פרק ט פס׳ ה - סנגוריא על דור המדבר.

מאמר שפרסמתי לכבוד הילולת האור החיים, ט”ו תמוז התש״ף:

הסניגור בעל האור

הנר המערבי

האור החיים הקדוש מכונה ’נר המערבי’ שהשכינה שרתה בו תמיד אף בזמן החושך והגלות נתן לנו ה׳ אורו בכדי להודיע ששכינה שורה בישראל וכפי שכתב רבינו בתחילת פרשת בהעלותך (ח, ב) "ובדרך רמז ירמוז בשבעת נרות לאומות העולם שהם שבעים אומות כל אחד [מהנרות] ירמוז לכלל העשירי, ירמוז כי כולן [שאר הנרות] מאירים לנוכח המערבי [נר המערבי] שהם ישראל שהם בחינת המערב כידוע ליודעי חן, ורמז גם כן שכולן כלים ונר ישראל לא יכבה, ותמצא שהארת הנרות אינו אלא בלילה והוא סוד הגלות שנקרא לילה, מה שאין כן בבא זמן הישועה המתייחס לה בוקר כתיב (ישעיה כא) אתא בקר וגו׳ יכבה נר האומות וישאר מכללותם נר ישראל שהוא הולך ואור עד נכון היום”.

קרא כאן גידול אפרוחים

חושך לאור החיים

ידוע היה רבינו בחסידותו פרישותו גדלותו גאונותו צידקתו ועוד, אך במאמר קצר זה רצינו להאיר אלומה מן האור בפירוש אור החיים הקדוש על התורה והוא הסנגוריא על דמויות בתורה שנתפסות בעיניינו כרשעים או שלילים או מעשה מסוים כחטא וכדומה ורבינו מהפך את החושך לאור ואת המר למתוק [ראה הקדמת הזוהר ח״א ד, א] ומשמיענו ממתיקות התורה וכדבריו בפרשת ראה (יא, כז) "כי השמיעה בתורה הוא תענוג מופלא ומחיה הנפש כאומרו שימעו ותחי נפשכם".

פליגי רבנן

נקדים ונעיר שבכמה מקומות רבינו מפרש שלא כדברי חז״ל ולכן חשוב לדעת את דברי רבינו בהקדמתו לתורה ובעוד מקומות שקובע שניתן לפרש את הפסוקים בשונה מדברי חז״ל אך רק בקיום שלושה תנאים:

  1. שלא יהיה נוגע לדבר הלכה

  2. שהחולק יהיה ’תלמיד ותיק׳ ולא תלמיד שרק התחיל ללמוד

  3. שהדברים יהיו מבוססים על יסודות דברי חז״ל ולא המצאות בעלמא [וראה עוד בפירושו לבראשית (מו, ח), שמות (יד, לה: כא, ז) ויקרא (יט, ב: כו, ג) דברים (לב׳ א)]•

עולם הבא כפתח מחדש

נפתח בסיפור אנשי מגדל בבל המובא בסוף פרשת נח. המשנה בסנהדרין (י, ג) קובעת ש”דור הפלגה אין להם חלק לעולם הבא, שנאמר (בראשית יא) ויפץ ה׳ אותם משם על פני כל הארץ. ויפץ ה׳ אותם, בעולם הזה, ומשם הפיצם הי, לעולם הבא". ובדרך זו הלך ”מאור עיני ישראל רש״י” [דברי רבינו בפרשת שמות (ד, ט)] בפירושו על התורה שכתב (שם יא, א) ”באו בעצה אחת ואמרו, לא כל הימנו שיבור לו את העליונים, נעלה לרקיע ונעשה עמו מלחמה", וזו הדעה הרווחת והידועה על אנשי מגדל בבל שהם כפרו בה׳ ולכן נענשו.

מידע על ביטול מחשבות רעות

רבינו בעינו הטובה מקשה וכי היכן מצינו שדור הפלגה כפרו בה׳ ועוד שעונשם לא היה כ״כ חמור ויותר מכך הלא הם היו "עם אחד ושפה אחת לכלם" וזה מראה על אחדות ומה רע בכך, ומפרש רבינו שמטרתם של אנשי דור הפלגה הייתה להתלכד ולהתיישב במקום אחד ובנו את המגדל להיות נס להתנוסס לכולם שלא יתעו אנה ואנה, אך רצון ה׳ שהעולם יתיישב כולו ולא לתוהו בראה ולכן הפיצם ה׳ ובלל שפתם בכדי שכל אומה וקבוצה תלך למקום אחר ובכך יתיישב העולם, ובאמת הם לא חטאו חלילה בכפירה בה׳ ולכן גם לא נענשו בצורה כ״כ חמורה, ועל דברי רבינו אלה אפשר להליץ "והלכו גוים לאורך” (ישעיהו ס, ג) שלאחר שרבינו הליץ עליהם יושר הרי שאולי נפתחה להם הדרך לעולם הבא והינם הולכים לאורו של האור החיים ואומרים קיימא לן כוותיה.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 Yafator


 


מאמרים נוספים מאת Yafator
 
היסטוריה קצרה של כתוביות סגורות
כתוביות וכתוביות היו חלק מהמדיה הנגישה מאז 1972 ומילאו תפקיד גדול בפיתוח זכויות נכים כמו גם זכויות אזרח בארצות הברית. נוצר בתחילה עבור חירשים וכבדי שמיעה, הוא מיושם בקנה מידה גדול מאז אותה תקופה בכל תוכניות טלוויזיה באמצעות כתוביות וידאו וכעת באינטרנט עם YouTube ושירותי שיתוף רבים אחרים

גלה את היתרונות של תמלול פודקאסטים
כשאתה יוצר תוכן, כפודקאסר חיוני להבין שתמלילים יכולים להיות חלק גדול וגוזל זמן מבסיס התוכן שלך. ישנן דרכים שונות לטרוף מידע, ולכל אחד חייבת להיות חיבה שונה. תוכן השמע הוא ללא ספק נוח

כיצד צביעות משפיעה על בריאותך הנפשית ועל האבולוציה הרוחנית שלך
משורר מנתח את העולם בצורה פואטית. המשמעות היא שמשורר מתבונן ומבקר את העולם בדרכים רבות. משורר הוא אמן, פילוסוף ופסיכולוג שקורא את מחשבותיהם של אנשים ומבין את רגשותיהם.

כתוביות פופ-און ו-Roll-Up מוגדרות
פופ-און ורול-אפ הם שני סגנונות ההצגה הנפוצים בכתוביות בטלוויזיה. כתוביות צבע על משמשות לעתים לאפקטים מיוחדים, אך הן הרבה פחות נפוצות. המק"ס תומכת בשימוש בסגנון הפופ-און עבור כל כתוביות הטלוויזיה. WebVTT תומך ב-Pop-on כמו גם ב-paint-on כתוביות.

ביקורת ספר על "בובה על שרשרת"
לא כל מה שנוצץ הוא זהב יהיה עוד כותרת מעוררת השראה לספר המחייב הזה של אליסטר מקלין. מקלין לוקח אותנו ברחובות אמסטרדם, שם המראה החיצוני מטעה ומסתיר באותה מידה שהוא חושף מציאות מלוכלכת שהיא של אלימות והתעללות בסמים שבה דמויות מכובדות לכאורה הן הכל מלבד אידיאליות.

תכונות מערכת טלפון שיכולות לשנות את הדרך שבה עסק מתקשר
תקשורת היא גורם ההצלחה העיקרי של כל עסק. מערכות טלפון יכולות לבצע מספר פונקציות שיכולות להיות מועילות עבור העסק. הם יכולים לעזור ביצירת תקשורת טובה יותר עם מחזיקי העניין השונים של העסק.

6 משרות מקוונות קלות לביצוע מהבית
אפשרויות כמו שירות לקוחות, הזנת נתונים, סקרים, עיצוב, משאבי אנוש ועוד. למשרות אלו יש ביקוש רב משתי סיבות ברורות. ראשית, הם משתלמים ושנית, הם נותנים לך את החופש לעבוד מהבית שלך.

הדרך הטובה ביותר להתחיל משא ומתן
כשאני עובד עם מנהלי משא ומתן שרוצים להשתפר, אחת השאלות שמוצגות לי לרוב היא לא לגבי סגנונות משא ומתן שונים או טכניקות משא ומתן, אלא "מהי הדרך הטובה ביותר להתחיל משא ומתן"

מדוע יצירה מחדש של סרט מסווגת כהתנהגות עותק
מדי פעם אתה מוצא יוצרי סרטים שלוקחים סרט פופולרי פעם ומשנים כמה מהתכונות שלו תוך שמירה על העלילה הראשית. יצירת סרטים מחדש הם תופעה נפוצה בכל המדינות והשפות. ייתכן שהטרנדים משתנים

שירות תמלול רפואי הוא מחליף משחק נהדר עבור פרמדיקי
הפרמדיקים כל כך עסוקים שהם בקושי מוצאים זמן להקליד נרטיב ברור של המפגש עם המטופל. לכן, לעתים קרובות בעיות כמו הבאות צצות ב-PCR שלהם ויוצרות בעיות עבור רופאים.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI