אנו רצים והם רצים
נכתב על ידי: Yafator
תאריך: 14/11/20

אנו רצים והם רצים

דוגמא נוספת מצינו בפרשת חיי שרה שאליעזר עבד אברהם מגיע לבית רבקה ואחיה לבן רץ לקראתו, ונשאלת השא׳ מדוע הוא רץ לקראת אליעזר? ב״דברי רש״י המקודשים" [דברי רבינו בפרשת כי תשא (לא, יג)] מובא שלבן ברשעותו נתן עינו בממון ”למה רץ ועל מה רץ, ויהי כראות את הנזם, אמר, עשיר הוא זה, ונתן עיניו בממון" [וכן מובא בילקוט שמעוני קט, ב].

גם רבינו מסכים שלבן שביקש לעקור את הכל הוא רשע ו״כל מה שיש לדרוש בלבן לגנאי דרשינן" [דברי רבינו בפרשת ויצא (כט, כט)], אך בעניין ריצתו של לבן מפרש רבינו וזה לשונו: ”אכן הכוונה היא כי זה האיש לבן חרד לקראת האיש ביודעו מה שעבר בינו ובין רבקה מהדברים ומקרוב הדעת והוא איש נוכרי הרי זה מגיד כי דברים בגו ולזה לבש קנאה ורץ לקראתו לפגוע בו בקנאתו את קנאת אחותו ולצד בחינת מעשה זה ייחס ה׳ אותו ייחוסין של צדיקים ואמר ושמו לבן כי מעשה צדיקים עשה בזה ואין הקב״ה מקפח שכר בריה. ואומרו ויהי כראות וגו׳ יגיד כי מה שקדם היה קודם כראות הצמידים וקודם שמעו דברי אחותו סדרן של מעשים חשדו לאליעזר בדבר מכוער אבל כראות הנזם וגו׳ וכשמעו וגו׳ ככה דבר אלי האיש שב אפו", מסביר רבינו שלבן בריצה זו עשה מעשיהם של צדיקים לקנא כבוד אחותו [ובדומה למעשי אחי דינה בפרשת וישלח וראה פירוש רבינו שם], ורבינו כאן מוצא זיק של אורה בלבן הרשע.

כנסו למידע כאן הרב יעקובזון חינוך ילדים

לבן - כולו הפך לבן

ואולי על דרך ה׳וורט׳ אפשר לומר, שגם פירוש זה של רבינו הוא לרעתו של לבן, משום שנאמר בפרשת תזריע "כולו הפך לבן טהור הוא" שאם הצערת (הלבן) מכסה את כל בשרו הרי שהוא טהור וה״ה להפך מצינו ”סנהדרין שראו כולן לחובה פוטרין אותו” (סנהדרין יז. וכ״פ הרמב”ם הל׳ סנהדרין פ״ט ה״א), שאם כל הדיינים פסקו לחובה על הנאשם פוטרים אותו (ראה שם פרטי הדברים), וגם כאן אם לבן הפך כולו ללבן - שלא מצאו לו אפילו זכות אחת חלילה נאמר שטהור הוא לכן רבינו ברוב חוכמתו מצא לו נק׳ זכות שלא יהפך לבן לכולו לבן ומימילא טמא טמא יקרא [וראה פירוש נפלא של רבינו על דרך זה בפרשת משפטים (כג, ב)].

אוי לרשנג ואוי לשכנו

בפרשת וישב מספרת לנו התורה הקדושה על ער ואונן בניו של יהודה שהיו רעים בעיני ה׳ ולכן נענשו ונהרגו, גם כאן מרן האור החיים הקדוש מוצא להם ניצוץ של זכות וכדבריו בפרשת ויגש (מו, יב) ”ובדרך פשט יכוין הכתוב בהזכרת ער ואונן ללמד עליהם זכות כי טעם מיתת ער ואונן היה לצד שהיו בארץ כנען על דרך אומרו כמעשה ארץ מצרים וכמעשה ארץ כנען וגו׳ ואמרו ז״ל השווה הכתוב מעשה מצרים וכוי, ולצד שהיו שם ער ואונן למדו ממעשיהם וזולת זה בניו של אותו צדיק אין שורשם רע ומר ח״ו", מסביר

כנסו לקרוא על פרקי תהילים להחזרת בן זוג

רבינו שירידתם ונפילתם של בני יהודה היה מכיוון שלמדו ממעשיהם הרעים של הגויים השוכנים בקירבם ולולא שבניו של יהודה הצדיק היו לומדים ממעשיהם, אחריתם הייתה טובה וישרה שהרי שורשם מיהודה מלך באחיו.

יציאה של צדיק עושה רושם

נסיים בכי טוב עם אמנו לאה שלא לאתה ואת בית ישראל בחציו בנתה אשר זכתה לבתי כהונה ולויה ולבית מלכות מיהודה ובת מלך כבודה.

בפרשת ויצא מסופר שלאה יוצאת לקראת יעקב, ורש״י בפרשת וישלח (לד, א) מביא את דברי חז”ל בתנחומא (וישלח ז) וז״ל: ”!תצא ךינה בת לאה. ןלא בת צעקב היא? תלאה הכתוב באמה. מה לאה יצאנית, אף זו יצאנית. ומנין, דכתיב: ותצא לאה לקראתו”, וברור • •• ••• •••• •


 
אודות המחבר
המאמר הודפס מאתר portal-asakim.com - אתר מאמרים עסקיים ומקצועיים
http://www.portal-asakim.com/Articles/Article58078.aspx