דף הבית הודעות לעיתונות תרבות ובידור יומן חוף ברייטון – תיאטרון בית ליסין- מחזהו הנודע של ניל סיימון – חוויה תיאטרלית מרגשת
יומן חוף ברייטון – תיאטרון בית ליסין- מחזהו הנודע של ניל סיימון – חוויה תיאטרלית מרגשת
חיים נוי 08/04/24 |  צפיות: 142

יומן חוף ברייטון – תיאטרון בית ליסין- מחזהו הנודע של ניל סיימון – חוויה תיאטרלית מרגשת

מאת חיים נוי

"יומן חוף ברייטון" העולה בתיאטרון בית ליסין הוא מחזה נודע פרי עטו של המחזאי ניל סיימון שזכה להפקות רבות, אך ההצגה בבית ליסין היא מרשימה במיוחד. הבמאי רועי שגב להטט עם להקת השחקנים והתוצאה היא חוויה תיאטרלית דרמטית קומית, מרגשת ומעניינת.

המחזה הוא החלק הראשון מטרילוגיית יוג'ין, השם המשותף לשלושה מחזות שכתב סיימון. יומן חוף ברייטון הועלה על הבמה ב-1983, טירונות ב-1985 ובדרך לברודווי שהועלה ב-1986.

שלושת מחזות הטרילוגיה עוקבים אחר נעוריו ובגרותו של יוג'ין ג'רום והם מהווים בעצם אוטוביוגרפיה של המחזאי. יומן חוף ברייטון הועלה על במות ברחבי העולם, הופק לסרט וגם בארץ הועלה בבית צבי , בהבימה ובקאמרי. ההצגה בברודווי הייתה הצלחה ועלתה במשך שנים ברחבי ארה"ב ובברודווי. אך ההפקה החוזרת ב-2009 נחלה כישלון וירדה מהבמה לאחר שבוע בלבד. מאז, ההצגה הועלתה אין ספור פעמים ברחבי העולם והייתה להצלחה מסחררת, הופק גם סרט על פי המחזה והיא הייתה לגולת הכותרת במחזותיו של סיימון.

העלילה מספרת על משפחה יהודית בברוקלין בשנת 1937 והנער יוג'ין, עתיר ההורמונים, השואף להיות סופר מפורסם או שחקן בייסבול, מספר את סיפורה של משפחתו קשת היום: אימו קייט עקרת הבית המנהלת ביד רמה את חיי המשפחה,אביו ג'ק העובד במספר עבודות כדי לאפשר את קיום המשפחה, דודתו האלמנה בלנש –אחות אמו-ושתי בנותיה המתגוררות איתם בבית צפוף כשבאירופה מתחוללת השואה. סטנלי האח הבוגר שאינו מצליח להחזיק מעמד במקום עבודתו, כיון שיש לו עקרונות וכבוד עצמי.

יונה אליאן-קשת מגלמת את קייט ,אם המשפחה , במשחק מעולה ושובה לב ומוכיחה שוב שהיא אחת מגדולות הבמה הישראלית. כל רפליקה שלה וכל תנועה הם מלאכת מחשבת . יונה מרגשת, וגם מעוררת אהדה, מצחיקה וגם מרעיפה על הצופים משחק תיאטרלי בלתי נשכח.

מיה דגן מגלמת בכישרון רב את בלנש, אחותה האלמנה של קייט, המתגוררת עם שתי בנותיה בבית הצפוף. מיה מרשימה מאוד בגילום התפקיד, היא מצליחה לעורר הזדהות מעולה עם תפקידה ואין ספק שזהו אחת מתפקידיה הבולטים והראויים לשבח על במת התיאטרון.

יורם טולדנו הוא מבכירי שחקני התיאטרון בישראל והוא מגלם בכישרון ראוי להערצה את ג'ק בעלה של קייט והוא גם ראש המשפחה המורחבת שמעניק עצותיו לבני הבית הזקוקים לדמות אב סמכותי. יורם מעניק לצופים חווית משחק משובח, דמות של ראש משפחה שנאלץ לעסוק בכמה עבודות כדי להחזיק מעל קו המים את משפחתו.

אבירם אביטן רב הכישרון מגלם את סטנלי, האח הבוגר בעל העקרונות שמוכן עבורם אפילו לאבד את משרתו . אבירם הוא שחקן מצטיין ומרשים. סטנלי מתפרנס בדוחק ומפסיד כספו בהימורי קלפים. הוא מחליט לעזוב את הבית ולהתגייס, אך חוזר למחרת היום כדי לא להזניח את משפחתו. אבירם הוא שחקן דרמטי משובח , המרעיף על הצופים גם זילופים קומיים ואין ספק כי מדובר בכישרון תיאטרלי מהמעלה הראשונה.

דין הפנר הכישרונית מגלמת את נורה, החולמת לככב במחזמר בברודווי ולשם כך היא מוכנה אפילו לעזוב את הלימודים בבית הספר התיכון. דין מפגינה יכולת תיאטרלית מעולה. היא מרגשת ונוקבת ומגישה משחק נפלא ואין ספק כי יש לה פוטנציאל כביר בעולם התיאטרון.

נאיה פדרמן מגלמת את לורי ומשחקה מעולה ומוצלח במיוחד. היא מגלמת דמות חולנית ושברירית, אך למעשה כנראה שמדובר בתכונות דמיוניות שממציאה אימה. סגנון הדיבור שלה, שפת הגוף, ההתנצחויות עם אחותה שנראה שהיא למעשה מקנאת לה , תורמות לגיבוש דמות תיאטרלית נהדרת. נאיה היא עוד כוכבת נולדת בעולם התיאטרון.

טל גרושקה בתפקיד יוג'ין גונב את ההצגה כנער המספר והופעתו היא שלב מצטיין בהצגה . טל מפליא בגילום הדמות, שופעת ההורמונים והנתונה בסבך כל האינטריגות המבעבעות בבית. טל מגיש לצופים משחק מושלם, דרמטי וגם קומי ונוגע ללב ונראה שעוד נשמע ממנו רבות בתפקידים מרכזיים בעולם התיאטרון.

עדנה מזי"א המנוחה תרגמה את המחזה והשפה היא עכשווית, ברורה ונהירה. נטע הקר עצבה תפאורה מקסימה. אביה בש עצבה את התלבושות היפות ובמיוחד של נורה ובלאנש. איתמר גרוס אחראי למוזיקה המקורית הנעימה. זיו וולושין עיצב תאורה ראויה.

יומן חוף ברייטון היא הצגה מרגשת ומצחיקה, קולחת, מותחת ומענגת המעניקה לנו חוויה תיאטרלית משובחת בזכות הבמאי רועי שגב והשחקנים המוכשרים של ההפקה המוצלחת.

הכותב הוא חיים נוי, עיתונאי, עורך ראשי סוכנות החדשות IPA, עורך ראשי לשעבר סוכנות הידיעות עתים, חבר אגודת העיתונאים, חבר תא מבקרי התיאטרון באגודת העיתונאים.

צילום- כפיר בולוטין


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 חיים נוי

חיים נוי, עיתונאי, עורך ראשי של סוכנות החדשות הבינ"ל IPA, לשעבר עורך ראשי של סוכנות הידיעות עתים, חבר תא מבקרי התיאטרון באגודת העיתונאים



 


מאמרים נוספים מאת חיים נוי
 
מייסד Xsolla שוריק אגפיטוב ידבר על עתיד האינטרנט בפורום הכלכלי של קטאר
יציג בפני המנהיגים הגלובליים את החדשנות של המטאברס והזדמנויות שיתופיות בתחומי הגיימינג וה-Fintech

סורים מבקשים פסיקת זכויות אדם של האו"ם נגד רוסיה בשל תקיפת בתי חולים ב-2019
הפדרציה הרוסית הואשמה בפני ועדת זכויות האדם של האו"ם בז'נבה בביצוע התקפה מכוונת על בית חולים בסוריה – בפעולה משפטית המדגישה את השימוש החוזר ונשנה של מוסקבה בכוח צבאי נגד מתקני בריאות בסוריה, שם כוחותיה תומכים במשטרו של הנשיא בשאר אל-אסד.

רוזן, יועץ למשקיעים מהימן, מעודד משקיעים של Global Cord Blood Corporation לקבל ייעוץ
רוזן, יועץ למשקיעים מהימן, מעודד משקיעים של Global Cord Blood Corporation לקבל ייעוץ לפני תאריך יעד חשוב בתביעה ייצוגית בניירות ערך – CO, CORBF

TUM שעטו לניצחון במרוץ הפתיחה של ליגת המרוצים של מכוניות מרוץ אוטונומיות של ASPIRE אבו דאבי על מסלול המרוצים Yas Marina Circuit
צוות TUM (האוניברסיטה הטכנית של מינכן) מגרמניה חטף את הניצחון במרוץ ליגת המרוצים של מכוניות המרוץ האוטונומיות של אבו דאבי (A2RL), על מסלול Yas Marina בשבת (27 באפריל). בזמן שהמכוניות הסתדרו על המסלול, עם אנטנות, חיישנים, יכולות AI ומערכות היגוי אלקטרוניות במקום נהגים אנושיים, התחרו שמונה צוותים זה עם זה במשך יומיים של מרוצים ואתגרים.

Monday.com מכריזה על מינוי מנהל כללי ראשון לאזור EMEA
monday.com Ltd.‏ (נאסד"ק: MNDY) (“monday.com”), פלטפורמה מרובת מוצרים המריצה את כל היבטי הליבה של העבודה, הכריזה היום על מינוי פייר ברלין כמנהל כללי לאזור EMEA (אירופה, המזרח התיכון ואפריקה).

תאריך מועד לתביעה נגד IRBT: רוזן, יועץ למשקיעים גלובלי, מעודד את משקיעי iRobot Corporation עם הפסדים העולים על 100 אלף דולר להבטיח ייעוץ
תאריך מועד לתביעה נגד IRBT: רוזן, יועץ למשקיעים גלובלי, מעודד את משקיעי iRobot Corporation עם הפסדים העולים על 100 אלף דולר להבטיח ייעוץ לפני תאריך יעד חשוב של 7 במאי בתביעה ייצוגית בניירות ערך - IRBT

רוזן, יועץ למשקיעים מהימן, מעודד את משקיעי Lincoln National Corporation לקבל ייעוץ
רוזן, יועץ למשקיעים מהימן, מעודד את משקיעי Lincoln National Corporation לקבל ייעוץ לפני תאריך יעד חשוב בתביעה ייצוגית בניירות ערך – LNC

רוזן, יועץ למשקיעים מהימן, מעודד את משקיעי Lincoln National Corporation לקבל ייעוץ
רוזן, יועץ למשקיעים מהימן, מעודד את משקיעי Lincoln National Corporation לקבל ייעוץ לפני תאריך יעד חשוב בתביעה ייצוגית בניירות ערך – LNC

רוזן, משרד עורכי דין אמין ומוביל, מעודד את משקיעי Innoviz Technologies Ltd. לקבל ייעוץ
רוזן, משרד עורכי דין אמין ומוביל, מעודד את משקיעי Innoviz Technologies Ltd. לקבל ייעוץ לפני מועד חשוב בתביעה ייצוגית בניירות ערך – INVZ, INVZW

רוזן, יועץ למשקיעים מהימן, מעודד את המשקיעים של Luna Innovations Incorporated לקבל ייעוץ
רוזן, יועץ למשקיעים מהימן, מעודד את המשקיעים של Luna Innovations Incorporated לקבל ייעוץ לפני תאריך יעד חשוב בתביעה ייצוגית בניירות ערך שהוגשה לראשונה על ידי החברה – LUNA
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI