דף הבית רפואה ובריאות דיאטה ותזונה אנזימי עיכול - קוב עזרא
אנזימי עיכול - קוב עזרא
קובי עזרא Ph.D יעקב מומחה לרפואה נטורופטית 28/08/10 |  צפיות: 3746

אנזימי עיכול - קוב עזרא

אנזימים מהם?

האנזימים הינם רכיבים חלבוניים המצויים בכל תא בצומח ובחי. ללא אנזימים העצים לא יגדלו, הזרעים לא ינבטו והפרחים לא יפרחו. בכל דבר חי יש פעילות אנזימטית. כל תהליכי החיים, כולל עיכול, נשימה ואפילו חשיבה מערבים תהליכים כימיים הקרויים מטבוליזם ומרב התהליכים הכימיים מקוטלזים ע"י אנזימים. בנוסף, האנזימים הינם מעין מעצימי מזון: הם אלה שמאפשרים לגוף לקבל מהמזון את רכיבי התזונה החיוניים ולנצל אותם. גופנו מכיל כ- 3000 סוגי אנזימים שלכל אחד מהם פעילות אחרת. יש אנזימים המופרשים בצורתם הפעילה ויש המופרשים בצורה לא פעילה (דוגמת חלק מאנזימי העיכול) יכולת ייצור האנזימים נפגעת גם בעקבות מחלות, גיל, לחץ ועוד. אם הגוף לא מיצרם מספיק מהר או עם יכולת פעילות מספקת, יש לקבלם ממקור חיצוני.

פעילות האנזימים

רוב האנזימים עוזרים לגוף לחלק משהו: לדוגמה, אנזימי העיכול הם הכוח שיפרק את ההמבורגר הנאכל לחלקים קטנים יותר-חומצות אמינו מונו ודיסכרידזות וכו'. הסיבה שיש כל כך הרבה אנזימים היא שרוב האנזימים עובדים רק על סובסטרט לבוא במגע עם החלק הפעיל של האנזים.

מחסור באנזימים

יכולת הגוף לתפקד ולהבריא מפגיעות וממחלות קשורה גם לחוזק ולכמות האנזימים בגוף. תפריט המבוסס על מזונות ללא אנזימים, או מחלות, סטרס, פגיעות פיזיות, כימותרפיה, גיל והפרעות בעיכול-משפיעים על רמות האנזימים. לפעמים אכילה בריאה ואורח חיים בריא גם הם לא מספיקים לשימור רמת אנזימים תקינה: יש שעקב גנטיקה או הפרעות מולדות סובלים מפגיעה בייצור או בהפעלת האנזימים. יש מחלות שניתן לשפר בעזרת נטילת האנזים החסר ויש שלא, אך רבים סובלים מבריאות לקויה רק בגלל העובדה שהם סובלים ממחסור באנזימים!

אנזימים ותהליך העיכול

מערכת עיכול בריאה היא הדרך לבריאות טובה יותר והאנזימים הם הדרך להשיג זאת. למרבה הצער, רוב האנשים לא מתייחסים למערכת העיכול עד שמופיעות בעיות. לפי ה NATIONAL DIGESTIVE DISEASE INFORMATION בעיות במערכת העיכול הן הבעיה העיקרית באמריקה. למעשה כ-60-70 מיליון איש סובלים שם מסוג כלשהו של מחלת עיכול.

האיזון הכימי בין האנזימים בגופנו דואג לפעילות מערכת העיכול. האנזימים פעילים בכל חלק של העיכול ובלעדיהם המערכת איננה יכולה לפרק ולעבד את מה שאוכלים. האנזימים מפרקים את המזון לחלקים קטנים ונעכלים ו"משחררים" את רכיבי המזון כל שיוכלו להיקלט למחזור הדם.

אנזימי העיכול כוללים

אנזים

 

מיקום

מקור

טווח PH אופטימלי

פעילות

פטיאלין (עמילאז ברוק)

פה

בלוטות הרוק

6-7

מפרק פחמימות

ליפאז קיבתי

קיבה

בלוטות הקיבה

6

מפרק שומן לחומצות שומן וגליצרול, מתחיל את עיכול הטריגליצרול

פפסין

קיבה

בלוטות הקיבה

1-2

מפרקים חלבונים,מופרשים כפפסינוגן וחומצת הקיבה הופכת אותם לפעילים

רנין

קיבה

בלוטות הקיבה

5.35-4

מפרקים את קזאין החלב לקריש חלב ומשחררים מינרלים מהחלב

אנטרוקינאז

מעי דק

לבלב

6-5.2

הופכים טריפסינוגן לטריפסין במעי הדק

אנזימים פרוטאוליטים:

טריפסין, כימוטריפסין,

קרבוקסי-פפטידאז

מעי דק

לבלב

9.7-7.9

פירוק חלבונים ופוליפפטידים לדיפפטידים וחומצות אמינו

אנזימים עמילוליטים, כולל עמילאז

מעי דק

לבלב

7.2-6.7

פירוק עמילן ופחמימות

אנזימים ליפוטים, כולל ליפאז, פוספטליפאז ואסטראז

מעי דק

לבלב

8

פירוק שומנים לחומצות שומן וגליצרול

אנזימים עמילוליטים, כולל סוכראז,מלטאז ולקטאז

מעי דק

מעי

7-5

פירוק פחמימות:סוכרוז,מלטוז,לקטוז

לשם פירוק המזון לרכיבים שהגוף יוכל לנצל משתמשת מערכת העיכול ביותר מ-20 אנזימים מקבוצת הפרוטאזות, עמילאזות וליפאזות, המצויים בקיבה, בלבלב או במעי הדק וכן בפירות, ירקות ודגנים שאנו אוכלים, אם המזון טרי והאנזימים שבו לא התפרקו בעת הבישול.

בעבר חשבו כי אנזימים (במזון או בתוספי תזונה) לא נספגים ומתפרקים בגוף לחומצות אמינו. היום כבר ידוע כי זו טעות. מחקרים רבים הראו כי כמות משמעותית של אנזימים נספגת. דרך הספיגה הראשונית היא PINOCYTOSIS: באופן זה כל המולקולה נבלעת לתוך התאים ונספגת. אחרי התקשרות לרצפטור שבמעי האנזימים מועברים לתאי המעי במעין שלפוחיות ומשתחררים לדם. שיעור ספיגת האנזימים הוא כ 20% ב- 6 שעות. שיטת ספיגה נוספת היא הובלה לזרם במערכת הלימפטית. הלימפוציטים עוזרים לאנזימים לעבור לזרם הדם ע"י היקשרות אליהם. שיטה שלישית היא ספיגה טרנסצלולרית כלומר, האנזימים נדחפים בין תאי המעי עקב כיווציו (פריסטלטיקת המעי) ומועברים כך לזרם הדם.

הגברת כמות האנזימים בגוף

אנזימים קיימים בכל חי וצומח, אך כמה פקטורים בסביבה ובזמן הדיאטה יכולים לדלל או להרוס או לחילופין להגביר את כמות האנזימים בגוף . הפקטורים האלה כוללים:

·         צריכת מזונות שבהם האנזימים כבר התפרקו: מזון מבושל, משומר, מיובש, מוקפא, מוקרן או מעובד. מזונות אלה גורמים לגוף לעבוד קשה יותר ופוגעים באספקת האנזימים של הגוף. הם גורמים ללבלב ולאיברים נוספים ליצור יותר אנזימים לשם עיכול המזון, כל האנרגיה שהגוף משקיע בעיכול המזון היא אנרגיה שיכלה לשמש לשימור מערכת החיסון, מחזור הדם או כל תהליך אחר. הבעיה היא שקשה מאוד להימנע מכל המזונות שבהם אנזימים "מומתים..."

·         מחלות,סטרס, הזדקנות וכד'- מעלים את כמויות האנזימים שלהם זקוק הגוף.

מלבד תוספות תזונה של אנזימים, חשוב להגדיל את צריכת האנזימים במזון:

סוג מזון

הגברת צריכה

הפחתת צריכה

משקאות

מים, תה צמחים, מיצי פירות וירקות

קפה, קולה, משקאות קלים, אלכוהול, קקאו, מיצים משומרים/מלאכותיים

מוצרי חלב

יוגורט דל שומן לא ממותק, קפיר, קוטג', חלב וגבינות דלי שומן

חלב מלא, גלידה, יוגורט ממותק

ביצים

מורתחות

טריות

שומנים

שמן זית, שמן פשתן, שמן בכבישה קרה

מרגרינה,שומן רווי, שמרים מחומצנים

פירות

פירות טריים הגדלים בעונה, ככל האפשר

קפוא, מיובש, משומר

ירקות

טרי או מאודה מעט

משומר, מיובש, קפוא, מטוגן

נבטים

כולם

דגנים

דגנים מלאים וזרעים מלאים

פסטה, אורז, קמח לבן

הנחיות תזונה להגדלת כמות האנזימים מהמזון

·         אכילת יותר מזונות מותססים, כולל יוגורט, כרוב מוחמץ, קפיר, מיסו, טמפה, נטו, קימצ'י (ירקות כבושים) וגבינה – מזונות אלה מכילים אנזימים וחיידקים חיוביים.

·         הגברת צריכת נבטים מכל סוג, גם נבטי קטניות (גם אם מבשלים אותם אח"כ).

·         אכילת הרבה ארוחות קטנות במקום ארוחה אחת גדולה. כך מאפשרים גם לאנזימי הגוף לתפקד ביתר יעילות.

·         הפחתת צריכת מזון מהיר / מוכן-בעלי ערך תזונתי נמוך וללא אנזימים.

·         הפחתת צריכת מזונות המכילים מעכבי אנזימים דוגמת מוצרי סויה, בוטנים וקטניות ללא חימום – חימום יעזור למנוע את עיכוב האנזימים וכך ניתן ליהנות מערכיהם התזונתיים החיוביים – חלבון בריא ופיטוכימיקלים.

יעקב עזרא מומחה לרפואה נטורופתית (לטיפול בתחלואות שונות, דיאטות ותזונת ספורטאים). לפגישת יעוץ בקליניקה: 0528567140 www.HealthNFit.org   www.DietMe.co.il   www.diet2all.net 


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 קובי עזרא Ph.D יעקב מומחה לרפואה נטורופטית

קובי עזרא Ph.D מומחה לרפואה נטורופטית, ומאמן כושר. מרצה במכון מור (לאוסטאופורוזיס) ובבית הספר להסמכות מאמנים של וינגייט - באוניברסיטת ת"א (אימונים לפיתוח הגוף ותזונה).

כתב את הספרים:
1. אבן הפינה בתחום פיתוח הגוף.
2. ספורטולוגיה - המדריך לספורטאי.
3. סטרואידים-כל מה שרצית לדעת? ולא העזת לשאות!

בעל קליניקה לרפואה נטורופטית ונותן שרותים:
* טיפול במחלות שונות (כולסטרול, מחלות לב, סוכרת ועוד...).
* דיאטות הרזייה ועיצוב הגוף.
* פיתוח גוף - עיצוב וחיטוב הגוף.
לפגישת יעוץ בקליניקה: 0528567140
אתר: פיתוח גוף, אתר: דיאטה מהירה

דיאטה מהירה1, סוכרת הריון, אנטי אייג'ינג

פיתוח גוף

דיאטה מהירה | דיאטה אישית



 


מאמרים נוספים מאת קובי עזרא Ph.D יעקב מומחה לרפואה נטורופטית
 
קובי עזרא ויוסי אדרי תחרות מר ישראל, פיתוח גוף, פיתוח שרירים
קובי עזרא, יוסי אדרי, פיתוח גוף, פיתוח שרירים, תחרות מר ישראל, תחרות מר ישראל יוסי אדרי מנתניה הוא אלוף האלופים בתחרות מר ישראל: "עשור אני מחכה לגביע", היה שווה לחכות 40 שנה כדי להגיע ליום הזה", הוא אומר וחושף את הדיאטה המיוחדת שלו

דיאטה מנצחת תרופות לאנטי-אייגינג ובריאות מטבולית, קובי עזרא חוות דעת
21/11/21 | השמנת יתר
דיאטה מנצחת תרופות לאנטי-אייגינג ובריאות מטבולית, קובי עזרא חוות דעת. המחקר, שנערך בעכברים, הראה שלתזונה (כולל קלוריות כללית ומאזן מאקרו-נוטריינטים) הייתה השפעה גדולה יותר על ההזדקנות והבריאות המטבולית מאשר לשלוש תרופות הנפוצות לטיפול בסוכרת ולהאטת ההזדקנות. הממצאים מתפרסמים ב- Cell Metabolism.

איך להיות גבוה יותר? קובי עזרא
איך להיות גבוה יותר? קובי עזרא. ישנו הורמון בגוף האדם הידוע כהורמון גדילה אנושי (HGH, Human Growth Hormone) המווסת את הגובה. הורמון הגדילה מיוצר ע"י בלוטת יותרת המוח וחיוני ביותר לצמיחה של עצמות ארוכות וסחוס.

איך להיות גבוה יותר? קובי עזרא
איך להיות גבוה יותר? קובי עזרא. ישנו הורמון בגוף האדם הידוע כהורמון גדילה אנושי (HGH, Human Growth Hormone) המווסת את הגובה. הורמון הגדילה מיוצר ע"י בלוטת יותרת המוח וחיוני ביותר לצמיחה של עצמות ארוכות וסחוס.

צמיחה וגדילה בגובה - קובי עזרא PhD
צמיחה וגדילה בגובה - קובי עזרא PhD, צמיחה וגדילה בגובה נוצרת ע"י התארכות עצמות הארוכות, כתוצאה מכונדרוגנזה בצלחות האפיפיזאליות, המכונות גם צלחות הגדילה. תהליך זה נובע מהתרבות כונדרוציטים, היפרטרופיה והפרשת מטריקס חוץ תאית. המאורגן על ידי רשתות מורכבות של גורמים תזונתיים, תאיים, פרצרין ואנדוקריניים. ניתן להגדיר את גיל ההתבגרות כתקופת המעבר מילדות דרך התפתחות מאפיינים מיניים משניים ועד השגת הגובה הסופי בבגרות. מהירות הצמיחה מוגברת בתחילת המוקדמות או באמצע החיים, ידועה כגידול הפוברטלי.

קריאטין - קובי עזרא
קריאטין - קובי עזרא היא חומצה אורגנית חנקנית הנוצרת באופן טבעי. תפקידו העיקרי של הקריאטין הוא להקל על מיחזור של אדנוזין טריפוספט (ATP), מטבע האנרגיה של התא, בעיקר ברקמת השריר והמוח.

דיאטה מהירה מאוד
05/04/15 | דיאטה
דיאטה מהירה. דיאטות לירידה במשקל. ישנן סיבות שונות לאיזון המשקל ודיאטות שונות: החל ממראה חיצוני, עיסוק בספורט ובריאות, לרבות בריאות הלב וכלי הדם ומניעת סרטן....

חיטוב הגוף - קובי עזרא
21/06/14 | דיאטה
בדיאטת דיאט2אול אוכלים כמעט הכל! אך לרוב הדיאטה נקבעת בהתאם למה שהמטופל אוכל באורח ה"נורמאלי" שיגרתי. וכמובן בשילוב המזונות הייחודי! מניב את התוצאות האופטימאליות לחיטוב הגוף באופן מקסימאלי ומהיר ביותר.

מניעת סוכרת מסוג 2
יש חוקרים הטוענים שניתן למנוע סוכרת מסוג 2, זאת ע"י שינוי בהרגלי החיים. היות ותוכנית תזונה ודיאטה נכונה המותאמים לפרט בשילוב תוכנית אימונים אכן עשויים למנוע את התפתחות הסוכרת מסוג 2. סוכרת מסוג 2 או סוכרת מבוגרים בלשון העם, בעלת מרכיב גנטי חזק יותר, תזונה ואורח חיים משפיעים על הסיכוי שהמחלה תתרחש בגיל צעיר יותר-40 או מבוגר יותר 60 ומעלה או אולי לעולם לא?!. הסיכון לסוג להופעת סוכרת מסוג 2 וסוכרת הריונית יכול להיות ירידה ע"י בשמירה על משקל תקין – כלומר השמנה יתרה ותזונה לא בריאה.

ויטמין d אוסטאופורוזיס
ויטמין d אוסטאופורוזיס ויטמין D או (Cholecalciferol) הוא ויטמין מסיס בשומן העוזר לגוף לספוג סידן. ויטמינים מסיסים בשומן מאוחסן ברקמות השומן של הגוף. בנוסף לסיוע לגוף לספוג סידן, ויטמין D גם מסייעת לגוף לשמור על כמות של סידן וזרחן בדם הנכונה. תוספת סידן וויטמין D מהווה טיפול הכרחי באוסטיאופורוזיס. מחלת האוסטאופורוזיס נמצאה מלווה באבחון שכיחות גבוהה של חסר בויטמין D. מקורות מזון ויטמין D מצויה במזונות הבאים: מוצרי חלב גבינה חמאה חלב מועשר (כל חלב בארה"ב הוא מועשר בויטמין D) דגים צדפות דגני בוקר
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI