דף הבית רפואה ובריאות בריאות ילדים ותינוקות השלמות הכרחיות במצב של תזונה לקויה בזמן גדילה והתפתחות
השלמות הכרחיות במצב של תזונה לקויה בזמן גדילה והתפתחות
קובי עזרא Ph.D יעקב מומחה לרפואה נטורופטית 12/10/10 |  צפיות: 3183

השלמות הכרחיות במצב של תזונה לקויה בזמן גדילה והתפתחות

תקופת הילדות מאופיינת בתהליכי גדילה מהירים והתפתחות מואצת של מערכת העצבים המרכזית. תקופה זו תהווה בסיס להתפתחות הפיזיולוגית והאינטלקטואלית של הילד, תקבע לגבי בריאותו וחסינותו למחלות בעתיד. לכן, לתזונה איכותית ולאספקה נאותה של כל הרכיבים התזונתיים ישנה חשיבות עצומה בתקופה זו. נושא האכילה הינו נושא בעייתי בתקופת חיים זו, מאחר ולכל ילד העדפות משלו ולא תמיד קל להתמודד איתן.  על ההורים לדאוג כי הילד או הפעוט יקבל את כל אבות המזון:

·    חלבונים וחומצות אמינו – חשובים לבניית שרירים, עצמות, עור, התפתחות מערכת חיסון,

    ייצור הורמונים כו'.

·    פחמימות – המקור העיקרי של האנרגיה, חשובות להתפתחות תקינה של המוח.

·    שומנים וחומצות שומן חיוניות-  בנייה וחידוש תאים, אנרגיה, ייצור פרוסטגלנדינים והורמונים נוספים, התפתחות המוח.

מה שלא פחות חשוב הוא, להקפיד שהילד יקבל ויטמינים ומינרלים חיוניים אם מהתזונה ואם ע"י השלמה תזונתית. לדוגמא:

סידן – החיוני לבניית העצמות, הצריכה היומית המומלצת הינה כ800- מ"ג ליום עבור ילדים. ויטמיני B – חיוניים לגדילה ולפעילות תקינה של מערכת העצבים והמוח.

ברור שלא את כל הרכיבים ניתן לקבל מהתזונה היומיומית, הן בשל התנאים האובייקטיביים והן בגלל ההעדפות המיוחדות לכל ילד.

לכן, ניתן להיעזר במספר השלמות תזונתיות, היכולות להוות תחליף הולם ואיכותי להשלמת החסר בתזונה היומיומית.

חומצות אמינו וחלבונים

   Whey protein אבקת חלבון מי גבינה

כל אחד מאתנו זקוק לחלבון, בשלבים שונים בחיים ובסגנון חיים שונה, משתנה גם הדרישה לחלבונים. הילדים, בזכות גדילתם המהירה, זקוקים לכמות גבוהה יחסית של חלבון. החלבון בהיותו אבן הבניין העיקרית בפיתוח ויצור של רקמות, שרירים ואף המוח, חיוני לגדילה תקינה. יש  חשיבות הן לכמות החלבון והן לאיכותו.

חלבון מי גבינה הינו מקור החלבון הטבעי הטוב ביותר הידוע כיום. חלבון זה הינו בעל זמינות ביולוגית גבוהה יותר מחלבון המופק מביצים, סויה, חלב, בשר וקזאין. מקור זה של חלבון הינו איכותי ובעל ערך קלורי ורמת שומן נמוכים. בנוסף, ”Whey to go”  מכיל פרופיל מלא של  חומצות האמינו החיוניות.

חלבון מי גבינה או בקיצור Whey מופק בשיטת ייצור מיוחדת, כך שהוא מכיל פפטידים קצרי שרשרת וחומצות אמינו חופשיות. שיטה זו מבטיחה יכולת ספיגה גבוהה במיוחד ומשפרת את יכולת הגוף לקלוט את החלבון ביעילות. תהליך הפרדה ייחודי, המשמש בייצור אבקת החלבון, מרחיק את השומן והלקטוז הנמצאים במי הגבינה.

לחומצת האמינו גלוטמין תפקיד מרכזי בתהליכים מטאבוליים, שמירה על השרירים, סינתזת חומצות הגרעין, חלוקת התאים וגדילתם. ל- גלוטמין מהווה "דלק" מוחי (המוח משתמש בל- גלוטמין לייצור אנרגיה ולסילוק חומרים רעילים), והינה גורם עיקרי בצמיחת תאים של רירית המעיים.

השלמה פרוביוטית לתינוקות ופעוטות
מיקרואורגניזמים "ידידותיים" חשובים לשמירת תפקודה התקין של מערכת העיכול בכל גיל.

אין ספק כי לתוספת פרוביוטית, המכילה מיקרואורגניזמים אלה, השפעה קריטית בגיל הרך. פלורת מעיים בריאה חיונית לא רק למניעת בעיות עיכול, כגון: גזים ושלשולים, אלא מאפשרת ספיגתם של אבות המזון, ויטמינים ומינרלים ההכרחיים  להתפתחותו הנורמלית של התינוק. 

ישנן עבודות המצביעות על קיום קשר בין חוסר איזון בפלורת המעיים, הגורם לעיכול וספיגת מזון לקויים, לבין התפתחותן של מחלות נוספות, כגון: אלרגיות למוצרי מזון, פריחות ותופעות של יובש בעור, סבוריאה, קוליטיס, תסמונת המעי העצבני, בעיות הורמונליות, פטרת וזיהומי קנדידה, ועוד.

לאור הנתונים הללו בולטת עוד יותר חשיבות השמירה על האיזון העדין של פלורת מעיים אצל הפעוטות, בעיקר בזמן ולאחר טיפולים באנטיביוטיקה. את הפגיעה בפלורה ה"ידידותית" במהלך הטיפול האנטיביוטי, את השלשולים שהוא גורם והפוטנציאל להתפתחות זיהומים פיטרייתיים ניתן למנוע!

מסתבר, שתוספת פרוביוטית, אפילו במהלך הטיפול האנטיביוטי, מאפשרת שיקום  פלורת המעיים ומונעת את תופעות הלוואי הנ"ל(Eur J Ped, 139, 18-21, 1982) .

מולטי-ויטמין ומולטי-מינרל

מחקרים רבים מצביעים על הקשר ההדוק בין ויטמינים ומינרלים לשמירה על בריאות תקינה, חיזוק מערכת החיסון ומניעת מחלות.

התוספים הירוקים – שילוב של צמחי מאכל ומזונות על

אין צורך להיות בעל ידע מעמיק ברפואה כדי לעמוד על חשיבותו העצומה של המזון הצמחי, הירוק, החי והטבעי לבריאותנו והשפעתו על איכות ותוחלת חיינו. תזונה הדלה בירקות, פירות ודגנים תגרום לעליה בתחלואה, פגיעה במערכות הגוף החשובות והאטת תהליכי גדילה והתפתחות. לצערנו, לא כל ילד אוכל פירות וירקות ומקבל את הכמות האופטימלית של ביופלבנואידים, קרוטנואידים וסיבים תזונתיים.

הוכח כי, קיים קשר הפוך בין רמת הגורמים הצמחיים, הירוקים ו"החיים" בדיאטה ובין התפתחות של תהליכי מחלה. (ככל שרמתם של אלה עולה גם תוחלת החיים ויורדת רמת התחלואה).

מזון צמחי הינו דל קלוריות בד"כ, עשיר בסיבים ובאנטי אוקסידנטים ודל בשומן. כידוע, מורכבותו של המזון היא אין סופית ולא ניתן לבודד כל רכיב ורכיב. ברשימה זו ניתן למנות את האצות למיניהן, צמחים אדפטוגנים, נבטים, פטריות, פולן ועוד. חשיבותם של גורמים אלו לאיזון ושימור מערכות ביולוגיות שונות, וביניהן המערכת החיסונית הינה מכרעת.

רכיבים תזונתיים מהמקורות העשירים ביותר הידועים לאדם:

1 ) עשבים אורגנים:  קמוט, חיטה, שעורה והאספסת. שילוב ארבעת תמציות העשבים הללו מבטיח רמה גבוהה ומורכבת של אנטי אוקסידנטים, וכלורופיל, החיוניים לניקוי וטיהור הגוף מרעליים.

2 ) אצות ים: ספירולינה, כלורלה ואצת דולס. אצות ים הינן ממקורות התזונה העשירים ביותר של הטבע. מספקות כלורופיל, מינרלים, ויטמינים וחומצות אמינו. דפנות התא של האצות מכילות פוליסכרידים המחזקים את מערכת החיסון ואפקט הטיהור של הגוף.

3 ) פטריות כוח: תרכיזי פטריות שיטאקה מיטאקה וראישי המכילים את כל חומצות האמינו החיוניות, ועשירות בברזל, סלניום וויטמיני B. התועלת המוכחת של פטריות אלו נובעת כנראה גם מתכולת הפוליסכרידים שלהן, החשובים לתחזוקת המערכת החיסונית.

4)  סיבים תזונתיים: מפשתן, פקטין תפוחים, אורז חום וקווקר מלא (שילוב של סיבים מסיסים ובלתי-מסיסים). הסיבים חשובים במיוחד לשמירת פעילות נאותה של מערכת העיכול ולניקוי הגוף מרעלים.

5 ) צמחים אדפטוגנים: צמחים אלו אלו נקראים אדפטוגנים משום יכולתם לתמוך במערכות הגוף בהסתגלות (אדפטציה), למצבי לחץ ממקורות פנימיים ( מחלות , זיהומים, גיל) וחיצוניים.  צמחים אלו מכילים רמות גבוהות של ביופלבנואידים, כולל פרואנטוציאנידינים.

6) "מזונות על": תמציות של ירקות, פירות, מוצרי כוורת ולציטין. מוצרים אלו זכו לשמם המחייב עקב הכמות המרשימה של מחקרים שהוכיחו את יכולתם לתמוך במערכות הגוף בזמן מחלה וליצור איזון במערכות ביולוגיות.

CHLORELLA אצת כלורלה

אצת כלורלה הינה אצה ירוקה חד-תאית, שמקורה באגמי מים מתוקים. אצה זו נחשבת לאחת צורות החיים העתיקות ביותר - כ2- מיליארד שנים.

מעריכים כי תכולת החלבון באצת כלורלה הינה אחת הגבוהות ביותר בעולם הצומח - כ60%-, כאשר היא כוללת את כל 8 חומצות האמינו החיוניות. בנוסף לכך, היא מכילה כמויות נכבדות של ויטמיני B, ויטמין C, E, K ובטא-קרוטן. גם הרכב המינרלים של האצה הינו מרשים ביותר: זרחן, אשלגן, מגנזיום, גופרית, ברזל, סידן, מנגן, נחושת, יוד וקובלט.

האצה נקראה כלורלה משום שהייתה עשירה מאד בכלורופיל - אותו פיגמנט המקנה את הצבע הירוק לכל הצמחים. לדבריו של דר' ברנרד ג'נסן, האצות הירוקות מהוות את המקור העשיר ביותר של כלורופיל בעולם הצומח, כאשר הכלורלה נחשבת לבעלת התכולה הגבוהה ביותר, בין 3-5% (פי 4 מאצת ספירולינה, למשל). השימוש באצה מסייע לזירוז ניקוי מערכת העיכול, טיהור הדם והכבד Chlorella: Gem of the Orient: Escondido, California,1987). (Jensen,, Ph.D.

בין ההשפעות החשובות של כלורופיל ניתן למנות: עידוד תהליכי התפתחות, חילוף החומרים ונשימה, הגברת ייצור תאי דם אדומים (Hughes, J.H., J Physiol. 86:388-395, 1936), פעילות הורמונלית ופעילות מערכת החיסון. בנוסף לכך, הכלורופיל מאיץ תהליכי ריפוי והגלדה של פצעים, לרבות פצעי לחץ וכוויות וכן, מפחית ריחות בצורה יעילה.

עידוד גדילה והתפתחות

כבר בשנות ה50- בודדה קבוצת מדענים מיפן מספר מרכיבי גרעין שהשפיעו על קצב ההתפתחות וקראה להם Chlorella Growth Factor (CGF).

בעקבות ממצאים אלה הוחלט לבחון את השפעת האצה על תהליכי גדילה בקרב ילדי בי"ס יסודי בטוקיו. 22 בנים ו18- בנות קיבלו 2 גרם של אצת כלורלה ביום במשך כ4- חודשים. העלייה  הממוצעת בקרב בנים שקיבלו תוספת אצה הייתה 2.5 ס"מ בגובה ו1.03- ק"ג במשקל, לעומת קבוצת פלסבו - 1.5 ס"מ ו0.72- ק"ג. הבנות בשתי הקבוצות גבהו בממוצע ב2.2- ס"מ, אבל הבנות שנטלו תוספת כלורלה העלו 1.89 ק"ג במשקל לעומת  עלייה של 1.21 ק"ג בלבד בקבוצת פלסבו (Dr. Yamagishi et al. Nihon Iji Shimpo, 2196 (1961)).

כנראה, שהיכולת לעודד צמיחה בגיל צעיר קשורה גם להשפעת האצה לקדם תהליכי ריפוי וזירוז הגלדת פצעים.

שיפור תהליכי עיכול ופעילות מעיים

אצת הכלורלה פעילה גם בכל מה שקשור לבריאות מערכת העיכול ותהליכי הניקוי שלה. לחומר שממנו עשויות דפנות כלורלה יש השפעה חשובה מאד על המעיים. הוא מסוגל לשפר את תפקוד המעיים, להגביר את גדילת החיידקים האירוביים הידידותיים. מרכיבי דפנות האצה ידועים גם ביכולתם לספוח רעלים ולעודד פריסטלטיקה. בנוסף, מסייעת הכלורלה לניקוי מרעלים, לשמירה על פלורת מעיים מאוזנת ולמניעת התפתחות של זיהומים בדרכי העיכול. (Smith, L.W., Am J Med Sci 207:647  (1944)) את ההשפעה שיש לכלורלה על העצירות ניתן לראות כבר אחרי 7-10 ימי טיפול.

חיזוק מערכת החיסון

מחקרים הראו שלכלורלה יש השפעה משמעותית על מערכת החיסון. בניסוי שנעשה ב1973- הוכח כי תמצית כלורלה מגבירה את ייצור המאקרופאגים ומשפרת את כושר "הבליעה" שלהם.

(Kojima et al., Recent Adv. R.E.S. Res 13:11, 1973)

יעקב עזרא הינו מרצה במכון מור (לאוסטאופורוזיס) ובבית הספר להסמכות מאמנים - באוניברסיטת ת"א (אימונים לפיתוח הגוף ותזונה). לפגישת יעוץ בקליניקה: 0528567140 www.HealthNFit.org   www.Diet2all.org    www.Diet2all.net  


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 קובי עזרא Ph.D יעקב מומחה לרפואה נטורופטית

קובי עזרא Ph.D מומחה לרפואה נטורופטית, ומאמן כושר. מרצה במכון מור (לאוסטאופורוזיס) ובבית הספר להסמכות מאמנים של וינגייט - באוניברסיטת ת"א (אימונים לפיתוח הגוף ותזונה).

כתב את הספרים:
1. אבן הפינה בתחום פיתוח הגוף.
2. ספורטולוגיה - המדריך לספורטאי.
3. סטרואידים-כל מה שרצית לדעת? ולא העזת לשאות!

בעל קליניקה לרפואה נטורופטית ונותן שרותים:
* טיפול במחלות שונות (כולסטרול, מחלות לב, סוכרת ועוד...).
* דיאטות הרזייה ועיצוב הגוף.
* פיתוח גוף - עיצוב וחיטוב הגוף.
לפגישת יעוץ בקליניקה: 0528567140
אתר: פיתוח גוף, אתר: דיאטה מהירה

דיאטה מהירה1, סוכרת הריון, אנטי אייג'ינג

פיתוח גוף

דיאטה מהירה | דיאטה אישית



 


מאמרים נוספים מאת קובי עזרא Ph.D יעקב מומחה לרפואה נטורופטית
 
קובי עזרא ויוסי אדרי תחרות מר ישראל, פיתוח גוף, פיתוח שרירים
קובי עזרא, יוסי אדרי, פיתוח גוף, פיתוח שרירים, תחרות מר ישראל, תחרות מר ישראל יוסי אדרי מנתניה הוא אלוף האלופים בתחרות מר ישראל: "עשור אני מחכה לגביע", היה שווה לחכות 40 שנה כדי להגיע ליום הזה", הוא אומר וחושף את הדיאטה המיוחדת שלו

דיאטה מנצחת תרופות לאנטי-אייגינג ובריאות מטבולית, קובי עזרא חוות דעת
21/11/21 | השמנת יתר
דיאטה מנצחת תרופות לאנטי-אייגינג ובריאות מטבולית, קובי עזרא חוות דעת. המחקר, שנערך בעכברים, הראה שלתזונה (כולל קלוריות כללית ומאזן מאקרו-נוטריינטים) הייתה השפעה גדולה יותר על ההזדקנות והבריאות המטבולית מאשר לשלוש תרופות הנפוצות לטיפול בסוכרת ולהאטת ההזדקנות. הממצאים מתפרסמים ב- Cell Metabolism.

איך להיות גבוה יותר? קובי עזרא
איך להיות גבוה יותר? קובי עזרא. ישנו הורמון בגוף האדם הידוע כהורמון גדילה אנושי (HGH, Human Growth Hormone) המווסת את הגובה. הורמון הגדילה מיוצר ע"י בלוטת יותרת המוח וחיוני ביותר לצמיחה של עצמות ארוכות וסחוס.

איך להיות גבוה יותר? קובי עזרא
איך להיות גבוה יותר? קובי עזרא. ישנו הורמון בגוף האדם הידוע כהורמון גדילה אנושי (HGH, Human Growth Hormone) המווסת את הגובה. הורמון הגדילה מיוצר ע"י בלוטת יותרת המוח וחיוני ביותר לצמיחה של עצמות ארוכות וסחוס.

צמיחה וגדילה בגובה - קובי עזרא PhD
צמיחה וגדילה בגובה - קובי עזרא PhD, צמיחה וגדילה בגובה נוצרת ע"י התארכות עצמות הארוכות, כתוצאה מכונדרוגנזה בצלחות האפיפיזאליות, המכונות גם צלחות הגדילה. תהליך זה נובע מהתרבות כונדרוציטים, היפרטרופיה והפרשת מטריקס חוץ תאית. המאורגן על ידי רשתות מורכבות של גורמים תזונתיים, תאיים, פרצרין ואנדוקריניים. ניתן להגדיר את גיל ההתבגרות כתקופת המעבר מילדות דרך התפתחות מאפיינים מיניים משניים ועד השגת הגובה הסופי בבגרות. מהירות הצמיחה מוגברת בתחילת המוקדמות או באמצע החיים, ידועה כגידול הפוברטלי.

קריאטין - קובי עזרא
קריאטין - קובי עזרא היא חומצה אורגנית חנקנית הנוצרת באופן טבעי. תפקידו העיקרי של הקריאטין הוא להקל על מיחזור של אדנוזין טריפוספט (ATP), מטבע האנרגיה של התא, בעיקר ברקמת השריר והמוח.

דיאטה מהירה מאוד
05/04/15 | דיאטה
דיאטה מהירה. דיאטות לירידה במשקל. ישנן סיבות שונות לאיזון המשקל ודיאטות שונות: החל ממראה חיצוני, עיסוק בספורט ובריאות, לרבות בריאות הלב וכלי הדם ומניעת סרטן....

חיטוב הגוף - קובי עזרא
21/06/14 | דיאטה
בדיאטת דיאט2אול אוכלים כמעט הכל! אך לרוב הדיאטה נקבעת בהתאם למה שהמטופל אוכל באורח ה"נורמאלי" שיגרתי. וכמובן בשילוב המזונות הייחודי! מניב את התוצאות האופטימאליות לחיטוב הגוף באופן מקסימאלי ומהיר ביותר.

מניעת סוכרת מסוג 2
יש חוקרים הטוענים שניתן למנוע סוכרת מסוג 2, זאת ע"י שינוי בהרגלי החיים. היות ותוכנית תזונה ודיאטה נכונה המותאמים לפרט בשילוב תוכנית אימונים אכן עשויים למנוע את התפתחות הסוכרת מסוג 2. סוכרת מסוג 2 או סוכרת מבוגרים בלשון העם, בעלת מרכיב גנטי חזק יותר, תזונה ואורח חיים משפיעים על הסיכוי שהמחלה תתרחש בגיל צעיר יותר-40 או מבוגר יותר 60 ומעלה או אולי לעולם לא?!. הסיכון לסוג להופעת סוכרת מסוג 2 וסוכרת הריונית יכול להיות ירידה ע"י בשמירה על משקל תקין – כלומר השמנה יתרה ותזונה לא בריאה.

ויטמין d אוסטאופורוזיס
ויטמין d אוסטאופורוזיס ויטמין D או (Cholecalciferol) הוא ויטמין מסיס בשומן העוזר לגוף לספוג סידן. ויטמינים מסיסים בשומן מאוחסן ברקמות השומן של הגוף. בנוסף לסיוע לגוף לספוג סידן, ויטמין D גם מסייעת לגוף לשמור על כמות של סידן וזרחן בדם הנכונה. תוספת סידן וויטמין D מהווה טיפול הכרחי באוסטיאופורוזיס. מחלת האוסטאופורוזיס נמצאה מלווה באבחון שכיחות גבוהה של חסר בויטמין D. מקורות מזון ויטמין D מצויה במזונות הבאים: מוצרי חלב גבינה חמאה חלב מועשר (כל חלב בארה"ב הוא מועשר בויטמין D) דגים צדפות דגני בוקר
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI