דף הבית רפואה ובריאות סרטן סרטן – אפשרויות טיפולים נוספים ומקובלות
סרטן – אפשרויות טיפולים נוספים ומקובלות
קובי עזרא Ph.D יעקב מומחה לרפואה נטורופטית 12/10/10 |  צפיות: 4002

סרטן – אפשרויות טיפולים נוספים ומקובלות – קובי עזרא

חשיבותן של השלמות תזונתיות בטיפול במחלת הסרטן

הטיפול האונקולוגי הקונבנציונלי והעשרה באמצעות השלמה תזונתית עשויים להיות  אנטגוניסטיים (מנוגדים) זה לזה, ועל כן ישנו הצורך ליצור קשר עם אנשי מקצוע. מאידך, השלמות תזונה יכולים להיות סינרגיסטיים (מחזקים האחר את השני).
שילוב שתי הגישות מקל על החולה בהתמודדותו עם הטיפולים הקשים, מזרז את התאוששותו ואף משפר את סיכויי החלמתו.

ישנם מספר יתרונות בולטים בשימוש בהשלמות תזונתיות ובצמחי מרפא כחלק בלתי נפרד מטיפול אנטי-סרטני:
1. מניעת מצבים של תת תזונה אשר עשויים לגרום להחלשות המנגנון החיסוני ובמנגנונים אחרים.
     2. הפחתת תופעות לוואי של טיפול אנטי סרטני קונבנציונלי
3. הגברת הבררנות בפעילות התרופתית כנגד הגידול מחד והגנת הרקמות הבריאות מאידך
4. הפחתת שגשוגם של התאים הסרטניים
5. הגברת פעילותה של מערכת החיסון
6. מניעת התפתחותם של גידולים מישניים
 
 אם כן, נשאלת השאלה: אם תזונה נכונה ונטילת השלמות תזונתיות אכן יכולות לסייע למניעה ולהתמודדות עם המחלה, מדוע לא נעשה בהן שימוש נרחב יותר?
 
 תחילה, חשבו חוקרי סרטן, שמאחר ופעילות אנטי-סרטנית של תרופות כימותרפיות והקרנות מבוססת על יכולת פגיעתן החמצונית (פרו-אוקסידטיבית), הרי שמתן נוגדי חמצון ינטרל השפעה זו ויפחית מיעילות הטיפול.
 אך כאשר בדקו הנחה זו הלכה למעשה בניסויים קליניים, ראו שלא כך הדבר!
 
 החוקרים נדהמו לגלות שמתן מינונים גבוהים של השלמות נוגדות חמצון (ויטמין C, E, סלניום, פיקנוגנול, בטא-קרוטן וקרוטנואידים נוספים אחרים) שיפר את מצב החולים וסייע להתאוששותם לאחר טיפולים כימותרפיים והקרנות. מסתבר, שהתאים הסרטניים אינם מסוגלים לקלוט את החומרים נוגדי החמצון ביעילות הזהה לזו של התאים הבריאים, ולכן הם נפגעים יותר בזמן הכימותרפיה וההקרנות ומאפשרים טיפול בררני יותר כנגד הרקמה הנגועה.
 
 כיום ברור לכולנו, כי לא ניתן להתעלם מהחשיבות העצומה הטמונה בתזונה נכונה ובהוספת השלמות תזונתיות בכלל וכשמדובר במחלת הסרטן בפרט, וזאת ממספר סיבות:
 
•1 מניעת תזונה לקויה - מסתבר שכ- 40% מחולי הסרטן נפטרים כתוצאה מחסרים תזונתיים (150 - 6:4:6 1990 Nutrition) משום שהמחלה עצמה מגבירה את הדרישות התזונתיות מחד ואילו הטיפולים הכמותרפיים מפחיתים את התיאבון מאידך. בנוסף לכך, גורמים הטיפולים לסטרס ביולוגי המרוקן את הגוף ממאגרי הויטמינים. בשנים האחרונות מצטברים נתונים המצביעים באופן חד משמעי כי חולי סרטן סובלים מחסר בויטמינים ומינרלים (300 - 295: 55 ,1985 Cancer).
הטיפול היעיל היחיד לתת-תזונה, שיכול לסייע לחולי סרטן, היא השלמה תזונתית איכותית!

•2 חיזוק פעילות של מערכת החיסון  - אחד מתפקידיה החשובים ביותר של מערכת החיסון הוא זיהוי והשמדת תאים סרטניים. המידע שהצטבר במשך השנים אינו משאיר מקום לספק כי לתזונה איכותית קשר הדוק עם יכולת הגוף לייצר אותם גורמים שבאמצעותם לוחמת מערכת החיסון בסרטן. מינונים תרפויטיים של ויטמינים ומינרלים מסוגלים לשקם את מערכת החיסון ולהביאה מעבר לרמת פעילותה הרגילה.


•3 הגנה מפני תופעות לוואי של טיפולים אנטי-סרטניים - אמנם טיפולים אלה מכוונים לפגוע בגידול הסרטני, אך הם גורמים לנזק גם לרקמות הבריאות (לדוגמא: נזק ללב הנגרם בעת טיפול באדריאמיצין).
נמצא, שבגלל פגיעתם ברקמות נוספות עלולים הטיפולים הכימותרפיים והקרנות לגרום להתפתחות גידולים מליגניים (סרטניים) משניים. עובדה ידועה היא, שתזונה נכונה ונטילת השלמות תזונתיות, כמו ויטמינים ומינרלים, מסוגלות למנוע בין 50% ל - 90% מכלל מחלות הסרטן.
מתן מינונים תרפויטיים של נוגדי חמצון (ויטמינים C, ו-E  בטא-קרוטן וקרוטנואידים נוספים, סלניום וצמחי מרפא) מאפשר למטפל סלקטיביות רבה יותר בפגיעה בגידול עצמו והפחתת תופעות הלוואי של הטיפול האנטי-סרטני, ובכך משפר את היענות החולה לטיפול.

•4 עיכוב התפתחות תאים סרטניים ע"י השלמות תזונתיות - בשלבים מוקדמים של המחלה מסוגלים הויטמינים להחזיר תאים פגועים למצבם הנורמאלי ולמנוע את התפתחות התהליך המליגני. לדוגמא: מתן משולב של ויטמין C , עם בטא-קרוטן הצליח להחזיר את מצב התאים ב- cervical displasia  ו-leukoplakia  למצבם התקין (390 - 386 :53, 1991, Amer J Clin Nutr).
יחד עם זאת, ככל שמצב המחלה מתקדם יותר, יש צורך בטיפול אגרסיבי יותר.

•5 "הרעבה" סלקטיבית של הגידול - הגידול הסרטני זקוק לגלוקוז (חד-סוכר) לצורך קיומו. ידוע שרמות גלוקוז גבוהות בדם הן בעלות השפעה מדכאת על מערכת החיסון, לכן חשוב במיוחד לדאוג להפחתת הסוכרים בתזונה. מחקר אפידמיולוגי שנערך ב- 21 מדינות מצביע על כך שאכילת כמויות גדולות של סוכר המהווה כ- 20% מסך הקלוריות הנצרכות בתזונה המערבית, הינו אחד מגורמי הסיכון העיקריים להתפתחות סרטן השד (321 - 319: 3: 11, 1983 Med Hypo).
 
•6 מניעת שגשוג התאים הסרטניים - התפתחות הסרטן הינה תוצאה של גדילה בלתי מסוותת בה חלה פגיעה בפעילותם הנורמאלית של מנגנוני הויסות התאיים. מתוך המחקרים והעבודות שנעשו בתחום עולה בבירור, שגורמים תזונתיים רבים, כגון: ויטמינים (ביניהם A  ו- E, חומצה פולית), ביופלבנואידים (קוורציטין ופיקנוגנול), מינרלים (הכוללים אבץ וסלניום), חומצות שומן חיוניות ורכיבי מזון צמחיים (ג'ניסטאין – המצויה בתמצית הסויה) הינם בעלי יכולת להאט את הגדילה הבלתי מווסתת ולהשפיע על ביטוי ה - DNA.
 
•7 גורמים אנטי-סרטניים - רכיבים תזונתיים רבים מסייעים להילחם בתאים הסרטניים, אם באופן ישיר או עקיף. פעילותם ההגנתית של ויטמינים נגד הסרטן כוללת:
מניעת היווצרות חומרים מסרטנים (קרצינוגנים)
הגברת סילוק הפסולת מהגוף וטיהור הדם
עיכוב שכפול התאים הפגועים
ויסות תהליכי התמיינותם של התאים
שיפור התקשורת בין התאים
 
 האם יש ביכולתם של משלימים תזונתיים לשפר את מצב החולים?
 מחקרים רבים בדקו את הנושא, כשהם מקפידים לבחון טיפולים המכילים מספר ויטמינים ומינרלים, בדומה למה שהגוף זקוק לו במציאות. אונקולוגים מבי"ס לרפואה במערב וירג'יניה בדקו 65 חולים שסבלו מסרטן בשלפוחית השתן, שחלקם קיבלו תוספת ויטמינים במינון של RDA וחלקם קיבלו השלמה נוספת של 40000 יח' של ויטמין A, 100 מ"ג של ויטמין B6, 2000 מ"ג של ויטמין C, 400 יח' של ויטמין E ו- 90 מ"ג של אבץ. לאחרי 10 חודשים, הייתה חזרה של התפתחות הגידולים 80% בקבוצת ה- RDA לעומת חזרה של 40% בלבד בקבוצה שקיבלה מגה-דוזות של ויטמינים. גם לאחר מעקב של 5 שנים הוברר כי מינונים גבוהים של ויטמינים הפחיתו במחצית את אחוז הגידולים החוזרים (6. 21: 151, 1994 J.Urol).
 על סמך המחקרים הרבים, אין כל ספק, שהגישה הכוללנית בטיפול האנטי-סרטני צריכה להיות לא רק חיסולו של הגידול (לעולם אין לדעת אם הכחדתו היא טוטאלית) אלא בהכרח גם שינוי התנאים המעודדים את התפתחותו.
 הטיפול הכמותרפי, ההקרנות והניתוחים להסרת הגידול אינם מסוגלים לשנות את התנאים הראשוניים אשר, גרמו, למעשה, להתפתחות המחלה.
 כיום ברור שויטמינים ומינרלים אינם דרושים רק להסדרת תפקודו התקין של הגוף אלא חיוניים למניעה ולהתמודדות עם מחלות קשות, כמו מחלת הסרטן, ואף לסיוע בהתאוששות מהן.
 
 
 חיזוק מערכת החיסון ע"י השלמות תזונתיות וצמחי מרפא
 
 מערכת החיסון היא המורכבת ביותר מבין מערכות הגוף. תפקידה העיקרי - להגן על הגוף מפני זיהומים חיצוניים ומפני התפתחות של תאים סרטניים.
 המערכת מורכבת מכלים ואיברים לימפטיים (תימוס, טחול, שקדים וקשרי לימפה), מתאי דם לבנים (לימפוציטים, נאוטרופילים, בזופילים, אוזינופילים, מונוציטים וכו'), מתאים מיוחדים הנמצאים ברקמות שונות (מאקרופאגים, תאי מאסט וכו') ומתרכובות נוספות הנמצאות בדם.
 
 התמודדות עם התפתחות מחלת הסרטן מהווה אחד האתגרים הקשים ביותר העומדים בפני מערכת החיסון. זאת משום שהסרטן פועל על סמך חוקים ביוכימיים משלו, הוא מסוגל  "לפרוק את הגוף מנשקו", להגן על עצמו מפני הרכיבים השונים של מערכת החיסון ובד בבד לייצר תרכובות הפוגעות בשלמות התאים והרקמות הבריאים ולגרום להתרבותם הבלתי תקינה ולנזקים אחרים.
 
 מערכת חיסון בריאה מסוגלת לאתר תאים  פרה-סרטניים, כשהם נוצרים בגוף, ולחסל  אותם. אך אם תזונתנו אינה מספקת יפגע הדבר ביכולת מערכת החיסון להגן על גופנו.
 כדי לשמור על מערכת חיסון חזקה, בעלת יכולת תגובה מהירה לסכנות של זיהומים ומחלת הסרטן, יש לקחת בחשבון מספר גורמים:
 
 סטרס - מחקרים רבים הראו שקיים קשר הדוק בין מצבי לחץ, סוג האישיות ורגשות מסוימים לבין התפתחות של מחלות, בעיקר כשמדובר במחלת הסרטן. במצב של סטרס חלה עלייה בהורמונים קורטיקו-סטרואידים וקטכולאמינים. חומרים אלה גורמים לעיכוב פעילות תאי הדם הלבנים ולדיכוי המערכת החיסונית בכלל, וכך משאירים את הגוף ללא הגנה מפני זיהומים, סרטן ומחלות אחרות.
 
 גורמים אנטי-סטרס - שינה או הרפיה גורמות לשחרור של תרכובות התורמות לחיזוק תפקוד מערכת החיסון.
 
 תזונה - תזונה לקויה נחשבת לגורם העיקרי האחראי לירידה בתפקוד מערכת החיסון. אפילו מחסור ברכיב בודד יכול לפגום בפעילותה בצורה משמעותית.
 
 נוגדי חמצון (אנטי-אוקסידנטים) - ויטמינים C, E, בטא-קרוטן, ביופלבנואידים ובעיקר פיקנוגנול, סלניום וקו-אנזים Q-10.
 נוגדי-חמצון הינם חומרים מיוחדים בעלי השפעה ניכרת על חיזוק פעילות מנגנוני חיסון רבים. היתרון הגדול של שימוש בנוגדי חמצון נובע מהעובדה שהם לא רק מנטרלים את הרדיקלים החופשיים לפני שהם גורמים לנזק אלא מחזקים את פעילות מערכת החיסון. במחקרים נמצא ששילוב של מספר נוגדי חמצון במינון גבוה מונע ומאפשר התמודדות טובה יותר עם מחלת הסרטן.
 
 מולטי-ויטמין – מולטי-ויטמין (רב-ויטמינים) הינו קומפלקס ויטמינים, מינרלים ולעיתים גם נוגדי חמצון נוספים (כגון: צמחי-מרפא, ביופלבונואידים ועוד), המהווה השלמה תזונתית מקיפה המספקת את כל הרכיבים החיוניים לשמירה על התפקוד התקין של מערכת החיסון. המולטי-ויטמין  תורם לחיזוק כללי של הגוף מגביר את התנגודת לזיהומים, מסייע בהתאוששות ממצבי סטרס וממחלות.
 
 צמח מרפא: אכינצאה ECHINACEA – האכינצאה הינו צמח שהיה בשימוש נרחב בקרב האינדיאנים, הידוע ביכולתו המופלאה להגביר פעילות מנגנוני חיסון בלתי-ספציפיים בגוף, כגון: ניטרול וירוסים, הכחדת חיידקים ושיפור ניידות תאי הדם הלבנים לאזורי הזיהום. מספר תרכובות שמכילה האכינצאה מגבירות את פעולת המשלים, והן כנראה אחראיות להשפעה האנטיביוטית ואנטי-סרטנית שלה.
 לצמח האכינצאה מרכיבים נוספים המגבירים את יעילות מנגנוני החיסון של הגוף: פעילות דמוית-אינטרפרון, פעילות ספציפית נגד נגיפי השפעת, ההרפס והנגיף הגורם לאפטות (בעיה נפוצה בקרב חולים המקבלים כימוטרפיה) ומניעת התפשטות הזיהומים ע"י עיכוב אנזימים מפרקי רקמות (hyaluronidase) המופרשים ע"י הגורמים הפתוגניים.
 
 צמח מרפא: אסטרגלוס ASTRAGALUS – האסטרגלוס הינו צמח סיני המפורסם ביותר בזכות יכולתו לחזק את פעילות מערכת החיסון ולהגן על הגוף מפני זיהומים, במיוחד של מערכת הנשימה. כמו כן, מסוגל הצמח להחזיר תאים "נחים" של המערכת החיסונית למצבם הפעיל.
 מחקר, שנערך בביה"ס לרפואה של אוניברסיטת טקסס, יוסטון, בדק את השפעת אסטרגלוס על תאי חיסון פגומים ומדוכאים מגופם של חולי סרטן. התוצאות היו מדהימות: תמצית הצמח הצליחה לשקם את תאי מערכת החיסון של חולי סרטן ולהביאם לרמת פעילות זהה לזו של תאי חיסון אצל אדם בריא, ולא זו בלבד, אלא שבמקרים מסוימים היא אף שיפרה את תפקודם.
 בשל היותו צמח מאכל מתאים האסטרגלוס לטיפול בילדים ובטוח לשימוש לטווח ארוך.
 
 
 מצח מרפא: אונה די-גאטו  UNA DE GATO - הצמח גדל ביערות הגשם של פרו, ידוע בשימושו ברפואה המסורתית מזה אלפי שנים. לאחרונה הצליחו המדענים לבודד מספר מרכיבים אלקלואידים, הפועלים להגברת תפקוד מערכת החיסון. לחומרים אלה תכונות נוגדות חמצון והשפעה אנטי- דלקתית. לפיכך, משמש הצמח לחיזוק מערכת החיסון, לטיפול בזיהומים, במיוחד זיהומים ויראליים ובמחלות דלקתיות של מערכת העיכול.
 
 המלצות נוספות לשמירה על תפקוד תקין של מערכת החיסון:
• כדאי לאמץ טכניקות של הרפיה ורגיעה על מנת להתמודד טוב יותר עם מצבי סטרס ולצמצם את הנזקים שהוא גורם.
• חשוב להקפיד על אכילה מספקת של חלבונים, מאחר והם נחוצים לייצור נוגדנים ומנגנוני הגנה נוספים.
• מומלץ להפחית צריכת סוכרים פשוטים ואלכוהול.  מחקרים הראו שצריכתם המוגברת גורמת לדיכוי מנגנוני החיסון של הגוף.
• מומלץ לטפל ברמות גבוהות של כולסטרול וטריגליצרידים בדם, משום שהן מעכבות פעילויות שונות של מערכת החיסון, כגון: ייצור נוגדנים ע"י הלימפוציטים, ניידות של נאוטרופילים וכושר בליעה וחיסול של פתוגנים.


באורח החיים המודרני הלחוץ, בעולם המתועש של ימינו, מרבית האנשים  יסבלו ממחסור בויטמינים ומינרלים חיוניים - גם אם יקפידו על תזונה מאוזנת. מחסור זה, יגרום לתחושה כללית של עייפות, יחליש את מערכת החיסון ועקב כך יקשה על הגוף להתמודד עם מחלות שונות.

 החשיבות של שימוש בהשלמה תזונתית מקיפה ואיכותית בולטת אצל אנשים הסובלים ממחלות כרוניות וכאלה המשתמשים בתרופות באופן קבוע, ובמיוחד אצל אותם החולים המתמודדים עם מחלת הסרטן, משום שעצם אופייה של המחלה גורם לחסר תזונתי משמעותי.
 
 תכשירי המולטי-ויטמינים (כמובן שישנו הצורך לתאם את המולטי-ויטמין באופן אישי למטופל) נועדו לפתור בעיה זו, מאחר והוא מהווה השלמה תזונתית המספקת לגוף את המינרלים והויטמינים הדרושים לקיומם של כל התהליכים הפיזיולוגיים בכלל, ולשמירה על התפקוד התקין של מערכת החיסון בפרט.
 
 
 
 נוגדי חמצון והשפעתם על מחלת הסרטן
 
 חומרים נוגדי חמצון (בלעז אנטי-אוקסידנטים), מגנים על הגוף במספר צורות:
• נטרול רדיקלים חופשיים (אותן מולקולות רעילות הפוגעות ב-  DNA  וגורמות לנזקים רבים בגוף, בין היתר גם לסרטן).
• שמירה על תפקוד תקין של הכבד. חשוב להבין כי אחד מתפקידיו החשובים ביותר של הכבד הוא טיהור הגוף מהתרכובות המסרטנות, לכן פגיעה בבריאות איבר חיוני זה תחשוף את הגוף לרמות גבוהות של רעלים.
• הגנה על קרומי התאים ושמירה על שלמותם. בצורה כזו יימנע שכפול בלתי מבוקר של התאים ולא תהיה פגיעה בגרעיני התאים (מקום בו נמצא החומר הגנטי).
• הגברת פעילותה של מערכת החיסון, כשמערכת החיסון בריאה היא מסוגלת לזהות תאים פרה-סרטניים בגוף ולחסלם.
 
 ויטמין E (טוקופרול): הפוטנציאל של ויטמין E כנוגד חמצון יעיל ידוע זה זמן רב, אך בשנים אחרונות הולכת ומתבררת חשיבותו העצומה במניעה והתמודדות עם מחלות סרטן שונות.
 יותר ויותר מחקרים מקיפים שנעשו הראו באופן חד משמעי שרמות נמוכות של ויטמין E בדם מגבירות בצורה ניכרת, עד כדי 50%, את הסיכון ללקות במחלות הסרטן (במיוחד סרטן של מערכת העיכול וראות)
 (1993, 6 - 650, 1 suppl. 53, Vitamin E in cancer prevention, Amer J Clin Nutr).
 
 להלן ציטוטים ממחקרים עדכניים הממחישים את חיוניותו הן במניעה והן בטיפול בסרטן השד:
 רמות ויטמין E וסרטן שד
 רקמות השומן בשדיהן של 70 נשים שסבלו מסרטן שד הושוו במחקר זה עם רקמות שומן בשדי 30 נשים שסבלו מגידולי שד שאינם ממאירים. החוקרים בדקו את רמות ויטמין E ואת רמות חמצון השומנים ברקמות אלה. (תפקידו של ויטמין E הוא למנוע חמצון שומנים).
 נמצא שרמות ויטמין E ברקמותיהן של נשים שחלו בסרטן שד היו נמוכות יותר במידה מסוכנת מאשר אצל נשים שלקו בגידול בלתי ממאיר (20.1 מק"ג לגרם לעמות 137.4 מק"ג לגרם). כצפוי, גם רמות תוצרי החמצון (גיאנים מצומדים, הידרופרוקסידים) אצל הנשים שחלו בסרטן השד היו גבוהים בהתאמה.
 (Int Cancer 67:170-5,1997).
 
 רמות ויטמין E בסרום הדם וסרטן שד
 במחקר הושוו רמות ויטמין E בסרום הדם אצל 100 נשים חולות בסרטן שד לעומת 70 נשים בריאות, שהיוו קבוצת ביקורת. ממצאי המחקר העלו כי הערך הממוצע של ויטמין E אצל חולות הסרטן היה 0.44 מ"ג ל- 100 מיליליטר, לעומת 1.108 מ"ג ל- 100 מיליליטר אצל נשות קבוצת הביקורת (למעלה מפי 2.5).
 התייחסות לתפקידו המגונן של ויטמין E מפני סרטן שד מקנה לתוצאות אלה משמעות רבה (J Clin pharmacy therapeutics 20:173-8, 1995).
 
 היעדר רמות ויטמין E גבוהות בגוף מאיץ את תהליך חמצון השומנים בגוף, ואיתו-תהליכי מחלה רבים.
 מכאן נובעת חשיבותו העצומה של ויטמין E במניעת שורה ארוכה של מחלות קשות נוספות, ובעיקר: מחלות לב וכלי דם, שבץ מוחי, טרשת עורקים, תהליכים ניוונים במוח, אלצהיימר, פרקינסון וכו'.
 
 לאור העובדות הללו מומלץ השימוש בויטמין E במינונים הגבוהים מן ה-RDA הן בזכות יכולתו להגן עלינו מפני המחלות הקשות והן בשל היותו בטוח לשימוש וחסר תופעות לוואי.
 
 
 סלניום (Se):הסלניום הינו יסוד הקורט המתפקד בעיקר כרכיב של האנזים גלוטתיון פרוקסידזה המשמש (בשיתוף עם ויטמין E) במניעת נזקיהם של רדיקלים חופשיים לממברנות התא.
 רמות נמוכות של סלניום, מקושרות לרמת סיכון גבוהה ללקות בסרטן, מחלות קרדיו סקולריות (לב וכלי דם),  ודלקתיות שונות ומצבים עתירי נזק חמצוני (הנובעים מפעילותם של רדיקלים חופשיים) ומקושרים ליצירת קטרקט ולהזדקנות מוקדמת.   
 השפעתו העיקרית של סלניום נובעת מעצם תפקידו כגורם חיוני לפעילותו של האנזים גלוטתיון פרוקסידזה.
 סלניום, בעיקר בצורתו כסלנו-מתיונין (סלניום אורגני, כלומר מינרל בלתי אורגני הקשור לרכיב אורגני - חומצת אמינו מתיונין), מעורב בארבעת אתרי הפעולה של האנזים גלוטתיון פרוקסידזה. אנזים זה נחשב כבעל תפקיד מכריע בהגנה מפני רדיקלים חופשיים ונזק חמצוני. בנוסף לתפקידו זה, מיוחסת לסלניום יכולת נוגדת חמצון חזקה משל עצמו, ומעורבות בייצור הורמון התירואיד. לסלניום מיוחסת גם יכולת טיהור ממתכות כבדות כגון: אלומיניום, קדמיום, עופרת וכספית.
 מחקרים רבים מראים בבירור, כי תמותה מסרטן עולה כאשר סלניום נצרך מתחת לכמויות הנדרשות. לחיזוק קשר זה, מצאו החוקרים, כמויות נמוכות משמעותית של סלניום וגלוטתיון פרוקסידזה בדמם של חולי סרטן מטיפוסים שונים (כולל פעוטות וילדים), בהשוואה לרמות אלה בדמם של אנשים בריאים. מספר מחקרים אף הוכיחו כי רמות הסלניום  הנמוכות הופיעו שנים לפני הופעת המחלה.
 פעולתו החיונית של סלניום בשיתוף האנזים גלותטיון פרוקסידזה, משפיעה על כל רכיביה של מערכת החיסון, כולל צמיחתם של תאי דם לבנים. חסר בסלניום מתבטא בתפקוד לקוי של מערכת החיסון בעוד שתוספת שלו מעלה את תפקודיה של המערכת באופן משמעותי.
 
 חוסר בסלניום מוריד את תנגודת הגוף לזיהומים בעוד שתוספת סלניום (200 מק"ג ליום) מגבירה את ייצורם של תאי הדם הלבנים ותפקוד בלוטת ההרת (התימוס).
 
 תוספת סלניום להגביר את פעולתה של מערכת החיסון עולה הרבה מעבר להעלאת רמות הסלניום בגוף. לדוגמה: מחקר שנעשה באנשים בעלי רמות סלניום תקינות בדמם, אשר קיבלו תוספת סלניום (200 מק"ג ליום) הראו עלייה של 118% ביכולתם של לימפוציטים בדמם לחסל תאי גידול ועלייה של - 82.3% בפעילותם של תאי דם לבנים הידועים ביכולתם להשמיד תאים סרטניים. תוצאות אלה נובעות כפי הנראה מיכולתו של הסלניום להגביר את פעולתו של החלבון אינטרלוקין- 2. פעילות זו מגבירה את יכולתם של תאי הדם הלבנים לחיסול תאים סרטניים.
 
 מחקרים רבים הראו כי תוספת סלניום אורגני (סלנו-מתיונין), במינון 200 מק"ג ביום, יכולה להפחית באופן משמעותי הופעה ותמותה כתוצאה מסרטן, בעיקר סרטן הערמונית, ריאות והמעי הגס (JAMA, Dec 1996, 276:24).
 
 מחקר עדכני מציין אף כי מינונים גבוהים של סלניום מפחיתים את הרעילות של התרופה הכימותרפית ציספלאטין על מערכת העצבים.
  
 
 
 פיקנוגנול (Pycnogenol) - הפיקנוגנול משתייך למשפחת הפרואנטוציאנידינים שהם ביופלבנואידים הידועים בתכונותיהם נוגדות החמצון החזקות. אולם, גם בתוך משפחה עתירת יתרונות זו, מתבלט הפיקנוגנול ככוכב שבחבורה במגוון פעילויותיו וברמת יעילותו.
 
 בשנת 1987 רשם פרופ' ז'אק מאסקולייה, מגלהו של הפיקנוגנול, במשרד הפטנטים בארה"ב, את תגליתו המדעית אודות תכונתו המרשימה של הפיקנוגנול כגורם רפואי לוכד רדיקלים חופשיים.
 
 מקורו של הפיקנוגנול במרכיבים הפעילים שבקליפתו של עץ "האורן הימי הצרפתי"
 (Pinus Maritima). אורן זה ייחודי בכמויות המשמעותיות של הפרואנטוציאידים שהוא מכיל בגזעו.
 
 במחקרים מדעיים נמצא שיעילותו של הפיקנוגנול במלחמה ברדיקלים חופשיים עולה פי 50 על זו של ויטמין E ופי 20 על זו של ויטמין C . תכונתו נוגדת החימצון הגבוהה היא שמקנה לו את כוחו ואת מגוון יתרונותיו הטיפוליים: האטת הזדקנות, מניעת סרטן ומחלות לב, שיפור מצב העור, מניעת סניליות, מניעת קטרקט, הקלת מצבי ארטריטיס ועוד.
 
 מתוך הניסויים שנעשו, עולה כי תרכובות פלבנואידיות, (שהפיקנוגנול נחשב לפעיל ביותר בקבוצה זו), מסוגלות להפסיק פעילות אנזימטית המייצרת חומרים קרצינוגניים הפוגעים בחומר הגנטי של התא ה- DNA . פגיעה זו היא שלב התחלתי בהתפתחות הסרטן. בנוסף לכך, מסוגל הפיקנוגנול להתערב בתהליכים המקדמים את התפתחות הגידול ולעכב יצירת רדיקלים חופשיים כתוצאה מכך.
 אך בכך אין די !  מספר מחקרים בחיות מראים שפלבנואידים צימצמו באופן ניכר את התפתחות הגידול הסרטני (Am J Surg 1989 158:351  ) ואף הפחיתו את התפשטות הגרורות.
 
 מספר פלבנואידים אף הוכיחו בניסויי מעבדה שונים, יכולת מרשימה לעצור התרבות של סוגים שונים של התאים הסרטניים.
 כאנטי אוקסידנט חזק במיוחד כולל הפיקנוגנול פרואנטוציאנידינים הבנויים מיחידות
 קטכין (Catechin) ואפיקטכין (Epicatechin). שני חומרים אלה הוכיחו השפעה אנטי-סרטנית חזקה בניסויים שנערכו בחיות מעבדה. תרכובת מופלאה זו , יכולה למנוע יצירת חומרים קרצינוגניים והיא אף מגבירה את פעילותו האנזמטית של הכבד, המאפשרת טיהור הגוף מחומרים מסרטנים.
 השפעה חשובה נוספת של הפלבנואידים היא עיכוב יצירתם של כלי דם חדשים הדרושים להזנת הגידול (אנגיוגנזיס).
 
 
 
 ANICA תקווה חדשה למלחמה בסרטן השד
 מחקר שפורסם לאחרונה בדנמרק מציע תקווה חדשה לנשים הנאבקות בסרטן השד. 32 מטופלות טיפוסיות, המוגדרות כבעלות "סיכון גבוה" למוות עקב סרטן שד אשר פלש לקשרי הלימפה בבית השחי, נחקרו במשך 18 חודשים כשמתן מינונים גבוהים של ויטמינים ומינרלים משולב עם הטיפול הכימותרפי והכירורגי המקובל במקרים אלו. פרוטוקול ההשלמות התזונתיות - ANICA (Ajuvant Nutritional Intervention in Cancer) כלל נוגדי חימצון הבאים: 2850 מ"ג ויטמין C, 2500 יחב"ל ויטמין E , 32.5 מ"ג בטא קרוטן (שווה ערך ל- 50,000 יחב"ל), כ- 400 מק"ג סלניום, ומספר ויטמינים ומינרלים נוספים, כמו 3.5 גרם של חומצות השומן הגמא לינולנית  ו- 90 מ"ג של  Co-Q-10. פרוטוקול ANICA התבסס על הרעיון של יתרון סינרגיסטי אשר יופק משילוב המרכיבים, שלכל אחד מהם תועלת מוכחת בתמיכה במערכת הטיפול הקונבנציונאלי בסרטן. כלומר: השילוב יתרום ליעילות משופרת של כל קבוצות הויטמינים והמינרלים, לרבות Co-Q-10.
 סמנים ביוכימיים, מצב קליני, התפשטות הגידול, איכות החיים וסיכויי השרידה נמדדו במהלך המחקר. להלן התוצאות העיקריות:
•16 אף לא אחת מהחולות נפטרה במהלך הטיפול (ההערכה המקדמית הייתה 4 נפטרות).
•17 אצל אף לא אחת מהחולות נמצא גידול ברמת הגרורות.
•18 איכות החיים של המשתתפות השתפרה במידה משמעותית (אף לא אחת מהן הפחיתה ממשקלה).
•19 אצל שש חולות (18%) נצפתה נסיגה חלקית בגידול.
 
 מסקנות החוקרים הצביעו על יתרון משמעותי שתרמה התכנית התזונתית לחולות. מחקר זה מצטרף למחקרים נוספים המדגישים את החשיבות העליונה של מתן תוספות תזונתיות (לעתים במינונים גבוהים פי 100 מה- RDA), לחולי סרטן. רמת ההשתתפות במחקר הייתה גבוהה ולא נרשמו תופעות לוואי בעקבות הטיפול התזונתי.
 Mol Aspects Med 1994;15:231-40.   
 
 תוצאות של מחקר זה ושל מחקרים רבים אחרים ממחישים את היתרון התרפויטי שנובע מהשימוש בשילוב מספר נוגדי חימצון, הן בזכות ההשפעה הסינרגיסטית והן בזכות האיזון בין נוגדי חימצון השונים.
 
 Genistein Soy Isoflavone Extract
 ג'נסטאין - תמצית סויה
 מזה שנים רבות ידוע כי מוצרי סויה מהווים מרכיב חשוב בתזונת המזרח הרחוק. לעובדה זו קשר ישיר לשכיחותן הנמוכה יחסית של מחלות לב וכלי דם, מספר סוגי סרטן ואוסטאופורוזיס בקרב אוכלוסייה זו.
 נתונים אלה, הביאו להתעניינות רבה בקרב הקהילה המדעית והובילו לשורה ארוכה של מחקרים אודות הקשר שבין הסויה ושכיחותן הנמוכה של המחלות הנ"ל. ממצאי המחקרים  הראו  שפולי סויה מכילים מספר מרכיבים בעלי תכונות חשובות, המגינים מפני סרטן ומחלות לב. הם עשירים מאד באיזופלבונים, במיוחד ג'נסטאין ודאידזין  (שנחקרו בצורה נרחבת), ספונינים ופיטוסטרולים.
 האיזופלבונים (פיטו-אסטרוגנים טבעיים) דומים במבנה הכימי שלהם לאסטרוגן, ולמרות שעצמתם היא רק 1/1000 בהשוואה לאסטרוגן המיוצר בגוף - השפעתם משמעותית  במיוחד.
 ידוע, שאסטרוגן מסוגל לעודד התפתחות של מספר סוגי סרטן מאחר וקשירתו לרצפטורים שעל התאים גורמת להתפתחות לא תקינה שלהם. בשל הדמיון ביניהם - נקשרים האיזופלבונים לרצפטורים של האסטרוגן ובכך מונעים את הפעלתם על ידי האסטרוגן האנדוגני. בצורה זו למשל, מעכבים האיזופלבונים את התפתחותם של הגידולים התלויים באסטרוגן.
 לאפקט האנטי-אסטרוגני של איזופלבונים המצויים בסויה, השפעה מרחיקת לכת על סרטן השד,  אך לא עליו בלבד. מחקרים שנערכו על ג'ניסטאין genistein) ) מצביעים על חשיבותו כגורם אנטי-סרטני בשורה של סוגי סרטנים אחרים.  מסתבר שג'ניסטאין פועל במנגנונים הבאים:
 
•20 מעכב גדילה של תאים סרטניים במרבית סוגי הסרטן, ביניהם סרטן השד, מעי גס, ראות, פרוסטטה, עור ולאוקמיה.    
•21 גורם להתמיינותם של התאים הסרטניים ובכך מסוגל להחזירם למצב הנורמלי.
•22 מעכב יצירת כלי דם, הדרושים להתפתחות הגידול (אנגיוגנזיס).
•23 בעל השפעה נוגדת חימצון.
 
 מרכיבים נוספים של הסויה:  פיטוסטרולים וספונינים, בשילוב עם איזופלבונים, הראו יכולת למנוע טרשת עורקים ולהגן מפני מחלות לב וכלי דם. בנוסף לכך, מחקרים קליניים הראו ירידה של יותר מ - 30% בכולסטרול בעקבות הוספה של תמצית סויה לתזונה.
 טבליות ג'נסטאין - תמצית סויה של "סולגאר" מופקות מתמצית פולי סויה טהורה, אשר מכילה את כל המרכיבים הפעילים המצויים בסויה באופן טבעי:  פיטו-אסטרוגנים,  ספונינים,  פיטוסטרולים ואיזופלבונים,  והן כוללות כמות מדודה של ג'נסטאין ( genistein) ו דאידזין (daidzein) .
 הנחיות:  2 טבליות ביום, אחרי ארוחה. 
 
 
 REISHI  SHIITAKE  MAITAKE  MUSHROOM EXTRACT
 תמצית פטריות הכח היפניות
 הפטריות ידועות כבר אלפי שנים כבעלות ערך רב הן בתחום התזונה והן בתחום הרפואה. ברפואה הסינית למשל, הן משמשות כבר למעלה מ7000- שנים וידועות כבעלות השפעה ממריצה והשפעה על החיוניות ואריכות הימים. פטריות, ובמיוחד פטריות-הכח ראישי, שיטאקי ומאיטקי, נחקרו רבות ע"י המדענים במהלך העשור האחרון,  ונמצאו כבעלות תכונות:
•24  אנטי-זיהומיות ומחזקות את מערכת החיסון
•25 אנטי-סרטניות
•26 מחזקות ומגינות על הכבד
 
 ראישי (Ganoderma lucidum) - הפטרייה מכילה: פוליסכרידים, טריטרפנים, פיטוסטרולים ומרכיבים נוספים. עבודות שנעשו מצביעות על מספר השפעות עיקריות של התמצית:
•27 אנטי-סרטנית
•28 אנטי- בקטריאלית ומגבירה את פעילותה של מערכת החיסון
•29 מגינה מפני קרינה מייננת
•30 מגינה על הכבד ומפחיתה את רמות הכולסטרול בדם
 
 ברפואה הסינית המסורתית נחשבת תמצית ראישי למחממת והיא פועלת להזנת הגוף ולחיזוקו ומסייעת בסילוק הרעלים. ראישי בולטת בהשפעתה הממריצה ובתרומתה לאריכות הימים מבין הפטריות הנמצאות בשימוש רפואי.
 השימוש המסורתי של הפטרייה כולל טיפול במחלות הכבד, סרטן, הגברת תנגודת הגוף לזיהומים, אסתמה, ברונכיטיס ויתר לחץ דם.
 נכון להיום, כללה ממשלת יפן את פטריית ראישי ברשימת צמחי המרפא לטיפול בסרטן.
 
 שיטאקי (Lentinus edodes)  - הפוליסכריד הספציפי לשיטאקי הנקרא KS-2 , הראה פעילות שמעכבת התפתחות של גידולים.  חומרים נוספים שמכילה הפטרייה נמצאו אחראים לאפקטים הבאים:
•31 פעילות אנטי-סרטנית
•32 ויסות פעילותה של מערכת החיסון
•33 אנטי-בקטריאלי ואנטי-ויראלי
•34 הגנה על הכבד
 
 ברפואה הסינית משמשת שיטאקי לטיפול בכל אותן המחלות הקשורות לירידה בפעילותה של מערכת החיסון: סרטן, אלרגיות לסוגיהן, זיהומים, הצטננויות ושפעת.
 
 מאיטקי  (Grifola frondosa)  - הפטרייה מכילה מגוון תרכובות, כולל פוליסכרידים הייחודיים לה, שאחראים לחלק גדול מהתכונות התרפויטיות שלה.
 בין היתר, משמשת מאיטקי בהצלחה לטיפול ביתר לחץ דם, סרטן, מחלות אימוניות ובעיות כבד.
 
 הפורמולה הייחודית של חברת "סולגאר" תמצית פטריות כח יפניות מכילה הן את התמציות, שעברו סטנדרטיזציה (תקינה) והן את החלקים האורגניים של פטריות-הכוח, והיא נמצאת בצורת Vegicap - כמוסה העשויה ממרכיבים צמחיים בלבד, ולכן מתאימה גם לקהל של לקוחות צמחוניים.
 
 טיהור הגוף והכבד  Detoxifiction
 בריאותו של האדם ויכולתו להתמודד עם גורמים מחוללי מחלה תלויות לא רק במערכת חיסון, אלא גם בפעילות התקינה של הכבד. בעוד שמערכת החיסון מגינה בפני מיקרואורגניזמים הגורמים לזיהומים, פועל הכבד להגנת הגוף גם מפני נזקיהן של תרכובות רעילות. לפיכך, על מנת להבטיח סילוק יעיל של הרעלים השונים  ממחזור הדם חובה לשמור ולחזק את תפקודי הכבד.
 מדי שעה מסנן הכבד למעלה מליטר דם ותוך תהליך הסינון מורחקים החומרים הרעילים, מתכות כבדות, מיקרואורגניזמים פתוגניים והרעלנים שהם מייצרים, תרכובות מסרטנות וגורמים נוספים המאיימים על בריאותו התקינה של גופנו. לכבד יכולת עמידות גבוהה בפני חומרים אלו וברוב המקרים יכולתו לסנן ולטהר מגנה מפני התפתחות מחלות ומבטיחה בריאות תקינה. אולם קיימים מצבים בהם יש הכרח לשפר ולחזק את יכולת הניקוי של הכבד בהתמודדות עם מחוללי מחלה, להלן מספר מצבים המחייבים טיפול להגברת הפעילות המטהרת של הכבד:
 
•35 טיפולים תרופתיים - מרבית התרופות עוברות שינויים ע"י הכבד במהלך שהייתן בגוף, לתרופות מסוימות, ולתרופות כימותרפיות במיוחד, השפעה  רעילה הפוגעת בכבד ומפחיתה מתפקודו בכלל ומיכולת הטיהור שלו, בפרט.
•36 מחלות - בזמן מחלות, גובר העומס על הכבד להרחיק הן את הגורמים הרעילים הנוצרים ע"י מחוללי המחלה, והן את תוצרי הלוואי הרעילים המצטברים כתוצאה מפעילות מערכת החיסון, או כתוצאה  מהטיפול התרופתי.
•37 עישון - למעלה מ- 400 חומרים רעילים ואף מסרטנים, נשאפים במהלך העישון. חומרים אלו מגבירים את העומס על הפעילות המטהרת של הכבד.
•38 חשיפה לזיהום סביבתי ותעשייתי - בעיקר, זיהום האוויר, חומרי שימור וצבעי מאכל, ממסים פטרו-כימיים, חומרי הדברה ומתכות רעילות, שברובם נחשבים לחומרים מסרטנים.
 
 הרפואה המשלימה, הרואה את תהליכי ההחלמה מכל מחלה כחלק מתהליך כולל של שיקום וטיהור הגוף, מייחסת לתהליך הדטוקסיפיקציה (טיהור מרעלים) ע"י הכבד, חשיבות עליונה. המטפלים ההוליסטיים נוהגים לכלול במרבית הטיפולים צמחים והשלמות תזונתיות המחזקים את פעילות הכבד ומגבירים את יכולתו לסלק רעלים מהגוף.  כמו כן, רצוי להוסיף רמה גבוהה של נוגדי חמצון (כגון: ויטמין E, C, ביופלבנואידים, סלניום ובטא קרוטן) החיוניים להגנה בפני נזק מצטבר של רדיקלים חופשיים. (ראה הרחבה נוגדי חימצון ופורמולה VM-2000).
 נ-אצטיל-ל-סיסטאין 600 n-Acetyl l-Cystein
 נגזרת של חומצת אמינו ל-סיסטאין, בעלת יכולת נוגדת חימצון, החיונית לתפקוד האנזים גלוטתיון פרוקסידז (GSH). פעולת טיהור הגוף מרעלים שונים ע"י הכבד, נגזרת מיכולתו של אנזים זה לנטרל חלק ניכר מהרעלים העוברים דרך הכבד, כולל: תרופות, אלכוהול, רדיקלים חופשיים, חומרים מסרטנים הנספגים מהמזון ומהסביבה, ואף רעלנים הנוצרים ע"י מיקרו-אורגניזמים במערכת העיכול. פעילותו היעילה של האנזים מותנית בנוכחות מספקת של סלניום וחומצת אמינו סיסטאין.
 אנשים החשופים לחומרים רעילים ובמיוחד אלו הנוטלים תרופות בעלות רעילות גבוהה, חייבים לחזק את מערך טיהור הרעלים שלהם ע"י צריכת נ-אצטיל ל-ציסטאין.
 הנחיות: 2-3 כמוסות ביום לפני השינה, על קיבה ריקה.
 גדילן מצוי (Milk thistle(Silybum Marianum
 הצמח וזרעיו מכילים חומר פעיל בשם סילימרין, שלו יכולת מוכחת להגן על הכבד בפני נזקים הנגרמים כתוצאה מתרופות, זיהום סביבתי וגורמים רעילים הנוצרים בגוף, בעיקר במערכת העיכול. סילימרין מונע את הרס הכבד ומייעל את פעילותו. כנוגד חמצון יעיל, מסוגל הסילימרין לנטרל נזק לכבד הנובע מפעילות הרסנית של רדיקלים חופשיים ומתופעות לוואי של תרופות. כושר הטיהור של הכבד תלוי במאגרי האנזים החשוב גלוטתיון פרוקסידז (GSH). סילימרין מסוגל לשמור על  מאגר זה מפני הידלדלותו במהלך מחלות וטיפולים תרופתיים, או כתוצאה משתיית אלכוהול  מרובה, ואף להעלות את רמתו ב- 35%. תרכובות הסילימרין יכולות לעודד יצירת תאי כבד חדשים במקום אלו שניזוקו ובכך להגן על הכבד ולהבריאו. לתכונה זו חשיבות עצומה במקרים של טיפולים אנטי-סרטניים שרעילותם רבה.
 הנחיות: 3 כמוסות ביום אחרי הארוחות.
 
 המלצות נוספות:
•39 גורמים ליפוטרופיים: כולין , מתיונין ואינוזיטול. הפורמולה מסייעת לסילוק שומנים מהדם, לטיהור הכבד מחומרים מזיקים ולניטרול נזקים לכבד הנגרמים  בשל תופעות לוואי של טיפולים תרופתיים.
•40 שן הארי - אחד מהצמחים היעילים ביותר לטיהור הגוף: משפר זרימת מיצי המרה, מגביר את פעילות הניקוי של הכבד ובעל השפעה משתנת קלה. בעל ערך רב במחלות כבד כולל שחמת הכבד והצטברות אבני מרה.
•41 תערובת צמחים, אצות ים, פטריות כוח וסיבים תזונתיים. מכילה ריכוז גבוה של כלורופיל, המסייע בניקוי הגוף והכבד ומספקת את כל המרכיבים המזינים, נוגדי החימצון, הביופלבנואידים וחומצות השומן החיוניים לפעילות אופטימלית של הכבד ולחיזוק כללי של הגוף.
•42 קרניטין - חומצת אמינו דמוית ויטמין המקדמת המרה של שומן לאנרגיה. קרניטין חיוני למניעת נזק חריף לכבד עקב צריכת יתר של מזון מעובד עתיר שומנים רווים ושתייה מופרזת של אלכוהול. מחקרים הוכיחו שצריכת אלכוהול, שימוש בתרופות מסוימות ונוכחות של כימיקאלים שונים, מפחיתה את מאגרי הקרניטין בגוף.
 
 המלצות תזונתיות:
• רצוי להרבות באכילת מזון עתיר סיבים, בעיקר המסיסים במים, כמו סיבי פסיליום או שיבולת שועל. סיבים אלו סופחים חומרים מזיקים ממערכת העיכול, מונעים את ספיגתם מחדש ומפחיתים את העומס על הכבד.
• מומלץ להקפיד על תזונה הדלה בשומנים מן החי (רווים) משום שהיא  מפחיתה את הנזקים לגוף בכלל ולכבד, האחראי על ויסות חילוף החומרים, בפרט.
• יש להעדיף דיאטה עתירת פירות וירקות ולהמעיט בצריכת מוצרים מן החי.
• מומלץ להרבות בשתייה.
 
 
 אמצעים טבעיים להתמודדות בפני תופעות לוואי של טיפולים
 אנטי סרטניים.
 לטיפול הרפואי בסרטן ובעיקר להקרנות וכימותרפיה, תופעות לוואי רבות, חלקן כה חמורות, עד כי במקרים רבים הן אף מאיימות על חיי החולה, ובכך מפחיתות את נכונותו לקבל את הטיפול ואת סיכויי ההתאוששות מהמלה.
 יכולתם של גורמים תזונתיים ותרכובות צמחיות להפחית את רעילותם ואת תופעות הלוואי החמורות של הטיפולים האנטי-סרטניים הפכה אותם למקובלים במחלקות אונקולוגיות רבות בעולם הרחב וגם בארץ. ובכך, תרם השימוש בהם להעלאה משמעותית של ההסתברות להצלחת הטיפול.
 את היתרון בשילוב אלמנטים טבעיים בטיפול ניתן לחלק למספר גורמים:
•47 חיזוק מערכת החיסון: טיפולים אנטי-סרטניים מחלישים את מערכת החיסון. מתחת לרמה מסוימת, תסכן החלשת מערכת החיסון את חייו של המטופל ותחייב הפסקת הטיפול, גם אם נרשמה נסיגה בגידול. ויטמינים (C, E ובטא קרוטן), מינרלים (סלניום, אבץ) וצמחי מרפא כמו אסטרגלוס, אכינציאה, אונה-דה-גאטו ואחרים, יכולים להגביר את פעילות מערכת החיסון, לשפר את בריאות החולה ולהגביר את יכולתו להתמודד עם ההשפעות הרעילות של הטיפול (ראה הרחבה "חיזוק מערכת החיסון ע"י השלמות תזונתיות וצמחי מרפא").
•48 הגנה ושיקום של מערכת העיכול: כידוע, תזונה נכונה חשובה במיוחד לשיקום הגוף ותהליכי ההחלמה שלו. לרוע המזל, לטיפול האנטי סרטני השפעה מדכאת והרסנית על מערכת העיכול. תרופות כימותרפיות והקרנות למרכז הגוף הורסות את תאי רירית מערכת העיכול ומשתקות את פעילותה. פגיעה כזו  במערכת העיכול גוררת אחריה בחילות והקאות, קשיים בספיגת המזון ותת-תזונה, חולשה כללית, הפחתה בחיוניות הגוף וביכולתו להתמודד בפני המחלה.  נטילה של "גלוקוזמין קומפלקס" תסייע לחידוש תאי הרירית בדפנות המעיים   ולשיקום מערכת העיכול.
•49 תופעת לוואי נוספת של טיפולים אלה: חיסול אוכלוסיית המיקרואורגניזמים הידידותיים, הנמצאים  באופן טבעי במעיים, העלול לגרום לא רק לשלשולים ואיבוד נוזלים אלא אף להתפתחות זיהומים של פטריות וחיידקים מחוללי מחלות.
•50 למניעת תופעות אלו מומלץ להשתמש בתכשירי אסידופילוס, כגון "מולטי-ביליון דופילוס", לשיקום פלורת המעיים החיובית.

הגנה מפני תופעות לוואי ספציפיות של הטיפול
במקרים רבים ניתן למנוע חלק מתופעות הלוואי של הטיפולים הכמותרפיים וההקרנות ע"י שימוש בהשלמות תזונתיות, להלן מספר דוגמאות:

Q-10 וטיפול באדריאמיצין או הקרנות     Q-10 מפחית נזק לשריר הלב כתוצאה מטיפול באדריאמיצין או הקרנות, שמהווה אחת הסיבות העיקריות להפסקת הטיפול. קו אנזים Q-10 (במינון של 100 מ"ג 5 ימים לפני הטיפול) מסוגל להגן על הלב ולהפחית נזק זה ולאפשר המשך טיפול. (Biomedical  and Clinical Aspects of Coenzyme Q-10, vol.4, Elsevier Science Publ., Amsterdam1984)

ויטמין C וטיפול בציס-פלטין ויטמין C מפחית את רעילות התרופה ציס-פלטין ומיעל את פעילותה. מקרה מעניין בו ויטמין C (החיוני לטיפול מהיותו נוגד חמצון ומחזק של מערכת החיסון) לא רק מפחית את רעילות התרופה לרקמה הבריאה, אלא משמש גם גורם אנטי סרטני בכך שהוא מעלה את חדירות התא הסרטני לתרופה.
ויטמין A ובטא קרוטן      ויטמין A ובטא קרוטן מגינים על ממברנות התא, מפחיתים רעילות של כימותרפיה ומפחיתים נזק גנטי של תאים מוקרנים. רכיבים אלו מעלים את יכולת מערכת החיסון, שומרים על הקרומים הריריים של מערכת העיכול ומונעים הופעה של סרטנים אחרים עקב נזקי קרינה.
ויטמיני B       ויטמיני B מגבירים את יצור האנרגיה, את יצירת תאים חדשים ותהליכי ניקוי הגוף. לתהליכים אלו השפעה רבה על יכולת הריפוי והשיקום. יתרה מזאת, גורמים מחזקים מגבירים לא רק את ההגנה הפיזית אלא גם מסייעים בהתמודדות נפשית עם המחלה.
אבץ ומניעת פצעים בפה    נטילת אבץ פיקולינאט (בעל יכולת ספיגה יעילה במיוחד) לפני הטיפול תסייע למניעת פצעים בפה (mucositis).
 תופעת לוואי כואבת זו נפוצה במספר רב של טיפולים אנטי-סרטניים.
ויטמין E והתקרחות     מחקר שנערך בשנת 1985 הראה, שמתן ויטמין E 1600 יח' ליום במשך השבוע שקדם לטיפול הכימותרפי מנע התקרחות ב- 69% מהמטופלים.
 ( N Eng J Med,1985,312:16:1060)

יעקב עזרא הינו מרצה במכון מור (לאוסטאופורוזיס) ובבית הספר להסמכות מאמנים - באוניברסיטת ת"א (אימונים לפיתוח הגוף ותזונה). לפגישת יעוץ בקליניקה: 0528567140 www.HealthNFit.org   www.Diet2all.org    www.Diet2all.net  


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 קובי עזרא Ph.D יעקב מומחה לרפואה נטורופטית

קובי עזרא Ph.D מומחה לרפואה נטורופטית, ומאמן כושר. מרצה במכון מור (לאוסטאופורוזיס) ובבית הספר להסמכות מאמנים של וינגייט - באוניברסיטת ת"א (אימונים לפיתוח הגוף ותזונה).

כתב את הספרים:
1. אבן הפינה בתחום פיתוח הגוף.
2. ספורטולוגיה - המדריך לספורטאי.
3. סטרואידים-כל מה שרצית לדעת? ולא העזת לשאות!

בעל קליניקה לרפואה נטורופטית ונותן שרותים:
* טיפול במחלות שונות (כולסטרול, מחלות לב, סוכרת ועוד...).
* דיאטות הרזייה ועיצוב הגוף.
* פיתוח גוף - עיצוב וחיטוב הגוף.
לפגישת יעוץ בקליניקה: 0528567140
אתר: פיתוח גוף, אתר: דיאטה מהירה

דיאטה מהירה1, סוכרת הריון, אנטי אייג'ינג

פיתוח גוף

דיאטה מהירה | דיאטה אישית



 


מאמרים נוספים מאת קובי עזרא Ph.D יעקב מומחה לרפואה נטורופטית
 
קובי עזרא ויוסי אדרי תחרות מר ישראל, פיתוח גוף, פיתוח שרירים
קובי עזרא, יוסי אדרי, פיתוח גוף, פיתוח שרירים, תחרות מר ישראל, תחרות מר ישראל יוסי אדרי מנתניה הוא אלוף האלופים בתחרות מר ישראל: "עשור אני מחכה לגביע", היה שווה לחכות 40 שנה כדי להגיע ליום הזה", הוא אומר וחושף את הדיאטה המיוחדת שלו

דיאטה מנצחת תרופות לאנטי-אייגינג ובריאות מטבולית, קובי עזרא חוות דעת
21/11/21 | השמנת יתר
דיאטה מנצחת תרופות לאנטי-אייגינג ובריאות מטבולית, קובי עזרא חוות דעת. המחקר, שנערך בעכברים, הראה שלתזונה (כולל קלוריות כללית ומאזן מאקרו-נוטריינטים) הייתה השפעה גדולה יותר על ההזדקנות והבריאות המטבולית מאשר לשלוש תרופות הנפוצות לטיפול בסוכרת ולהאטת ההזדקנות. הממצאים מתפרסמים ב- Cell Metabolism.

איך להיות גבוה יותר? קובי עזרא
איך להיות גבוה יותר? קובי עזרא. ישנו הורמון בגוף האדם הידוע כהורמון גדילה אנושי (HGH, Human Growth Hormone) המווסת את הגובה. הורמון הגדילה מיוצר ע"י בלוטת יותרת המוח וחיוני ביותר לצמיחה של עצמות ארוכות וסחוס.

איך להיות גבוה יותר? קובי עזרא
איך להיות גבוה יותר? קובי עזרא. ישנו הורמון בגוף האדם הידוע כהורמון גדילה אנושי (HGH, Human Growth Hormone) המווסת את הגובה. הורמון הגדילה מיוצר ע"י בלוטת יותרת המוח וחיוני ביותר לצמיחה של עצמות ארוכות וסחוס.

צמיחה וגדילה בגובה - קובי עזרא PhD
צמיחה וגדילה בגובה - קובי עזרא PhD, צמיחה וגדילה בגובה נוצרת ע"י התארכות עצמות הארוכות, כתוצאה מכונדרוגנזה בצלחות האפיפיזאליות, המכונות גם צלחות הגדילה. תהליך זה נובע מהתרבות כונדרוציטים, היפרטרופיה והפרשת מטריקס חוץ תאית. המאורגן על ידי רשתות מורכבות של גורמים תזונתיים, תאיים, פרצרין ואנדוקריניים. ניתן להגדיר את גיל ההתבגרות כתקופת המעבר מילדות דרך התפתחות מאפיינים מיניים משניים ועד השגת הגובה הסופי בבגרות. מהירות הצמיחה מוגברת בתחילת המוקדמות או באמצע החיים, ידועה כגידול הפוברטלי.

קריאטין - קובי עזרא
קריאטין - קובי עזרא היא חומצה אורגנית חנקנית הנוצרת באופן טבעי. תפקידו העיקרי של הקריאטין הוא להקל על מיחזור של אדנוזין טריפוספט (ATP), מטבע האנרגיה של התא, בעיקר ברקמת השריר והמוח.

דיאטה מהירה מאוד
05/04/15 | דיאטה
דיאטה מהירה. דיאטות לירידה במשקל. ישנן סיבות שונות לאיזון המשקל ודיאטות שונות: החל ממראה חיצוני, עיסוק בספורט ובריאות, לרבות בריאות הלב וכלי הדם ומניעת סרטן....

חיטוב הגוף - קובי עזרא
21/06/14 | דיאטה
בדיאטת דיאט2אול אוכלים כמעט הכל! אך לרוב הדיאטה נקבעת בהתאם למה שהמטופל אוכל באורח ה"נורמאלי" שיגרתי. וכמובן בשילוב המזונות הייחודי! מניב את התוצאות האופטימאליות לחיטוב הגוף באופן מקסימאלי ומהיר ביותר.

מניעת סוכרת מסוג 2
יש חוקרים הטוענים שניתן למנוע סוכרת מסוג 2, זאת ע"י שינוי בהרגלי החיים. היות ותוכנית תזונה ודיאטה נכונה המותאמים לפרט בשילוב תוכנית אימונים אכן עשויים למנוע את התפתחות הסוכרת מסוג 2. סוכרת מסוג 2 או סוכרת מבוגרים בלשון העם, בעלת מרכיב גנטי חזק יותר, תזונה ואורח חיים משפיעים על הסיכוי שהמחלה תתרחש בגיל צעיר יותר-40 או מבוגר יותר 60 ומעלה או אולי לעולם לא?!. הסיכון לסוג להופעת סוכרת מסוג 2 וסוכרת הריונית יכול להיות ירידה ע"י בשמירה על משקל תקין – כלומר השמנה יתרה ותזונה לא בריאה.

ויטמין d אוסטאופורוזיס
ויטמין d אוסטאופורוזיס ויטמין D או (Cholecalciferol) הוא ויטמין מסיס בשומן העוזר לגוף לספוג סידן. ויטמינים מסיסים בשומן מאוחסן ברקמות השומן של הגוף. בנוסף לסיוע לגוף לספוג סידן, ויטמין D גם מסייעת לגוף לשמור על כמות של סידן וזרחן בדם הנכונה. תוספת סידן וויטמין D מהווה טיפול הכרחי באוסטיאופורוזיס. מחלת האוסטאופורוזיס נמצאה מלווה באבחון שכיחות גבוהה של חסר בויטמין D. מקורות מזון ויטמין D מצויה במזונות הבאים: מוצרי חלב גבינה חמאה חלב מועשר (כל חלב בארה"ב הוא מועשר בויטמין D) דגים צדפות דגני בוקר
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI