דף הבית רפואה ובריאות רפואה משלימה אינטרקציות בין תרופות והשלמות תזונתיות
אינטרקציות בין תרופות והשלמות תזונתיות
קובי עזרא Ph.D יעקב מומחה לרפואה נטורופטית 12/10/10 |  צפיות: 4082

אינטרקציות בין תרופות והשלמות תזונתיות

מרבית האנשים הפונים לטיפול אלטרנטיבי - סובלים מבעיות בריאותיות ומבקשים להיעזר באמצעים טבעיים על מנת לסייע לטיפול במחלה זו או אחרת. חלק גדול מציבור זה כבר מקבל טיפול תרופתי קונבנציונלי. אמנם לא מעטים פונים היום לעזרת מרפאים אלטרנטיביים, אך נדיר שאדם שאינו סובל מבעיה כלשהי יגיע לייעוץ בנוגע לתזונה נכונה ושמירה על אורח חיים בריא.
נושא הבריאות עדיין נתפס בציבור הישראלי כטיפול במחלות ולא כמניעתן.
לפיכך, ברוב המקרים, חשוב שנכיר את הבעיות ששימוש בתרופה זו או אחרת עלול לגרום, נדע להתמודד איתן, ולתת תמיכה תזונתית יעילה על מנת לצמצם את הנזק.

כידוע, לא קיים מושג כמו "תרופה בטוחה". לכל התרופות יש תופעות לוואי, החל מתופעות לוואי קלות המופיעות מייד עם הנטילה ועד לנזקים קבועים או מצטברים בעקבות נטילה ממושכת.
אין עוררין על כך, שלהשלמות תזונתיות, כמו ויטמינים ומינרלים, תכשירי פרוביוטיקה ועוד, יכולה להיות השפעה מיטיבה על אנשים הלוקחים תרופות שונות וזאת בכמה רמות:
1. מניעת חסר רכיבים תזונתיים שהתרופה יוצרת, הגורם לנזק מצטבר בטיפול תרופתי ארוך  טווח.
2. מניעת נזק מצטבר לכבד ,כתוצאה ממטבוליזם של תרופות רבות.
3. הפחתת תופעות לוואי ומניעת התפתחות מחלות נוספות עקב נטילת תרופות מסוימות.
4. יצירת מערכת גומלין תומכת עם התרופה והגברת יעילותה.

בנוסף, חשוב לציין כי קיימים מספר מצבים נדירים בהם עלולה השלמה תזונתית מסוימת לפגום בפעילותה של תרופה מסוימת ואף להחריף את המחלה.

מטבוליזם של תרופות
גופנו מזהה את התרופה כגורם זר ולכן, שואף להיפטר ממנה באמצעות הפרשתה בשתן. אך מאחר  ומרבית התרופות אינן מסיסות היטב ואינן מופרשות בקלות, הן תעבורנה מספר תהליכים מטבוליים בכבד דרך קבוצת אנזימים הנקראת ציטוכרום 450.P- תפקידם של אנזימים אלו ליצור תהליך של טיהור הגוף מחומרים רעילים, לרבות התרופות, כלומר דטוקסיפיקציה.
גם בתהליך מטבוליזם נורמלי של תרופה מנוצלים משאבי נוגדי החמצון של הגוף. כך שלמעשה, עצם השימוש בתרופה מפחית מיכולת הכבד לנטרל רדיקלים חופשיים. תהליך זה נעשה ע"י אנזים הנקרא גלוטתיון פרוקסידאז(Glutathione peroxidase) . כאשר קיים מחסור בגלוטתיון כתוצאה מירידה טבעית עקב גיל, מחסור  תזונתי, בעיקר בסלניום ובחומצות אמינו נושאות גופרית (ציסטאין ומתיונין), נטילת תרופות או בעיה מטבולית, עולה רמת התרופה בדם ואף עלולה להגיע למינון יתר.
יתרה מזאת, מתפקידיו העיקריים של האנזים גלוטתיון פרוקסידאז כפי שמשתמע משמו, למנוע נזק לתא עקב חימצון (נדרשות שתי יחידות גלוטתיון כדי לחזר מולקולת ויטמין C אחת, שבתורה תחזר מולקולת טוקופרול - ויטמין (E. ירידה ברמת גלוטתיון מסיבה כלשהי תגרום להגברת התהליך ההרסני של חמצון שומנים (Lipid peroxidation), ובעקבותיו נזק מתמשך לתאים. במצב כזה, תרד יכולת הכבד לטהר את הגוף מרעלים וחומרים מזיקים ומסרטנים, על כל המשתמע מכך.

קבוצות הנמצאות בסיכון לירידה ביכולת הכבד לבצע דטוקסיפיקציה:
1. אנשים הנוטלים מספר רב של תרופות
2. אנשים שתזונתם דלה במרכיבים נוגדי חמצון
3. אנשים האוכלים מזון מעובד ועתיר שומן או המרבים לשתות משקאות אלכוהוליים
4. אנשים הסובלים ממחלות הפוגעות בכבד ובדרכי המרה.
5. אנשים מבוגרים (צריכת מספר רב של תרופות +יכולת פחותה של הכבד והכליות לסלק רעלים).


כדי להגן על הכבד מפני הנזק מומלץ ליטול:
אנטי-אוקסידנטים - אחרי הארוחה, רצוי לא לפני שינה.
נ-אצטיל ל-סיסטאין - על קיבה ריקה - במקרים של סיכון מוגבר.
גדילן מצוי  -  אחרי הארוחה - במצב של בעיות כבד או דרכי המרה.

מניעת חסרים בויטמינים ומינרלים בעקבות נטילת תרופות

בעיות ספיגה

תרופות:

שמן פאראפין - תכשיר לקסטיבי שומני, מפחית ספיגה של רכיבים מסיסי שומן: ויטמיני A, D, E בטא-קרוטן וחומצות שומן חיוניות. השלמה מומלצת: מולטי-ויטמין ומולטי-מינרל (אחרי ארוחה), MaxEPA/GLA – 2 כמוסות ביום אחרי ארוחה, הרחק מנטילת שמן פאראפין.

Cholestyramine(Chol-less, Questran), Colestipol(Colestid) - תכשירים אלה, הניתנים להורדת כולסטרול, מפריעים לספיגת רכיבים מסיסי שומן: ויטמיני A, D, E ,בטא-קרוטן ולקליטת חומצה פולית וחומצות שומן חיוניות. השלמה מומלצת: מולטי-ויטמין ומולטי-מינרל, חומצות שומן מסוג אומגה-3 ו- GLA (חומצה גמה-לינולאית) אחרי ארוחה, הרחק מנטילת התכשירים.

תרופות נגד אולכוס – תרופות אלה פועלות להפחתת חומציות הקיבה. כידוע, ירידה ברמת ה-pH פוגעת בספיגת ויטמין B12, חומצה פולית ומינרלים רבים, כגון: סידן, אבץ, ברזל.
השלמה מומלצת: מולטי-ויטמין ומולטי-מינרל, סידן ציטראט - על קיבה ריקה, אבץ פיקולינאט – טבלית ביום.  (נטילת מינרלים הקשורים לחומצות אורגניות משפרת את ספיגתם).

תרופות הפוגעות בפלורת מעיים (אנטיביוטיקה, משלשלים, וכו') - חוסר איזון פוגם בספיגת רכיבי מזון חיוניים, ירידה בויטמינים המיוצרים ע"י חיידקי המעי. זאת, בנוסף להשלכות הבריאותיות החמורות של פגיעה באוכלוסיית החיידקים הטובים במערכת העיכול.
השלמה מומלצת: מולטי-ויטמין ומולטי-מינרל (אחרי ארוחה).

אסטרוגן ופרוגסטרון (גלולות למניעת הריון, תחליפי הורמונים לגיל המעבר) – מפריעים לספיגת  ויטמיני 12B, 6B, 2B, 1B, A, C, E וחומצה פולית.
השלמה מומלצת: מולטי-ויטמין ומולטי-מינרל (אחרי ארוחה).

רכיבים תזונתיים:

ויטמין B12 – התרופות הבאות פוגעות בספיגת 12B ועלולות לגרום לחסר, על כל התופעות הקשורות בו: Phenytoin(Epanutin), Cholestyramine, Colchicine,  Metformin(Glucophage retard), Omeprazole(Losec),   , Ranitidine(Zantab) Phenobarbital
השלמה מומלצת: ויטמין 12B 1000 מק"ג למציצה – 2 טבליות בשבוע (יש לתת יחד עם חומצה פולית).

חומצה פולית – תרופות הבאות מפחיתות את קליטת חומצה פולית בגוף ולעודד סימפטומים של חסר: Phenobarbital , נוגדי פרכוסים (Carbamazepine (Tegretol, Teryl) , Phenytoin(Epanutin)),
ו- Cimetidine(Cimetag, Tagamet.השלמה מומלצת: חומצה פולית 800 מק"ג – טבלית ביום.

סובין חיטה  - מפחית ספיגת סידן. השלמה מומלצת: סידן ציטראט – על קיבה ריקה, אפשרות נוספת היא להחליף את סובין החיטה בסיבים תזונתיים אחרים – עם כוס מים.

בעיות מטבוליזם
תרופות להורדת כולסטרול ממשפ' סטטינים (Lovastatin(Lovalip), Simvastatin(Simovil), Pravastatin(Lipidal)) - גורמות לירידה בייצור קו-אנזים Q-10. תרופות להפחתת כולסטרול ניתנות עקב ההנחה כי הורדת כולסטרול תפחית את  הסיכון למחלות לב וטרשת עורקים. התרופות ממשפ' סטטינים, הנפוצות ביותר בשימוש, מעכבות פעילותו של האנזים  HMG-CoA רדוקטאז, אנזים קובע-קצב בסינתזת הכולסטרול בגוף. אנזים זה חשוב גם לייצור של  Co-Q-10ואמנם התברר, כי נטילת תרופות אלו מורידה משמעותית את רמתו של האחרון בעיקר בלב ובכבד.
 Co-Q-10 הוא רכיב החיוני לתהליכי נשימה והפקת אנרגיה בתאים ובעל השפעה נוגדת חימצון. מחקרים רבים תיעדו את השפעתו המטיבה, בעיקר, בהקשר של שמירה וחיזוק שריר הלב. נוצרת כאן סתירה בין תרופה האמורה למנוע מחלות לב, אך גורמת לחוסר מהותי ברכיב חיוני לבריאות הלב.
חיוני אם כן, לקחת השלמה קבועה של -60 30 מ"ג שלQ-10   בזמן נטילת תרופות ממשפ' סטטינים.

בעיות של הפרשה מואצת

משתנים ממשפ' תיאזידים  (Hydrochlorothiazide(Disothiaside,Kaluril), Furosemide(Fusid)- תרופות אלה מגדילות את נפח הנוזלים המופרש מהגוף ויחד איתו את כמות הרכיבים הנמסים היטב במים, כגון: מינרלים וויטמינים מקב' B. בנוסף, תרופות אלה מגבירות באופן ישיר הפרשה של סידן, מגנזיום, וכרום ולכן, יכולות לגרום למחסור בגוף.
השלמה מומלצת: מולטי-ויטמין ומולטי-מינרל (אחרי ארוחה), קלציום (בהתאם לגיל ולמינון של התרופה המשתנת), כרום פיקולינאט 200 מק"ג – כמוסה ביום, הרחק מנטילת התרופה המשתנת.

תרופות אנטי-דלקתיות (Aspirin, Indomethacin) – תרופות אלה מפריעות לקליטתם גורמות להפרשתם המוגברת של חומצה פולית ושל ויטמין C.
השלמה מומלצת: מולטי-ויטמין ומולטי-מינרל (אחרי ארוחה), אסטרולה.

Valproate(Depalept, Valporal) – מעודד איבוד קרניטין בשתן ובכך גורם לירידה ברמות הקרניטין בדם (חוסר קרניטין פוגע בצורה חמורה בתפקוד הלב, גם אצל ילדים). בנוסף, תרופה זו פוגעת בקליטת חומצה פולית.
השלמה מומלצת: ל-קרניטין, חומצה פולית 800 מק"ג – טבלית ביום.

קורטיקוסטרואידים – למרות חשיבותם הרבה, נחשבים הקורטיקוסטרואידים (קורטיזון) לקבוצת תרופות  מסוכנת למדי. שימוש בהם גורם לשפע תופעות לוואי קשות ולפגיעה קשה במערך התזונתי. קורטיזון גורם להאצה בהפרשת סידן, אשלגן, אבץ, ויטמין C וכרום ומפריע לקליטת ויטמין D.
אחת מתופעות הלוואי הידועות של קורטיזון היא הופעת סוכרת סמויה, או אבדן שליטה על סוכרת שהייתה מאוזנת, בד"כ. תופעה זו מוסברת ע"י הפרשה מוגברת של כרום בשתן עקב שימוש בתרופות אלה. יסוד הקורט כרום יוצר את "גורם הסיבולת הסוכרי" GTF (Glucose Tolerance Factor) יחד עם מספר חומצות אמינו. כשיש מחסור ביסוד זה יורדת יכולת תאי הגוף לקלוט גלוקוז ורמתו בדם עולה. בעקבות עליה זו עולה גם רמת השומנים בדם.
בנוסף, שימוש בקורטיזון גורם לפגיעה בפעילות מערכת החיסון ועלול להותיר את הגוף חשוף לסכנת זיהומים ע"י מיקרו-אורגניזמים פתוגניים. נטילה של אסטרגלוס–תסייע בשיקום מערכת החיסון, שתפקודה נפגע בעקבות טיפול בקורטיזון.
בזמן טיפול ממושך (מעל לשבועיים) בקורטיקוסטרואידים יש לשים דגש מיוחד על שימוש בהשלמות תזונתיות על מנת למנוע חוסרים וסיבוכים שחוסרים תזונתיים אלה עלולים לגרום.
השלמה מומלצת: מולטי-ויטמין ומולטי-מינרל (אחרי ארוחה), קלציום–(בהתאם לגיל ולמינון של קורטיזון), כרום פיקולינאט 200 מק"ג, לאנשים הסובלים מנטייה ליתר לחץ דם – רצוי להוסיף אשלגן גלוקונאט.

מניעת תופעות לוואי

Theophyllin – תוספת של ויטמין 6B, בצורת הקו-אנזים P-5-P (פרידוקסין-5-פוספאט), מפחיתה את תופעות הלוואי של התרופה במערכת העצבים הפריפרית(כולל רעידות).

Isoniazid – תוספת של ויטמין B6, תמנע נאורופתיה היקפית, שהתרופה עלולה לגרום.

נוגדי דיכאון טרי-ציקליים – השלמה של Q-10, מונעת את השפעתם המזיקה על שריר הלב.

אנטיביוטיקה -  תרופות אנטיביוטיות ידועות בקשת רחבה של תופעות לוואי במערכת העיכול אשר נובעות מעצם היותן תרופות בלתי בררניות, הפוגעות בפלורת מעיים ידידותית באותה מידה שהן הורגות את החיידקים הפתוגניים. בנוסף לכאבי בטן ושלשולים, אחת מהתופעות החמורות ביותר הנגרמות ע"י קבוצת תרופות אלו הינה פטרת כרונית(Chronic candidiasis) . השמדת פלורת המעיים ע"י אנטיביוטיקה מאפשרת לפטריות להשתרש ולשגשג, ובכך לגרום לקשת נרחבת של תופעות לוואי החל מזיהום קנדידה אלביקנס במעיים, בפה ובווגינה ועד להתפתחות מחלות אוטו-אימוניות ודלקתיות, הנגרמות עקב תגובת מערכת החיסון לחלבונים בלתי מעוכלים וחומרים מזיקים אחרים המסתננים דרך שרשי הפטריות בדופן המעי (תסמונת המעי הדליף). בנוסף,  מיקרואורגניזמים פתוגניים רבים "המטופלים" בקשיחות ע"י פלורת המעיים הידידותית, יכולים לחדור למחזור הדם באין מפריע ולגרום לקשת נרחבת של מחלות.
בזמן טיפול אנטיביוטי ולאחריו יש לדאוג לשיקום פלורת המעיים ע"י השלמות פרוביוטיות כגון: חיידקים ידידותיים (פלורת המעיים), המכילים מספר סוגי מיקרואורגניזמים ידידותיים: ל. אסידופילוס, בולגריקוס, ב.ביפידום ולונגום. על קיבה ריקה. רצוי לבלוע כשעתיים לאחר נטילת אנטיביוטיקה. תוספת אבקת לתינוקות ולילדים תפחית מתופעות הלוואי המיידיות של אנטיביוטיקה וגם תמנע התפתחות של מחלות שונות הקשורות לחוסר איזון מיקרוביאלי המערכת עיכול וזיהומים פטרייתיים.

תמיכה בטיפול תרופתי באמצעות השלמות תזונתיות

נוגדי פרכוסים – השלמה של ויטמין E משפרת את השפעתן של תרופות ממשפחה זו.
השלמה מומלצת: ויטמין E – 200-400 יחב"ל (בהתאם לגיל).

אדריאמיצין – השלמה שלQ-10  מגבירה את הפעילות האנטי-סרטנית של  אדריאמיצין ומפחיתה את הנזק לסיבי הלב כתוצאה מטיפול בה. Q-10  מעלה את רמת האנרגיה בגוף, מאפשר תפקוד טוב יותר ומסייע בהתאוששות מטיפולים כימותרפיים. לכן, מהווה תוספת חשובה לחולי סרטן בזמן הטיפול ולאחריו. השלמה מומלצת: 60-120 מ"ג של Q-10 ביום.

ציס-פלטינה - ויטמין  C מגביר את פעילות התרופה מחד ומפחית את רעילותה למח העצם, מאידך.
השלמה מומלצת: אסטרולה 1000 – 2-4 טבליות ביום.

תרופות להורדת כולסטרול ממשפ' סטטינים (Lovastatin, Simvastatin, Pravastatin) – תוספת של "ליטרופ" תסייע להפחתת רמות כולסטרול וטריגליצרידים ותמנע השפעה מזיקה של תרופות אלה על הכבד. השלמה מומלצת: 2-3 טבליות ביום, אחרי ארוחה.

Chlorhexedine (Tarodent, Corsodyl) (שטיפות פה לטיפול בדלקות חניכיים) – תוספת שלQ-10  מסייעת להפחתת הדלקת והדימום.

תרופות נגד סוכרת – השלמה של חומצה אלפא-ליפואית מסייעת למטבוליזם של גלוקוז ומונעת את הנזק לעצבים הפריפריים (אחד הסיבוכים הקשים של מחלת הסוכרת).
השלמה מומלצת: חומצה אלפא-ליפואית – 600 ל- 1800 מ"ג ביום.

Dibenyline, Urgenine, Xatral – צמח סו פלמטו מסייע להקלת הסימפטומים הקשורים לפרוסטטה מוגדלת, מעכב את הגדלתה ומטפל בזיהומים ודלקות בדרכי השתן אצל הגברים.
השלמה מומלצת: סו פלמטו אחרי ארוחה (בהתאם למצב הבעיה).

Fosalan – תוספת של סידן, בצורת ציטראט, היעילה יותר לספיגה, תשפר את השפעת התרופה על אוסטאופורוזיס ותמנע את חוסר האיזון ברמת הסידן בדם כתוצאה משילוב של הטיפול התרופתי יחד עם תזונה דלת סידן. השלמה מומלצת: קלציום.


אינטראקציות לא רצויות בין תרופות והשלמות תזונתיות

Thyroxine (הורמון בלוטת התריס) – תוספת של יוד (אצות ים) או של טירוזין עלולות להגביר את ייצור ההורמון בבלוטת התריס ולגרום להפרת האיזון העדין שלה בגוף.

L-Dopa (כמונו-תרפיה) – תוספת של 6B עלולה לזרז את פירוק הדופמין, שנוצר מ-ל-דופה.

Captopril, Spironolactone - מינון גבוה של אשלגן עלול לגרום להצטברותו בגוף (Hyperkalemia).

Warfarin (Coumadin)  – הצמח גינקו בילובה וויטמין E במינון גבוה (מעל 1200 יחב"ל) עלול להגביר את דילול הדם, לעומתם מינונים גבוהים של ויטמין C מפחיתים את האפקט נוגד הקרישה של התרופה. ויטמין K עלול לסתור את פעילות קומדין, לכן משתמשים בו במקרים של מינון יתר.

Roaccutane – תוספת של ויטמין A בזמן הטיפול עלולה להחריף את רעילות רואקוטן לכבד.

חשוב לציין, כי נושא הטיפול התרופתי נידון בין המטופל לרופאו מתוך ההנחה, המובנת מאליה, כי התרופה נלקחת לאחר שאמצעי ריפוי בטוחים יותר לא נמצאו יעילים, וכי הן המטופל והן רופאו שקלו בכובד ראש את תועלת התרופה מול  תופעות הלוואי המזיקות שלה. יחד עם זאת, אין כל ספק, כי שימוש מושכל בתזונה ובהשלמות יכול לסייע לפעילות התרופה ולהפחית את הסיכון הכרוך בנטילתה.

יעקב עזרא הינו מרצה במכון מור (לאוסטאופורוזיס) ובבית הספר להסמכות מאמנים - באוניברסיטת ת"א (אימונים לפיתוח הגוף ותזונה). לפגישת יעוץ בקליניקה: 0528567140 www.HealthNFit.org   www.Diet2all.org    www.Diet2all.net  


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 קובי עזרא Ph.D יעקב מומחה לרפואה נטורופטית

קובי עזרא Ph.D מומחה לרפואה נטורופטית, ומאמן כושר. מרצה במכון מור (לאוסטאופורוזיס) ובבית הספר להסמכות מאמנים של וינגייט - באוניברסיטת ת"א (אימונים לפיתוח הגוף ותזונה).

כתב את הספרים:
1. אבן הפינה בתחום פיתוח הגוף.
2. ספורטולוגיה - המדריך לספורטאי.
3. סטרואידים-כל מה שרצית לדעת? ולא העזת לשאות!

בעל קליניקה לרפואה נטורופטית ונותן שרותים:
* טיפול במחלות שונות (כולסטרול, מחלות לב, סוכרת ועוד...).
* דיאטות הרזייה ועיצוב הגוף.
* פיתוח גוף - עיצוב וחיטוב הגוף.
לפגישת יעוץ בקליניקה: 0528567140
אתר: פיתוח גוף, אתר: דיאטה מהירה

דיאטה מהירה1, סוכרת הריון, אנטי אייג'ינג

פיתוח גוף

דיאטה מהירה | דיאטה אישית



 


מאמרים נוספים מאת קובי עזרא Ph.D יעקב מומחה לרפואה נטורופטית
 
קובי עזרא ויוסי אדרי תחרות מר ישראל, פיתוח גוף, פיתוח שרירים
קובי עזרא, יוסי אדרי, פיתוח גוף, פיתוח שרירים, תחרות מר ישראל, תחרות מר ישראל יוסי אדרי מנתניה הוא אלוף האלופים בתחרות מר ישראל: "עשור אני מחכה לגביע", היה שווה לחכות 40 שנה כדי להגיע ליום הזה", הוא אומר וחושף את הדיאטה המיוחדת שלו

דיאטה מנצחת תרופות לאנטי-אייגינג ובריאות מטבולית, קובי עזרא חוות דעת
21/11/21 | השמנת יתר
דיאטה מנצחת תרופות לאנטי-אייגינג ובריאות מטבולית, קובי עזרא חוות דעת. המחקר, שנערך בעכברים, הראה שלתזונה (כולל קלוריות כללית ומאזן מאקרו-נוטריינטים) הייתה השפעה גדולה יותר על ההזדקנות והבריאות המטבולית מאשר לשלוש תרופות הנפוצות לטיפול בסוכרת ולהאטת ההזדקנות. הממצאים מתפרסמים ב- Cell Metabolism.

איך להיות גבוה יותר? קובי עזרא
איך להיות גבוה יותר? קובי עזרא. ישנו הורמון בגוף האדם הידוע כהורמון גדילה אנושי (HGH, Human Growth Hormone) המווסת את הגובה. הורמון הגדילה מיוצר ע"י בלוטת יותרת המוח וחיוני ביותר לצמיחה של עצמות ארוכות וסחוס.

איך להיות גבוה יותר? קובי עזרא
איך להיות גבוה יותר? קובי עזרא. ישנו הורמון בגוף האדם הידוע כהורמון גדילה אנושי (HGH, Human Growth Hormone) המווסת את הגובה. הורמון הגדילה מיוצר ע"י בלוטת יותרת המוח וחיוני ביותר לצמיחה של עצמות ארוכות וסחוס.

צמיחה וגדילה בגובה - קובי עזרא PhD
צמיחה וגדילה בגובה - קובי עזרא PhD, צמיחה וגדילה בגובה נוצרת ע"י התארכות עצמות הארוכות, כתוצאה מכונדרוגנזה בצלחות האפיפיזאליות, המכונות גם צלחות הגדילה. תהליך זה נובע מהתרבות כונדרוציטים, היפרטרופיה והפרשת מטריקס חוץ תאית. המאורגן על ידי רשתות מורכבות של גורמים תזונתיים, תאיים, פרצרין ואנדוקריניים. ניתן להגדיר את גיל ההתבגרות כתקופת המעבר מילדות דרך התפתחות מאפיינים מיניים משניים ועד השגת הגובה הסופי בבגרות. מהירות הצמיחה מוגברת בתחילת המוקדמות או באמצע החיים, ידועה כגידול הפוברטלי.

קריאטין - קובי עזרא
קריאטין - קובי עזרא היא חומצה אורגנית חנקנית הנוצרת באופן טבעי. תפקידו העיקרי של הקריאטין הוא להקל על מיחזור של אדנוזין טריפוספט (ATP), מטבע האנרגיה של התא, בעיקר ברקמת השריר והמוח.

דיאטה מהירה מאוד
05/04/15 | דיאטה
דיאטה מהירה. דיאטות לירידה במשקל. ישנן סיבות שונות לאיזון המשקל ודיאטות שונות: החל ממראה חיצוני, עיסוק בספורט ובריאות, לרבות בריאות הלב וכלי הדם ומניעת סרטן....

חיטוב הגוף - קובי עזרא
21/06/14 | דיאטה
בדיאטת דיאט2אול אוכלים כמעט הכל! אך לרוב הדיאטה נקבעת בהתאם למה שהמטופל אוכל באורח ה"נורמאלי" שיגרתי. וכמובן בשילוב המזונות הייחודי! מניב את התוצאות האופטימאליות לחיטוב הגוף באופן מקסימאלי ומהיר ביותר.

מניעת סוכרת מסוג 2
יש חוקרים הטוענים שניתן למנוע סוכרת מסוג 2, זאת ע"י שינוי בהרגלי החיים. היות ותוכנית תזונה ודיאטה נכונה המותאמים לפרט בשילוב תוכנית אימונים אכן עשויים למנוע את התפתחות הסוכרת מסוג 2. סוכרת מסוג 2 או סוכרת מבוגרים בלשון העם, בעלת מרכיב גנטי חזק יותר, תזונה ואורח חיים משפיעים על הסיכוי שהמחלה תתרחש בגיל צעיר יותר-40 או מבוגר יותר 60 ומעלה או אולי לעולם לא?!. הסיכון לסוג להופעת סוכרת מסוג 2 וסוכרת הריונית יכול להיות ירידה ע"י בשמירה על משקל תקין – כלומר השמנה יתרה ותזונה לא בריאה.

ויטמין d אוסטאופורוזיס
ויטמין d אוסטאופורוזיס ויטמין D או (Cholecalciferol) הוא ויטמין מסיס בשומן העוזר לגוף לספוג סידן. ויטמינים מסיסים בשומן מאוחסן ברקמות השומן של הגוף. בנוסף לסיוע לגוף לספוג סידן, ויטמין D גם מסייעת לגוף לשמור על כמות של סידן וזרחן בדם הנכונה. תוספת סידן וויטמין D מהווה טיפול הכרחי באוסטיאופורוזיס. מחלת האוסטאופורוזיס נמצאה מלווה באבחון שכיחות גבוהה של חסר בויטמין D. מקורות מזון ויטמין D מצויה במזונות הבאים: מוצרי חלב גבינה חמאה חלב מועשר (כל חלב בארה"ב הוא מועשר בויטמין D) דגים צדפות דגני בוקר
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI