דף הבית רפואה ובריאות בריאות אחר בריאות לראש השנה - דבש – קובי עזרא
בריאות לראש השנה - דבש – קובי עזרא
קובי עזרא Ph.D יעקב מומחה לרפואה נטורופטית 12/10/10 |  צפיות: 3746

בריאות לראש השנה - דבש – קובי עזרא

דבש הינו המזון אשר מסמל יותר מכל את ראש השנה, הוא מופיע בצמדי המילים: תפוח בדבש, עוגת דבש, שתהיה שנה מתוקה כדבש ועוד...

חשוב לציין, כי הדבש עשוי לשמש כתרופה טבעית לטיפול במגוון רב של מצבים, כגון: דבש מאפשר לרפא כיבים ופצעים, להקל על שיעול, לשפר מצבי דיכאון קלים, ולשבור את תשוקה לדברי מתיקה".

איך בוחרים את הדבש הנכון?

קודם כל מחפשים דבש דבורים טהור ולא ממרח בטעם דבש או משהו שעבר בקרבתו דבש... דבש איכותי אינו עובר תהליך חימום ועשוי מצוף פרחים שהדבורים אוספות ומעבדות בגופן בעזרת אנזימים. האנזימים, הויטמינים והמינרלים שבדבש מקנים לו ערך תזונתי גבוה ומעמידים אותו במקום של כבוד כספק אנרגיה בריא.

חשוב לציין, שיש כוורות בהן נותנים לדבורים לשתות מי סוכר (מעין תוספת מזיקה לצוף הטבעי), ויש כוורנים רבים שמחממים את חלת הדבש. באופן פרדוקסאלי, הציבור שאוהב דבש נוזלי, דוחף את הכוורנים לפעולה זו. דבש טבעי ולא מחומם מתחיל תוך חודש בתהליך התגבשות. בעלי חנויות ורשתות שיווק מספרים על לקוחות שמחזירים צנצנות דבש שהתגבש ומבקשים דבש נוזלי, בטענה שהדבש שלהם התקלקל... החנות מחזירה לכוורן, וזה מצידו קורא את תמונת הביקוש ומחמם את הדבש. נכון שהאנזימים ומרבית הויטמינים נהרסים בחימום זה, אך הדבש נשאר נוזלי למהדרין עד סוף ימיו...


אם קניתם דבש נוזלי קיימת גם האפשרות שהוא מאוד טרי (נרדה לפני פחות מחודש) וזה בסדר, רק שימו לב מה קורה לדבש בהמשך. אם אינו אורגני, כדאי לחפש על הצנצנת את ההצהרה המפורשת "לא מחומם" וכן לבדוק מאילו פרחים נאסף הצוף.


לפרחים שונים צוף שונה בהרכב ובטעם, ומכאן ההבדלים בצבע, מרקם, טעם ואף דרגת מתיקות בין מוצרי דבש שונים.


חומרים ייחודיים המצויים בפרחים של צמחי מרפא, מוצאים דרכם לדבש ותורמים לו תכונות מרפא ייחודיות, מעבר לתכונות המרפא הכלליות של דבש.
אף שדבורים נוטות לדבוק בסוג צמח אחד ולחזור אליו שוב ושוב, ארצנו הקטנטונת אינה מאופיינת בשטחי חקלאות עצומים עם גידול אחד בלבד. כך שלכוורת אחת עשויים להתנקז סוגי צוף מצמחים שונים הגדלים בסביבה, ואז הדבש מקבל את השם הכללי 'דבש מפרחי בר'.

ככל שהדבש בהיר יותר, טעמו עדין יותר, וככל שהוא כהה יותר הוא עשיר יותר במינרלים.
אין צורך להתאמץ ולחפש דבש טרי. דבש משמר את רכיביו ותכונותיו לאורך זמן רב. במצרים למשל, נמצא דבש בן 2000 שנה, שנקבר יחד עם מומיה, ונחשו מה? הוא היה עדיין ראוי למאכל!

הדבש וערכו התזונתי

הרכב הדבש משתנה בהתאם למקור הצוף. הדבש מכיל כ- 20% מים וכ- 77% - 80% סוכרים.
הסוכרים העיקריים הינם חדי-סוכרים: גלוקוז (סוכר הדם או בשמו הנפוץ יותר סוכר ענבים) ופרוקטוזה (סוכר פירות(.
הפרוקטוזה הינו המתוק בין השניים, ככל שריכוזו גבוה יותר, הדבש מתוק יותר. בנוסף מכיל הדבש מינרלים (כגון: אשלגן, סידן, זרחן, נתרן וברזל), מעט ויטמיני C ו- B, אנזימים וכמויות קטנות של פלבנואידים וחומצות אמינו בצורתן החופשית. בכפית דבש המכילה כ- 7 גרם, מתוכן: 5.5 גרם סוכרים שמספקים כ- 22 קלוריות.

ההבדלים בין הדבש לסוכר?
•  דבש מכיל פחות מ- 80% סוכר, סוכר מכיל רק סוכר!

 100 גרם דבש מספקים 320 - 300 קלוריות, לעומת סוכר המספק 400 קלוריות ל- 100 גרם.
•  הדבש מתוק יותר פי- 1 ½ - 3 מסוכר ולכן נדרשת כמות קטנה יותר של דבש להמתקה.
•  למרות ששניהם עתירי סוכר, דבש גורם פחות לעששת וחורים בשיניים, בזכות פעילותו האנטיביוטית.

חימום מוריד את הערך התזונתי. אם ממתיקים תה חם בדבש, כדאי להמתין עד שהתה מתקרר לטמפרטורת שתייה, ואז להוסיף את הדבש.


המרקחת הטבעית של סבתא

תחבושת דבש:
על פצעים, חתכים וכוויות. מורחים דבש על פד גזה, מניחים על הפצע וחובשים מעל בתחבושת נוספת. הדבש מגן על הפצע מפני זיהומים, אשר עשויים לגרום לתגובה דלקתית ובצקת (נפיחות), חשוב לציין, כי הדבש מזרז את ההחלמה של הפצע. הדבש אינו נדבק לעור, כך שאפשר להסיר את התחבושת ללא קריעת העור והכאבים הנלווים לזה.

הוכח שדבש אכן משמש כאנטיביוטיקה טבעית. במחקר שפורסם ב- 2001, נבדקו דגימות דבש נגד 8 סוגי חיידקים מחוללי מחלה, והראו שהדבש דיכא את צמיחת כל הסוגים שנבדקו.


יעילותו נגד חיידקים מורכבת מכמה גורמים:
- חומצות בדבש מקנות לו רמת חומציות יחסית גבוהה שלחיידקים קשה להתקיים בה.
-  ריכוז הסוכר הגבוה גורם לאוסמולריות גבוהה המעכבת את גדילת חיידקים. (עם זאת תמיסת סוכר יעילה פחות מדבש נגד חיידקים(.
-  אנזימים בדבש מייצרים מי- חמצן, שידוע כחומר מחטא.
-  יש רכיבים נוספים בדבש שרובם עדיין לא זוהו במדויק, אך זוהתה תכונתם נוגדת החיידקים.

יתרון נוסף של הדבש בחבישת פצעים, נובעת מיכולתו לזרז צמיחת תאים חדשים במקום אלה שנפגעו, וכן צמיחת נימי דם חדשים באזור הפגוע, וכך מזדרזת ההחלמה. במקרי כוויה עשויה תכונה זו למנוע צורך בהשתלת עור. כמו כן הסוכר שבדבש סופח נוזלים ומונע בצקת.

נערך מחקר על יעילות הדבש בריפוי פצעים מזוהמים לאחר ניתוח. לאחר שבוע, נרפאו 58% מהפצעים שטופלו בדבש, ורק 19% מהפצעים שטופלו בחומרים אנטיספטיים אחרים.
באופן כללי קיצר הדבש את משך ההחלמה וחסך ימי אשפוז ואנטיביוטיקה.

סירופ בצל ודבש:
להוצאת ליחה, הרגעת שיעול וחיטוי הגרון.
קוצצים בצל בינוני ומערבבים בשתי כפות דבש. לאחר שעתיים, ממצה הדבש את נוזלי הבצל
(אנטיביוטיקה בפני עצמה) והופך שקוף. אז אפשר לסנן את הבצל ולהשתמש בדבש כסירופ נגד שיעול. להשתמש באותו יום שמכינים. אם השיעול יבש, ומלווה בגירוי בגרון וצרידות, עדיף דבש מחומם או מבושל.

דבש וספורטאים
בכמה מחקרים נערכו השואות בין ספורטאים שצרכו דבש לעומת סוכר ופחמימות אחרות.
התברר שהדבש מיטיב לשמש "דלק בשחרור מושהה יותר" לשרירים, מאגר פחמימות זמין להחלמת שריר לאחר פעילות, ומשפר פעילות של ספורטאי סיבולת.

דבש וילדים
דבש עלול להכיל את חיידק הבוטולינום שלעיתים מתפשט בכוורת. זיהום בוטולינום עלול לגרום למחלת עצבים קשה אצל תינוקות. יש עדויות למספר מקרים בהם חגיגת ראש השנה הסתיימה באסון בגלל שנתנו לתינוק לטעום מהדבש. תופעה זו נצפתה רק אצל תינוקות שהיו בני פחות מ - 11 חודשים, אך למען הזהירות, עדיף לא לחשוף לדבש פעוטות עד גיל שנה וחצי. לילדים גדולים יותר ומבוגרים אין בעיה להתגבר על החיידק, משום שהמערכת החיסונית שלהם מפותחת כבר.

שתהיה לכם שנה דבש...     


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 קובי עזרא Ph.D יעקב מומחה לרפואה נטורופטית

קובי עזרא Ph.D מומחה לרפואה נטורופטית, ומאמן כושר. מרצה במכון מור (לאוסטאופורוזיס) ובבית הספר להסמכות מאמנים של וינגייט - באוניברסיטת ת"א (אימונים לפיתוח הגוף ותזונה).

כתב את הספרים:
1. אבן הפינה בתחום פיתוח הגוף.
2. ספורטולוגיה - המדריך לספורטאי.
3. סטרואידים-כל מה שרצית לדעת? ולא העזת לשאות!

בעל קליניקה לרפואה נטורופטית ונותן שרותים:
* טיפול במחלות שונות (כולסטרול, מחלות לב, סוכרת ועוד...).
* דיאטות הרזייה ועיצוב הגוף.
* פיתוח גוף - עיצוב וחיטוב הגוף.
לפגישת יעוץ בקליניקה: 0528567140
אתר: פיתוח גוף, אתר: דיאטה מהירה

דיאטה מהירה1, סוכרת הריון, אנטי אייג'ינג

פיתוח גוף

דיאטה מהירה | דיאטה אישית



 


מאמרים נוספים מאת קובי עזרא Ph.D יעקב מומחה לרפואה נטורופטית
 
קובי עזרא ויוסי אדרי תחרות מר ישראל, פיתוח גוף, פיתוח שרירים
קובי עזרא, יוסי אדרי, פיתוח גוף, פיתוח שרירים, תחרות מר ישראל, תחרות מר ישראל יוסי אדרי מנתניה הוא אלוף האלופים בתחרות מר ישראל: "עשור אני מחכה לגביע", היה שווה לחכות 40 שנה כדי להגיע ליום הזה", הוא אומר וחושף את הדיאטה המיוחדת שלו

דיאטה מנצחת תרופות לאנטי-אייגינג ובריאות מטבולית, קובי עזרא חוות דעת
21/11/21 | השמנת יתר
דיאטה מנצחת תרופות לאנטי-אייגינג ובריאות מטבולית, קובי עזרא חוות דעת. המחקר, שנערך בעכברים, הראה שלתזונה (כולל קלוריות כללית ומאזן מאקרו-נוטריינטים) הייתה השפעה גדולה יותר על ההזדקנות והבריאות המטבולית מאשר לשלוש תרופות הנפוצות לטיפול בסוכרת ולהאטת ההזדקנות. הממצאים מתפרסמים ב- Cell Metabolism.

איך להיות גבוה יותר? קובי עזרא
איך להיות גבוה יותר? קובי עזרא. ישנו הורמון בגוף האדם הידוע כהורמון גדילה אנושי (HGH, Human Growth Hormone) המווסת את הגובה. הורמון הגדילה מיוצר ע"י בלוטת יותרת המוח וחיוני ביותר לצמיחה של עצמות ארוכות וסחוס.

איך להיות גבוה יותר? קובי עזרא
איך להיות גבוה יותר? קובי עזרא. ישנו הורמון בגוף האדם הידוע כהורמון גדילה אנושי (HGH, Human Growth Hormone) המווסת את הגובה. הורמון הגדילה מיוצר ע"י בלוטת יותרת המוח וחיוני ביותר לצמיחה של עצמות ארוכות וסחוס.

צמיחה וגדילה בגובה - קובי עזרא PhD
צמיחה וגדילה בגובה - קובי עזרא PhD, צמיחה וגדילה בגובה נוצרת ע"י התארכות עצמות הארוכות, כתוצאה מכונדרוגנזה בצלחות האפיפיזאליות, המכונות גם צלחות הגדילה. תהליך זה נובע מהתרבות כונדרוציטים, היפרטרופיה והפרשת מטריקס חוץ תאית. המאורגן על ידי רשתות מורכבות של גורמים תזונתיים, תאיים, פרצרין ואנדוקריניים. ניתן להגדיר את גיל ההתבגרות כתקופת המעבר מילדות דרך התפתחות מאפיינים מיניים משניים ועד השגת הגובה הסופי בבגרות. מהירות הצמיחה מוגברת בתחילת המוקדמות או באמצע החיים, ידועה כגידול הפוברטלי.

קריאטין - קובי עזרא
קריאטין - קובי עזרא היא חומצה אורגנית חנקנית הנוצרת באופן טבעי. תפקידו העיקרי של הקריאטין הוא להקל על מיחזור של אדנוזין טריפוספט (ATP), מטבע האנרגיה של התא, בעיקר ברקמת השריר והמוח.

דיאטה מהירה מאוד
05/04/15 | דיאטה
דיאטה מהירה. דיאטות לירידה במשקל. ישנן סיבות שונות לאיזון המשקל ודיאטות שונות: החל ממראה חיצוני, עיסוק בספורט ובריאות, לרבות בריאות הלב וכלי הדם ומניעת סרטן....

חיטוב הגוף - קובי עזרא
21/06/14 | דיאטה
בדיאטת דיאט2אול אוכלים כמעט הכל! אך לרוב הדיאטה נקבעת בהתאם למה שהמטופל אוכל באורח ה"נורמאלי" שיגרתי. וכמובן בשילוב המזונות הייחודי! מניב את התוצאות האופטימאליות לחיטוב הגוף באופן מקסימאלי ומהיר ביותר.

מניעת סוכרת מסוג 2
יש חוקרים הטוענים שניתן למנוע סוכרת מסוג 2, זאת ע"י שינוי בהרגלי החיים. היות ותוכנית תזונה ודיאטה נכונה המותאמים לפרט בשילוב תוכנית אימונים אכן עשויים למנוע את התפתחות הסוכרת מסוג 2. סוכרת מסוג 2 או סוכרת מבוגרים בלשון העם, בעלת מרכיב גנטי חזק יותר, תזונה ואורח חיים משפיעים על הסיכוי שהמחלה תתרחש בגיל צעיר יותר-40 או מבוגר יותר 60 ומעלה או אולי לעולם לא?!. הסיכון לסוג להופעת סוכרת מסוג 2 וסוכרת הריונית יכול להיות ירידה ע"י בשמירה על משקל תקין – כלומר השמנה יתרה ותזונה לא בריאה.

ויטמין d אוסטאופורוזיס
ויטמין d אוסטאופורוזיס ויטמין D או (Cholecalciferol) הוא ויטמין מסיס בשומן העוזר לגוף לספוג סידן. ויטמינים מסיסים בשומן מאוחסן ברקמות השומן של הגוף. בנוסף לסיוע לגוף לספוג סידן, ויטמין D גם מסייעת לגוף לשמור על כמות של סידן וזרחן בדם הנכונה. תוספת סידן וויטמין D מהווה טיפול הכרחי באוסטיאופורוזיס. מחלת האוסטאופורוזיס נמצאה מלווה באבחון שכיחות גבוהה של חסר בויטמין D. מקורות מזון ויטמין D מצויה במזונות הבאים: מוצרי חלב גבינה חמאה חלב מועשר (כל חלב בארה"ב הוא מועשר בויטמין D) דגים צדפות דגני בוקר
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI