דף הבית רפואה ובריאות בריאות אחר טיפול במחלות אלרגיות
טיפול במחלות אלרגיות
קובי עזרא Ph.D יעקב מומחה לרפואה נטורופטית 12/10/10 |  צפיות: 3422

טיפול במחלות אלרגיות

דרכי הטיפול

  המטופל שפוסק "יש לי אלרגיה" אולי מתכוון לתפרחת אלרגית, לתגובה אלרגית לעקיצת דבורה או לגנחת (אסתמה) אלרגית. המשפט נכון לכל התופעות מבחינת סוג ההפרעה- "תגובת יתר" של מערכת החיסון כנגד גורם זר. אולם אין טיפול אחד ויחיד ל"מחלות אלרגיות" והטיפול התרופתי משתנה מאחת לאחרת.

לכל מחלה אלרגית ניתן אפוא טיפול תרופתי המיוחד לה ומלבדו נפנה האלרגולוג גם לצד האימונולוגי- אלרגי של המחלות.

כיוון שהמחלה מתפתחת עקב חשיפה לגורם חיצוני – אלרגן, הרי הטיפול המיטבי בכל המחלות האלרגיות הוא טיפול מונע. חוסר מגע עם האלרגן מביא לידי ריפוי מלא. לדוגמה: חולה שפיתח גנחת ונזלת אלרגית נמצא רגיש לאלרגן החתול. עם סילוק החתול הייתה הטבה ניכרת במצבו עד שהבריא. לכן הצעד הראשון וההכרחי במחלות האלרגיות הוא זיהוי האלרגן. אחר כך יקבע המומחה תכנית מתאימה והמלצות למניעת מגע עם הגורם.

טיפול חיסוני

הטיפול שנקרא גם "זריקות אלרגיה" מתאים למחלה אלרגית שמחוללים אלרגנים ונוגדנים מסוג IGE. הוא פועל על מערכת החיסון כדי לחסום ובהדרגה למנוע את הפעילות החיסונית האלרגית הגורמת למחלה.

הטיפול ניתן בהזרקת האלרגן פעמים חוזרות ונשנות, כדי להקנות הגנה מפני התופעות האלרגיות הקשורות בחשיפה לאלרגנים.

שלא כטיפול התרופתי, הטיפול הזה אינו פועל על תופעות המחלה אלא כנגד הגורם הבסיסי שלה. מטרתו אפוא להפחית את חומרת המחלה ולפעול  "לריפויה" ולא רק להקל את תסמיניה.

כיוון שמערכת החיסון מעורבת במחלה, הרי לפי ההיגיון המדעי יש טעם לנסות לשנות את מהלך התגובה האלרגית באמצעות טיפול חיסוני ואכן נעשו מחקרי מעבדה מתוחכמים שבהם הראו את השינויים שמחולל הטיפול בתגובה החיסונית וכן מחקרים מבוקרים רבים שהראו שיפור בתופעות המחלה ומיתון בחומרתה.

באילו מצבים החיסון יעיל?

הטיפול יעיל והוא ניתן לחולים לפי המדדים האלה:

א.      אי אפשר להימנע מהאלרגנים הגורמים למחלה.

ב.      הוכחה רגישות לגורם בתבחין עור או בבדיקת מעבדה.

ג.       תוצאות הטיפול התרופתי אינן משביעות רצון.

ד.      התופעות מתמידות יותר מעונה אחת.

ה.      המטופל מעוניין בטיפול והוא ישתף פעולה.\

המועמדים לטיפול הם הלוקים במחלות האלה

1.      תגובה מסכנת חיים לעקיצת דבורה או צרעה.

2.      נזלת אלרגית עונתית.

3.      דלקת לחמית עונתית.

4.      נזלת אלרגית כלל שנתית.

5.      אסתמה אלרגית.

אין כל הוכחות שהטיפול מועיל לאלרגיה למזון, לדלקת עור אטופית, לכאבי ראש צלחתיים (מיגרנה) וחרלת (אורטיקריה).

דרך הטיפול החיסוני

חומר הטיפול הוא תמיסה המכילה את החומר האלרגני המופק מהמקור המתאים. ארס דבורה מופק מדבורים על ידי גירוי חשמלי לעקיצה. אלרגנים אחרים עוברים תהליך של מיצוי מחומרי הגלם כמו גרגירי אבקה של עצים וצמחים, נבגים של עובש, הפרשות של קרדית אבק הבית וכדומה.

הטיפול המקובל ניתן בזריקות לתת עור בכמויות אלרגן הולכות וגדלות. הטיפול ניתן תחילה פעם-פעמיים בשבוע ולבסוף מגיעים בהדרגה למנת האחזקה המוזרקת אחת לשלושה ארבעה שבועות.

במשך הטיפול הרופא עוקב אחר השיפור במצב.

הטיפול אורך לרוב שלוש-חמש שנים. אם יש חשש להישנות המצב לאחר הפסקתו, ממשיכים בטיפול החיסוני תקופה ארוכה יותר.

הסיכון העיקרי בטיפול הוא תגובה אלרגית לזריקת האלרגן. לכן הטיפול ניתן רק בהשגחת רופא מומחה באלרגיה והוא יזהה סימנים מוקדמים של תגובה אלרגית. במרפאת אלרגיה יש תרופות ומכשור זמינים המאפשרים לתת בשלב מוקדם את הטיפול הדרוש.

נזלת אלרגית

נזלת אלרגית ואסתמה אלרגית נגרמות משאיפת חלקיקים זעירים של אלרגן לדרכי הנשימה.

נזלת אלרגית היא המחלה האלרגית הנפוצה ביותר – כ- 15-25 אחוזים מהאוכלוסייה לוקים בה. בחודשים הראשונים לטיפול יחול בדרך כלל שיפור – הקלת הנזלת, ההתעטשויות והגודש באף. עם הטיפול השיפור הולך וגדל ולרוב אפשר להפסיק ליטול תרופות או להפחית את כמותן. במקרים מעטים אין תגובה לטיפול והוא מופסק.

גנחת אלרגית

גנחת היא מחלה מורכבת ורב גונית ואלרגיה היא רק אחת הסיבות להחמרתה. אם האלרגן מחמיר את ההתקפים ואי אפשר להימנע ממנו, ממליצים לחולי גנחת לקבל טיפול חיסוני שיעילותו גבוהה.

טיפול בשלב המוקדם של המחלה יכול למנוע התפתחות של אסתמה קשה יותר.

תרופות רבות ניתנות כטיפול מונע לגנחת. הטיפול יעיל כל זמן שנוטלים את התרופות בסדירות. המחלה שבה ומופיעה עם הפסקת נטילת התרופות. הטיפול החיסוני הוא היחיד שמביא לידי הקלה ממושכת וארוכת טווח באסתמה וגם להפחתת הצורך בתרופות.

רגישות לעקיצות דבורניים

אנשים רגישים לארס דבורה או צרעה עשויים לפתח תגובה אלרגית קשה הנקראת גם תגובה אנפילקטית. התגובה מתבטאת בצורות שונות בעור, באף, בדרכי הנשימה העליונות-הלוע והגרון, בריאות, בלב ובכלי דם עד להתפתחות הלם (שוק) שנזקו בלתי הפיך.

תגובה שאינה מטופלת במועד עלולה להסתיים בתוצאה פטלית.

לסיכום

אלרגיה היא מחלה של מערכת החיסון. הגישה מתמקדת בשינוי התגובה החיסונית שואפת לחולל שינוי יסודי בתהליך המחלה ובריפויה, במקום להשיג הקלה זמנית.

לאחר שהובנו המנגנונים החיסוניים החל מחקר של טכניקות חדישות, שמטרתן לגרום לשינוי התגובה החיסונית האלרגית בכיוון הרצוי. זאת באמצעות מרכיבי האלרגן שישפיעו על התגובה החיסונית בלבד, ולא יסכנו את המטופל בהופעת תגובה אלרגית. ההתקדמות המהירה במחקר מטפחת את התקווה שבשנים הבאות נוכל להציע ריפוי ליותר ויותר חולים במחלות אלה.

יעקב עזרא הינו מרצה במכון מור (לאוסטאופורוזיס) ובבית הספר להסמכות מאמנים - באוניברסיטת ת"א (אימונים לפיתוח הגוף ותזונה). לפגישת יעוץ בקליניקה: 0528567140 www.HealthNFit.org   www.Diet2all.org    www.Diet2all.net  


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 קובי עזרא Ph.D יעקב מומחה לרפואה נטורופטית

קובי עזרא Ph.D מומחה לרפואה נטורופטית, ומאמן כושר. מרצה במכון מור (לאוסטאופורוזיס) ובבית הספר להסמכות מאמנים של וינגייט - באוניברסיטת ת"א (אימונים לפיתוח הגוף ותזונה).

כתב את הספרים:
1. אבן הפינה בתחום פיתוח הגוף.
2. ספורטולוגיה - המדריך לספורטאי.
3. סטרואידים-כל מה שרצית לדעת? ולא העזת לשאות!

בעל קליניקה לרפואה נטורופטית ונותן שרותים:
* טיפול במחלות שונות (כולסטרול, מחלות לב, סוכרת ועוד...).
* דיאטות הרזייה ועיצוב הגוף.
* פיתוח גוף - עיצוב וחיטוב הגוף.
לפגישת יעוץ בקליניקה: 0528567140
אתר: פיתוח גוף, אתר: דיאטה מהירה

דיאטה מהירה1, סוכרת הריון, אנטי אייג'ינג

פיתוח גוף

דיאטה מהירה | דיאטה אישית



 


מאמרים נוספים מאת קובי עזרא Ph.D יעקב מומחה לרפואה נטורופטית
 
קובי עזרא ויוסי אדרי תחרות מר ישראל, פיתוח גוף, פיתוח שרירים
קובי עזרא, יוסי אדרי, פיתוח גוף, פיתוח שרירים, תחרות מר ישראל, תחרות מר ישראל יוסי אדרי מנתניה הוא אלוף האלופים בתחרות מר ישראל: "עשור אני מחכה לגביע", היה שווה לחכות 40 שנה כדי להגיע ליום הזה", הוא אומר וחושף את הדיאטה המיוחדת שלו

דיאטה מנצחת תרופות לאנטי-אייגינג ובריאות מטבולית, קובי עזרא חוות דעת
21/11/21 | השמנת יתר
דיאטה מנצחת תרופות לאנטי-אייגינג ובריאות מטבולית, קובי עזרא חוות דעת. המחקר, שנערך בעכברים, הראה שלתזונה (כולל קלוריות כללית ומאזן מאקרו-נוטריינטים) הייתה השפעה גדולה יותר על ההזדקנות והבריאות המטבולית מאשר לשלוש תרופות הנפוצות לטיפול בסוכרת ולהאטת ההזדקנות. הממצאים מתפרסמים ב- Cell Metabolism.

איך להיות גבוה יותר? קובי עזרא
איך להיות גבוה יותר? קובי עזרא. ישנו הורמון בגוף האדם הידוע כהורמון גדילה אנושי (HGH, Human Growth Hormone) המווסת את הגובה. הורמון הגדילה מיוצר ע"י בלוטת יותרת המוח וחיוני ביותר לצמיחה של עצמות ארוכות וסחוס.

איך להיות גבוה יותר? קובי עזרא
איך להיות גבוה יותר? קובי עזרא. ישנו הורמון בגוף האדם הידוע כהורמון גדילה אנושי (HGH, Human Growth Hormone) המווסת את הגובה. הורמון הגדילה מיוצר ע"י בלוטת יותרת המוח וחיוני ביותר לצמיחה של עצמות ארוכות וסחוס.

צמיחה וגדילה בגובה - קובי עזרא PhD
צמיחה וגדילה בגובה - קובי עזרא PhD, צמיחה וגדילה בגובה נוצרת ע"י התארכות עצמות הארוכות, כתוצאה מכונדרוגנזה בצלחות האפיפיזאליות, המכונות גם צלחות הגדילה. תהליך זה נובע מהתרבות כונדרוציטים, היפרטרופיה והפרשת מטריקס חוץ תאית. המאורגן על ידי רשתות מורכבות של גורמים תזונתיים, תאיים, פרצרין ואנדוקריניים. ניתן להגדיר את גיל ההתבגרות כתקופת המעבר מילדות דרך התפתחות מאפיינים מיניים משניים ועד השגת הגובה הסופי בבגרות. מהירות הצמיחה מוגברת בתחילת המוקדמות או באמצע החיים, ידועה כגידול הפוברטלי.

קריאטין - קובי עזרא
קריאטין - קובי עזרא היא חומצה אורגנית חנקנית הנוצרת באופן טבעי. תפקידו העיקרי של הקריאטין הוא להקל על מיחזור של אדנוזין טריפוספט (ATP), מטבע האנרגיה של התא, בעיקר ברקמת השריר והמוח.

דיאטה מהירה מאוד
05/04/15 | דיאטה
דיאטה מהירה. דיאטות לירידה במשקל. ישנן סיבות שונות לאיזון המשקל ודיאטות שונות: החל ממראה חיצוני, עיסוק בספורט ובריאות, לרבות בריאות הלב וכלי הדם ומניעת סרטן....

חיטוב הגוף - קובי עזרא
21/06/14 | דיאטה
בדיאטת דיאט2אול אוכלים כמעט הכל! אך לרוב הדיאטה נקבעת בהתאם למה שהמטופל אוכל באורח ה"נורמאלי" שיגרתי. וכמובן בשילוב המזונות הייחודי! מניב את התוצאות האופטימאליות לחיטוב הגוף באופן מקסימאלי ומהיר ביותר.

מניעת סוכרת מסוג 2
יש חוקרים הטוענים שניתן למנוע סוכרת מסוג 2, זאת ע"י שינוי בהרגלי החיים. היות ותוכנית תזונה ודיאטה נכונה המותאמים לפרט בשילוב תוכנית אימונים אכן עשויים למנוע את התפתחות הסוכרת מסוג 2. סוכרת מסוג 2 או סוכרת מבוגרים בלשון העם, בעלת מרכיב גנטי חזק יותר, תזונה ואורח חיים משפיעים על הסיכוי שהמחלה תתרחש בגיל צעיר יותר-40 או מבוגר יותר 60 ומעלה או אולי לעולם לא?!. הסיכון לסוג להופעת סוכרת מסוג 2 וסוכרת הריונית יכול להיות ירידה ע"י בשמירה על משקל תקין – כלומר השמנה יתרה ותזונה לא בריאה.

ויטמין d אוסטאופורוזיס
ויטמין d אוסטאופורוזיס ויטמין D או (Cholecalciferol) הוא ויטמין מסיס בשומן העוזר לגוף לספוג סידן. ויטמינים מסיסים בשומן מאוחסן ברקמות השומן של הגוף. בנוסף לסיוע לגוף לספוג סידן, ויטמין D גם מסייעת לגוף לשמור על כמות של סידן וזרחן בדם הנכונה. תוספת סידן וויטמין D מהווה טיפול הכרחי באוסטיאופורוזיס. מחלת האוסטאופורוזיס נמצאה מלווה באבחון שכיחות גבוהה של חסר בויטמין D. מקורות מזון ויטמין D מצויה במזונות הבאים: מוצרי חלב גבינה חמאה חלב מועשר (כל חלב בארה"ב הוא מועשר בויטמין D) דגים צדפות דגני בוקר
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI