דף הבית ביטוח ביטוח - אחר שכר ראוי עבור פעילות בלתי חוקית
שכר ראוי עבור פעילות בלתי חוקית
חיים קליר,עו"ד 22/07/08 |  צפיות: 3476

שכר ראוי עבור פעילות בלתי חוקית

1983-2008© חיים קליר ושות' http://www.kalir.co.il

"חלית? נפצעת?" מתעניינת בנו מעל שלטי חוצות ענקיים אישה עם חיוך רחב.

"זכותך לקבל את המגיע לך מהביטוח הלאומי, ממס הכנסה ומחברות הביטוח", ממשיכה המודעה ומשדלת אותנו לפנות לגוף המכנה עצמו בשם היומרני "המרכז למימוש זכויות רפואיות".

גם את תשומת ליבו של שמעון ישראל משכה המודעה. היה זה סמוך לאחר שעבר אירוע מוחי קל שלא הותיר בו נזק.

אולי בכל זאת מגיע לי משהו, הרהר ישראל למקרא הדברים ופנה למרכז. שם גבו ממנו מקדמה והחתימו אותו על חוזה שכר המעניק למרכז נתחים ניכרים מכל מה שישולם לו.

לאחר שחתם על ההסכם, העביר ישראל למרכז מסמכים רפואיים, אולם המרכז למימוש זכויות רפואיות לא מימש דבר.

חלפו 14 חודש. את ישראל תקף אירוע מוחי נוסף. הפעם האירוע הותיר בו נזק רציני. הביטוח הלאומי שילם לו את המגיע לו.

המרכז למימוש זכויות רפואיות מיהר והגיש את חשבונו לישראל. כשישראל סירב לשלם, הגיש נגדו תביעה לבית משפט השלום בתל אביב.

בבית המשפט טען ישראל, כי המרכז בעצם לא תרם דבר למימוש זכויותיו. כשפנה אליהם לראשונה, מצבו הבריאותי לא הקנה כל הטבה מהמוסד לביטוח לאומי או מכל גוף אחר. "אם הייתי פונה לעו"ד מקצועי ומיומן, הייתי מקבל יעוץ חד משמעי כי אין כל עילה לקבלת הטבות בשל מצבי הבריאותי". 

"המרכז קיבל ממני מקדמה", הביע ישראל את חשדו, "בידיעה כי אין באפשרותו לסייע לי כלל". בפועל, מצבו הרפואי גם לא נבדק על ידי רופא מטעם המרכז.

לפיכך, לאחר האירוע המוחי הנוסף, הודיע ישראל לנציגי המרכז כי הוא לא מעוניין יותר בשירותיהם. אולם הם אמרו לו כי כך או כך, יהיה חייב לשלם להם את שכרם. הם אכן עזרו לו למלא את טופס התביעה לביטוח הלאומי, אולם "מלבד מילוי טופס התביעה, נעשה מלוא התהליך ללא כל מעורבות או סיוע של המרכז". 

מעבר לכל אלה, הוסיף ישראל וטען, חוזה השכר שעליו הוחתם על ידי המרכז הוא חוזה פסול ובלתי חוקי. הוא מנוגד לחוק לשכת עורכי הדין האוסר על מי שאיננו עורך דין לתת שירותים משפטיים.

מקצוע עריכת הדין, מזכיר השופט מנחם (מריו) קליין, הוא מקצוע אקדמי שיש בו הכשרה מקצועית ממושכת ומיוחדת. מדובר באחד המקצועות החשובים ביותר בחברה ומשמש אחד היסודות של המערכת המשפטית כולה. מקצוע עריכת הדין ואמון הציבור בו הם מנשמת אפה של הדמוקרטיה.

אם יתאפשר לאנשים שאינם עורכי דין, לעסוק במימוש זכויות חוקיות, הדבר יחשוף את הלקוח לטיפול בידי מי שאין לו ההכשרה המשפטית המתאימה לכך. המחוקק ביקש לשרש תופעות כאלה ואף צווה על בתי המשפט לא לסייע בידי מסיגי גבול הרועים בשדות ומנסים לקצור מפירות לא להם, תוך סיכון זכויותיו של הציבור הנזקק לשירות משפטי בדבר שבשגרה.

מתוך רצון זה, להגן על הציבור מפני טיפול בידי חסרי השכלה משפטית, אוסר חוק לשכת עורכי הדין במפורש על מי שאינו עורך דין לטפל במימוש זכויות חוקיות. החוק אף אוסר על בתי המשפט לאשר תביעת שכר בעד שרות משפטי שנתן מי שאינו עורך דין. החוק אוסר אפילו על עורכי דין לטפל בלקוח שהופנה אליו על ידי גוף שאינו עורך דין הפועל למטרת רווח ולמטרה זו מפרסם ברבים מתן שירותים משפטיים.

מתוך העדויות שהובאו בפניו, דוחה השופט קליין את טענת המרכז למימוש זכויות רפואיות כי פעילותו מצטמצמת אך ורק בפן המנהלי-אדמיניסטרטיבי של ההליך. המרכז, קובע השופט, פועל בניגוד לחוק. הדבר בא לידי ביטוי, בין היתר, בעריכת המסמכים שיש צורך להגישם לוועדה הרפואית של הביטוח הלאומי וכן במתן סיוע והנחייה לנפגע בכל הקשור לעמידתו וטענותיו בוועדה הצפויה.

המרכז אינו זכאי אם כן לשכר שנקבע בחוזה בינו לבין ישראל. לחוזה זה אין תוקף ואסור לבית המשפט לפסוק שכר על פיו.

עד כאן דברים כדרבנות. אלא שכאן עושה השופט קליין תפנית בלתי מובנת.

יחד עם זאת, קובע השופט, לאור העובדה כי במשך תקופה היה ישראל בקשר רציף עם המרכז ונעזר בשירותיו ובהכוונתו, מן הראוי כי ייפסק למרכז "שכר ראוי" בעבור פעילותו. בשים לב להיקף העבודה שהושקעה על ידי המרכז, קבע השופט, על ישראל לשלם למרכז כארבעים אחוז מהשכר שנקבע בחוזה.

תוצאת פסק הדין היא, לעניות דעתנו, משונה: פסק הדין קובע כי המרכז למימוש זכויות רפואיות מבצע פעילות בלתי חוקית וכי חוזי השכר עליהם הוא מחתים את לקוחותיו הם בלתי חוקיים וחסרי תוקף. כיצד ייתכן, כי למרות כל אלה, מגיע למרכז "שכר ראוי", מופחת אמנם, אך עבור פעילות בלתי חוקית?

                                                                                חיים קליר, עו"ד

משרד עו"ד חיים קליר מתמחה בייצוג והופעה בבתי המשפט, במשפטי ביטוח ונזיקין. לפרטים נוספים ראה באתר המשרד http://www.kalir.co.il
המשרד ממוקם בבית שרבט, רחוב קויפמן 4 ת.ד. 50092 תל אביב 61500.
טלפון: 03-5176626, פקס: 03-5177078.
סלולארי: 054-4400005
למשרד סניפים במודיעין: 08-9714884
ובחיפה: 04-8524531

מסמך 682


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 חיים קליר,עו"ד


 


מאמרים נוספים מאת חיים קליר,עו"ד
 
מדריך להתמודדות עם חוקרי חברת הביטוח
מיד לאחר הגשת תביעת הביטוח לחברת הביטוח, המבוטח מוצא את עצמו במרכז תשומת הלב של סוללת מומחים וביניהם חוקרים, הממונים על ידי חברת הביטוח. המגע עם אלה יכול להכריע את גורל תביעתו של המבוטח. הנה מספר טיפים למבוטחים להתמודדות עם חוקרי חברת הביטוח

קורס רענון
25/10/08 | ביטוח רכב
תוקף רישיונה של המבוטחת פג והיא שכחה לחדשו. היא גם לא קיבלה את הזימון לקורס רענון שהיה עליה לעבור. כשנה וחצי לאחר שפג תוקף הרישיון, המבוטחת נפגעה בתאונה. האם קיים כיסוי ביטוחי? את התשובה נותנת השופטת עירית כהן, מבית משפט השלום בירושלים.

מאמא תרזה
נשיא בית הדין האזורי לעבודה בחיפה, השופט רם כהן, דן ביחסה של אחות בריאות הציבור, כלפי קשיש סיעודי, שפנה לביטוח הלאומי למימוש זכויותיו.

האלה הכלבה
ביטוח תאונות לתלמידים. תלמיד בכיתה י"ב טבע בים. להורים נודע על אודות קיומו של הביטוח רק לאחר שחלפה תקופת ההתיישנות. האם חברת הביטוח פטורה מכל תשלום? את התשובה נותן השופט אברהם רובין, מבית משפט השלום בירושלים.

המדריך לנפגעי תאונות דרכים מהדורת 2008
הפגיעה בתאונת דרכים, היא טראומתית וכרוכה, בנוסף לפגיעה הגופנית והנפשית, גם בפגיעה כלכלית. כדי להקל עליך, הנפגע, בשעה קשה זו, הכנו מדריך המפרט את זכויותיך העיקריות ואת המידע והמסמכים הדרושים למימוש זכויותיך. מטרתו של המדריך לאפשר לך לקבל פיצויים גבוהים ככל האפשר, שיאפשרו לך שיקום מלא, והמשך החיים, חרף הפגיעה בתאונה, ללא חסרון כיס כלשהו, וברווחה.

המדריך לתובעים תגמולי ביטוח מהדורת 2008
מדריך זה, לתובעים תגמולי ביטוח, נועד להציג בפניך את האמצעים והכלים העומדים לרשותך כדי לאלץ את תאגידי הביטוח לקיים את התחייבויותיהם ולשלם לך את כל המגיע לך. מטרתנו היא לאפשר לך שיקום כלכלי מלא, ללא חסרון כיס כלשהו.

מכסא הנהג לכס המנהל
נהג אמבולנס שעבד כעוסק עצמאי, איבד את כושרו לעבוד כנהג. אתה יודע לרשום חשבוניות מס, טענה חברת הביטוח, לך תנהל עסקי אמבולנס. שלוש ערכאות דנו בסוגייה והנה התוצאה לפניכם.

ידיעה ממשית - תנאי לשלילת זכויות
19/09/08 | ביטוח רכב
המבוטח נהרג בתאונת דרכים. חברת הביטוח גילתה כי נהג במכוניתו בתקופת פסילה. בתביעת הפיצויים, המשפחה טענה והוכיחה כי המנוח לא היה נוכח בדיון כאשר ניתן נגדו גזר דין עם עונש של פסילה בפועל. גזר הדין הומצא למענו רק לאחר מותו. השופט שמואל ברוך, מבית המשפט המחוזי בתל אביב, דן במחלוקת.

הסיבה הבלעדית-אוטם שריר הלב
17/09/08 | ביטוח
המבוטח לקה באוטם שריר הלב, כאשר הרים במקום עבודתו משא כבד. הוא נותר עם נכות צמיתה. הביטוח הלאומי הכיר בכך שהאירוע מהווה תאונת עבודה. חברת הביטוח, שביטחה אותו מפני נכות מתאונה, סירבה. התאונה לא הייתה הסיבה הבלעדית לנכות, טענה חברת הביטוח, קדמה לה טרשת עורקים רבת שנים. השופטת זהבה אגי, מבית משפט השלום בתל אביב, דנה בפרשנות הנאותה של "הסיבה הבלעדית".

אחריות לאונס בין כתלי בית הספר
13/09/08 | הורות
ילד בן 8 נאנס בתוך כיתת בית הספר על ידי השרת, עובד בית הספר. האנס הורשע ונדון למאסר. האם לבית הספר יש אחריות אזרחית בנזיקין למעשה האונס? האם העובדה שהילד לא בא להעיד על נסיבות האונס עומדת לו לרועץ? את התשובה נותן השופט כרמי מוסק, מבית משפט השלום בירושלים.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI