דף הבית רפואה ובריאות בריאות ילדים ותינוקות השמנת ילדים, סיבות ודרכי ההתמודדות עימה
השמנת ילדים, סיבות ודרכי ההתמודדות עימה
הופלך - מתנפחים מצחוק 07/06/11 |  צפיות: 3059

מספרם ההולך וגדל של ילדים בעודף משקל בארץ ובעולם בכלל, מצריך מחשבה, דאגה, והתערבות. שולה זק, יו"ר עמותת משקל בריא, מביאה את הנתונים המדאיגים הבאים: באנגליה בין רבע לשליש מהילדים סובלים מהשמנת יתר, ואילו 15% מילדי ארה"ב סובלים מהשמנה חריפה (המדובר בכ-9 מיליון ילדים בני 6 עד 11). בישראל הנתונים מדאיגים לא פחות. מסקר שערך משרד הבריאות בשנת 2008 עולה כי בקרב בני נוער 13% מהבנים הם בעלי עודף משקל, כאשר 7% מהם סובלים מהשמנת יתר חריפה. מבין הבנות 13% הן בעלות עודף משקל, כאשר 4% מהן סובלות מהשמנה חריפה. אמזלג (2011) מציין כי השמנה עלולה לגרום לבעיות בריאותיות שונות: בעיות אורטופדיות כגון כאבי בירכיים; בעיות נשימה בזמן שינה; שיבוש הורמונלי; סוכרת; יתר כולסטרול ושומנים בדם; בעיות לחץ דם; מחלות לב וכלי דם. בנוסף, השמנת ילדים עלולה לגרום לפגיעה בדימוי העצמי ובדימוי הגוף ולקשיים בתחום החברתי.

אף שהטיפול בהשמנת ילדים איננו פשוט, ישנה חשיבות מכרעת לטיפול בבעיה בגיל צעיר ככל שאפשר. הסיכוי שילד שמן יהפוך למבוגר שמן הוא גדול משמעותית בהשוואה לסיכוי שילד רזה יהפוך לכזה, ולכן הצלחת הטיפול בהשמנת ילדים תסייע גם למניעת השמנה בקרב מבוגרים והשלכותיה (אמזלג, 2011) .

להשמנת ילדים עשויות להיות מספר סיבות: גורם גנטי, גורם תרבותי וגורמים סביבתיים כגון אורח חיים עליהם נרחיב את הדיון.

תזונת ילדים בימינו אנו היא לרוב ירודה ותעשייתית, מלאה בהורמונים ובשומנים וחסרה באבות המזון החיוניים לגדילה התקינה ולבנייה של הגוף. בנוסף לכך, רב הילדים אינם מוציאים במשך היום את אותה האנרגיה שנהגו ילדים להוציא בעבר. בעידן הטלוויזיה והמחשב ילדינו פחות מאמצים את גופם במשחקים וספורט בחוץ (לבני, 2009).

גם זק (2008) טוענת כי הסיבה המרכזית לעלייה במשקל בקרב ילדים היא אורח החיים המודרני אשר גורם לילדים להיות פחות פעלתניים. לרוב הם מבלים את זמנם הפנוי בישיבה כאשר הם צופים בטלוויזיה, משחקים במחשב או גולשים באינטרנט במקום לצאת ולשחק עם חבריהם בחוץ ולהיות פעילים מבחינה גופנית. סיבה נוספת היא, שהורים מקפידים להסיע את ילדיהם לכל מקום ולכן ילדים היום הולכים מעט מאוד ברגל. יתר על כן, הרגלי האכילה של ילדים השתנו באופן משמעותי במהלך שני הדורות האחרונים והם ניזונים ביותר קלוריות נטולות ערך תזונתי, עקב אכילת מאכלי ג'אנק פוד וחטיפים אשר לרוב מכילים כמות גדולה של שומן, מלח וסוכר. סיבה נוספת להשמנת ילדים הקשורה באורח חיים היא שמשפחות רבות אינן נוהגות לקיים ארוחה משפחתית מסודרת לעיתים קרובות, כתוצאה מכך הילדים אוכלים בגפם ולכך יש השלכות עליהן נדון בהמשך.

כפי שכבר צוין, כאשר ילד סובל מבעיית השמנה ישנה חשיבות רבה להתחיל את הטיפול בגיל צעיר ככל האפשר. הטיפול כולל בעיקר שינוי תזונתי והגברת פעילות גופנית.

שינוי תזונתי

לבני (2009) ממליץ להורים לא להכניס הביתה מזון שאינו בריא, כגון ממתקים וחטיפים מיותרים, ממרחים שאינם מזינים, מזון תעשייתי כגון שניצלים מטוגנים מראש ואבקות אינסטנט לאכילה. יש לדאוג שיהיה בבית מזון טרי ומגוון (ירקות ופירות שונים, דגנים מלאים, קטניות בשר שלא מתועש ודגים). בנוסף, על ההורים לחנך להרגלי אכילה נכונים, למשל: לקיים מספר ארוחות מסודרות ביום ולהימנע מאכילה מפוזרת, לחנך לאכילה איטית, ללא צפייה בטלוויזיה או במחשב בזמן האוכל, דבר אשר עלול לשבש את מנגנון השובע והעיכול.

מירב רבר, דיאטנית קלינית מוסמכת ממליצה: א. לאכול ארוחת בוקר משום שאכילת ארוחת בוקר מעודדת את חילוף החומרים, תורמת למניעת רעב גדול במשך היום ואכילת יתר. ב. לעודד אכילה איטית. כדאי שהארוחה תימשך כ- 20 דקות, משום שזהו הזמן שלוקח לתחושת השובע להתפתח בגוף. אכילה איטית והקפדה על לעיסה יסודית מקלים על תהליך העיכול של המזון וכן תורמים לאכילת כמות קטנה יותר של מזון בארוחה.ג. להקפיד על ארוחות ביניים בריאות- כאשר רעבים בין הארוחות ומחפשים נשנוש, ישנן אפשרויות בריאות ומזינות שניתן לבחור: יוגורט , פרי, דגני בוקר מדגנים מלאים וכו'.

זק (2008) ממליצה להורים לקיים ארוחות משפחתיות. לטענתה, מחקרים הוכיחו כי כאשר ילדים אוכלים עם הוריהם, לרוב הארוחה היא מזינה יותר. כמו כן, ארוחות משפחתיות מסודרות מספקות סדר ומשמעת בעניין תזונת המשפחה ומאפשרות להורים להוות מודל לחיקוי עבור ילדיהם באכילת מזון בריא ומגוון.

הגברת הפעילות הגופנית באמצעות מתנפחים להשכרה

בהשוואה לילדים שהינם פעילים מבחינה גופנית, ילדים אשר אינם עוסקים בפעילות גופנית הם בעלי אחוזי שומן גדולים יותר, רמת כולסטרול טוב נמוכה יותר, רמה גבוהה של כולסטרול בדם, סובלים מיתר לחץ דם, חלשים יותר מבחינה פיסית. לפיכך, ילדים זקוקים לשעה ביום של פעילות גופנית.

לפעילות גופנית אצל ילדים יש יתרונות נוספים מלבד היותה מזרזת ירידה במשקל ותורמת לבריאות הכללית: ילדים שמשתתפים בספורט ומתנסים בלקיחת סיכון זוכים לחוש באופוריה ובהרגשת ניצחון, ילדים אלה משפרים את רמת הקשב שלהם, את הזיכרון, את חדות הראיה, רמת התובנה, מיקוד בחשיבה והם גם יותר יצירתיים בפתרון בעיות וקונפליקטים. הם לא נרתעים מבעיות החיים, אלא להיפך, בעיות משמשות להם כאתגר ולא כמכשול. כמו כן, פעילות גופנית תורמת לבניית מסת העצם בעת תהליך הגדילה וההתפתחות וחשובה ביותר להתפתחות הקוגניטיבית של הילד. מחקרים עכשוויים מראים שהשתתפות בתנועה ובפעילות גופנית מסודרת לילדים בכל הגילים, יתכן ויש לה חלק חשוב בשיפור הביצוע הלימודי בכיתה. מחקרים הוכיחו קיומו של קשר ישיר בין התנסות בפעילות גופנית והצלחה בבית-הספר (אמזלג, 2011)
בגילאים הצעירים ניתן לעודד ילדים לבצע פעילות גופנית דרך משחק (אמזלג, 2011). לבני (2009) ממליץ לעודד את הילדים לשחק בחוץ, לרשום אותם לחוגים כמו שחיה, אומנות לחימה, משחקי כדור, התעמלות ועוד וגם לקיים פעילות גופנית ביחד,כמשפחה, דבר אשר יכול להוות דוגמא טובה, חיזוק הקשרים בין בני המשפחה, תמיכה וזמן איכות. מירב רבר, שהינה דיאטנית קלינית מוסמכת, ממליצה לשלב פעילות גופנית בחיי היום יום שלנו ושל ילדינו, למשל: ללכת ברגל אל הגן או בית הספר, לעלות במדרגות במקום במעלית, לרחוץ ביחד עם הילדים את האוטו וכו'. כל הפעולות הללו מגבירות את הוצאת הקלוריות היומית ותורמות לירידה במשקל.

ולסיום, גם לנו יש המלצה: על מנת לעזור לילדים לפתח גישה חיובית כלפי פעילות גופנית, על הפעילות להיות מהנה עבורם ורצוי שתהיה בחברותא. מתקנים מתנפחים מספקים בדיוק את הפתרון האידיאלי. קיימים מתקנים מתנפחים אותם ניתן להשכיר במחיר השווה לכל כיס ולהשתמש בהם כמעט בכל מקום. הם קלים לנשיאה ותפעולם הוא פשוט ונוח. המתקנים המתנפחים הם חגיגה של ממש עבור ילדים, הם משלבים הנאה, צחוק וכיף יחד עם פעילות גופנית אשר תורמת לבריאות של ילדינו. בדרך זו ניתן גם לשלב פעילות גופנית בימי הולדת, אירועים ומפגשים משפחתיים. כדאי לנסות...

מקורות:

השמנת יתר אצל ילדים ופעילות גופנית כמסייעת להתמודדות מאת:עידן אמזלג 10/4/11 מקור המאמר www.Articles.co.il


השמנת ילדים מאת: לבני רז 27/10/09 נטורופת N.D. וטפל בכיר בשיאצו, מקור המאמר www.Articles.co.il

עשרת הדיברות לירידה במשקל מאת: מירב רבר, דיאטנית קלינית מוסמכת, פורסם באתר www.meravdiet.co.il

מניעת השמנה בקרב ילדים מאת: שולה זק, יו"ר עמותת משקל בריא, 9.1.2009 ,פורסם באתר doctors.co.il

מוגש בחסות: הופלך-מתנפחים מצחוק

מתנפחים להשכרה / השכרת מתנפחים מתל אביב ונס ציונה


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 הופלך - מתנפחים מצחוק

מוגש בחסות הופלך - מתנפחים מצחוק, הכתובת שלך להשכרת מתקנים מתנפחים לילדים שיעשו להם כיף אדיר ובמחיר שווה לכל כיס



 


מאמרים נוספים מאת הופלך - מתנפחים מצחוק
 
יום הולדת "דוגמניות" או חפש ת'מטמון? הבחירה ההגיונית וההולמת לימי הולדת
זה אפשרי ואפילו פשוט לארגן מסיבת יום הולדת כייפית,מהנה וילדותית בעצמינו. בואו נאפשר לילדים שלנו להישאר ילדים כל עוד זה אפשרי ונחגוג להם יום הולדת צנוע המתאים לגילם.

עצות שימושיות לבחירת מתקנים מתנפחים למסיבת יום הולדת
המאמר הבא יעסוק בשיקולים השונים שכדאי לקחת בחשבון בהשכרת מתקנים מתנפחים ויעזור לכם לבחור את המתנפחים המתאימים ביותר ליום ההולדת שלכם.

מדריך לבחירת גנראטור לאירוע – חלק 2
מי שבוחר לחגוג יום הולדת, או כל אירוע, מחוץ לבית- בגינה ציבורית או בפארק, לרוב יצטרך להשתמש במכשירים צורכי חשמל. הפתרון הוא להשכיר גנראטור לאירוע, אולם השאלה היא איזה? וגם אחרי שהבנו איזה, עדיין ישנם מספר דגשים שכדי לזכור במקרה כזה בכדי לא להיות מופתעים באירוע. על כך ניתן לקרוא במאמר הבא.

מדריך לבחירת גנראטור לאירוע – חלק 1
מי שבוחר לחגוג יום הולדת, או כל אירוע, מחוץ לבית- בגינה ציבורית או בפארק, לרוב יצטרך להשתמש במכשירים צורכי חשמל. הפתרון הוא להשכיר גנראטור לאירוע, אולם השאלה היא איזה? וגם אחרי שהבנו איזה, עדיין ישנם מספר דגשים שכדי לזכור במקרה כזה בכדי לא להיות מופתעים באירוע. על כך ניתן לקרוא במאמר הבא.

דגשים וטיפים בעת שימוש במתקנים מתנפחים – חלק שלישי
בחירה במתקנים במתנפחים כאטרקציה ליום הולדת הפכה לנפוצה מאוד בשנים האחרונות. במאמר הבא תוכלו למצוא ייעוץ ודגשים חשובים שכדאי לדעת בבואכם לתכנן אירוע עם מתקנים מתנפחים.

דגשים וטיפים בעת שימוש במתקנים מתנפחים – חלק שני
בחירה במתקנים במתנפחים כאטרקציה ליום הולדת הפכה לנפוצה מאוד בשנים האחרונות. במאמר הבא תוכלו למצוא ייעוץ ודגשים חשובים שכדאי לדעת בבואכם לתכנן אירוע עם מתקנים מתנפחים.

דגשים וטיפים בעת שימוש במתקנים מתנפחים – חלק ראשון
בחירה במתקנים במתנפחים כאטרקציה ליום הולדת הפכה לנפוצה מאוד בשנים האחרונות. במאמר הבא תוכלו למצוא ייעוץ ודגשים חשובים שכדאי לדעת בבואכם לתכנן אירוע עם מתקנים מתנפחים.

איך לבחור מתנפחים ליום הולדת – שאלת הגודל
החלטתם להשכיר מתנפחים ליום הולדת? לקוחות רבים המבקשים לבצע השכרת מתנפחים לא תמיד מודעים להבדלים הקיימים בין המתנפחים השונים ובהעדר ייעוץ והכוונה להתאמת המתנפחים לצרכיהם הם עלולים להתאכזב. בכדי להימנע מעוגמת נפש ועל מנת להבטיח כי אירוע יום ההולדת יעמוד בציפיותיכם מומלץ לקרוא מאמר זה בו תוכלו למצוא דגשים שכדאי לקחת בחשבון לפני השכרת המתנפחים.

דגשים בעת שימוש במתקנים מתנפחים משולבי מגלשה
מאמר זה עוסק בהוראות ובדגשים עליהם יש להקפיד במהלך השימוש במתקנים מתנפחים משולבי גלישה. הקפדה על הוראות ודגשים אלו הינה חיונית להבטחת שימוש מוצלח ובטוח במתקנים המתנפחים.

איך לבחור מתנפחים לאירוע או ליום הולדת בצורה נכונה
ילדים אוהבים לחגוג יום הולדת עם מתקנים מתנפחים. המאמר הבא יעסוק בשיקולים השונים שכדאי לקחת בחשבון לפני השכרת המתנפחים ויעזור לכם בבחירת המתנפחים המתאימים ביותר ליום ההולדת שלכם.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI