דף הבית רפואה ובריאות בריאות ילדים ותינוקות פעילות גופנית שומרת על בריאות ילדינו
פעילות גופנית שומרת על בריאות ילדינו
הופלך - מתנפחים מצחוק 07/06/11 |  צפיות: 3162

פעילות גופנית עוזרת במניעת מחלת הסרטן ובמניעת מחלות נוספות- חוסר בפעילות גופנית נמצא כגורם סיכון לסרטן ועיסוק קבוע בפעילות גופנית נמצא כמגן מפני סרטן השד וסרטן המעי הגס (טל, 2011). גם גבעון (2002) מציינת כי עם הזמן מצטברות הוכחות רבות לכך שפעילות גופנית עשויה לסייע בהפחתת הסיכון לחלות בסוגי סרטן שונים. נמצא כי שיעור ההיארעות של סרטן המעי הגס, סרטן השד ואולי גם סרטן הערמונית נמוכים יותר בקרב אנשים פעילים גופנית, בהשוואה לאנשים שאינם פעילים. פעילות גופנית סדירה עשויה להפחית את הסיכון לגידולים ממאירים באמצעות השפעתה על המערכת החיסונית הטבעית, על הפעילות ההורמונלית, על זמן עיכול המזון בקיבה ועל אחוז שומן הגוף, כמו גם באמצעות שמירה על מאזן אנרגיה משופר.

פעילות גופנית משפרת את הביטחון העצמי-כל פעילות גופנית, במיוחד אירובית, משפרת את דימוי הגוף, הן של ילדים והן של מבוגרים. היא משחררת הורמונים ונוירו-כימיקלים במוח האחראים על מצב הרוח ועל הרפיית הגוף, ומסייעים בשיפור מערכת היחסים עם הגוף ועם העצמי (מעוז-אריה, 2010). גם ד״ר נמט דני, מרכז ספורט ובריאות לילדים ונוער המרכז הרפואי מאיר, מציין כי פעילות גופנית סדירה תורמת לשיפור הדימוי העצמי והביטחון העצמי.

פעילות גופנית נמצאה כאחד הטיפולים היעילים לילדים ומתבגרים (ואף למבוגרים) המתמודדים עם הפרעת קשב וריכוז- פעילות גופנית הדורשת כוח נמצאה כיעילה ביותר, וכל פעילות גופנית אחרת גם כן מסייעת בשחרור אנרגיות, וכך מביאה לשיפור הריכוז ויכולת הלמידה. ד"ר ג'ון ראטיי, פרופסור לפסיכיאטריה בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת הרווארד, חקר את הקשר שבין פעילות גופנית לבין תפקוד המוח. הוא מצא שפעילות גופנית מעלה כמעט מיידית את רמות הדופמין והנוראפינפרין ושומרת עליהן לאורך זמן. תוצאה זו דומה לתוצאה שמנסים להשיג בנטילת ריטלין (מעוז-אריה, 2010).

מניעת השמנה-לפי קרקו ענבל, הדיאטנית הראשית של "שומרי משקל", השכיחות של תופעת ההשמנה בקרב ילדים הולכת וגדלה בכל העולם. מחקרים שבדקו את הקשר בין השמנה בילדות להשמנה בבגרות מצאו שכשליש מהילדים בעלי עודף משקל מתחת לגיל בית ספר יהפכו למבוגרים שמנים. בגיל בית ספר 50% מהילדים בעודף משקל יגדלו להיות מבוגרים שמנים. כלומר, ככל שעודף המשקל רב יותר וככל שהוא ממושך יותר, כך הסיכון להשמנה בבגרות עולה. השמנת ילדים אינה בעיה אסטטית בלבד. טרשת עורקים (סתימת כלי דם על ידי שומני הדם), סוכרת, כבד שומני ואפילו לחץ דם הם תופעות לוואי של השמנה גם בילדים. בנוסף, ילדים שמנים סובלים יותר מדיכאון ודחייה חברתית. מחקרים שנערכו בעשור האחרון מוכיחים שהטיפול הנכון בהשמנת ילדים איננו דיאטה, אלא תזונה בריאה בבית, מתן דוגמא אישית לאכילה בריאה ע" ההורים ועידוד הילד לפעילות גופנית תוך חיזוק הדימוי הגופני שלו. מומלץ שילדים יהיו פעילים מבחינה גופנית למשך שעה בכל יום. אין מדובר בפעילות ספורטיבית דווקא, אלא בכל סוג של פעילות כמו משחק כדור בחצר ורכיבה על אופניים. רצוי להפוך את השעה הזו לשעה של כיף והנאה. גם לפי נמט (2007), לפעילות גופנית חשיבות רבה במניעת השמנה וטיפול בסיבוכיה. פרט להשפעה הברורה על ירידה במשקל או האטת קצב העלייה במשקל, בילדים בעלי עודף משקל העוסקים בפעילות גופנית חל שינוי בהרכב הגוף עם ירידה באחוזי השומן ועלייה במסת השריר. גם ללא ירידה משמעותית במשקל, העיסוק בפעילות גופנית יכול למנוע את סיבוכי ההשמנה.

שיפור הזיכרון- פעילות אירובית תורמת רבות לשמירה ולשיפור הזיכרון. הזרמת הדם כתוצאה מהפעילות, המספקת חמצן למוח, היא כנראה הסיבה לכך שהאיזור במוח שחלקו אחראי על הזיכרון (ההיפוקמפוס) של אנשים פעילים גדול יותר מזה של אנשים שאינם פעילים. בנוסף, בזמן פעילות גופנית מופרשים כימיקלים בשם BDNF. כימיקלים אלה מאפשרים צמיחת תאים חדשים במוח ומונעים הרס של תאים קיימים (טהרלב בן-שחר, 2011).

שיפור ההישגים בלימודים-לפי ד"ר נמט (2007), תוספת של שיעורי חינוך גופני למערכת השיעורים הקבועה תורמת לשיפור היכולת האקדמית. יכולת זו נמדדת ישירות על ידי ציונים, מבחנים סטנדרטים או בעקיפין על ידי מדדים של ריכוז, זיכרון ומדדי התנהגות. מחקרי חתך מדגימים קשר ישיר בין מידת ההישגים האקדמיים לבין מידת הפעילות הגופנית והכושר הגופני (רמת פעילות גבוהה מלווה הישגים אקדמאיים טובים יותר). מעוז-אריה (2010) מציינת כי פעילות גופנית מביאה לשיפור יכולות הלמידה, הקליטה, עיבוד וניתוח מידע חדש. זאת משום שהיא יוצרת את הסביבה המתאימה לכך שתאי המוח שלנו יצרו קשרים נוירולוגיים חדשים,וזוהי בעצם מהות הלמידה.

פעילות גופנית מפחיתה דיכאון-לפעילות גופנית השפעה עצומה על שיפור מצב הרוח ועל היכולת לשלוט במתח. מחקרים אחרונים מצאו כי השתתפות מוגברת בפעילות גופנית קשורה לירידה בסימפטומים של דיכאון, חרדה והרגשת חולי. נראה שהפעילות הגופנית היא מרכיב חיוני של חיים שמחים ובריאים. בזמן פעילות גופנית משתחררים אנדורפינים, המשפיעים לטובה על מצבו הנפשי של האדם (נהרי). לפי ברוך-גולדפרב (2009), מחקרים רבים מראים כי פעילות גופנית משפרת את מצב הרוח, הן בקרב אנשים בריאים והן בקרב כאלה הסובלים מהפרעת במצב רוח, החל מבעיות קלות כגון דיכאון זמני ועד לדיכאון ממשי ומחלות נפש חמורות יותר. מתוך למעלה מ-1,000 מחקרים בנושא נמצא כי בכל גיל, פעילות גופנית מסוגים שונים יכולה להפחית מהסימפטומים של דיכאון.


לסיכום, קיימות עדויות רבות לכך שהגברת הפעילות הגופנית בילדים היא בעלת אפקט מקדם בריאות ומונע מחלות (נמט, 2007). לילדים ולמתבגרים מומלץ לעסוק בפעילות גופנית חמש פעמים בשבוע לפחות במשך שעה ולהגביל את זמן ה"רביצה" (כלומר, משך הצפייה בטלויזיה או השימוש במחשב) עד שעתיים ביום (טל, 2001). בנוסף, ד"ר שפר הגר,שהינה ד"ר לנטורופתיה ותזונאית קלינית, מציינת שמחקרים מוכיחים כי ילדים העוסקים בספורט באופן קבוע, ממשיכים לעשות זאת גם כמבוגרים, ובהתאם יזכו לאורח חיים בריא יותר.

מחפשים דרך לשלב פעילות גופנית מהנה ביום הולדת? במפגש עם חברים? בפיקניק משפחתי? מתקנים מתנפחים הם התשובה. קיימים מתקנים מתנפחים אותם ניתן להשכיר במחיר השווה לכל כיס ולהשתמש בהם כמעט בכל מקום. הם קלים לנשיאה, ניפוחם אורך פחות מדקה ובתום השימוש הם מתקפלים בקלות ונכנסים לתא המטען של רכב פרטי. המתקנים המתנפחים הם חגיגה של ממש עבור ילדים, הם משלבים הנאה, צחוק וכיף יחד עם פעילות גופנית אשר תורמת לבריאותם.

מוגש בחסות הופלך-מתנפחים מצחוק, מתנפחים להשכרה / השכרת מתנפחים מתל אביב ונס ציונה

מקורות:

מדוע חשוב לילדים לעסוק בפעילות גופנית? מאת: ד"ר נמט דני 3/12/2007

על הזיכרון. מאת: טהרלב בן- שחר אראלה. פורסם במכביתון, גיליון 124, מרץ 2011.

נפלאות התזונה. מאת: טל יעל. פורסם במכביתון, גיליון 124, מרץ 2011.

חשיבותה של פעילות גופנית. מאת: שפר הגר, ד"ר לנטורופתיה ומומחית לתזונה המתמחה בטיפול במשפחות, ילדים ובני נוער.

פעילות גופנית ומניעת סרטן - האם קיים קשר? מאת: גבעון לאה 2002, ( פורסם באתר פורטל התלמידים משרד החינוך)

דיכאון ופעילות גופנית. מאת: נהרי לילך, נטורופתית מוסמכת.

פעילות גופנית: יותר טוב מתרופות לדיכאון. ברוך גולדפרב ליאת 28/1/2009

כוח המשפחה: ספר חדש העוסק בהשמנת ילדים. מאת: קרקו ענבל, דיאטנית ראשית שומרי משקל. פורסם באתר "להיות בריא" מגזין רפואה ובריאות מקצועי לקהל הרחב

מה בין הפרעות קשב וריכוז לבין פעילות גופנית? מאת: מעוז-אריה שוש, פורסם ב-29/4/10 באתר "דה מרקר קפה"


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 הופלך - מתנפחים מצחוק

מוגש בחסות הופלך - מתנפחים מצחוק, הכתובת שלך להשכרת מתקנים מתנפחים לילדים שיעשו להם כיף אדיר ובמחיר שווה לכל כיס



 


מאמרים נוספים מאת הופלך - מתנפחים מצחוק
 
יום הולדת "דוגמניות" או חפש ת'מטמון? הבחירה ההגיונית וההולמת לימי הולדת
זה אפשרי ואפילו פשוט לארגן מסיבת יום הולדת כייפית,מהנה וילדותית בעצמינו. בואו נאפשר לילדים שלנו להישאר ילדים כל עוד זה אפשרי ונחגוג להם יום הולדת צנוע המתאים לגילם.

עצות שימושיות לבחירת מתקנים מתנפחים למסיבת יום הולדת
המאמר הבא יעסוק בשיקולים השונים שכדאי לקחת בחשבון בהשכרת מתקנים מתנפחים ויעזור לכם לבחור את המתנפחים המתאימים ביותר ליום ההולדת שלכם.

מדריך לבחירת גנראטור לאירוע – חלק 2
מי שבוחר לחגוג יום הולדת, או כל אירוע, מחוץ לבית- בגינה ציבורית או בפארק, לרוב יצטרך להשתמש במכשירים צורכי חשמל. הפתרון הוא להשכיר גנראטור לאירוע, אולם השאלה היא איזה? וגם אחרי שהבנו איזה, עדיין ישנם מספר דגשים שכדי לזכור במקרה כזה בכדי לא להיות מופתעים באירוע. על כך ניתן לקרוא במאמר הבא.

מדריך לבחירת גנראטור לאירוע – חלק 1
מי שבוחר לחגוג יום הולדת, או כל אירוע, מחוץ לבית- בגינה ציבורית או בפארק, לרוב יצטרך להשתמש במכשירים צורכי חשמל. הפתרון הוא להשכיר גנראטור לאירוע, אולם השאלה היא איזה? וגם אחרי שהבנו איזה, עדיין ישנם מספר דגשים שכדי לזכור במקרה כזה בכדי לא להיות מופתעים באירוע. על כך ניתן לקרוא במאמר הבא.

דגשים וטיפים בעת שימוש במתקנים מתנפחים – חלק שלישי
בחירה במתקנים במתנפחים כאטרקציה ליום הולדת הפכה לנפוצה מאוד בשנים האחרונות. במאמר הבא תוכלו למצוא ייעוץ ודגשים חשובים שכדאי לדעת בבואכם לתכנן אירוע עם מתקנים מתנפחים.

דגשים וטיפים בעת שימוש במתקנים מתנפחים – חלק שני
בחירה במתקנים במתנפחים כאטרקציה ליום הולדת הפכה לנפוצה מאוד בשנים האחרונות. במאמר הבא תוכלו למצוא ייעוץ ודגשים חשובים שכדאי לדעת בבואכם לתכנן אירוע עם מתקנים מתנפחים.

דגשים וטיפים בעת שימוש במתקנים מתנפחים – חלק ראשון
בחירה במתקנים במתנפחים כאטרקציה ליום הולדת הפכה לנפוצה מאוד בשנים האחרונות. במאמר הבא תוכלו למצוא ייעוץ ודגשים חשובים שכדאי לדעת בבואכם לתכנן אירוע עם מתקנים מתנפחים.

איך לבחור מתנפחים ליום הולדת – שאלת הגודל
החלטתם להשכיר מתנפחים ליום הולדת? לקוחות רבים המבקשים לבצע השכרת מתנפחים לא תמיד מודעים להבדלים הקיימים בין המתנפחים השונים ובהעדר ייעוץ והכוונה להתאמת המתנפחים לצרכיהם הם עלולים להתאכזב. בכדי להימנע מעוגמת נפש ועל מנת להבטיח כי אירוע יום ההולדת יעמוד בציפיותיכם מומלץ לקרוא מאמר זה בו תוכלו למצוא דגשים שכדאי לקחת בחשבון לפני השכרת המתנפחים.

דגשים בעת שימוש במתקנים מתנפחים משולבי מגלשה
מאמר זה עוסק בהוראות ובדגשים עליהם יש להקפיד במהלך השימוש במתקנים מתנפחים משולבי גלישה. הקפדה על הוראות ודגשים אלו הינה חיונית להבטחת שימוש מוצלח ובטוח במתקנים המתנפחים.

איך לבחור מתנפחים לאירוע או ליום הולדת בצורה נכונה
ילדים אוהבים לחגוג יום הולדת עם מתקנים מתנפחים. המאמר הבא יעסוק בשיקולים השונים שכדאי לקחת בחשבון לפני השכרת המתנפחים ויעזור לכם בבחירת המתנפחים המתאימים ביותר ליום ההולדת שלכם.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI