דף הבית תחבורה ורכב תאונות דרכים אשם תורם חוסר וודאות וריבוי התדיינויות
אשם תורם חוסר וודאות וריבוי התדיינויות
חיים קליר,עו"ד 08/08/08 |  צפיות: 3749

אשם תורם חוסר וודאות וריבוי התדיינויות 

1983-2008© חיים קליר ושות' http://www.kalir.co.il

בחמש לפנות בוקר, סיימה קרן דאדו את המשמרת בפאב בו עבדה כמלצרית.

את דרכה חזרה לביתה, עשתה דאדו במכונית של אביה. במהלך הנסיעה ארעה תאונת דרכים. המכונית נפגעה כליל.

לשוטרים שחקרו את התאונה, סיפרה דאדו כי תוך כדי עבודתה בפאב, לגמה שתי כוסות וודקה עם רד-בול. הראשונה 6 שעות לפני התאונה. השנייה 3 שעות קודם לתאונה.

המכונית הייתה מבוטחת בביטוח מקיף בחברת הביטוח אליהו. זו האחרונה סירבה לשלם את תגמולי הביטוח בטענה שבעת התאונה הייתה הבת שיכורה. האב, יעקב דאדו, פנה לעזרת בית משפט השלום בירושלים.

תנאי הפוליסות לביטוח רכב פרטי בישראל, מזכיר השופט מוריס בן-עטר, מבוססות על תנאי פוליסה תקנית, שהוכתבו לחברות הביטוח בחקיקה על ידי שר האוצר. לחברות הביטוח אסור לשנות מתנאי הפוליסה התקנית, אלא אם כן השינוי הוא לטובת המבוטח. בפוליסה התקנית אין חריג של נהיגה בשכרות.

אכן מודה השופט בן-עטר, קיימים מספר פסקי דין אשר הפחיתו את סכום תגמולי הביטוח  במקרה של נהיגה בשכרות. חלקם עשו זאת מכוח דוקטרינת תום הלב. חלקם קבעו כי דוקטרינת האשם התורם חלה גם בתחום הביטוח ולכן יש לנכות מהמבוטח תגמולי ביטוח כמידת תרומת השכרות לתאונה. לעיתים עד כדי שלילה מוחלטת של התגמולים.

אולם לצד פסקי דין אלה, קיימת שורה של פסקי דין, בהם חויבו חברות הביטוח בתשלום מלוא התגמולים, חרף הנהיגה בשכרות. פסקי דין אלה קבעו כי דוקטרינת האשם התורם אינה חלה בתחום הביטוח. בפסקי דין אלה נקבע שאין להכניס בדלת האחורית מה שלא הוכנס בדלת הראשית. אין להחריג בעקיפין מה שלא הוחרג במפורש.

מבין שתי הגישות, מעדיף השופט בן-עטר את הגישה השנייה.

הפוליסה התקנית, מבהיר השופט את עמדתו, היא בגדר חקיקה צרכנית שנועדה להגן על ציבור המבוטחים ולאזן בינו לבין כוחן של חברות הביטוח. חזקה כי שר האוצר שהתקין את התקנות, היה מודע לעניין הנהיגה בשכרות. לו רצה להחריג סיכון זה מהכיסוי הביטוחי, כפי שעשה לדוגמא לגבי נהיגה תחת השפעת סמים, היה מכיל חריג מפורש בעניין זה בפוליסה התקנית.

"בעיני", מציין השופט, "אין זה נכון לעקוף ולעקר את חקיקת המשנה הצרכנית בדרך של החרגת התנהגות שלא הוחרגה בה במפורש".

השופט דוחה גם את טענת חברת הביטוח כי צריך לשלול תגמולי ביטוח במקרה של נהיגה בשכרות כדי להרתיע ולחנך את ציבור הנהגים וכדי למנוע מצב בו חוטא יוצא נשכר.

המלחמה בנהגים שיכורים צריכה להיעשות במסגרת המשפט הפלילי. יש להחמיר בעונשם של נהגים שיכורים, ולהרחיקם מהכביש. איש כמידת חטאו ייענש. אין מקומה של מלחמה זו בתחום הכיסוי הביטוחי, בו אין זהות בין מי שנושא באשם לבין מי שסופג את העונש, ואין תאימות בין מידת האשם לבין הנזק הכספי שנגרם.

שלילת הכיסוי הביטוחי מנהגים שיכורים, רשלנים או עברייני תנועה, עלולה לפגוע אנושות באזרחים תמימים אשר כל חטאם הוא כי מסרו את רכבם לבן משפחה או חבר, שנהג בקלות דעת. ואכן גם במקרה זה הועמדה קרן דאדו לדין פלילי.

מעבר לכך, מוסיף השופט, קיימת חשיבות לוודאות בתחום הביטוח. החרגת סיכונים בדיעבד, בדרך של החלת דוקטרינת האשם התורם, יוצרת חוסר וודאות ואמביוולנטיות. אם בתי המשפט יתנו ידם להתדרדרות במדרון חלקלק זה, יטענו חברות הביטוח כמעט בכל תאונה, כי הנהג היה פזיז ועל כן הן פטורות מתשלום. הדבר יביא לשינוי בדיעבד של המוצר הביטוחי ולחתירה תחת הוראות הפוליסה התקנית והיקף הכיסוי.

חוסר הוודאות, משלים השופט, גם יגרום לריבוי התדיינויות. חברות הביטוח לא תמהרנה ליישב את תביעות המבוטחים. בניסיון לגרום להקטנת סכום תגמולי הביטוח שעליהן לשלם, תעלינה טענות של אשם תורם בקשת מקרים שמן הסתם תלך ותתרחב. והרי כל תכליתו של ביטוח האחריות ואחת התכליות העיקריות של ביטוח הרכוש, היא ביטוח המבוטח מפני רשלנותו שלו עצמו. החלת עקרון האשם התורם בתחום הביטוח חותרת אם כן תחת תכלית הביטוח.

בסופו של יום, חייב השופט בן-עטר את אליהו לשלם לדאדו את מלוא תגמולי הביטוח עבור נזקי הרכב, למרות שבתו נהגה בו במצב של שכרות.

                                                                           חיים קליר,עו"ד

משרד עו"ד חיים קליר מתמחה בייצוג והופעה בבתי המשפט, במשפטי ביטוח ונזיקין. לפרטים נוספים ראה באתר המשרד http://www.kalir.co.il
המשרד ממוקם בבית שרבט, רחוב קויפמן 4 ת.ד. 50092 תל אביב 61500.
טלפון: 03-5176626, פקס: 03-5177078.
סלולארי: 054-4400005
למשרד סניפים במודיעין: 08-9714884
ובחיפה: 04-8524531

מסמך מספר 659

 

 


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 חיים קליר,עו"ד


 


מאמרים נוספים מאת חיים קליר,עו"ד
 
מדריך להתמודדות עם חוקרי חברת הביטוח
מיד לאחר הגשת תביעת הביטוח לחברת הביטוח, המבוטח מוצא את עצמו במרכז תשומת הלב של סוללת מומחים וביניהם חוקרים, הממונים על ידי חברת הביטוח. המגע עם אלה יכול להכריע את גורל תביעתו של המבוטח. הנה מספר טיפים למבוטחים להתמודדות עם חוקרי חברת הביטוח

קורס רענון
25/10/08 | ביטוח רכב
תוקף רישיונה של המבוטחת פג והיא שכחה לחדשו. היא גם לא קיבלה את הזימון לקורס רענון שהיה עליה לעבור. כשנה וחצי לאחר שפג תוקף הרישיון, המבוטחת נפגעה בתאונה. האם קיים כיסוי ביטוחי? את התשובה נותנת השופטת עירית כהן, מבית משפט השלום בירושלים.

מאמא תרזה
נשיא בית הדין האזורי לעבודה בחיפה, השופט רם כהן, דן ביחסה של אחות בריאות הציבור, כלפי קשיש סיעודי, שפנה לביטוח הלאומי למימוש זכויותיו.

האלה הכלבה
ביטוח תאונות לתלמידים. תלמיד בכיתה י"ב טבע בים. להורים נודע על אודות קיומו של הביטוח רק לאחר שחלפה תקופת ההתיישנות. האם חברת הביטוח פטורה מכל תשלום? את התשובה נותן השופט אברהם רובין, מבית משפט השלום בירושלים.

המדריך לנפגעי תאונות דרכים מהדורת 2008
הפגיעה בתאונת דרכים, היא טראומתית וכרוכה, בנוסף לפגיעה הגופנית והנפשית, גם בפגיעה כלכלית. כדי להקל עליך, הנפגע, בשעה קשה זו, הכנו מדריך המפרט את זכויותיך העיקריות ואת המידע והמסמכים הדרושים למימוש זכויותיך. מטרתו של המדריך לאפשר לך לקבל פיצויים גבוהים ככל האפשר, שיאפשרו לך שיקום מלא, והמשך החיים, חרף הפגיעה בתאונה, ללא חסרון כיס כלשהו, וברווחה.

המדריך לתובעים תגמולי ביטוח מהדורת 2008
מדריך זה, לתובעים תגמולי ביטוח, נועד להציג בפניך את האמצעים והכלים העומדים לרשותך כדי לאלץ את תאגידי הביטוח לקיים את התחייבויותיהם ולשלם לך את כל המגיע לך. מטרתנו היא לאפשר לך שיקום כלכלי מלא, ללא חסרון כיס כלשהו.

מכסא הנהג לכס המנהל
נהג אמבולנס שעבד כעוסק עצמאי, איבד את כושרו לעבוד כנהג. אתה יודע לרשום חשבוניות מס, טענה חברת הביטוח, לך תנהל עסקי אמבולנס. שלוש ערכאות דנו בסוגייה והנה התוצאה לפניכם.

ידיעה ממשית - תנאי לשלילת זכויות
19/09/08 | ביטוח רכב
המבוטח נהרג בתאונת דרכים. חברת הביטוח גילתה כי נהג במכוניתו בתקופת פסילה. בתביעת הפיצויים, המשפחה טענה והוכיחה כי המנוח לא היה נוכח בדיון כאשר ניתן נגדו גזר דין עם עונש של פסילה בפועל. גזר הדין הומצא למענו רק לאחר מותו. השופט שמואל ברוך, מבית המשפט המחוזי בתל אביב, דן במחלוקת.

הסיבה הבלעדית-אוטם שריר הלב
17/09/08 | ביטוח
המבוטח לקה באוטם שריר הלב, כאשר הרים במקום עבודתו משא כבד. הוא נותר עם נכות צמיתה. הביטוח הלאומי הכיר בכך שהאירוע מהווה תאונת עבודה. חברת הביטוח, שביטחה אותו מפני נכות מתאונה, סירבה. התאונה לא הייתה הסיבה הבלעדית לנכות, טענה חברת הביטוח, קדמה לה טרשת עורקים רבת שנים. השופטת זהבה אגי, מבית משפט השלום בתל אביב, דנה בפרשנות הנאותה של "הסיבה הבלעדית".

אחריות לאונס בין כתלי בית הספר
13/09/08 | הורות
ילד בן 8 נאנס בתוך כיתת בית הספר על ידי השרת, עובד בית הספר. האנס הורשע ונדון למאסר. האם לבית הספר יש אחריות אזרחית בנזיקין למעשה האונס? האם העובדה שהילד לא בא להעיד על נסיבות האונס עומדת לו לרועץ? את התשובה נותן השופט כרמי מוסק, מבית משפט השלום בירושלים.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI