דף הבית פיננסים וכספים שוק ההון הגבלת השימוש במידע פנים
הגבלת השימוש במידע פנים
דנה הראלי 13/08/08 |  צפיות: 2667

הגבלת השימוש במידע פנים (פרק ח1 לחוק ני"ע)
מידע פנים גורם לחוסר סימטריה באינפורמציה.
מהו מידע פנים
מוגדר בס' 52א לחוק ני"ע  – "מידע על התפתחות בחברה, על שינוי במצבה, על התפתחות או שינוי צפויים, או מידע אחר על החברה, אשר אינו ידוע לציבור ואשר אילו נודע לציבור היה בו כדי לגרום שינוי משמעותי במחיר ני"ע של החברה, או במחיר ני"ע אחר, שני"ע של החברה הוא נכס בסיס שלו".
דוגמא לשימוש במידע פנים: לפני כמה חודשים דיווח שלב לבייב עובר לגור בלונדון גרם לירידת שער לא דרמטית בני"ע של חברת אפריקה-ישראל. מדובר במידע מהותי אבל לא יותר מדי. אם למשל סוכן נדל"ן ישראלי של לבייב שפועל מהארץ היה מחזיק בניירות ערך של אפריקה-ישראל ומוכר אותם לפני שהיה נודע על המעבר של לבייב ברבים – מדובר בשימוש במידע פנים.
באיזה חברות מדובר?
חברות ציבוריות שני"ע שלה הוצאו ע"פ תשקיף וכן, חברות שני"ע שלהן נסחרים בבורסה, לרבות חברת בת של אותה חברה וחברה קשורה של אותה חברה. לצורך העניין כשאומרים חברה מדברים על כל המכלול הזה.
איש פנים
מוגדר בס' 52א לחוק ני"ע – "דירקטור, מנכ"ל, בעל מניות עיקרי בחברה (יותר מ- 5% או רשאי למנות דירקטור) או אדם אחר שמעמדו או תפקידו בחברה או קשריו עמה נתנו לו גישה למידע פנים ביום הקובע (יום השימוש במידע הפנים) או תוך ששת החודשים שקדמו לו." איש פנים יכול להיות גם בן משפחה של המוזכרים לעיל או תאגיד בשליטתו של איש פנים, כלומר, פעילות באמצעות חשבון פרטי או באמצעות תאגיד שבו שולטים הוא הינו הך.
מהו שימוש במידע פנים
מוגדר בס' 52ב לחוק ני"ע.
·         ביצוע עסקה בני"ע כגון עסקת של חברה ע"י מי שיש בידיו מידע פנים - זה שידענו את המידע זו לא הבעיה. אם ביצענו עסקה בני"ע של החברה בהתבסס על מידע פנים זו בעיה.
·         מסירת מידע פנים או חוו"ד על ני"ע ל חברה כאשר ברשותנו יש מידע פנים, כאשר מוסרים את המידע או את החוו"ד למי שידוע או שסביר להניח לגביו שיעשה שימוש במידע פנים, ינצל את חוו"ד לצורך עסקה או ימסור אותה לאחר. אין כאן גבול. אם איש פנים מחזיק במידע פנים עליו לשתוק לגבי המידע הזה.
מי מוגבל בשימוש במידע פנים


  • איש פנים – לפי ס' 52ג לחוק ני"ע.
  • כל אדם, שהגיע לידיו מידע, במישרין ובעקיפין, מאדם שהוא יודע שהוא איש פנים בחברהלדוג': אם אני בן אדם פשוט ואני יודע שסהר הוא איש פנים בחברה מסוימת והוא סיפר לי משהו על החברה הזאת אסור לי להשתמש במידע הזה. לפי ס' 52ד לחוק ני"ע.


חזקה בדבר ניצול מידע פנים
קבועה בס' 52ה לחוק ני"ע.
אם איש פנים מרכזי (דירקטור, מנכ"ל, משנה למנכ"ל, סמנכ"ל, חשב, מבקר פנימי, בעל מניות עיקרי – גם אם תוארם שונה) קנה ומכר לאחר פחות משלושה חודשים  כאילו היה או מכר וקנה לאחר פחות משלושה חודשים – חזקה עליו שעשה שימוש במידע פנים אלא אם כן הוכיח אחרת. הרשות מפעילה את הסעיף רק אם היא תדע לבטח שהוא עשה שימוש במידע פנים. כלומר, לא עושים שימוש נרחב בסעיף בפועל.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 דנה הראלי


 


מאמרים נוספים מאת דנה הראלי
 
ערן שלזינגר- הדפסת חולצות לאירועים מיוחדים
באירועים כמו חתונה ובת או בר מצווה, חלק חשוב בארגון האירוע הוא בחירת מתנות לאורחי המסיבה. יש שבוחרים מחזיקי מפתחות, פרחים או תמונות מגנטיות אך חולצות עם הקדשה או הדפסה הומוריסטית גם מהוות מתנה חביבה וגם יוצרות שיח משעשע בין האורחים.

אורי עצמון- הדפסת חולצות בית ספר
עיצוב חולצה לילדים לבית הספר – זו חולצה שמלווה את הילד לכל אורך היום – בשיעורי החינוך הגופני ובהפסקות, מתחת לבגדים או כמלבוש העיקרי לבית הספר.

דנה תדמור מציגה: מצלמות סמויות - לתעד כל רגע במעקב
עוד חידוש כללי בעולם הבילוש, ובייחוד המצלמות למעקב וגם המצלמות הנסתרות הוא שדרוגן לאיכות צילום בHD. הדבר מבטיח תיעוד של המתרחש בצורה חלקה יותר שניתן מיידית להבין את המתרחש בה.

אקסיום אופנת בגדים לילדות
כשהולכים לאירועים לילדים או למבוגרים ויש צורך להיראות יפה ומגונדר, ישנן שמלות מיוחדות לאירועים כמו גם שמלות ערב. פריטי לבוש אלו עולים לרוב סכומי כסף גבוהים יותר, ומי שאינו מעוניין מטעמיו – שלו להזין את פרטיו באתר יכול ליצור קשר טלפוני עם החנות ולהמשיך את הטיפול בתשלום באופן שנוח לו.

פאונדרס הלבשה - חולצות לחתונה - קלאסיות או מפתיעות ?
09/04/13 | חתונות
אחד מן השלבים המשעשעים והכיפיים ביותר בחתונה, הוא שלב הריקודים עם החברים. בשלב זה של החתונה הזוג סוף משחרר לחץ, נהנה ומבלה. בשנים האחרונות, נכנסה מודה חדשה לעולם החתונות והיא חולצות החתונה.

פאונדרס- הפקות ארועים לכל כיס
הפקת ארועים בשנים האחרונות הפכו להיות אחת מההוצאות הגדולות ביותר עבור כל משפחה. בחירת הצלם, אולם ארועים, מעצב וכדומה הם רק חלק מההוצאות הנכנסות תחת קטגוריה זו של הפקת ארוע.

ערן שלזינגר- גן ארועים מה לבדוק?
הדבר החשוב ביותר בעת תכנון ארוע הוא בחירת המקום בו הוא ייתקיים. כיום אין ספק שארוע במקום פתוח מספק חוויה מדהימה לעומת ארוע במקום סגור. שלל הריחות, הצבעים והאוויר הטבעי

עו"ד דנה תדמור- מכרזים-חוקים והגבלות
מכרז היא שיטה להצעת עבודה תמורת מחיר מסוים על פי בקשה. בשיטת המכרז נלקח הספק אשר מציע את איכות העבודה הטובה ביותר תמורת המחיר הנמוך ביותר. מכרז הוא הליך משפטי

אריאל אורי עצמון- משחקים לתינוקות בני שנתיים
20/03/13 | הורות
אם אתם מצפים לתינוק חדש במשפחה, וודאי אתם מתארגנים כבר מבחינת כל הציוד הדרוש. אך מה לגבי משחקים? משחקים לתינוקות הפכו לדבר יקר במיוחד, ובמציאות בה יוקר המחיה גבוה

אקסיום- התפתחות וצעצועים לתינוקות
20/03/13 | הורות
ההתייחסות לילדים ובמיוחד לתינוקות עברה שינוי מהפכני בעשרות השנים האחרונות ואם בעבר ילדים יצרו שעשוע עבור עצמם, כיום תעשיית המשחקים מציעה שפע של אפשרויות לצעצועים
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI