דף הבית חוק ומשפט קנין רוחני פטנטים שהומצאו על ידי נשים
פטנטים שהומצאו על ידי נשים
יעל בקר 16/10/11 |  צפיות: 16876

אומרים שעולם הפטנטים וההמצאות הוא עולם גברי. אז אומרים. כמו הרבה אמירות שוביניסטיות, גם בתחום הפטנטים יש לא מעט הכללות וחשיבה סטריאוטיפית. אלא שכל שלכל סטריאוטיפ יש אחיזה כלשהי במציאות, גם לסטריאוטיפים בתחום הפטנטים.

על גברים, נשים והמצאות אחרות

מסתבר שלאמירה שעולם הפטנטים הוא עולם גברי דווקא יש אחיזה במציאות. על פי מחקרים שנערכו באוניברסיטת MIT שבארה"ב, עד שנת 1840 נרשמו רק 20 פטנטים על שמם של נשים, למרות ההמצאות הרבות שהומצאו עד לשנה זו. גם בשנת 1977, רק 2.6% מסך כל הפטנטים שנרשמו היו של נשים. אנו אמנם עדים לעלייה מתמדת בנתונים אלו, ובשנת 1998 10.3% מהפטנטים שנרשמו היו של נשים, אולם גם היום, רק אחת מכל 10 ממציאי פטנטים היא אישה.

אז למה גם בעידן המודרני יש כל כך מעט ממציאות פטנטים?

לכאורה, המהפכה הפמיניסטית ויציאת הנשים לשוק העבודה היתה אמור להשוות את תנאי ההעסקה של נשים וגברים, וליצור מידה של שוויון גם בתחום המצאת הפטנטים. אלא שגם במאה ה- 21, נשים עדיין משתכרות פחות מגברים, מתקשות להגיע לעמדות מפתח ומנהיגות ולא עובדות במקצועות שנתפסים כ"גבריים". גם המצאת פטנטים נחשבת כתחום "גברי", ולכן יש מעט מאוד ממציאות פטנטים.

על פי מחקרים שנערכו בנושא, כדי להמציא פטנט צריך אמנם חשיבה יצירתית וידע נרחב שיש גם לנשים, אולם יש צורך גם במערכת קשרים שתאפשר להפוך את הרעיון הגולמי למוצר בעל יישום מסחרי. קשרים אלו חשובים כדי להשיג משקיעים, מקורות מימון, תמיכה מקצועית וכו', ולנשים קשה יותר להגיע אליהם, גם במאה ה- 21.

למה? כי אפילו בעידן הנאור והמתקדם של היום, נשים עדיין לא נתפסות כמי שמסוגלות להמציא פטנטים או לגלות תגלית חשובה. ולכן, המרצה באוניברסיטה, הבוס במקום העבודה או אפילו פקיד הבנק שאמור לאשר את ההלוואה לפיתוח הפטנט, לא ממש מאמינים לאישה שמספרת שגילתה תגלית חדשה.

הראש הנשי ממציא לנו פטנטים

למרות המיעוט של ממציאות פטנטים, נשים אחראיות ללא מעט מהמצאות שחוללו מהפכות של ממש בתחומי הטכנולוגיה, הרפואה והצרכנות. להלן כמה פטנטים שהומצאו על ידי נשים:

את המקרר החשמלי הביתי הראשון המציאה פלורנס פרפארט ב- 1914.

 

רחל פולר בראון ואליזבת לי חזן המציאו ב- 1954 את משחת הניסטטין, שמחסלת פטריות ומגנה גם על בני אדם מפני מחלות וגם על יצירות אומנות שנפגעו מפטריות.

 

את סגירת הוואקום של צנצנות זכוכית המציאה אמנדה תאודוסיה ג'ונס ב- 1872, אשר מאפשרת לכולנו ליהנות ממזון משומר למשך חודשים ושנים.

 

המרכזייה הטלפונית הממוחשבת הומצאה על ידי ארנה שניידר ב- 1971 כדי לתת מענה לבעיית ניתוב השיחות.

 

בשנת 1988 רופאת העיניים פטרישיה בת רשמה פטנט על מכשיר לייזר שמאפשר לבצע ניתוחי עיניים להסרת קטרקט במהירות ובדיוק מרבי.

 

מבחן אפגר לילודים, המאפשר לקבוע את מצבו הבריאותי של תינוק מיד עם הולדתו, פותח ונרשם כפטנט על ידי ד"ר וירג'יניה אפגר ב- 1949.

 

אפילו הווישרים (המגבים) של שמשת הרכב הומצאו על ידי אישה – מרי אנדרסון, שרשמה פטנט על המצאתה ב- 1903.

·

נשים המציאו פטנטים רבים נוספים ששינו את חיינו לבל היכר: שפת המחשב "קובול", מדיח הכלים, שקית הנייר, הטיפקס ועוד. מידע נוסף על פטנטים של נשים ניתן למצוא באתר: www.women-inventors.com.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 יעל בקר


 


מאמרים נוספים מאת יעל בקר
 
שירותי הסעות ציבוריים ופרטיים
האסוציאציות שמעלה המילה "אוטובוסים" הן לא תמיד בהכרח חיוביות. אולם איזו תהום רחבה פעורה בין האוטובוסים של חברות התחבורה הציבורית לאלו שמסופקים על ידי חברת הסעות פרטית! אין כלל וכלל מקום להשוואה בין השניים.

דודי שמש ומערכות סולאריות
אין זה סוד שללא מקורות אנרגיה קבועים וזמינים לא יתכנו חיים אנושיים מודרניים על פני כדור הארץ. עם זאת, עם השנים "מקור אנרגיה" הפך להיות שם נרדף לדלק ומוצריו. ובכן, מתברר שהטבע מזמן לנו מקורות אנרגיה זמינים יותר וזולים מאוד, מה שמאפשר חיסכון אדיר בכסף, ומה שחשוב יותר, צמצום בזיהום הסביבה. דודי השמש, הקיימים כיום בכל בית בישראל, ממחישים את הנקודה הזאת בצורה הטובה ביותר.

דודי שמש ומערכות סולאריות
אין זה סוד שללא מקורות אנרגיה קבועים וזמינים לא יתכנו חיים אנושיים מודרניים על פני כדור הארץ. עם זאת, עם השנים "מקור אנרגיה" הפך להיות שם נרדף לדלק ומוצריו. ובכן, מתברר שהטבע מזמן לנו מקורות אנרגיה זמינים יותר וזולים מאוד, מה שמאפשר חיסכון אדיר בכסף, ומה שחשוב יותר, צמצום בזיהום הסביבה. דודי השמש, הקיימים כיום בכל בית בישראל, ממחישים את הנקודה הזאת בצורה הטובה ביותר.

אפשרויות לחימום הבית
הקיץ כבר מאחורינו והחור, אוטוטו כבר כאן. זה בדיוק הזמן לחשוב על פתרונות לחימום הבית. חימום תת רצפתי הוא אופציה נהדרת, אך אינה זולה. על כך במאמר הבא.

קצת על לידה
אחד מהתהליכים המדהימים ביותר הוא הלידה. אין דבר שיכול להשתוות לזה. עם זאת, מדובר בתהליך מפחיד מאוד וכואב. הכל על לידה במאמר הבא.

טיפול בחיות מחמד
16/10/11 | חיות מחמד
אם יש לכם חיית מחמד בבית, ולא משנה אם מדובר בכלב, בחתול, באוגר או באיגואנה, מומלץ מאוד שיהיה לכם גם במקום נגיש שכולם יכירו גם מספר טלפון של וטרינר חירום. על תפקידו של וטרינר חירום במאמר הבא.

קצת על פלדות
מהי פלדה? הפלדה היא מתכת חזקה המיוצרת מברזל היציקה. פלדות נבדלות מברזל בתכולת הפחמן הנמוכה שיש בהן (בין 0.5% ל- 1.5%), עובדה אשר הופכת את הפלדות לעמידות יותר בפני מכות וזעזועים בהשוואה לברזל. לכן, אנו עדים ליותר ויותר מוצרים המיוצרים מפלדות ובאים לידי שימוש במגוון רחב של תעשיות ותחומים.

פטנטים שהומצאו על ידי נשים
המצאות פטנטים הם עולם גברי? לאו דווקא? במאמר שלפניכם המצאות ופטנטים שהומצאו על ידי נשים.

אפשרויות חימום הבית
לקראת החורף מאמר הסוקר את אופציות חימום הבית

קצת על מלגזות
על סוגי מלגזות ושימושיהם במאמר הבא
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI