דף הבית חוק ומשפט ביטוח הטרפנות היא המחלה
הטרפנות היא המחלה
חיים קליר,עו"ד 04/09/08 |  צפיות: 3620

הטרפנות היא המחלה

1983-2008© חיים קליר ושות' http://www.kalir.co.il

מונא סלים, תלמידת כיתה י"א של בית הספר אורט אחווה מקיף גלבוע, נכנסה לכיתתה כשהיא מלאת שמחת חיים. היא הייתה נערה בריאה. עתידה טמן בחובו רק טוב. שום סימן מבשר לא העיד על כך, שבאותו הבוקר ייגזר גורלה.

בהמשך היום, החלה מונא לחוש ברע. היא חזרה לביתה ושם התעלפה. לאחר שהתאוששה, הגישה לה אמה ארוחת צהריים. לאחריה הלכה מונא לנוח. זמן לא רב לאחר מכן, מצאו אותה הוריה במיטתה ללא רוח חיים.

בבדיקה שנערכה במכון הפתולוגי, זוהה בגופה של המנוחה חיידק בשם "אדנו סוג 3".

רשויות החינוך במדינת ישראל מחויבות על פי חוק, לבטח את ילדינו, מפני כל תאונה שתתרגש עליהם, בין אם התאונה ארעה בתוך כותלי בית הספר ובין אם ארעה מחוצה להם.

הוריה של מונא פנו אל חברת הביטוח כלל, וביקשו את תגמולי הביטוח המגיעים במותו של תלמיד. אין מדובר בסכום גדול: 30,000 דולר.

כלל סירבה לשלם. על פי ההגדרה שבפוליסה, הסבירה כלל, תאונה מוגדרת כ"אירוע פיזי, חיצוני, גלוי לעין, בלתי צפוי, הגורם להיזק גופני". את כלל הטריד רק חסרונו של המרכיב השני: "המוות לא נגרם עקב אירוע חיצוני. התלמידה חזרה מבית הספר והתלוננה על כאבים בחזה". כך רשמה כלל במכתב להורים.

המחלוקת בין הורי של מונא לבין כלל הגיעה עד לבית המשפט העליון ונדונה בפני השופט אליקים רובינשטיין.

בבית המשפט הסתמכו ההורים על חוות דעתו של המומחה למחלות זיהומיות, פרופסור איתן רובינשטיין. למומחה לא היה כל ספק שהתקפת החיידק על גופה של מונא מקיימת אחר 5 מרכיבי ההגדרה שבפוליסה:

"אירוע פיזי"- החיידק אמנם אינו נראה לעין בלתי מזוינת במיקרוסקופ, אך הוא פיזי.

"חיצוני" - חיידק האדנו אינו שוכן בגוף האדם. הוא תוקף אותו מבחוץ.

"גלוי לעין" - סימפטומי המחלה היו גלויים לעין: ההתעלפות, התחושה הרעה שהביאה את הנערה לחזור מבית הספר ולשכב במיטתה לאחר הארוחה. כל ממצאי התקפת החיידק נגלו לעין הפתולוג בניתוח לאחר המוות.

"בלתי צפוי"- אין מחלוקת כי האירוע לא היה ניתן לצפייה.

"הגורם להיזק גופני"- אין גם מחלוקת כי החיידק גרם למות הנערה.

ההורים הסתמכו גם על פסיקה מעבר לים של שופטים שהכירו בתביעות מסוג זה ככלולות בפוליסה לביטוח תאונות.

אכן, מודה השופט רובינשטיין, טעתה כלל כאשר רשמה במכתבה כי המוות לא נגרם מגורם חיצוני. "הרי המוות נגרם על-ידי חיידק שחדר מחוץ לגוף אל תוכו". אכן, המשיך השופט, מותה של הנערה לא היה צפוי. אין מדובר במחלה צפויה אלא בהפתעה טרגית. השופט גם לא שולל את קיום שאר מרכיבי ההגדרה. למרות כל אלה, קובע השופט, החיידק הוא "מחלה מידי שמיים" ולא תאונה.

"חריפה היא טענת ההורים כי עצם כניסתו של נגיף לגוף האדם היא תאונה. אך דבר זה קשה מאוד להלמו. אמנם, פעמים עושה שיגרת הלשון שימוש בביטוי "חיידק אלים" או "חיידק טורף", אך האלימות והטרפנות היא היא המחלה, ולא גורם חיצוני.

לפי פסיקת השופט נוצר מצב לפיו הזכות לתגמולי ביטוח תלויה בדרך בה בחר החיידק הטורף לחדור לגוף: חיידק טורף שיחדור לגוף דרך קנה הנשימה ויגרום למוות ייחשב כמחלה אך אם אותו חיידק טורף יחדור דרך חתך של סכין ייחשב כתאונה.

השופט ער לכך ומשיב: "אין חקר לאפשרויות שמזמנת המציאות האנושית, אך חתך סכין הוא חתך סכין והוא אפוא תאונה, ואם נוצר הימנו זיהום, יכוסה הדבר. אך חיידק טורף כמחלה הוא מחלה".

בסופו של יום, דחה השופט אליקים רובינשטיין את תביעת הורי הנערה המנוחה.

                                  חיים קליר,עו"ד                     

מסמך מספר 688


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 חיים קליר,עו"ד


 


מאמרים נוספים מאת חיים קליר,עו"ד
 
מדריך להתמודדות עם חוקרי חברת הביטוח
מיד לאחר הגשת תביעת הביטוח לחברת הביטוח, המבוטח מוצא את עצמו במרכז תשומת הלב של סוללת מומחים וביניהם חוקרים, הממונים על ידי חברת הביטוח. המגע עם אלה יכול להכריע את גורל תביעתו של המבוטח. הנה מספר טיפים למבוטחים להתמודדות עם חוקרי חברת הביטוח

קורס רענון
25/10/08 | ביטוח רכב
תוקף רישיונה של המבוטחת פג והיא שכחה לחדשו. היא גם לא קיבלה את הזימון לקורס רענון שהיה עליה לעבור. כשנה וחצי לאחר שפג תוקף הרישיון, המבוטחת נפגעה בתאונה. האם קיים כיסוי ביטוחי? את התשובה נותנת השופטת עירית כהן, מבית משפט השלום בירושלים.

מאמא תרזה
נשיא בית הדין האזורי לעבודה בחיפה, השופט רם כהן, דן ביחסה של אחות בריאות הציבור, כלפי קשיש סיעודי, שפנה לביטוח הלאומי למימוש זכויותיו.

האלה הכלבה
ביטוח תאונות לתלמידים. תלמיד בכיתה י"ב טבע בים. להורים נודע על אודות קיומו של הביטוח רק לאחר שחלפה תקופת ההתיישנות. האם חברת הביטוח פטורה מכל תשלום? את התשובה נותן השופט אברהם רובין, מבית משפט השלום בירושלים.

המדריך לנפגעי תאונות דרכים מהדורת 2008
הפגיעה בתאונת דרכים, היא טראומתית וכרוכה, בנוסף לפגיעה הגופנית והנפשית, גם בפגיעה כלכלית. כדי להקל עליך, הנפגע, בשעה קשה זו, הכנו מדריך המפרט את זכויותיך העיקריות ואת המידע והמסמכים הדרושים למימוש זכויותיך. מטרתו של המדריך לאפשר לך לקבל פיצויים גבוהים ככל האפשר, שיאפשרו לך שיקום מלא, והמשך החיים, חרף הפגיעה בתאונה, ללא חסרון כיס כלשהו, וברווחה.

המדריך לתובעים תגמולי ביטוח מהדורת 2008
מדריך זה, לתובעים תגמולי ביטוח, נועד להציג בפניך את האמצעים והכלים העומדים לרשותך כדי לאלץ את תאגידי הביטוח לקיים את התחייבויותיהם ולשלם לך את כל המגיע לך. מטרתנו היא לאפשר לך שיקום כלכלי מלא, ללא חסרון כיס כלשהו.

מכסא הנהג לכס המנהל
נהג אמבולנס שעבד כעוסק עצמאי, איבד את כושרו לעבוד כנהג. אתה יודע לרשום חשבוניות מס, טענה חברת הביטוח, לך תנהל עסקי אמבולנס. שלוש ערכאות דנו בסוגייה והנה התוצאה לפניכם.

ידיעה ממשית - תנאי לשלילת זכויות
19/09/08 | ביטוח רכב
המבוטח נהרג בתאונת דרכים. חברת הביטוח גילתה כי נהג במכוניתו בתקופת פסילה. בתביעת הפיצויים, המשפחה טענה והוכיחה כי המנוח לא היה נוכח בדיון כאשר ניתן נגדו גזר דין עם עונש של פסילה בפועל. גזר הדין הומצא למענו רק לאחר מותו. השופט שמואל ברוך, מבית המשפט המחוזי בתל אביב, דן במחלוקת.

הסיבה הבלעדית-אוטם שריר הלב
17/09/08 | ביטוח
המבוטח לקה באוטם שריר הלב, כאשר הרים במקום עבודתו משא כבד. הוא נותר עם נכות צמיתה. הביטוח הלאומי הכיר בכך שהאירוע מהווה תאונת עבודה. חברת הביטוח, שביטחה אותו מפני נכות מתאונה, סירבה. התאונה לא הייתה הסיבה הבלעדית לנכות, טענה חברת הביטוח, קדמה לה טרשת עורקים רבת שנים. השופטת זהבה אגי, מבית משפט השלום בתל אביב, דנה בפרשנות הנאותה של "הסיבה הבלעדית".

אחריות לאונס בין כתלי בית הספר
13/09/08 | הורות
ילד בן 8 נאנס בתוך כיתת בית הספר על ידי השרת, עובד בית הספר. האנס הורשע ונדון למאסר. האם לבית הספר יש אחריות אזרחית בנזיקין למעשה האונס? האם העובדה שהילד לא בא להעיד על נסיבות האונס עומדת לו לרועץ? את התשובה נותן השופט כרמי מוסק, מבית משפט השלום בירושלים.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI