דף הבית חוק ומשפט פלילי המשמעות המשפטית של תקיפת שוטר
המשמעות המשפטית של תקיפת שוטר
אלעד שניר 23/11/11 |  צפיות: 3470

מאת: רועי ברומר

תקיפה בכללי היא מהעבירות החמורות ביותר. יש בה פן שמותיר שובל של התנהגות פיזית אסורה יחד עם פגיעה בכבוד של הנפגע. תקיפת שוטר חמורה פי כמה, משום שמדובר בעובד ציבור.

מאמר יציג לנו מהי תקיפת ותקיפת שוטר, מה העונש בגין עבירה זו ומהם השיקולים שבית המשפט שוקל בבואו לגזור את העונש.

מהי תקיפה? ומהם הסעיפים הרלוונטיים?

עוד לפני שניכנס לפן המשפטי של תקיפת שוטר, עלינו לבדוק מהי בכלל תקיפה ואיך החוק במדינת ישראל מגדיר תקיפה.

הסעיף הרלוונטי המגדיר תקיפה הינו סעיף 378 לחוק העונשין (להלן "החוק"). החוק מגדיר בצורה רחבה מאוד מהי תקיפה. ניתן לראות את הדגש על הפן הפיזי ולא הנפשי בעבירה זו, קרי מספיקה ההתנהגות בלבד שבוצעה כדי לענות על הגדרת העבירה.

הגדרת הסעיף היא: "המכה אדם, נוגע בו, דוחפו או מפעיל על גופו כוח בדרך אחרת, במישרין או בעקיפין, בלא הסכמתו או בהסכמתו שהושגה בתרמית - הרי זו תקיפה; ולענין זה, הפעלת כוח - לרבות הפעלת חום, אור, חשמל, גאז, ריח או כל דבר או חומר אחר, אם הפעילו אותם במידה שיש בה כדי לגרום נזק או אי נוחות".

פירושו של דבר כי כל דחיפה, מכה או נגיעה, יכולות להתפרש כתקיפה ולהוביל להגשת כתב אישום בגין תקיפה. היה המותקף שוטר, מדובר על עבירת תקיפת שוטר.

זה מוביל אותנו לסעיף המדבר על תקיפת שוטר. הסעיף הרלוונטי הינו סעיף 273.

הגדרת הסעיף היא: "התוקף שוטר והתקיפה קשורה למילוי תפקידו כחוק או אדם אחר העוזר לשוטר כשהשוטר ממלא תפקידו כחוק, דינו - מאסר עד שלוש שנים ולא פחות מחודש ימים".

חשוב לציין כי התקיפה תהיה תקיפת שוטר, כהגדרתה בחוק, רק כאשר בוצעה התקיפה בעת מילוי תפקידו של השוטר. אם זו בוצעה בנסיבות אישיות, אשר אינן קשורות לתפקידו כשוטר, מדובר על עבירת תקיפה רגילה.

סעיף נוסף שעלינו להזכיר הוא הסעיף שמדבר על תקיפת שוטר בנסיבות מחמירות. הסעיף הינו סעיף 274: "התוקף שוטר והתקיפה קשורה למילוי תפקידו כחוק ונתקיימה בו אחת מאלה, דינו - מאסר עד חמש שנים ולא פחות משלושה חדשים:

(1) התכוון להכשיל את השוטר בתפקידו או למנוע או להפריע אותו מלמלאו;

(2) היה מזויין בנשק חם או קר;

(3) התקיפה היתה בצוותא של יותר משני אנשים.

סעיף זה מציג לנו פן חמור יותר של תקיפת שוטר, ובהתאם לכך גם גודל העונש גדל.

לקבלת ייעוץ משפטי מעו"ד פלילי >>

הענישה בגין תקיפת שוטר ואבחנה בין הסעיפים הרלוונטיים לעניין תקיפת שוטר

לפי מה שראינו בפסקה הקודמת, העונש בגין תקיפת שוטר יכול להגיע למאסר של עד שלוש שנים. תקיפת שוטר בנסיבות מחמירות יכולה לגרור אחריה מאסר של עד חמש שנים.

אם אנו מחפשים את ההבדלים בין הסעיפים השונים, ניתן למצוא אותם לא רק באבחנה מבחינת הענישה אלא גם מבחינת היסוד הדרוש לעבירה.

בסעיף 273 היסוד הדרוש הוא התנהגותי בלבד, קרי אין דרישה להראות כוונה לפגוע אלא די להוכיח את עצם הפגיעה.

בסעיף 274 לעומת זאת הדרישה גדולה יותר. כאן צריך להוכיח כוונה לפגוע בשוטר, קרי צריך להוכיח את היסוד הנפשי.

השיקולים שבית המשפט שוקל בבואו לגזור את גזר הדין בגין תקיפת שוטר

דיברנו על העונש בגין עבירה על סעיפים 273 ו 274. נשאלת השאלה: האם העונש נתון לשיקולים מסוימים או שמא הוא מוחלט? התשובה היא שבהחלט הוא נתון לשיקולים מסוימים ואלה הם:

1. נסיבות התקיפה-  כתב האישום מפרט את נסיבות התקיפה ולהתנהגות שני הצדדים, הנאשם מחד והשוטר מאידך, יש השלכות על חומרת התקיפה והסיבות לה.

2. אופיו של הנאשם - גילו של הנאשם ואופיו, הם בעלי השפעה גדולה על העונש שייגזר בסופו של דבר על הנאשם. אם ניצב בפני בית המשפט נאשם בעל נטיות אלימות ברורות, עונשו יהיה חמור יותר מעונשו של נאשם שומר חוק אשר מביע חרטה וביצע מעשה פלילי לראשונה בחייו.

3. חומרת הפגיעה - ככל שהשוטר נפגע יותר מן התקיפה, כך ייטה בית המשפט לגזור עונש מאסר בפועל ולתקופת זמן ממושכת יותר.

למידע נוסף וקבלת יעוץ משפטי כנס/י לפורום פלילי >>

סיכום: עבירת תקיפת שוטר היא חמורה מאוד לא רק מהפן של התקיפה אלא גם מהפן שמדובר בעובד ציבור. הנטייה היא להתייחס בחומרה לעבירות אלו מתוך רצון להרתיע אנשים מלפגוע בעובדי ציבור, אשר ממלאים תפקידם ע"פ חוק.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 אלעד שניר


 


מאמרים נוספים מאת אלעד שניר
 
האם להתגרש בלי ללכת לייעוץ זוגי מתוך רצון לשקם
01/01/17 | משפחה
אחוזי הגירושין נמצאים בעלייה מתמדת, ובני זוג רבים בוחרים לפרק את החבילה ולהתגרש. אם בעבר גירושין היו בגדר אות קלון על המתגרשים, כיום גירושין הם... קרא עוד

על הוראות חוק הוצאה לפועל
בכל הנוגע להוצאה לפועל חשוב להכיר שני מושגים ראשיים: זוכים וחייבים. זוכה הוא אדם שבידו פסק דין כספי... קרא עוד

מתי תוכל לתבוע בגין הלנת שכר?
אחד הסעדים החשובים ביותר העומדים לרשותם של העובדים בישראל הוא קבלת מלוא שכרם בזמן. על פי החוק להגנת השכר, פגיעה בזכות זו של העובד עשויה להביא לתביעות חמורות... קרא עוד

האם רשלנות רפואית מובילה לרפואה מתגוננת?
התביעות הרבות בגין רשלנות רפואית מביאות את הרופאים למצב בו הם שולחים פציינטים לאינספור בדיקות לא רלוונטיות שלא משיגות שום תועלת, כשכל מטרתם היא להגן על עצמם מפני... קרא עוד

למה הפייסבוק לא מוזכר בחוק איסור לשון הרע, ואיך בכל זאת יש תביעות על פרסומים בו
13/03/16 | כללי
חוק איסור לשון הרע, התשכ"ה-1965 מגן על זכות יסוד כבוד האדם. תפקידו של החוק להגדיר מהי לשון הרע ולאסור על השימוש בה כלפי אזרחים, עובדי ציבור ואחרים.

למה הפייסבוק לא מוזכר בחוק איסור לשון הרע, ואיך בכל זאת יש תביעות על פרסומים בו
13/03/16 | כללי
חוק איסור לשון הרע, התשכ"ה-1965 מגן על זכות יסוד כבוד האדם. תפקידו של החוק להגדיר מהי לשון הרע ולאסור על השימוש בה כלפי אזרחים, עובדי ציבור ואחרים.

הליכי גירושין בשיתוף פעולה – מציאות אפשרית?
10/03/16 | משפחה
לא אחת אנו שומעים על סכסוכי גירושין קשים. בני זוג שאהבו זה את זה מאד הופכים בגירושין לאויבים מרים. האם ניתן לעשות את זה אחרת? האם אפשר לפרק את החבילה בשיתוף פעולה ומתוך כבוד הדדי? על כך במאמר שלפניכם.

האם אפשר להכריח גבר או אישה להתגרש?
21/02/16 | משפחה
האם ניתן לכפות גירושין? מה קורה כשהצד השני מסרב להתגרש, מה הסנקציות אם בכלל? זוגיות במבחן. קרא עוד

מה השכר העדכני עבור שירותים נוטריוניים
07/10/15 | כללי
שכרו של הנוטריון הינו אחיד ונקבע על פי החוק. במאמר הנוכחי נסקור את התעריף העדכני לשנת 2015 עבור השירותים הנוטריוניים השונים.

רשלנות רפואית עקב היעדר הסכמה מדעת
הסכמה מדעת מייצגת את זכותו של המטופל לקבל החלטות באשר לטיפול רפואי שיקבל והיא מעוגנת בחוק זכויות החולה. כיצד מתאפיינת רשלנות רפואית עקב העדר הסכמה מדעת?
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI