דף הבית חינוך ולימודים הפרעות קשב וריכוז האם הפרעת קשב וריכוז היא מחלה?
האם הפרעת קשב וריכוז היא מחלה?
אבירם היכל 30/11/11 |  צפיות: 4474

הפרעת קשב וריכוז אינה מחלה ואינה מוגדרת כמחלה!

הפרעת קשב וריכוז מוגדרת כהפרעה. מה ההבדל?

מהי מחלה: מצב של בריאות לא תקינה. מחלה ניתנת למדידה על ידי מדחום, בדיקת דם, צילום רנטגן וכו'. בדיקה אובייקטיבית.

מהי הפרעה: שיבוש, דבר המפריע למישהו או משהו לפעול כרגיל. לא ניתן למדידה באמצעים רפואיים. בדיקה סובייקטיבית - שאלונים, דעה.

בעוד שמחלה אפשר לבדוק בצורה אובייקטיבית (כמו סוכרת שאותה ניתן למדוד בבדיקות דם), הפרעת קשב וריכוז מאובחנת לפי סימפטומים מאוד כלליים ולא מדויקים שיכולים להופיע יום אחד ויום אחר לא.

הסימפטומים להפרעות קשב וריכוז מנוסחים כל כך בכלליות ויכולים להופיע אצל כל אחד. הנה חלק מהרשימה שלפיה מגדירים את הילדים כבעלי הפרעת קשב וריכוז:

  • חוסר תשומת לב לפרטים או שגיאות רשלניות בהכנת שיעורי הבית ובביצוע משימות אחרות

  • לעיתים קרובות, מבצע משימה באופן רשלני וכלאחר יד

  • מתקשה לשמור על תשומת לב בזמן פעילויות או במשחקים

  • מתקשה לסיים שיעורי בית, מטלות וחובות אחרות

  • מניע את ידיו ורגליו בעצבנות או מתפתל בכיסא

  • רץ ומטפס שוב ושוב במצבים בהם הדבר לא הולם

  • לעיתים קרובות הוא מתרוצץ

  • לעיתים קרובות מדבר ללא סוף

  • מפריע או קוטע אחרים (לדוגמא: נכנס לדברי אחרים או נדחף למשחקים)

לכל אחד מהסימפטומים הללו יכולות להיות סיבות שונות. לדוגמה: תזונה, בעיות שינה, חינוך לקוי מצד ההורים, קשיים בלמידה ועוד סיבות.

יחד עם זאת האבחון "הנוירולוגי" שעושים הרופאים לילדים נעשה רק על סמך שאלונים.

השאלונים אינם מהווים בדיקה רפואית אלא סוקרים את הדעה של ההורים ואת הדעה של הצוות החינוכי העובד עם הילד בבית הספר. אם על פי השאלונים שאתה מילאת וגם המורים, מתברר שלילדך יש את הסימפטומים הנ"ל, הרי שידביקו לו את התווית של הפרעת קשב וריכוז.

אבל האמת היא בכיוון הזה:

"מעולם לא נמצא שום ממצא ביוכימי, נוירולוגי או גנטי להפרעת קשב וריכוז או היפראקטיביות" – ברוס לוין, רופא, פסיכולוג ומחבר מרד ההיגיון.


מוגש מטעם 'תבונה'
הכשרת מאמנים, הורים וילדים.

תבונה - חינוך חדש בישראל
מאיר בעל הנס 12 רמת גן
טלפון: 03-5743734
אי-מייל: [email protected]
www.tvuna-online.co.il


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 אבירם היכל

אבירם היכל
תבונה - חינוך חדש בישראל
מאיר בעל הנס 12 רמת-גן
טלפון: 03-5743734
אי-מייל: [email protected]
אתר: http://www.tvuna-online.co.il/



 


מאמרים נוספים מאת אבירם היכל
 
'גירדולציה' - המחסום שמוריד לילד שלך את החשק!
טיפ מתוך סדרת הטיפים ללמידה יעילה עבור הילד שלך / מאת מנהל תבונה, חינוך חדש בישראל. והפעם: מוטיבציה...

למה אשת לוט הסתכלה אחורה?
מה לדעתך יקרה אם בכל נושא שאותו לומדים התלמידים בבית הספר הם יחשבו 'כיצד אפשר להשתמש בחומר בחיים' במקום 'האם זה יהיה בבחינה'? טיפ מתוך סדרת הטיפים ללמידה יעילה עבור הילד שלך.

בית הספר לוחץ לריטלין...איך מתמודדים?
המורה בבית הספר מספרת לך על 'נפלאות' הריטלין, אומרת לך שכדאי לך לשקול טיפול תרופתי, מספרת לך שזה יעשה לילדך שיפור מדהים בלימודים וכמה שזה עוזר לילדים אחרים, אבל אתה מנגד לא רוצה לתת כדורים לילד שלך....מה עושים?

פריצת דרך בתחום הקשב והריכוז
פריצת דרך חדשה נעשתה בתחום! הכותרת "בעיית קשב וריכוז" התגלתה כאוסף של תופעות אשר הגורמים להם לא נמצאים במוח או בגנים. המקור לבעייה נמצא במקום אחר לגמרי.

האם הפרעת קשב וריכוז היא מחלה?
בעוד שמחלה אפשר לבדוק בצורה אובייקטיבית (כמו סוכרת שאותה ניתן למדוד בבדיקות דם), הפרעת קשב וריכוז מאובחנת לפי סימפטומים מאוד כללים ולא מדויקים שיכולים להופיע יום אחד, ויום אחר לא. מאמר זה לקוח מתוך סדרת מאמרים בנושא "כל מה שלא מספרים לך על הפרעת קשב וריכוז".

הילד שלך מתווכח אתך על כל דבר שאתה מבקש ממנו? תן לו לבחור!
ילדים בד"כ לא אוהבים שאומרים להם מה לעשות, אז איך כן מניעים אותם לפעולה? במאמר הבא אציג לפניך את נפלאות כוח הבחירה בגידול ילדים ואלמד אותך להגביר משמעותית את מידת שיתוף הפעולה שלך עם ילדך.

האם ילדך סובל מלקויות הוראה?
מדינת ישראל היתה בשנות ה-80 מדורגת במקומות הראשונים במבחנים הבינלאומיים בהבנת הנקרא ובחשבון. כיצד קרה שכיום, שני עשורים אחרי, מדינת ישראל מדורגת במקומות ה- 40 בעולם בנושאים אלו?
הילדים בארץ הם מוכשרים מאוד, חכמים ומתוחכמים ובנוסף המודעות לקשיים של התלמידים עלתה, ההורים מתגברים בשיעורים פרטיים יותר מאי פעם ויחד עם זאת יש ירידה. האם באמת יש לילדים לקויות למידה או שאולי הם סובלים מלקות אחרת?


איך החליפין של הילד שלך?
מהו 'חליפין' ואיך הוא קשור לגידול ילדים? ילדים שניתנת להם הזדמנות לתת משהו בתמורה מרגישים הרבה יותר בעלי ערך. בנוסף, הדבר מעלה את רמת האחריות שלהם באופן ניכר. מאמר זה מציג את ארבעת סוגי החליפין וכיצד הם באים לידי ביטוי בחינוכם וגידולם של ילדים.

המחסום הגדול ביותר של ילדך בלימודים
ילדים רבים נתקלים בקשיים בלימודים. תופעות של קשב וריכוז, עייפות ושעמום הן תופעות שכיחות. הורים רבים מתלוננים על 'מלחמות' שמתנהלות בינם לבין הילדים על הכנת שיעורי הבית ולמידה למבחנים. על פי טכנולוגיית הלמידה ישנם 3 מחוסמים עיקריים שגורמים לתופעות אלה. במאמר זה מוצג המחסום החשוב ביותר מבין השלושה ומה באמת אחד המקורות העיקריים לקשיים בלימודים.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI