דף הבית חוק ומשפט רשלנות רפואית רשלנות רפואית בלידה – 5 דברים שחשוב לדעת
רשלנות רפואית בלידה – 5 דברים שחשוב לדעת
אלעד שניר 11/12/11 |  צפיות: 3781

לידה היא אחד האירועים המרגשים ביותר שחווה האדם. למרבה הצער, ישנם אנשים אשר עבורם, חוויה זו, מלווה בכאב רב, אלו הם נפגעי רשלנות רפואית בלידה.

במהלך הלידה, חייבת היולדת לקבל טיפול רפואי צמוד ומקצועי, על מנת לשמור על מצב בריאותי תקין, שלה ושל העובר.

מתי מתרחשת רשלנות רפואית בלידה? למשל, כאשר המוניטור לא תקין ועל כן, לא מזהה מצוקה של העובר, כאשר הרופא המטפל אינו מתייחס לסימפטומים שונים,  אבחנה שגויה של ממצאים המונעת טיפול וכיו"ב.

מאמר זה יתמקד בחמישה דברים שחשוב לדעת :

מקרים שקרו – פירוט על מספר מקרים של רשלנות רפואית בלידה.

על רשלנות רפואית בהיריון – ישנם מקרים של רשלנות רפואית במהלך ההיריון. 

כיצד לבחור את עורך הדין המתאים לתביעה – מה חשוב לבדוק לפני שבוחרים.

העברת נטל ההוכחה – ישנם מצבים בהם ישנו קושי להוכיח את התביעה, מה עושים?

גובה  הפיצוי – מהם סכומי הפיצוי שפוסק בית המשפט, בגין תביעות רשלנות רפואית.

רשלנות רפואית בלידה – מקרים שקרו

הצוות המטפל באישה בזמן לידה, מוכרח לנהוג בזהירות רבה, במקצועיות ובשיקול דעת, על מנת לשמור על בריאות היולדת והעובר.

התרשלות בטיפול בזמן לידה, יכולה להתרחש בנסיבות שונות. להלן מספר דוגמאות למקרים שקרו:

1. מכשיר המוניטור אינו תקין : תמונת המצב של היולדת והעובר, משתקפים במוניטור אליו מחוברת היולדת. באחת מן התביעות שהוגשו לבית המשפט, המכשיר לא היה תקין ועל כן, לא שיקף נכון את מצב העובר, אשר היה במצוקה. בשל כך, לא ניתן טיפול מתאים והעובר נולד עם מום גופני.

2. אי התייחסות לסימפטומים : בזמן הלידה, סבלה היולדת מסימפטומים, אשר היו צריכים להוביל את הרופא להחליט כי יש לבצע את הלידה בניתוח קיסרי. מחדלו לעשות כן, גרם לנכות בילד.

3. אבחנה שגויה של ממצאים : הרופא אבחן באופן שגוי ממצא רפואי ונגרם לעובר פגם פיזי בידו הימינית.

על רשלנות רפואית בהיריון

ישנם מקרים של רשלנות רפואית המתרחשת במהלך ההיריון עצמו. למשל, כאשר הרופא לא שלח את המטופלת לבדיקות אשר היה צריך לעשותן, עקב בעיה רפואית ממנה היא סובלת, או בשל ההיסטוריה הרפואית במשפחתה.

תביעות רבות בגין רשלנות רפואית בהיריון, מוגשות בשל הולדה בעוולה. זהו מצב שבו לא אובחנה מחלה קשה או לא אובחן מום פיזי חמור וכך, לא ניתנה להורים, אפשרות להפסיק את ההיריון.

במסגרת תביעה של הולדה בעוולה, נדרשים ההורים התובעים להוכיח, כי לו ידעו על הפגם או המחלה, היו בוחרים שלא ללדת את הילד.

כיצד לבחור את עורך הדין המתאים?

בארצנו הקטנה, היצע גדול של עורכי דין, המתמחים ברשלנות רפואית. כיצד אפוא נדע, לבחור בצורה נכונה, את עורך הדין המתאים? להלן שלושה פרמטרים מרכזיים:

1. התמחות ברשלנות רפואית : יש לפנות אך ורק לעורכי דין המומחים ברשלנות רפואית ובעלי ניסיון בסוג התביעה הספציפי. לדוגמא, אם מדובר על רשלנות רפואית בטיפול שיניים, יש למסור את הטיפול בתביעה, לעורך דין אשר טיפל בעבר בתביעות מסוג זה.  

2.  מיקום גיאוגרפי : כדאי לבחור במשרד עורכי דין הקרוב למקום המגורים או למקום העבודה. כך, ניתן להגיע לפגישות עם עורך הדין, בנוחות וללא טרחה של נסיעות ארוכות.

3. כימיה טובה : יחסי עורך דין – לקוח, מחייבים כימיה טובה ואמון. על כן, חשוב מאוד לשכור את שירותיו של עורך דין, אשר עשה רושם מקצועי ואישי טוב ועמו מרגישים בנוח.

העברת נטל ההוכחה

ישנם מקרים בהם, קיים קושי ראייתי להוכיח את התביעה. אחד מן המקרים האלו, הוא מצב של העדר רשומה רפואית. מטופל הנפגע מטיפול שיניים רשלני ומבקש להגיש תביעה בגין רשלנות רפואית בטיפול שינים, זקוק לרשומה הרפואית, על מנת להוכיח כי רופא השיניים התרשל.

כיצד תוכל נפגעת, להגיש תביעה בגין רשלנות רפואית בהיריון, ללא התיעוד הרפואי של מהלכי הטיפול בה, בתקופת ההיריון?

במצבים מעין אלו, על הנפגעים לבקש את העברת נטל ההוכחה אל הנתבע. בית המשפט בוחן האם העדר התיעוד הרפואי, כולו או חלקו, אכן יותר קושי ראייתי ואם כך, מעביר הוא את נטל השכנוע אל הנתבע, אשר יידרש להוכיח כי נקט באמצעי הזהירות הסבירים.

גובה הפיצוי

בתי המשפט מתייחסים בחומרה רבה לרשלנות רפואית של מטפלים. כאשר קבעו כי יש להטיל אחריות נזיקית על הנתבע, עליהם לדון בשאלת הפיצוי.

בבואם להחליט על גובה הפיצוי שיפסק לתובע, בוחנים בתי המשפט, את נסיבות המקרה, למשל, האם מדובר היה במצב חירום רפואי, או שאין המדובר בנסיבות מיוחדות, אשר שמו את הנתבע במצב של לחץ גדול.

היקף הנזק, הוא מרכיב משמעותי ביותר בקביעת גבוה הפיצוי. בתביעות רשלנות רפואית בטיפול שיניים, יהיה הנזק קטן יותר, לרוב, מאשר בתביעות רשלנות רפואית בהיריון או בלידה.

באחד המקרים של רשלנות רפואית בלידה, פסק בית המשפט פיצוי כולל של 750,000 שקל להורים התובעים. סכום זה כלל בין השאר, פיצוי בגין הפסד השתכרות, הוצאות רפואיות ופיצוי בגין נזק לא ממוני (כאב וסבל). 

רשלנות רפואית בלידה, יכולה לקרות בנסיבות שונות וכאשר מגישים תביעת פיצוי, חשוב לפנות לעורך דין המומחה בתחום זה.  בנסיבות של רשומה רפואית חסרה, יבחן עורך הדין האם יש מקום להגשת בקשה להעברת נטל ההוכחה אל הנתבע.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 אלעד שניר


 


מאמרים נוספים מאת אלעד שניר
 
האם להתגרש בלי ללכת לייעוץ זוגי מתוך רצון לשקם
01/01/17 | משפחה
אחוזי הגירושין נמצאים בעלייה מתמדת, ובני זוג רבים בוחרים לפרק את החבילה ולהתגרש. אם בעבר גירושין היו בגדר אות קלון על המתגרשים, כיום גירושין הם... קרא עוד

על הוראות חוק הוצאה לפועל
בכל הנוגע להוצאה לפועל חשוב להכיר שני מושגים ראשיים: זוכים וחייבים. זוכה הוא אדם שבידו פסק דין כספי... קרא עוד

מתי תוכל לתבוע בגין הלנת שכר?
אחד הסעדים החשובים ביותר העומדים לרשותם של העובדים בישראל הוא קבלת מלוא שכרם בזמן. על פי החוק להגנת השכר, פגיעה בזכות זו של העובד עשויה להביא לתביעות חמורות... קרא עוד

האם רשלנות רפואית מובילה לרפואה מתגוננת?
התביעות הרבות בגין רשלנות רפואית מביאות את הרופאים למצב בו הם שולחים פציינטים לאינספור בדיקות לא רלוונטיות שלא משיגות שום תועלת, כשכל מטרתם היא להגן על עצמם מפני... קרא עוד

למה הפייסבוק לא מוזכר בחוק איסור לשון הרע, ואיך בכל זאת יש תביעות על פרסומים בו
13/03/16 | כללי
חוק איסור לשון הרע, התשכ"ה-1965 מגן על זכות יסוד כבוד האדם. תפקידו של החוק להגדיר מהי לשון הרע ולאסור על השימוש בה כלפי אזרחים, עובדי ציבור ואחרים.

למה הפייסבוק לא מוזכר בחוק איסור לשון הרע, ואיך בכל זאת יש תביעות על פרסומים בו
13/03/16 | כללי
חוק איסור לשון הרע, התשכ"ה-1965 מגן על זכות יסוד כבוד האדם. תפקידו של החוק להגדיר מהי לשון הרע ולאסור על השימוש בה כלפי אזרחים, עובדי ציבור ואחרים.

הליכי גירושין בשיתוף פעולה – מציאות אפשרית?
10/03/16 | משפחה
לא אחת אנו שומעים על סכסוכי גירושין קשים. בני זוג שאהבו זה את זה מאד הופכים בגירושין לאויבים מרים. האם ניתן לעשות את זה אחרת? האם אפשר לפרק את החבילה בשיתוף פעולה ומתוך כבוד הדדי? על כך במאמר שלפניכם.

האם אפשר להכריח גבר או אישה להתגרש?
21/02/16 | משפחה
האם ניתן לכפות גירושין? מה קורה כשהצד השני מסרב להתגרש, מה הסנקציות אם בכלל? זוגיות במבחן. קרא עוד

מה השכר העדכני עבור שירותים נוטריוניים
07/10/15 | כללי
שכרו של הנוטריון הינו אחיד ונקבע על פי החוק. במאמר הנוכחי נסקור את התעריף העדכני לשנת 2015 עבור השירותים הנוטריוניים השונים.

רשלנות רפואית עקב היעדר הסכמה מדעת
הסכמה מדעת מייצגת את זכותו של המטופל לקבל החלטות באשר לטיפול רפואי שיקבל והיא מעוגנת בחוק זכויות החולה. כיצד מתאפיינת רשלנות רפואית עקב העדר הסכמה מדעת?
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI