דף הבית חוק ומשפט רשלנות רפואית רשלנות רפואית בטיפול נפשי-אימתי?
רשלנות רפואית בטיפול נפשי-אימתי?
אלעד שניר 13/12/11 |  צפיות: 4285

הקדמה: לבתי המשפט בישראל מוגשות מדי יום תביעות רשלנות רפואית בגין נזקי גוף שנגרמו כתוצאה מטיפול רפואי לא הולם ו/או אי קבלת הסכמה מדעת לקבלת טיפול,לרבות רשלנות רפואית בניתוח. עם זאת, רשלנות רפואית אינה עבירה נזיקית המוגבלת לנזקי גוף פיסיים בלבד (רשלנות רפואית בניתוח או טיפול אחר), כגון פגיעה בגפיים,באיברים פנימיים וכו' ע"י רשלנות רפואית בניתוח, אלא יכולה שתגרום גם לנזק נפשי.

לפיכך, גם פסיכיאטר שהתרשל בעבודתו, לפי פרמטרים שנמנה להלן, יכול לשמש כנתבע בתביעת רשלנות רפואית ע"י רשלנות רפואית עורך דין.

יש לזכור כי פסיכיאטר הינו רופא, הרשאי לרשום מרשמי תרופות וטיפולים אחרים (טיפולי חשמל, ניתוח ועוד) ולכן, האבחנה בין גוף לנפש במקרה זה היא מלאכותית, שכן פגיעה נפשית היא למעשה פגיעה פיסית.

עם זאת, בניגוד לרופאים אחרים, יש הסבורים כי מלאכת האבחון אותה מבצע הפסיכיאטר היא מלאכה קשה מזו של אבחון מחלות "גופניות" כגון סרטן, שכן המוח, האיבר בו מתחוללות המחלות הנפשיות, אינו איבר המובן למדע כשם שמערכות גופניות אחרות מובנות.

מהו תפקידו של הרופא הפסיכיאטר?

תפקידו של הפסיכיאטר הוא אבחון בעיות נפשיות, לרבות הערכת חומרת מצבו, וטיפול בבעיות אלה באמצעות תרופות, שיחות וטיפולים נוספים, יחדיו או בנפרד. בניגוד לרשלנות רפואית בניתוח או טיפול אחר, הגשת תביעת רשלנות רפואית ע"י רשלנות רפואית עורך דין בגין נזק נפשי היא אולי בעייתית יותר, מאחר ויכולת אבחון ההפרעה הנפשית היא לעיתים מוגבלת מטבעה.

רשלנות רפואית עורך דין ינסה להוכיח בתביעת רשלנות רפואית כי האבחון הפסיכיאטרי היה ברור וכי הפסיכיאטר התרשל בעבודתו.

רשלנות רפואית על ידי פסיכיאטר, בניגוד לרשלנות רפואית בניתוח עלולה לגרום לנזקים כגון:

יסיונות התאבדות/התאבדות (יש לזכור כי במקרה של פגוע נפש, התאבדות היא לא בהכרח פעולה רצונית אלא תוצאה של טיפול לקוי), נזק גופני כתוצאה מטיפול תרופתי לא מתאים, אבחון שגוי שיביא לנטילת תרופות שלא לצורך, מצב נפשי ירוד ועוד.

מהן עילות תביעת רשלנות רפואית בשל נזק נפשי?

1. רשלנות באבחון המטופל- כאמור, אבחון הפרעה או מחלה נפשית היא מלאכה לא קלה, בניגוד לרשלנות רפואית בניתוח שכן כיום טרם קיים המכשור הרפואי או כלים משוכללים לאבחון מדויק של הפרעה נפשית.

עם זאת, על הרופא הפסיכיאטר לדאוג לכיסוי מקיף של האופציות האבחוניות, על ידי שליחת המטופל לבדיקות גופניות כגון בדיקות דם, (בדיקות דם המגלות בעיה גופנית, עשויות לשלול מחלת נפש), שימת לב לתסמינים של המטופל, בדיקת ההיסטוריה הרפואית והאישית של המטופל, התעדכנות הרופא הפסיכיאטר בחידושים בעולם הפסיכיאטריה ועוד.

2. רשלנות בהסקת מסקנות לאור הבדיקות- רופא סביר, ידע או אמור לדעת להסיק מסקנות רפואיות לגבי מצבו של המטופל לאור בדיקות גופניות שעבר. חוסר מקצועיות באבחון בדיקות, אשר כתוצאה ממנו נגרם למטופל נזק, עשוי להוות עילה לתביעת רשלנות רפואית על ידי רשלנות רפואית עורך דין.

3. אשפוז כפוי שלא לצורך/ שחרור מוקדם מאשפוז- פסיכיאטר מחוזי או סגנו רשאים להורות על אשפוז בכפייה, כלומר,אשפוז של אדם בניגוד לרצונו. אשפוז בכפייה הוא מטבעו צעד קיצוני יחסית, להגבלת חירותו של המטופל, בעל ביקורת מציאות לקויה, נוכח סכנה ממשית ומיידית לחייו או לחיי אדם אחר, ולפיכך, חלה זהירות מוגברת בנקיטת צעד שכזה.

אשפוז כפוי שאינו נעשה על פי התנאים הדרושים לכך בחוק, יכול להוות עילת לתביעת רשלנות רפואית ע"י רשלנות רפואית עורך דין. גם אי קבלת הסכמה מדעת לבדיקה כפויה עשוי להוות עילת רשלנות רפואית (לאשפוז כפוי לא נדרשת הסכמה מדעת). גם שחרור נמהר של מטופל מאשפוז,ואשר בעקבות שחרור זה נגרם למטופל נזק, עשוי להוות עילת רשלנות רפואית.

4. רשלנות בטיפול- לאור מגוון רחב של תרופות פסיכיאטריות, על הפסיכיאטר לוודא כי לאור אבחנתו, הוא רושם למטופל את הטיפול המתאים ביותר. מתן תרופה שאינה תואמת את האבחנה, עשוי להוות עילה לתביעת רשלנות רפואית ע"י רשלנות רפואית עורך דין.

5. מעקב רפואי- כבכל טיפול רפואי, גם על הפסיכיאטר לוודא כי קיים מעקב רפואי אחר מצבו של המטופל. לעיתים, הטבה במצב נפשי מתבררת אחרי פרק זמן יחסית ארוך, ולכן יש להישאר "עם האצבע על הדופק", תרתי משמע, בכדי לאמוד את מצבו הנפשי.

לסיכום: בניגוד לאבחון של רשלנות רפואית בניתוח למשל, מלאכתו של הפסיכיאטר נתקלת בקשיים "טכניים" רבים, הנובעים מאי התקדמות הרפואה בתחום זה, בהשוואה לתחומים אחרים.

כאשר פסיכיאטר מתרשל, למטופל נגרמים נזקים נפשיים העלולים להגיע עד כדי התאבדות.

התרשלות פסיכיאטר יכולה להופיע בצורת אבחון לקוי, טיפול לקוי, חוסר מעקב, אשפוז כפוי שלא לצורך.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 אלעד שניר


 


מאמרים נוספים מאת אלעד שניר
 
האם להתגרש בלי ללכת לייעוץ זוגי מתוך רצון לשקם
01/01/17 | משפחה
אחוזי הגירושין נמצאים בעלייה מתמדת, ובני זוג רבים בוחרים לפרק את החבילה ולהתגרש. אם בעבר גירושין היו בגדר אות קלון על המתגרשים, כיום גירושין הם... קרא עוד

על הוראות חוק הוצאה לפועל
בכל הנוגע להוצאה לפועל חשוב להכיר שני מושגים ראשיים: זוכים וחייבים. זוכה הוא אדם שבידו פסק דין כספי... קרא עוד

מתי תוכל לתבוע בגין הלנת שכר?
אחד הסעדים החשובים ביותר העומדים לרשותם של העובדים בישראל הוא קבלת מלוא שכרם בזמן. על פי החוק להגנת השכר, פגיעה בזכות זו של העובד עשויה להביא לתביעות חמורות... קרא עוד

האם רשלנות רפואית מובילה לרפואה מתגוננת?
התביעות הרבות בגין רשלנות רפואית מביאות את הרופאים למצב בו הם שולחים פציינטים לאינספור בדיקות לא רלוונטיות שלא משיגות שום תועלת, כשכל מטרתם היא להגן על עצמם מפני... קרא עוד

למה הפייסבוק לא מוזכר בחוק איסור לשון הרע, ואיך בכל זאת יש תביעות על פרסומים בו
13/03/16 | כללי
חוק איסור לשון הרע, התשכ"ה-1965 מגן על זכות יסוד כבוד האדם. תפקידו של החוק להגדיר מהי לשון הרע ולאסור על השימוש בה כלפי אזרחים, עובדי ציבור ואחרים.

למה הפייסבוק לא מוזכר בחוק איסור לשון הרע, ואיך בכל זאת יש תביעות על פרסומים בו
13/03/16 | כללי
חוק איסור לשון הרע, התשכ"ה-1965 מגן על זכות יסוד כבוד האדם. תפקידו של החוק להגדיר מהי לשון הרע ולאסור על השימוש בה כלפי אזרחים, עובדי ציבור ואחרים.

הליכי גירושין בשיתוף פעולה – מציאות אפשרית?
10/03/16 | משפחה
לא אחת אנו שומעים על סכסוכי גירושין קשים. בני זוג שאהבו זה את זה מאד הופכים בגירושין לאויבים מרים. האם ניתן לעשות את זה אחרת? האם אפשר לפרק את החבילה בשיתוף פעולה ומתוך כבוד הדדי? על כך במאמר שלפניכם.

האם אפשר להכריח גבר או אישה להתגרש?
21/02/16 | משפחה
האם ניתן לכפות גירושין? מה קורה כשהצד השני מסרב להתגרש, מה הסנקציות אם בכלל? זוגיות במבחן. קרא עוד

מה השכר העדכני עבור שירותים נוטריוניים
07/10/15 | כללי
שכרו של הנוטריון הינו אחיד ונקבע על פי החוק. במאמר הנוכחי נסקור את התעריף העדכני לשנת 2015 עבור השירותים הנוטריוניים השונים.

רשלנות רפואית עקב היעדר הסכמה מדעת
הסכמה מדעת מייצגת את זכותו של המטופל לקבל החלטות באשר לטיפול רפואי שיקבל והיא מעוגנת בחוק זכויות החולה. כיצד מתאפיינת רשלנות רפואית עקב העדר הסכמה מדעת?
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI