דף הבית חוק ומשפט דיני עבודה זכויות עובד מכוח יחסי עובד מעביד
זכויות עובד מכוח יחסי עובד מעביד
אלעד שניר 24/01/12 |  צפיות: 3416

זכויות עובד מכוח יחסי עובד מעביד

מאת: עו"ד פלי הלפרן

הקדמה: דיני העבודה בישראל נועדו לערוך איזון בין זכויותיו של העובד לבין זכויותיו של המעביד. בישראל אף פסיקה ענפה הנוגעת לזכויותיו של העובד. עובד אשר אינו עומד בתנאי העבודה הקבועים בחוק, עלול להיחשף לתביעה בבית הדין לעבודה על ידי עובדו.

מהן חובות הכספיות של המעביד מכוח יחסי עובד מעביד?

דיני עבודה בישראל מחייבים את המעביד בעשיית פעולות שונות לטובת העובד. האינטרס הלאומי הוא כי אזרחי ישראל יעבדו, ולא יצטרכו לפנות לביטוח לאומי לצורך קבלת דמי אבטלה. פעולות אלה ניתן לחלק למספר קטגוריות:

תגמולים כספיים- יש לזכור, כי הבסיס הרעיוני של כל עבודה הוא קבלת תשלום. עבודה בלא תשלום אינה עיסוק, אלא התנדבות. משכך, קיימת חשיבות עליונה להגן על האינטרס הכספי של העובד. 

 הדבר כולל:

תשלום משכורת לעובד על ידי המעביד עבור שעות נוספות, תשלום משכורת במועד (אחרת, יחויב המעביד בתשלום פיצוי בגין הלנת שכר).

הענקת תנאים סוציאליים- פנסיה, תשלום לביטוח לאומי, דמי הבראה.

כמו כן, משכורת המינימום למשרה מלאה בת 8 שעות בישראל קבועה אף היא בחוק והינה חלק מדיני עבודה. כיום, שכר המינימום החודשי עומד על סך של כ- 4,100 ₪.

מעביד אף חייב, על פי דיני עבודה, בתשלום דמי נסיעות לעובדו, בשיעורים הקבועים בחוק.

עובד אשר אינו מנצל את ימי החופשה המותרים לו על פי חוק, יצבור תגמול כספי עבור אותם ימי חופשה אותם לא ניצל, כקבוע בחוקי עבודה המסדירים יחסי עובד מעביד.

עובד אף זכאי לדמי הבראה לפי יחסי עובד מעביד. דמי הבראה ישולמו לעובד לאחר שעבד במשך שנה במקום עבודתו. גובה דמי ההבראה נקבע אף הוא בחוק על פי יחסי עובד מעביד.

פיצויי פיטורין- במידה ומעסיק מחליט על פיטורי עובדו, ובמידה ואותו עובד מועסק אצל המעסיק במשך למעלה משנה, זכאי העובד, אם עמד בתנאים הקבועים בחוק, לפיצויי פיטורין בשיעור הקבוע בחוק.

מהן החובות של המעביד מכוח יחסי עובד מעביד בגין חופשה, חגים ומחלה?

ימי חופשה, חגים ומחלה- עובד, על פי יחסי עובד מעביד, ישלם לעובדו משכורת עבור ימי חג, כקבוע בחוק. לעומת זאת, עבור עובד בשכר יומי (בניגוד למשכורת חודשית) קבועים דינים אחרים.

כמו כן, עובד זכאי לחופשה שנתית ממקום עבודתו. את אורך החופשה לה זכאי המעסיק, ניתן לברר בחוק, ואורך זה נקבע על פי משך התקופה בה הועסק העובד במקום עבודתו.

בנוסף לימי חופשה, עובד זכאי לדמי מחלה שנתיים. עם זאת, עבור היום הראשון למחלתו תנוכה לעובד משכורת עבור יום אחד, אך עבור יום מחלתו השני והשלישי, יהיה זכאי העובד לקבל אחוז מסוים, כקבוע בחוק, משכרו.

ישנם מקרים נוספים, כגון דמי לידה להם זכאית עובדת, אשר ישולמו על ידי ביטוח לאומי לעובדת. במקרה של חופשת לידה, אף זו זכותה של עובדת לקבל ממעסיקה במסגרת יחסי עובד מעביד.

מהן חובותיו של המעסיק להעניק הודעות שונות לעובד מכוח יחסי עובד מעביד?

הודעות המעסיק- עובד זכאי, על פי יחסי עובד מעביד, להודעה על פי חוק בה נמסר לו, בתוך שלושים ימים מיום העסקתו, על תנאי עבודתו, לרבות- פירוט שם המעסיק והעובד, תחילת העסקת העובד, תיאור תפקיד העובד, שם ותיאור הממונה על העובד, היקף המשרה, גובה המשכורת ומועד תשלומה, התנאים הסוציאליים לה זכאי העובד.

הודעה נוספת לה זכאי העובד מכוח יחסי עובד מעביד, הינה הודעה מוקדמת בגין פיטורין. במידה המעסיק מעוניין לפטר את עובדו, עליו להעניק לו מספר ימים, כקבוע בחוק, בהם ימשיך לשלם לעובד את משכורתו, ואף רשאי המעביד לדרוש מעובדו להמשיך ולעבוד במשך אותם ימים.

כמו כן, במידה והעובד עומד בפני פיטורין, על המעסיק להודיע על כך לעובד בכתב ולערוך לו שימוע, אשר במסגרתו רשאי להעלות את העובד את טיעוניו ולהביע את התנגדותו לפיטוריו.

לסיכום, מעסיק בישראל מחויב להעניק לעובדו תשלומים שונים- לכל הפחות משכורת מינימום, תשלום המשכורת לעובד במועדה, תשלומים בגין ימי חג, חופשות וימי מחלה, והודעות שונות. אי עמידה בתנאים אלה עלולים לחשוף את המעביד לתביעה על ידי עובדו.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 אלעד שניר


 


מאמרים נוספים מאת אלעד שניר
 
האם להתגרש בלי ללכת לייעוץ זוגי מתוך רצון לשקם
01/01/17 | משפחה
אחוזי הגירושין נמצאים בעלייה מתמדת, ובני זוג רבים בוחרים לפרק את החבילה ולהתגרש. אם בעבר גירושין היו בגדר אות קלון על המתגרשים, כיום גירושין הם... קרא עוד

על הוראות חוק הוצאה לפועל
בכל הנוגע להוצאה לפועל חשוב להכיר שני מושגים ראשיים: זוכים וחייבים. זוכה הוא אדם שבידו פסק דין כספי... קרא עוד

מתי תוכל לתבוע בגין הלנת שכר?
אחד הסעדים החשובים ביותר העומדים לרשותם של העובדים בישראל הוא קבלת מלוא שכרם בזמן. על פי החוק להגנת השכר, פגיעה בזכות זו של העובד עשויה להביא לתביעות חמורות... קרא עוד

האם רשלנות רפואית מובילה לרפואה מתגוננת?
התביעות הרבות בגין רשלנות רפואית מביאות את הרופאים למצב בו הם שולחים פציינטים לאינספור בדיקות לא רלוונטיות שלא משיגות שום תועלת, כשכל מטרתם היא להגן על עצמם מפני... קרא עוד

למה הפייסבוק לא מוזכר בחוק איסור לשון הרע, ואיך בכל זאת יש תביעות על פרסומים בו
13/03/16 | כללי
חוק איסור לשון הרע, התשכ"ה-1965 מגן על זכות יסוד כבוד האדם. תפקידו של החוק להגדיר מהי לשון הרע ולאסור על השימוש בה כלפי אזרחים, עובדי ציבור ואחרים.

למה הפייסבוק לא מוזכר בחוק איסור לשון הרע, ואיך בכל זאת יש תביעות על פרסומים בו
13/03/16 | כללי
חוק איסור לשון הרע, התשכ"ה-1965 מגן על זכות יסוד כבוד האדם. תפקידו של החוק להגדיר מהי לשון הרע ולאסור על השימוש בה כלפי אזרחים, עובדי ציבור ואחרים.

הליכי גירושין בשיתוף פעולה – מציאות אפשרית?
10/03/16 | משפחה
לא אחת אנו שומעים על סכסוכי גירושין קשים. בני זוג שאהבו זה את זה מאד הופכים בגירושין לאויבים מרים. האם ניתן לעשות את זה אחרת? האם אפשר לפרק את החבילה בשיתוף פעולה ומתוך כבוד הדדי? על כך במאמר שלפניכם.

האם אפשר להכריח גבר או אישה להתגרש?
21/02/16 | משפחה
האם ניתן לכפות גירושין? מה קורה כשהצד השני מסרב להתגרש, מה הסנקציות אם בכלל? זוגיות במבחן. קרא עוד

מה השכר העדכני עבור שירותים נוטריוניים
07/10/15 | כללי
שכרו של הנוטריון הינו אחיד ונקבע על פי החוק. במאמר הנוכחי נסקור את התעריף העדכני לשנת 2015 עבור השירותים הנוטריוניים השונים.

רשלנות רפואית עקב היעדר הסכמה מדעת
הסכמה מדעת מייצגת את זכותו של המטופל לקבל החלטות באשר לטיפול רפואי שיקבל והיא מעוגנת בחוק זכויות החולה. כיצד מתאפיינת רשלנות רפואית עקב העדר הסכמה מדעת?
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI