דף הבית חוק ומשפט חוק ומשפט - אחר לשון הרע בכתבי טענות
לשון הרע בכתבי טענות
אלעד שניר 26/01/12 |  צפיות: 3393

לשון הרע בכתבי טענות

מאת: שירה אלה

הוצאת לשון הרע היא התבטאות פומבית הפוגעת בכבודו של אדם אחר. אחת הסיטואציות השכיחות בהן יכולה להיות לשון הרע, היא במסגרת דיונים משפטיים בכלל ובמסגרת כתבי טענות בפרט.

במצב של מחלוקת משפטית, יכולה לשרור אווירה מתוחה וכעוסה מאוד בין הצדדים, המובילה לעיתים קרובות, להתבטאויות פוגעות מאוד.

האם ניתן לתבוע אדם בגין לשון הרע במסגרות אלו? עורך דין לשון הרע מסביר:

חוק לשון הרע כולל רשימה של פרסומים מותרים, המעניקים למעשה חסינות מתביעה בגין לשון הרע. אחד מן המצבים בהם שולל החוק אחריות בגין לשון הרע, הוא הליך משפטי.

הרציונל: לאפשר לכל הצדדים לדיון, בעלי הדין, עורך דין לשון הרע והשופט, לנהל את ההליך המשפטי בצורה חופשית, להעלות כל טענה רלוונטית, מבלי לחשש מתביעה בגין לשון הרע. 

האם כל אמירה, בכתבי טענות או במהלך דיון בבית המשפט, תהיה מוגנת מתביעה? מיד נראה.

חוק לשון הרע – פרסומים מותרים

סעיף 13 לחוק איסור לשון הרע, קובע מספר סיטואציות בהן, פרסום, אף אם נכנס הוא להגדרה של לשון הרע, לא יקים עילת תביעה.

מטרת ההגנה שמספק החוק, היא לאפשר לבעלי התפקידים, לבצע את עבודתם באופן יעיל, תקין וחופשי, ללא חשש מתביעה בגין לשון הרע.

למשל, מבקר המדינה. חוק לשון הרע מגן על פרסומים במסגרת דו"ח מבקר המדינה. הדו"ח כולל מטבע הדברים, אמירות וביקורות אשר יכולות היו להיחשב כלשון הרע. ללא ההגנה שמספק החוק, לא היה יכול מבקר המדינה למלא את תפקידו ולבקר את תפקודם של המוסדות השונים, בשל חשש כי ייתבע בגין לשון הרע.

המחוקק סבר כי הגנה זו דרושה גם במסגרת הליכים משפטיים, בהם מוגשים כמובן כתבי טענות. שופט, הצדדים לתביעה ועורכי הדין, אינם יכולים לנהל את הדיון, אם דבריהם במסגרתו, ישמשו נגדם בתביעת לשון הרע.

עורך דין לשון הרע מסביר כי האינטרס הציבורי והיעילות הדיונית, מחייבים לספק הגנה על התבטאויות במסגרת הליכים משפטיים, שאם לא כן, בגין כל התבטאות, ניתן יהיה להגיש תביעת לשון הרע ולא יהיה לדבר סוף.

גבולות החסינות מפני תביעה

עורך דין לשון הרע ושאר הצדדים להליך משפטי, מוגנים אפוא מתביעת לשון הרע, במסגרת ההליך. האם הגנה זו היא מוחלטת? בוודאי שלא.

חוק לשון הרע יגן על הצדדים, רק כאשר התנהגותם הייתה סבירה. זוהי הפרשנות של הפסיקה, להגנה שניתנה בחוק.

החשש מפני תביעת לשון הרע, מפריע לניהול הליך משפטי תקין ועל כן, ככלל, יהיו הצדדים, מוגנים מתביעה.

אולם התבטאויות קיצוניות, אשר לא נאמרו בתום לב וכחלק מטענות קונקרטיות הרלוונטיות לדיון, אלא נאמרו בכוונת זדון ובשביל לפגוע, לא יהיו מוגנות על ידי חוק לשון הרע.

עורך דין לשון הרע מסביר – הגנות נוספות בחוק

מלבד רשימת הפרסומים המותרים, ישנן שתי הגנות נוספות בחוק וכאשר הן מתקיימות, נשללת האפשרות להגשת תביעת לשון הרע:

1. אמת הפרסום : חוק לשון הרע קובע בסעיף 14 את ההגנה הזו. היא חלה כאשר הדברים שפורסמו הם אמת וכאשר היה בפרסום עניין לציבור.

2. הגנת תום הלב :  סעיף 15 לחוק, קובע הגנה נוספת, היא הגנת תום הלב. זו כוללת מספר מקרים, למשל, כאשר המפרסם לא ידע ולא היה צריך לדעת כי הנפגע ייפגע מהפרסום.

3. לא ניתן לתבוע : כאשר מגיעים אל עורך דין לשון הרע, לבדיקת אפשרות להגשת תביעה, יבחן עורך הדין, האם אחת מן ההגנות מתקיימת. 

 התבטאויות במסגרת הליכים משפטיים, זוכות לחסינות מפני תביעת לשון הרע. הרציונל הוא לאפשר לצדדים לנהל את ההליך המשפטי ללא חשש מתביעה.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 אלעד שניר


 


מאמרים נוספים מאת אלעד שניר
 
האם להתגרש בלי ללכת לייעוץ זוגי מתוך רצון לשקם
01/01/17 | משפחה
אחוזי הגירושין נמצאים בעלייה מתמדת, ובני זוג רבים בוחרים לפרק את החבילה ולהתגרש. אם בעבר גירושין היו בגדר אות קלון על המתגרשים, כיום גירושין הם... קרא עוד

על הוראות חוק הוצאה לפועל
בכל הנוגע להוצאה לפועל חשוב להכיר שני מושגים ראשיים: זוכים וחייבים. זוכה הוא אדם שבידו פסק דין כספי... קרא עוד

מתי תוכל לתבוע בגין הלנת שכר?
אחד הסעדים החשובים ביותר העומדים לרשותם של העובדים בישראל הוא קבלת מלוא שכרם בזמן. על פי החוק להגנת השכר, פגיעה בזכות זו של העובד עשויה להביא לתביעות חמורות... קרא עוד

האם רשלנות רפואית מובילה לרפואה מתגוננת?
התביעות הרבות בגין רשלנות רפואית מביאות את הרופאים למצב בו הם שולחים פציינטים לאינספור בדיקות לא רלוונטיות שלא משיגות שום תועלת, כשכל מטרתם היא להגן על עצמם מפני... קרא עוד

למה הפייסבוק לא מוזכר בחוק איסור לשון הרע, ואיך בכל זאת יש תביעות על פרסומים בו
13/03/16 | כללי
חוק איסור לשון הרע, התשכ"ה-1965 מגן על זכות יסוד כבוד האדם. תפקידו של החוק להגדיר מהי לשון הרע ולאסור על השימוש בה כלפי אזרחים, עובדי ציבור ואחרים.

למה הפייסבוק לא מוזכר בחוק איסור לשון הרע, ואיך בכל זאת יש תביעות על פרסומים בו
13/03/16 | כללי
חוק איסור לשון הרע, התשכ"ה-1965 מגן על זכות יסוד כבוד האדם. תפקידו של החוק להגדיר מהי לשון הרע ולאסור על השימוש בה כלפי אזרחים, עובדי ציבור ואחרים.

הליכי גירושין בשיתוף פעולה – מציאות אפשרית?
10/03/16 | משפחה
לא אחת אנו שומעים על סכסוכי גירושין קשים. בני זוג שאהבו זה את זה מאד הופכים בגירושין לאויבים מרים. האם ניתן לעשות את זה אחרת? האם אפשר לפרק את החבילה בשיתוף פעולה ומתוך כבוד הדדי? על כך במאמר שלפניכם.

האם אפשר להכריח גבר או אישה להתגרש?
21/02/16 | משפחה
האם ניתן לכפות גירושין? מה קורה כשהצד השני מסרב להתגרש, מה הסנקציות אם בכלל? זוגיות במבחן. קרא עוד

מה השכר העדכני עבור שירותים נוטריוניים
07/10/15 | כללי
שכרו של הנוטריון הינו אחיד ונקבע על פי החוק. במאמר הנוכחי נסקור את התעריף העדכני לשנת 2015 עבור השירותים הנוטריוניים השונים.

רשלנות רפואית עקב היעדר הסכמה מדעת
הסכמה מדעת מייצגת את זכותו של המטופל לקבל החלטות באשר לטיפול רפואי שיקבל והיא מעוגנת בחוק זכויות החולה. כיצד מתאפיינת רשלנות רפואית עקב העדר הסכמה מדעת?
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI