דף הבית חוק ומשפט כללי נוטריונים בישראל מול נוטריונים בעולם
נוטריונים בישראל מול נוטריונים בעולם
אלעד שניר 05/04/12 |  צפיות: 3475

מאת: אלעד שניר

נוטריון מוסמך על ידי רשויות המדינה בארץ ובעולם לבצע שורה של תפקידים בעלי אופי רשמי. הנוטריון נהנה לצורך כך מסמכויות מסוימות המוענקות לו במדינה, ולעתים אפילו במדינות אחרות, גם אם רשום כנוטריון במדינה אחרת. הנוטריונים נהנים גם מאמון רב שניתן בהם מאת המדינות השונות. נוטריונים במדינות שונות צריכים לעבור הכשרות שונות ואינם בהכרח כשירים לבצע את כל אותם הדברים שנוטריונים אחרים במדינות אחרות רשאים לעשות.

מי כשיר להתמנות כנוטריון בישראל?

כדי להתמנות כנוטריון בישראל על נוטריון לעבור הסמכה, אולם בטרם יוכל לגשת אל ההסמכה, הוא צריך לעמוד בתנאים נוספים: עליו להיות בעל ותק של עשר שנים לפחות בעריכת דין בטרם יוכל להתמנות כנוטריון ובנוסף עליו להיות נקי מהרשעות בעבירות שיש עמן קלון. עורך דין אשר הושעה מלשכת עורכי הדין, לא יוכל להתמנות לנוטריון אף הוא. אם עורך דין עומד בתנאים אלה, לאחר ההכשרה יוכל להירשם כנוטריון ולהצטרף על המשפחה האיכותית של נוטריונים בישראל.

מי כשיר להתמנות כנוטריון בעולם?

הנוטריון איננו נתפס בצורה דומה בכל מדינות העולם, וכך לעתים ישנן מדינות בהן יכול נוטריון להתמנות לתפקיד זה, אף אם אין לו כל השכלה משפטית, למשל – אלא רק אם יעבור קורס המכין אותו למלא את התפקיד המסוים.

ברוב מדינות אירופה, נדרש כי לנוטריון תהיה השכלה משפטית כלשהי, אם כי לא נדרשת התמחות משפטית בליטיגציה. בדרך כלל, נוסף על התואר המשפטי, יהיה לנוטריון תואר במשפט נוטריוני – ואכן, נוטריון עוסק בתחום שיש לו השלכות רבות על המשפט, וחשוב להבין את תפקידו של הנוטריון כדי לעסוק בתור עורך דין נוטריון.

בחלק מהמדינות בארצות הברית, כפי שתואר לעיל, די בכך שאדם יעבור קורס קצר כדי להתמנות לנוטריון. בחלק מהמדינות נדרש מבחן הסמכה (אשר איננו נדרש במדינות אחרות) ובמקרים מסוימים, כל שנדרש כדי להתמנות לנוטריון הוא בגירות (מעל גיל 18) ואזרח המדינה.

תפקיד מהותי ותפקיד פורמאלי – סמכויות הנוטריון בישראל ובעולם

בישראל סמכויות הנוטריון הן רחבות יחסית, ונוטריון יכול לתת אישורים אשר יכולים לשמש גושפנקא (אישור) רשמית. כך למשל, נוטריון בישראל – להבדיל מרוב מדינות העולם – מוסמכים לאשר  צוואות. נוטריונים בישראל יכולים לתת אישורים הקשורים למשפט העסקי, אשר יש להם תוקף לכולי עלמא – סמכות אשר לא תמיד ניתנת לנוטריונים בעולם כולו. אישור צוואות, למשל, איננו בין סמכויות הנוטריון ברוב מדינות אירופה.

התפקיד הפורמאלי של הנוטריון הוא לתת אישור לנכונות חתימות על מסמכים ואישורים אחרים. בחתימת הנוטריון ניתן אמון גבוה על ידי בתי המשפט בארץ ובעולם. אולם, כאשר אתם זקוקים גם לייעוץ משפטי, חשוב לזכור כי לא בכל מדינות העולם מוסמך הנוטריון גם לתת תשובות בתחום המשפט. כך למשל, באותן מדינות בארה"ב בהן כל שנדרש הוא קורס קצר – ברי, כי עורך הדין לא יוכל לתת לכם עצה משפטית.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 אלעד שניר


 


מאמרים נוספים מאת אלעד שניר
 
האם להתגרש בלי ללכת לייעוץ זוגי מתוך רצון לשקם
01/01/17 | משפחה
אחוזי הגירושין נמצאים בעלייה מתמדת, ובני זוג רבים בוחרים לפרק את החבילה ולהתגרש. אם בעבר גירושין היו בגדר אות קלון על המתגרשים, כיום גירושין הם... קרא עוד

על הוראות חוק הוצאה לפועל
בכל הנוגע להוצאה לפועל חשוב להכיר שני מושגים ראשיים: זוכים וחייבים. זוכה הוא אדם שבידו פסק דין כספי... קרא עוד

מתי תוכל לתבוע בגין הלנת שכר?
אחד הסעדים החשובים ביותר העומדים לרשותם של העובדים בישראל הוא קבלת מלוא שכרם בזמן. על פי החוק להגנת השכר, פגיעה בזכות זו של העובד עשויה להביא לתביעות חמורות... קרא עוד

האם רשלנות רפואית מובילה לרפואה מתגוננת?
התביעות הרבות בגין רשלנות רפואית מביאות את הרופאים למצב בו הם שולחים פציינטים לאינספור בדיקות לא רלוונטיות שלא משיגות שום תועלת, כשכל מטרתם היא להגן על עצמם מפני... קרא עוד

למה הפייסבוק לא מוזכר בחוק איסור לשון הרע, ואיך בכל זאת יש תביעות על פרסומים בו
13/03/16 | כללי
חוק איסור לשון הרע, התשכ"ה-1965 מגן על זכות יסוד כבוד האדם. תפקידו של החוק להגדיר מהי לשון הרע ולאסור על השימוש בה כלפי אזרחים, עובדי ציבור ואחרים.

למה הפייסבוק לא מוזכר בחוק איסור לשון הרע, ואיך בכל זאת יש תביעות על פרסומים בו
13/03/16 | כללי
חוק איסור לשון הרע, התשכ"ה-1965 מגן על זכות יסוד כבוד האדם. תפקידו של החוק להגדיר מהי לשון הרע ולאסור על השימוש בה כלפי אזרחים, עובדי ציבור ואחרים.

הליכי גירושין בשיתוף פעולה – מציאות אפשרית?
10/03/16 | משפחה
לא אחת אנו שומעים על סכסוכי גירושין קשים. בני זוג שאהבו זה את זה מאד הופכים בגירושין לאויבים מרים. האם ניתן לעשות את זה אחרת? האם אפשר לפרק את החבילה בשיתוף פעולה ומתוך כבוד הדדי? על כך במאמר שלפניכם.

האם אפשר להכריח גבר או אישה להתגרש?
21/02/16 | משפחה
האם ניתן לכפות גירושין? מה קורה כשהצד השני מסרב להתגרש, מה הסנקציות אם בכלל? זוגיות במבחן. קרא עוד

מה השכר העדכני עבור שירותים נוטריוניים
07/10/15 | כללי
שכרו של הנוטריון הינו אחיד ונקבע על פי החוק. במאמר הנוכחי נסקור את התעריף העדכני לשנת 2015 עבור השירותים הנוטריוניים השונים.

רשלנות רפואית עקב היעדר הסכמה מדעת
הסכמה מדעת מייצגת את זכותו של המטופל לקבל החלטות באשר לטיפול רפואי שיקבל והיא מעוגנת בחוק זכויות החולה. כיצד מתאפיינת רשלנות רפואית עקב העדר הסכמה מדעת?
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI