דף הבית עסקים נדל"ן אקסיום- שלבים בניסוח שאלות המחקר והשערותיו
אקסיום- שלבים בניסוח שאלות המחקר והשערותיו
דנה הראלי 25/06/12 |  צפיות: 3054

אקסיום- שלבים בניסוח שאלות המחקר והשערותיו

דו' לשאלות שנשאלו בסקרים: באילו פעילויות ספורטיביות עוסקים תושבי רעננה? מהן עמדות הנוער בישראל כלפי ערכי הדמוקרטיה? כיצד ניתן לקדם מכירות מוצר מסוים? ניסוח השאלות הוא נורא כללי (שאלות מחקר והשערותיו מנוסחות כך בשלב התחלתי של כל מחקר) אך מטרות ראשוניות מעורפלות נפוצות יותר בסוג זה  של מחקר.

הגדרת המטרות האופרטיביות של המחקר -

שלב זה עוזר להגדיר את תחום התופעות ואת המשתנים שימדדו. יש לבדוק מהי המטרה האופרטיבית, האם מעוניינים בתמונת מצב ברגע נתון או שמעוניינים גם לבחון שינויים שחלים זה. למשל מטרות אופרטיביות אפשריות למחקר שמטרתו הכללית היא לאתר דרכים להגדלת פלח שוק של בנק X יכולות להיות – איתור דרכים לרכוש לקוחות פרטיים/עסקיים חדשים, איתור דרכים למניעת נשירות לקוחות פרטיים/עסקיים , איתור דרכים להגדיל פעילות בנקאית של לקוחות בנק ותיקים (פרטיים ועסקיים).

הגדרת אוכלוסיית המטרה

אוכלוסיית המטרה (אוכלוסיית האם) היא האוכלוסייה לגביה מסיקים מתוצאות הסקר והיא נקבעת לפי מטרות המחקר. אם מטרת המחקר היא לבדוק את דימוי שירותי חברת ביטוח רכב או חברת ביטוח נסיעות בקרב הציבור אוכלוסיית המטרה תהיה כלל הלקוחות שנזקקו לשרותיה. לעיתים ניתן לחשוב על כמה אוכלוסיות מטרה מתאימות. האוכלוסייה צריכה להיות מנוסחת במונחים סקירת ספרות

לסקירת ספרות מס' מטרות:

1.       איתור שאלות שחוקרים אחרים בחנו בנושא הנדון והממצאים שעלו במחקרים אלו.

2.       חיפוש שאלות והשערות חדשות שעלו במחקרים אלו אך לא נחקרו

3.       מציאת משתנים שנבדקו ואת הגדרותיהם האופרציונליות.

4.       איתור הגדרות מפורשות של אוכלוסיות  האם במחקרים שלעיל.

5.       לברר מה היו כלי המחקר שהשתמשו בהם בעבר.

החוקר יכול להחליט אם להתייחס או לא להתייחס למחקרים קודמים. הוא יכול לבחור בין מחקר השוואתי טהור שיחזור על מחקר או מחקרים קודמים בשינוי המועד, המקום או הנסיבות, לבין מחקר חדשני לחלוטין. כל זה נתון לבחירתו החופשית. אולם כדי שבחירה זו תהא מוצלחת, עליו לדעת מה כבר נעשה וכיצד.

מחקר חלוץ

למעשה הקונספט של מחקר חלוץ הוא ניסוי על מדגם קטן שעפ"י תוצאותיו ניתן יהיה לתקן את הפתרון ולהתאימו לצרכים.כמו שקיים כיום בש.ה.מלהבדיל ממחקר חלוץ שלא בכוונה תכילה, ייתכנו מצבים בהם משלב החוקר מחקר חלוץ במסגרת סקר מתוכנן. החוקר עושה זאת כשהוא חש כי למרות סקירת הספרות שערך אין לו די רקע אמפירי או תיאורטי כדי לבצע את הסקר בו הוא מעוניין. מחקר חלוץ כזה נקרא מחקר גישוש. כאן מטרת החוקר לפתח רעיונות והשערות ולאתר משתנים שמשפיעים על התופעה המעניינת את החוקר. כדי לקבל תשובות נוספות יוכל החוקר לערוך ראיונות עומק. אלו נועדו לאפשר לו לקבל תמונה ראשונית של הנושא הנחקר בעזרת דו שיח חופשי בין המראיין לבין מדגם קטן של נחקרים מאוכלוסיית האם. הנתונים הנאספים בראיונות אלו אינם חלק מנתוני המחקר אלא משרתים את החוקר בתכנון המחקר.

קביעת המשתנים המעורבים במחקר

לרוב שאלות המחקר או השערותיו נגזרות ממטרות המחקר ונעשת על ידי כתיבה שיווקית. כשחוקר מסוים עוסק בתחום שאינו מוכר לו או שלא נחקר רבות הוא ייעזר בנתוני מחקר החלוץ להגדרת השערותיו. בכל מקרה מחקר החלוץ יכול לסייע לו לדייק בהשערותיו ולמקדן. לאחר הצגת ההשערות/שאלות יגדיר החוקר את כל ההיבטים שבהם תיבדק התופעה. דוג' במחקר הבודק הרגלי קריאה ובילוי של אוכלוסיית ישראל הבוגרת הגדירה הלמ"ס את ההיבטים הבאים: בילוי בתוך הבית (צפייה בטלוויזיה, קריאה –עיתונים, ספרים, השאלת ספרים..) ובילוי מחוץ לבית (ביקורת במוסדות תרבות ובידור (קולנוע, מוזיאון, בלט, תחרויות ספורט..). ההיבטים הללו הם משתנים שונים שעדיין לא הוגדרו אופרציונלית . חלק מהמשתנים בשלב זה נוגעים ישירות לשאלת המחקר. מלבד זאת החוקר עשוי להתעניין במשתנים נוספים שלכאורה אינם קשורים ישירות למחקר. אלו הם "משתני עזר" שעשויים להסביר את הקשרים השונים שיימצאו בין משתני המחקר העיקריים ולהיות בסופו של דברים משתנים מתווכים. למשל באונ' רוצים לערוך סקר כדי לעמוד על הסיבות לכישלון או הצלחה של הסטודנטים בה. משערים כי הגיל הוא אחד המשתנים הקשורים להצלחה , ואולם ייתכן שהגיל וההצלחה קשורים כי עם העלייה בגיל משתנות גם מטרות הלימודים והן שמשפיעות על איכות הלמידה. המשתנה איכות הלמידה יצורף לסקר כמשתנה עזר. החוקר צריך לנסות לחשוב מראש על המשתנים המרכזיים שעשויים להסביר את הקשרים שיימצאו ולמדוד אותם. הסברים הנשענים על משתנים שלא נמדדו יכולים להיות גירוי למחקר נוסף


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 דנה הראלי


 


מאמרים נוספים מאת דנה הראלי
 
ערן שלזינגר- הדפסת חולצות לאירועים מיוחדים
באירועים כמו חתונה ובת או בר מצווה, חלק חשוב בארגון האירוע הוא בחירת מתנות לאורחי המסיבה. יש שבוחרים מחזיקי מפתחות, פרחים או תמונות מגנטיות אך חולצות עם הקדשה או הדפסה הומוריסטית גם מהוות מתנה חביבה וגם יוצרות שיח משעשע בין האורחים.

אורי עצמון- הדפסת חולצות בית ספר
עיצוב חולצה לילדים לבית הספר – זו חולצה שמלווה את הילד לכל אורך היום – בשיעורי החינוך הגופני ובהפסקות, מתחת לבגדים או כמלבוש העיקרי לבית הספר.

דנה תדמור מציגה: מצלמות סמויות - לתעד כל רגע במעקב
עוד חידוש כללי בעולם הבילוש, ובייחוד המצלמות למעקב וגם המצלמות הנסתרות הוא שדרוגן לאיכות צילום בHD. הדבר מבטיח תיעוד של המתרחש בצורה חלקה יותר שניתן מיידית להבין את המתרחש בה.

אקסיום אופנת בגדים לילדות
כשהולכים לאירועים לילדים או למבוגרים ויש צורך להיראות יפה ומגונדר, ישנן שמלות מיוחדות לאירועים כמו גם שמלות ערב. פריטי לבוש אלו עולים לרוב סכומי כסף גבוהים יותר, ומי שאינו מעוניין מטעמיו – שלו להזין את פרטיו באתר יכול ליצור קשר טלפוני עם החנות ולהמשיך את הטיפול בתשלום באופן שנוח לו.

פאונדרס הלבשה - חולצות לחתונה - קלאסיות או מפתיעות ?
09/04/13 | חתונות
אחד מן השלבים המשעשעים והכיפיים ביותר בחתונה, הוא שלב הריקודים עם החברים. בשלב זה של החתונה הזוג סוף משחרר לחץ, נהנה ומבלה. בשנים האחרונות, נכנסה מודה חדשה לעולם החתונות והיא חולצות החתונה.

פאונדרס- הפקות ארועים לכל כיס
הפקת ארועים בשנים האחרונות הפכו להיות אחת מההוצאות הגדולות ביותר עבור כל משפחה. בחירת הצלם, אולם ארועים, מעצב וכדומה הם רק חלק מההוצאות הנכנסות תחת קטגוריה זו של הפקת ארוע.

ערן שלזינגר- גן ארועים מה לבדוק?
הדבר החשוב ביותר בעת תכנון ארוע הוא בחירת המקום בו הוא ייתקיים. כיום אין ספק שארוע במקום פתוח מספק חוויה מדהימה לעומת ארוע במקום סגור. שלל הריחות, הצבעים והאוויר הטבעי

עו"ד דנה תדמור- מכרזים-חוקים והגבלות
מכרז היא שיטה להצעת עבודה תמורת מחיר מסוים על פי בקשה. בשיטת המכרז נלקח הספק אשר מציע את איכות העבודה הטובה ביותר תמורת המחיר הנמוך ביותר. מכרז הוא הליך משפטי

אריאל אורי עצמון- משחקים לתינוקות בני שנתיים
20/03/13 | הורות
אם אתם מצפים לתינוק חדש במשפחה, וודאי אתם מתארגנים כבר מבחינת כל הציוד הדרוש. אך מה לגבי משחקים? משחקים לתינוקות הפכו לדבר יקר במיוחד, ובמציאות בה יוקר המחיה גבוה

אקסיום- התפתחות וצעצועים לתינוקות
20/03/13 | הורות
ההתייחסות לילדים ובמיוחד לתינוקות עברה שינוי מהפכני בעשרות השנים האחרונות ואם בעבר ילדים יצרו שעשוע עבור עצמם, כיום תעשיית המשחקים מציעה שפע של אפשרויות לצעצועים
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI