דף הבית פיננסים וכספים בורסת ת"א אם נסתכל על תוצאות הבורסה בשנה החולפת נבין מה הולך לקרות בשנה הקרובה
אם נסתכל על תוצאות הבורסה בשנה החולפת נבין מה הולך לקרות בשנה הקרובה
דורון עמית 17/09/12 |  צפיות: 3625

הבורסה לנירות ערך משקפת הכלכלה שלנו

בדרך כלל או יותר נכון מאז ומתמיד הבורסה היא זאת שמשקפת את המצב הכלכלי השורר בעולם ואצלנו כמובן.

מהדורות חדשות גם בתקשורת האלקטרונית וגם בתקשורת הכתובה נפתחות עם התנודות שקורות באותו יום בבורסה. למעשה הבורסה היא הקטליזטור בכלכלה הקפיטליסטית המתווה דרכים, מראה מגמות וכול השוק העסקי (הגבוהה) מתנהל לפיה.

כ-יועץ עסקי אני טוען שיש מרחק רב מאד מהתנהלותה של הבורסה בנירות הערך שלה לבין המציאות של החברות המתנהלות בבורסה שהרי מניפולציות לכאן ולכאן בדוחות חשבונאים יכולים להוביל להחלטות או לקביעת שיעור המניות ללא כול קשר של פעילות החברות- אבל לא זה מה שרציתי לתאר בכתבה הזאת.

כאן ועכשיו רציתי לקחת את ההתנהלות בבורסה בשנה האחרונה (אני מתכוון לבורסה לנירות ערך בתל אביב) ולהעמיד את התובנה שבהסתכלות אחורה על התנהלות הבורסה בשנה האחרונה ומאחר והבורסה מהווה קטליזטור במשק הישראלי אזי מצבנו הוא בכי רע.

אם רק מסתכלים על המספרים בהתנהלות הבורסה לנירות ערך ורואים את היקף העסקאות היומיות בבורסה מבינים כי (אין בורסה) כאשר 40% הוא שיעור הירידה במחזור המסחר היומי, ו-66% הוא שיעור הצניחה בהיקף ההנפקות וההקצאות הפרטיות, כאשר חברה אחת הצטרפה למסחר בשנת 2012, ו-53 חברות נפרדו מהמסחר ב-2012, הירידה בגיוסי הון ירדה ב-87% אפילו כסיל יבין שיש כאן מגמה הרסנית ורעה למשק הישראלי.

כ-יועץ עסקי אני יכול להצביע גם על הפעילות שכבר קיימת כפעילות חולה, אני לא אדבר על אותם חברות ענק, אמיתיות, יצרניות של כסף כמו טבע, בזק, סלקום, אורנג המערכת הבנקאית, שהם מייצרות כסף בפעילותם. אני דווקא רוצה להזכיר את כול החברות הנסחרות בבורסה שאת תוצאותיהם העסקיות אנו רואים בחיתוך ענק ברווחים וגלישה להפסדים משמעותיים תוך כדי הגעה כמעט לחדלות פירעון במידה ואגרות החוב שלהם לא יאושרו להסדר דחייה למי יודע לאיזה תאריך, ובכול מקרה תספורת מהחוב שלהם לבעלי אגרות החוב הופכת להיות למציאות יום יומית.

כ-יועץ עסקי רק עם אני מסתכל על הנתונים שהצבעתי כאן אני יכול להבין שלמעשה מצב העסקים והחברות בישראל הוא בכי רע וזו רק ההתחלה.

כך שאם נסכם את מה שקרה בשנה החולפת בבורסה שהיא האספקלריה של המשק הישראלי הרי שמעודדים לא נוכל לצאת וזאת למרות ששני המדדים המרכזיים מדד המעוף ומדד ות"א 100 הצליחו להביא תשואה לא בדיוק ריאלית למשקיעים בבורסה. (אך לא נכנס במאמר זה לניתוחים כיצד ולמה)

מה שחשוב כן לציין כי מצב העסקים והחברות היום כולם כמקשה אחת מה שפעם היו החברות הבורסאיות והעסקים הפרטיים כול אחד בנפרד האחד נהנה מתמיכה כספית של המשקיעים והקרנות והשני נלחם על קיומו והישרדותו בקבלת הקצבות המסכנות בדמוי מסגרות אשראי לעסקים וחברות פרטיות כאשר כול רכוש הבעלים שועבד רובו ככולו לבנקים, מה שלא קרה בחברות הציבוריות שם האחריות המיניסטריאלית הייתה על הציבור ולא על אלה ששיחקו בכספו.

חוסר הצדק המשווע הזה בפרט היום שאנו רואים את התוצאות של מועצות המנהלים שניהלו את החברות הציבוריות, מול אותם עסקים מסכנים שמשכנו את נפשם לטובת עסקיהם רק יגביר את הכעס והתסכול כאשר בתי מגורים של פושטי רגל יתחילו להימכר והנטל על הקופה הציבורית תלך ותגדל.

זהו הקפיטליזם בהתגלמותו, והשאלה האם באמת שוק חופשי, קידום חברות באמצעות השקעות הציבור אכן פלטפורמה נכונה למצב הכלכלי שנוצר בישראל ובעולם כולו.

האם סתם לשם ההשוואה עם היינו נשארים במשטר סוציאליסטי עם תיקונים קוסמטיים לכאן ולכאן המשק לא היה צומח בהתאם לגידול האוכלוסייה שלו ולא במכפילים של 20 או 30 שנה קדימה

מקום למחשבה


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 דורון עמית

דורון עמית יועץ עסקי וגם מלווה בתחום הניהול, השיווק, המכירות, יועץ עסקי ויועץ שיווק



 


מאמרים נוספים מאת דורון עמית
 
למה באמת צריך יועץ אסטרטגי
הייעוץ האסטרטגי מגיע מתוך תחום ה ייעוץ העסקי, כ יועץ עסקי אני לא מתחיל לעבוד עם עסק או חברה אשר אני לא יוצר את האסטרטגיה של העסק או החברה

היכן באמת ניתן להרויח כסף
ממעוף הציפור ניתן להבחין בדיוק מי מרויח באמת הרבה כסף. לא זה לא בעלי העסקים והחברות זה דווקה עובדי הציבור והחברות הציבוריות

רוצה לפתוח מסעדה, טיפים לניהול מסעדה
רבים הם האנשים הרוצים לפתוח מסעדדה, האומנם מסעדה זה העסק המתאים היום בישראל לפתיחה, האם נוכל להחזיק מסעדה לאורך זמן

האם יש עוד טעם לשכור יחצנים אנשי יחסי ציבור
14/11/13 | מכירות
נראה כי העולם הדיגיטלי קצת שינה את המפה של תחום יחסי הציבור בישראל, האומנם?

בשורה לבעלי העסקים זוגות העובדים יחד
כמה נחמד לקבל ידיעה לזוגות נשואים העובדים באותו חברה או עסק כי חישוב המס שלהם ייעשה עכשיו בנפרד

כיצד מנהלים משא ומתן
ניהול משא ומתן הוא מקצוע בפני עצמו האם אנו עושים אותו נכון, האם לנהל משא ומתן זה כמו משחק קלפים.

כיצד אני מגדילים את המכירות שלנו
02/08/13 | מכירות
שיטות המכירה של פעם כבר לא עובדות על שיטת המכירות היום, מה השתנה כיצד עלינו לפעול

ניהול פרויקטים, פרויקטים חדשים, כיצד מקימים פרויקט
הדור שאנו יודעים היום הוא הדור הנכון הפועל בגישה נכונה בכול מה שקשור למיזמים לעסקים חדשים, דור שיודע לנצל מיקור חוץ מקצועי ולהינות מקיצור התהליך

עסק שלא עושה כסף ורק מתגלגל הוא לא עסק
עסקים מעבר לתשלום הוצאות צריכים שירויחו כסף, עסק שרק מתגלגל ולא משפר את חיי בעליו הוא לא עסק. והשאלה מכאן לאן.

האם הפרסום בגוגל אכן שווה
רבים שואלים עם פרסום בגוגל אכן שווה, האמת זה תלוי, אך מי שרוצה לפרסם בגוגל בדפי העסקים החינמיים שלא יצפה לגדולות ונצורות
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI