דף הבית עסקים ייעוץ עסקי האם העסק שלך מרויח או מפסיד
האם העסק שלך מרויח או מפסיד
דורון עמית 12/10/12 |  צפיות: 2559

עסקים ממשיכים להפסיד.

למרות הכול עסקים ממשיכים להפסיד.

עסקים ממשיכים להתנהל למרות שהתוצאות העסקיות שלהם מראות הפסד חשבונאי והתדרדרות תזרימית.

הבנקים כבר לא כול כך מעוניינים להזרים כספים לעסקים (האמת שלא הבנתי עדיין מי הפרה החולבת החדשה של הבנקים בישראל) אבל רבים מדווחים על כי הבנקים מקשים מאד בהתנהלות היום יומית כלפי עסקים וזאת למרות ההצהרות ששמענו השבוע מפי מנכ"ל אחד הבנקים המובילים בישראל כי הבנק מתארגן לוגיסטית לטיפול ומתן אשראי לעסקים קטנים. "הצהרות לחוד וביצועים לחוד.

כ-יועץ עסקי ביקשתי לערוך סקר בנושא התנהלות של עסקים בישראל, ודגמתי (אומנם לא מדגם מייצג לפי הכללים של סקר סטטיסטי מייצג) אך כ-יועץ עסקי ויזם רב שנים, הצלחתי להעלות בחכתי תוצאות שניתחתי והובילו אותי למסקנות הבאות:

למעלה מ-70% מהעסקים הקטנים (עד מחזור של 1 מיליון שח) בחודש דיווחו על רווח חשבונאי שלילי.

אותה תוצאה ואף קצת גבוהה ממנה קיבלתי לגבי תזרים המזומנים שגם הוא היה תזרים שלילי עם גרעון הול וגובר.

קרוב ל-55% הגישו בקשות כאלה ואחרות ב- 3 חודשים האחרונים לקבלת מימון עם זה במסגרת הבנקאית ואם זה במסגרת החוץ בנקאית.

רק 12% נענו בחיוב ע"י המערכת הבנקאית. ואילו 4% נענו בחיוב ע"י המערכת הבנקאית. (אני לא מביא כאן בכוונה את הנתונים שקיבלתי לגבי מתן בקשות אשראי מהשוק האפור ולא את ההיענות שלו וזאת מאחר ואני לא ממליץ לאף בעל עסק לדרוש סוג מימון שכזה בעסקים רגילים).

למעלה מ-80% מהמגזר העסקי, יצרני, דיווחו על ירידה של עד 65% ממחזור העסקים שלהם בחודש ספטמבר. דבר שיצר להם משבר מסוכן בתזרים המזומנים שלהם. בכלל כ-כלל כ-יועץ עסקי אני תמיד מכוון את העסקים לבנות את התזרים בצורה שתקל על העסקים בתקופות של חגים. אך כנראה שזה בלתי אפשרי מאחר וכבר כך התזרים מלא בשאר החודשים דבר שלא מאפשר להקטין את התזרים בתקופת החגים והחופשים שהם בערך כמעט מחצית מהשנה.

למעלה מ-30% לא מאמינים כי יצליחו לשרוד עד סוף השנה ומחצית מהם לא מאמינים כי יצליחו לשרוד עד מחציתו של השנה הבאה.

עסקים המוכרים את מרכולתם בתנאי אשראי של שוטף+ דיווחו כי חייבים העבירו להם כספים בחריגה של עד כמעט 3 חודשים מעבר לאשראי המסוכם. מה שהכביד יותר על תזרים המזומנים כפי שכבר הזכרתי של 70% מהעסקים. יותר מזה גם לאחר ה"גרייס" שלקחו החייבים בתנאי התשלום הסתבר כי ל-12% מהחייבים הבנקים לא כיבדו את הממסרים שלהם.

כ-יועץ עסקי אני בטח מבין כי משק שמתנהל ברמה כזאת הוא משק הרסני ולא משק יצרני. אין כאן כמובן להאשים מישהו מהיצרנים, או מהמשווקים, או בכלל מבעלי העסקים במשק הישראלי, וזאת בגלל התחרות הקשה, ההיצף, השפע, ועם כול זאת הירידה בכוח הקנייה של הצרכן הישראלי אשר המטבע שלו נשחק מדי חודש בחודשו.

את ההרס ואת האשמה אני כן מייחס לכול המערכת הבנקאית בישראל, והיקפי האשראי שחולקו לעסקים ולאנשים פרטיים. גם את כוח הקנייה הקיים היום  (למרות הירידה ברמת הצריכה) אני מייחס לכול חברות האשראי אשר מנסות לפתות את ציבור השכירים בישראל להלוואות עבור רכישה של דברים מפנקים. (אבל גם זה ייגמר) ובשנת 2012-2014 שהם גם השנתיים הראשונות לאחר הבחירות הצפויות ב-ינואר 2013 יהיו הרסניות עבור אזרחים ובעלי עסקים בישראל.

צר לי כי הציבור הישראלי עדיין לא למד מהאזרח האמריקאי להתנהל בשיקולים נכונים, צר לי כי עסקים לא למדו שגלגול כסף זה לא רווח, וכאן ארצה לספר לכם סיפור קטן על לקוח שהגיע אלי ואמר לי "אני עובד ועובד קשה ומרוויח הרבה כסף ואני לא יודע למה אני לא רואה את הכסף" האמת שגם אני שוכנעתי מהלקוח שהוא מרוויח כסף אבל כהרגלי בקודש לפני שאני מתחיל לטפל בעסק, בניהול העסק, בבניית תזרים מזומנים לעסק, בשיווק, במיתוג, אני תמיד קודם בודק את הניירת של העסק 3 חודשים אחורה. ובמקרה הסיפור שאני מספר לכם למעשה גיליתי (לא שזו תגלית מרעישה זה קורה כמעט בכול העסקים) שהעסק מפסיד "הרבה" כסף מזה חודשים רבים. מה שמלמד אותנו כי אנשים שעובדים לא יכולים לראות אם הם מרוויחים או מפסידים, מתי המנורות נדלקות ש"החמצן" נגמר. ואז פונים ליועץ עסקי.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 דורון עמית

דורון עמית יועץ עסקי וגם מלווה בתחום הניהול, השיווק, המכירות, יועץ עסקי ויועץ שיווק



 


מאמרים נוספים מאת דורון עמית
 
למה באמת צריך יועץ אסטרטגי
הייעוץ האסטרטגי מגיע מתוך תחום ה ייעוץ העסקי, כ יועץ עסקי אני לא מתחיל לעבוד עם עסק או חברה אשר אני לא יוצר את האסטרטגיה של העסק או החברה

היכן באמת ניתן להרויח כסף
ממעוף הציפור ניתן להבחין בדיוק מי מרויח באמת הרבה כסף. לא זה לא בעלי העסקים והחברות זה דווקה עובדי הציבור והחברות הציבוריות

רוצה לפתוח מסעדה, טיפים לניהול מסעדה
רבים הם האנשים הרוצים לפתוח מסעדדה, האומנם מסעדה זה העסק המתאים היום בישראל לפתיחה, האם נוכל להחזיק מסעדה לאורך זמן

האם יש עוד טעם לשכור יחצנים אנשי יחסי ציבור
14/11/13 | מכירות
נראה כי העולם הדיגיטלי קצת שינה את המפה של תחום יחסי הציבור בישראל, האומנם?

בשורה לבעלי העסקים זוגות העובדים יחד
כמה נחמד לקבל ידיעה לזוגות נשואים העובדים באותו חברה או עסק כי חישוב המס שלהם ייעשה עכשיו בנפרד

כיצד מנהלים משא ומתן
ניהול משא ומתן הוא מקצוע בפני עצמו האם אנו עושים אותו נכון, האם לנהל משא ומתן זה כמו משחק קלפים.

כיצד אני מגדילים את המכירות שלנו
02/08/13 | מכירות
שיטות המכירה של פעם כבר לא עובדות על שיטת המכירות היום, מה השתנה כיצד עלינו לפעול

ניהול פרויקטים, פרויקטים חדשים, כיצד מקימים פרויקט
הדור שאנו יודעים היום הוא הדור הנכון הפועל בגישה נכונה בכול מה שקשור למיזמים לעסקים חדשים, דור שיודע לנצל מיקור חוץ מקצועי ולהינות מקיצור התהליך

עסק שלא עושה כסף ורק מתגלגל הוא לא עסק
עסקים מעבר לתשלום הוצאות צריכים שירויחו כסף, עסק שרק מתגלגל ולא משפר את חיי בעליו הוא לא עסק. והשאלה מכאן לאן.

האם הפרסום בגוגל אכן שווה
רבים שואלים עם פרסום בגוגל אכן שווה, האמת זה תלוי, אך מי שרוצה לפרסם בגוגל בדפי העסקים החינמיים שלא יצפה לגדולות ונצורות
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI