דף הבית מחשבים וטכנולוגיה מחשבים וטכנולגיה - אחר סחטנות סייבר - לשמור על המידע בידיים הנכונות
סחטנות סייבר - לשמור על המידע בידיים הנכונות
איריס וינשטיין 20/12/16 |  צפיות: 2970

מאת: גד אלקין, מנהל תחום אבטחת מידע EMEA בחברת F5, מובילה בפתרונות לעולם היישומים ובאבטחת יישומים

בסרט "כופר" מגלם מל גיבסון את טום מולן, אב אשר מנסה להציל את בנו שנחטף על ידי נבל ולבסוף מוביל צוות של סוכני FBI למבצע הצלה נועז. בעוד שבסרט זה ובדומיו בז'אנר אנחנו רואים תמונות של מזוודות מלאות בכסף מסודר בקפידה וקרבות יריות דרמטיים, הרי שהטקטיקה של הפושע המודרני כיום השתכללה משמעותית. במקום בני ערובה אנושיים – הנבל מחזיק במידע עסקי כבן ערובה.

בתי חולים, מוסדות ממשלתיים ובנקים הושמו כמטרה לכופרה. מדובר בסוג של נוזקה שמונעת גישה לקבצים האישיים ודורשת כי כופר כספי ישולם לפני שהגישה לקבצים תחזור לתקנה. מספר ההתקפות מסוג זה עלה ב- 16% בשנה האחרונה בלבד. ההתמודדות עם איומי סחיטה מסוג זה יכולה להיות טראומטית לעסקים רבים. יחד עם זאת, הידיעה המוקדמת מול מה מתמודדים ואיך לאבטח את מערכות המידע בצורה אפקטיבית בהחלט יכולה לעזור להסיר את הדאגות האלו מהמחשבות של ההנהלה הבכירה של העסק.

דע את האויב

דרישות הכופר הראשונות היו בתחילה ברמה נמוכה. הן התבצעו באמצעות אימייל וקיבלו תשומת לב זעומה. הן סבבו סביב התקפות מסוג DDoS (מניעת שרות) שההאקרים היו מאיימים להוציא אותן לפועל אם התשלום לא מתקבל, כפי שהודגם על ידי קבוצת ההאקרים DD4BC. לחלופין, מכשירים הוצפנו בכפייה, עם דרישת תשלום בתמורה לגישה מחודשת למידע במכשיר. סכומי כסף נכבדים היו מעורבים בנושא, דבר שהביא לכך שארגונים מהתחום הפיננסי הוצבו כמטרה באופן עקבי. יחד עם זאת, הטקטיקה של ההאקרים עברה מספר שינויים משמעותיים.

בעוד שמספר ההתקפות עלה באופן אינטנסיבי, קבוצות של האקרים בחרו להגמיש את שריריהם הדיגיטליים על ידי שיגור התקפות בעצמה מאד ספציפית, על מנת להדגים לקורבנות את היכולות המדויקות שלהם. מגמה נוספת וראויה לציון היא ההשפלה הפומבית של הקורבנות, מגמה שבאה לידי ביטוי באופן בולט בסיפור הפריצה לאתר ההיכרויות אשלי מדיסון. במקרים כאלו, להאקרים יש כבר גישה למידע וקורבנות הכופר משלמים יפה, ולו רק על מנת להבטיח שהמידע שלהם לא ידלוף למרחב הציבורי.

בנוסף לפורמט המסורתי של האימייל, האקרים נקטו גם בקמפיינים של נוזקות פרסום, שבאות לידי ביטוי בעת שמשתמשים תמימים מבקרים באתרים לגיטימיים. אם לא די בכך, הרי שהשימוש הנפוץ בשירותי ענן הביא לכך שספקי השרות גם הם מושמים כיעד לתקיפה. למגמה זאת יכולה להיות השפעה הרסנית, אשר באופן פוטנציאלי יכולה לגרום לאפקט דומינו על ידי הדבקה לא ישירה של לקוחות ספקי השרותים.

לשלם או לא לשלם את הכופר?

למרות השכיחות הגוברת של אירועי הסייבר, נראה כי ארגונים אינם מודעים ל- best practice בכל הנוגע לתגובה לדרישות כופר. למעשה, מחקר שהתבצע על ידי IoD and Barclays לאחרונה מצא שרק 28% ממקרי הסחיטה בתחום הסייבר מדווחים לרשויות, דבר שמעיד על כך כי הקורבנות מעדיפים לשלם את הכופר יותר מאשר להסתכן בשחרור המידע הרגיש ובפרסום ציבורי שלילי.

כמובן, הדאגה הגוברת למידע הפרטי היא בדיוק הדבר שעליו סומכים פושעי הסייבר. במציאות, ארגונים צריכים להימנע מתשלום לסחטנים. ה- FBI האמריקאי פרסם לאחרונה המלצה בלשון "תשלום כופר לא רק מעודד את פושעי הסייבר להיות מעורבים בסוג זה של פעילות בלתי חוקית... על ידי תשלום הכופר, ארגונים מספקים באופן בלתי נמנע מימון לפעילות בלתי חוקית אחרת שמיוחסת לפושעים". יתרה מכך, העבריינים מקבלים עידוד להמשיך ולתקוף את אותה מטרה אם היא מוכנה לשלם.

חשוב לציין כי עדיין עומד סימן שאלה גדול בנוגע לאמיתות האיומים הללו. אם לוקחים כדוגמה את ההתקפות האחרונות שהתבצעו על ידי Armada Collective, שידועים כשלוחה של DD4BC, לא היתה לקבוצה זאת כל דרך לדעת איזה מהקורבנות שלהם שילמו את הכופר, דבר שמעיד על כך שהאיום היה כנראה שרירותי.

מניעה עדיפה על תרופה

ארגונים מתחילים לחנך את העובדים שלהם בצורה טובה יותר אודות הסיכונים הפוטנציאלים וה- best practice לתגובה לכופרות. יחד עם זאת, לפני כן עליהם להבטיח שהיישומים המשולבים במערכות המידע מוגנים היטב מפני התקפות מתוחכמות. אבן הדרך הראשונה חייבת להיות הערכה מלאה של התשתית הנוכחית של העסק, על מנת לאמוד האם ניתן לעמוד בפני התקפה בהיקף שהאקרים יכולים לייצר כיום. בהמשך לכך, שילוב של שירותים on premise ובענן יכול להקל בזמן התקפה ולהוכיח עצמו כיעיל בהתאם לנפח ההתקפה ועוצמתה.

רכיב מפתח נוסף הוא הווידוא כי העסק מוגן סביב השעון. גישה למומחים, דוחות ואנליזה בקצות האצבעות, הם כיום דרישה הכרחית על מנת לשמור על העסק ולקוחות הקצה מוגנים ומרוצים. עם הספקטרום המתרחב של איומי הכופרות, עסקים מראים כיום נטייה גוברת להעדפת שירותי אבטחה מנוהלים וקבלת רמה גבוהה של מומחיות המיוחסת אליהם.

במהלך השנים האחרונות ראינו שינוי במגמה - עסקים מגיבים מידית לדרישות הכופר של ההאקרים, ולא רק לוקחים אותן ברצינות כאשר הן מתחילות להראות את השפעתן המשמעותית בפועל. למרות שזהו מצב חיובי, ארגונים אחרים עוברים לקיצוניות השנייה שכוללת תשלום להאקרים מבלי לבדוק את הדברים לעומק, דבר שרק יכול להעצים את הבעיה. נקיטת האמצעים המתאימים לאבטחת יישומים תרגיע את הדאגות מפני סחטנות סייבר, תסריט עדיף בהחלט על פני מסירת כספי הארגון ללא צורך.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 איריס וינשטיין


 


מאמרים נוספים מאת איריס וינשטיין
 
חברת F5 ממנה את ארז הסה ל- Sales Specialist באירופה המזרח התיכון ואפריקה
חברת F5 ממנה את ארז הסה ל- Sales Specialist EMEA. במסגרת תפקידו יהיה הסה אחראי על מכירת פתרון ה-Distributed Cloud, פתרון הSAAS - והסקיוריטי של F5 , בשיתוף עם אנשי מכירות ושותפים עסקיים של F5 ברוב מדינות EMEA על מנת לאתר, למצב ולמקד את פתרון הענן של F5 ללקוחות חדשים וקיימים של החברה.

חברת Snyk , המובילה העולמית לאבטחת פלטפורמות פיתוח, חתמה על הסכם שותפות עם COMMITלשוק הישראלי
חברת Snyk , המובילה העולמית לאבטחת פלטפורמות פיתוח , חתמה על הסכם שותפות עם COMMIT. הסכם זה יאפשר ללקוחות COMMIT להנות מפלטפורמת אבטחה המיועדת למפתחים וישמש גם את הפעילות הענפה, של זרוע הפיתוח במיקור חוץ, שלה.

שלמה יונה מונה למנהל החטיבה העסקית של F5 בישראל ויוון
שלמה יונה (51), מונה למנהל החטיבה העסקית של F5 בישראל ויוון. במסגרת תפקידו יוביל יונה את קבוצת המכירות ללקוחות אנטרפרייז ולארגונים מובילים בעולמות הטלקו, ההייטק והבריאות. בין היתר, ינהל יונה את צוותי המכירות בענפים אלו ויפעל להעמקת פתרונות החברה ולפיתוח שווקים חדשים, כמו גם לקידום פתרונות טכנולוגיים חדשים באזור.

אביב ששוני מונה למנהל החטיבה הביטחונית והציבורית של F5 בישראל וקפריסין
אביב ששוני (49, נ+4), מונה למנהל החטיבה הביטחונית והציבורית של F5 בישראל וקפריסין. במסגרת תפקידו ששוני יפעל להעמקת הפעילות והגדלת המכירות באזור. בנוסף, ששוני יהיה מנוי על גיבוש תכנית אסטרטגית להרחבת פעילות החברה ומערך המכירות בקפריסין ויישומה, תוך יצירת ערוצי שיווק חדשים והעמקת ערוצים קיימים, וקידום יוזמות לפיתוח שותפים מקומיים.

חברת F5 מספקת טכנולוגיה לצמצום עלויות ושיפור ביצועים באמצעות תמיכה בפרויקט טלמטריה בקוד פתוח
חברת F5 (NASDAQ: FFIV) מכריזה על המשך תמיכתה ב-OpenTelemetry של Cloud Native Computing Foundation - מסגרת קוד פתוח, המספקת כלים סטנדרטיים להפקה וייצוא של נתוני טלמטריה, המסייעים לנתח טוב יותר ביצועים ופעילות של פתרונות טכנולוגיים בסביבת מערכות המידע.

מחקר גלובלי של F5 Labs: חמישית מבקשות האימות הן זדוניות
מחקר חדש של F5 Labs חושף כי זהויות דיגיטליות הפכו לשדה קרב בזירת הסייבר, כאשר חמישית מבקשות האימות מגיעות ממערכות אוטומטיות זדוניות. דוח 2023 Identity Threat Report: The Unpatchablesניתח 320 מיליארד טרנזקציות של נתונים, המתרחשות במערכות של 159 ארגונים בין מרץ 2022 לאפריל 2023. כאשר ההתקפות אינן מיורטות, שיעור האוטומציה הממוצע, המהווה אינדיקטור להתקפות credential stuffing, עמד על 19.4%. שיעור זה ירד ביותר משני שליש, ל-6%, כאשר יורטה הפעילות הזדונית באופן יזום.

קבוצת אמן תשווק ותטמיע את פתרונות ה-ERP הענניים של Infor בישראל
קבוצת אמן חתמה על הסכם שיתוף פעולה לשיווק והטמעה של פתרונות ה-ERP הענניים של חברת Infor לארגוני תעשייה. במסגרת השותפות, קבוצת אמן תהיה אמונה על פעילות פתרונות Infor CloudSuite בישראל ותספק שירותים מקצה לקצה לארגוני תעשייה, החל משלב המכירה, דרך ביצוע פרויקטי הטמעה וכלה במתן תמיכה ושירות שוטף. ההסכם בין החברות קובע עוד כי חברת Infor תבצע לוקליזציה של הפתרונות לשפה העברית, לרגולציה ולחוקי המיסוי הישראליים.

חברת F5 משיקה מטה חדשני בישראל למחקר ופיתוח, לפעילות העסקית ולאקדמיה הטכנולוגית
חברת F5 משיקה מטה חדשני בישראל למחקר ופיתוח, לפעילות העסקית ולאקדמיה הטכנולוגית. המטה, הממוקם במגדל One Tower רוגובין אקרו במוקד העסקים השוקק של רמת גן, מתפרס על פני שלוש קומות בהיקף של 4,500 מ"ר. פרויקט הקמת המטה בוצע על ידי סתר אדריכלים.

מחקר של F5 חושף את דרגת הבשלות הדיגיטלית של ארגונים ביחס לקצב השינוי
מדד הבשלות הדיגיטלית, Digital Maturity Index1, הראשון של F5, כולל 300 תגובות מדוח State of Application Strategy Report לשנת 2023, שהוערכו על פי סט של שש יכולות טכניות2. תשתית, העברת אפליקציות, נתונים, הנדסת אמינות אתרים (SRE), נראות ואוטומציה, ואבטחה.

גילת טלקום משיקה פלטפורמת שירותים חדשה לספקי אינטרנט המבוססת על פתרונות F5
גילת טלקום משיקה פלטפורמת שירותים חדשה לספקי האינטרנט הישראליים, המבוססת על הפתרונות הטכנולוגיים המתקדמים של חברת F5. הפלטפורמה מאפשרת לספקי השירות להציע למשתמשים חבילות מוזלות, מהירות וביצועים גבוהים יותר. היקף פרויקט הטמעת פתרונות F5 בפלטפורמה של גילת מוערך במעל מיליון שקלים. הפלטפורמה סופקה בימים אלו למספר ספקי שירות גדולים ומובילים בישראל.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI