דף הבית עסקים תקשורת ניתוח שוק סלולר בישראל
ניתוח שוק סלולר בישראל
דנה הראלי 05/05/08 |  צפיות: 3958

הערכת מצב של שוק הסלולר בישראל

שוק הסלולר הוא שוק בארץ הוא שוק אוליגפוליסטי, בו מתפקדות החברות בו כמונופול של קבוצה, שבה תנודות המחירים לצרכן נעשות במקביל ובתיאום עם המתחרות, ולכן פוגעות בתחרות הנדרשת. 3 החברות הגדולות נראות למראית עין כזהות כמעט לחלוטין, כמעט ולא ניתן להבחין בהבדל מהותי בין אחת לשנייה. לכל אחת מהן מספר לקוחות דומה (2-2.6 מיליון לקוחות לכל אחת מהן), הן מציעות לצרכן שירותים, הדומים במרכיביהם, שנבדלים לרוב בסממנים חיצוניים בלבד ושמתומחרים לצרכן במחירים כמעט וזהים.

כשחברה אחת פונה בשירות חדש לציבור אזי גם השנייה מיד נכנסת לאותה נישה (ניתן לראות זאת בשירותים המתקדמים ללקוחות הפרטיים כמו שירותoboxlive  לצעירים או למשל בשוק האבטחה הסלולרי שנפתח לקהל העסקי ע"י פרטנר ושיצר התעניינות ע"י מתחרותיה). שלושתן מפעילות מערך תפעולי הדומה הן בהיקפו והן באופן תפעולו, בסלקום מועסקים כ3000 עובדים הפזורים ב360 נקודות מכירה וכן 30 מרכזי שירות, פלאפון לעומתה מעסיקה כ4000 עובדים הפזורים ב100 מוקדי מכירה ו38 נקודות שירות ומכירה ופרטנר מעסיקה גם כן כ3500 עובדים ב200 נקודות מכירה ו35 מרכזי שירות פרונטאלי. אפילו ניקיון המשרדים דומה אצלהם.

עקב ריבוי חסמי המעבר ללקוחות המכשירים הסלולרים בישראל, נוצרה בארץ מציאות תחרותית נוחה מאוד לחברות הסלולר ורעה מאוד בהתאם לצרכן. עד לא מזמן ניתן היה לומר באופן ברור כי הצרכן הישראלי נתון ברשתה של חברת הסלולר באופן טוטאלי, לדוגמא ניתן לראות, שכל שנה, רק 11 אחוז מלקוחות הסלולרי בארץ בוחרים נוטשים את הרשת למתחרה, כלשם השוואה, בבריטניה עומד השיעור על 28% ובארה"ב 30%. לכן ניתן לומר שענף הסלולר בישראל היא ענף בלתי תחרותי בעליל שלא כמו ענף הובלות או ענף שליחויות למשל, אין הבדל של רב בין המפעילות הגדולות, כך שנתח השוק של כל אחד מהם כמעט וזהה לאחר, ולכן הופכים אנו, מרצון או מחוסר ברירה, ללקוחות נאמנים, לחברת הסלולר שלנו. ניתן לראות שישנם מחסומי יציאה בלתי עבירים, ל4 המתחרות בענף הסלולר, מה שהופך אותן לחברות במועדון לכל החיים, "אין יוצא ואין נכנס" (כמו שעון יד), המצב השנוי במחלוקת נגזר מהתוקף הממשלתי, שקיבלה כל אחת מהן ומכמויות הכסף העצומות שהן השקיעו, במגוון רחב של תשתיות ארוכי טווח.

עוד פרמטר שמשפיע על האין תחרות, בענף הוא, צמיחתו הדורסנית של ענף הסלולרי, דבר שגרם למתחרות להוריד הילוך, בידיעה שכל אחת תזכה בנתח שמן מהעוגה שבשוק, דבר שגרם להאטה בהורדת המחירים. הנתון שמאושש את המצב האבסורדי, ושמראה שמאז שנכנסה פרטנר לשוק הסלולר, הגיעה התחרות בענף לשפל המדרגה, הוא שמ97 עד 03, עלו מחירי תעריפי הסלולר בשיעור נומינלי של 40% - כ-10% ריאלי. עם זאת יש לומר ששנת 2007 הביאה עמה בשורה גדולה לצרכני השירות הסלולרי בישראל.

במהלך השנתיים האחרונות חוקקו מספר חוקים שהביאו להגדלת התחרות בענף הסלולר ולהסרת חסמים אשר פגעו בזכויותיו של הצרכן. ראשית כל חוקק חוק ניוד מספרים אשר שינה את חוקי המשחק ואיפשר לכל צרכן בישראל לעבור ממפעילה אחת לשניה  תוך שמירת מספר הנייד הישן. הדבר היווה חסם גדול עקב היקשרותם של הלקוחות למספר הנייד. חוק נוסף שחוקק בכנסת הביא להגבלת סכום הכסף אותו ניתן לגבות עבור שיחה בנייד בהתאם לזמן המדויק בו דיבר הלקוח. בנוסף עומדת הצעה להגביל את ההיקשרות המקסימלית של לקוח לחברת סלולר למקסימום של שנה וחצי במקום שלוש שנים. בנוסף הצליח משרד התקשורת לפקח על מחירי השיחות שנגבים על ידי חברות הסלולר בישראל. על כן ניתן לראות כי שוק הסלולר משנה את פניו והופך יותר תחרותי והוגן עבור הלקוחות הישראלים.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 דנה הראלי


 


מאמרים נוספים מאת דנה הראלי
 
ערן שלזינגר- הדפסת חולצות לאירועים מיוחדים
באירועים כמו חתונה ובת או בר מצווה, חלק חשוב בארגון האירוע הוא בחירת מתנות לאורחי המסיבה. יש שבוחרים מחזיקי מפתחות, פרחים או תמונות מגנטיות אך חולצות עם הקדשה או הדפסה הומוריסטית גם מהוות מתנה חביבה וגם יוצרות שיח משעשע בין האורחים.

אורי עצמון- הדפסת חולצות בית ספר
עיצוב חולצה לילדים לבית הספר – זו חולצה שמלווה את הילד לכל אורך היום – בשיעורי החינוך הגופני ובהפסקות, מתחת לבגדים או כמלבוש העיקרי לבית הספר.

דנה תדמור מציגה: מצלמות סמויות - לתעד כל רגע במעקב
עוד חידוש כללי בעולם הבילוש, ובייחוד המצלמות למעקב וגם המצלמות הנסתרות הוא שדרוגן לאיכות צילום בHD. הדבר מבטיח תיעוד של המתרחש בצורה חלקה יותר שניתן מיידית להבין את המתרחש בה.

אקסיום אופנת בגדים לילדות
כשהולכים לאירועים לילדים או למבוגרים ויש צורך להיראות יפה ומגונדר, ישנן שמלות מיוחדות לאירועים כמו גם שמלות ערב. פריטי לבוש אלו עולים לרוב סכומי כסף גבוהים יותר, ומי שאינו מעוניין מטעמיו – שלו להזין את פרטיו באתר יכול ליצור קשר טלפוני עם החנות ולהמשיך את הטיפול בתשלום באופן שנוח לו.

פאונדרס הלבשה - חולצות לחתונה - קלאסיות או מפתיעות ?
09/04/13 | חתונות
אחד מן השלבים המשעשעים והכיפיים ביותר בחתונה, הוא שלב הריקודים עם החברים. בשלב זה של החתונה הזוג סוף משחרר לחץ, נהנה ומבלה. בשנים האחרונות, נכנסה מודה חדשה לעולם החתונות והיא חולצות החתונה.

פאונדרס- הפקות ארועים לכל כיס
הפקת ארועים בשנים האחרונות הפכו להיות אחת מההוצאות הגדולות ביותר עבור כל משפחה. בחירת הצלם, אולם ארועים, מעצב וכדומה הם רק חלק מההוצאות הנכנסות תחת קטגוריה זו של הפקת ארוע.

ערן שלזינגר- גן ארועים מה לבדוק?
הדבר החשוב ביותר בעת תכנון ארוע הוא בחירת המקום בו הוא ייתקיים. כיום אין ספק שארוע במקום פתוח מספק חוויה מדהימה לעומת ארוע במקום סגור. שלל הריחות, הצבעים והאוויר הטבעי

עו"ד דנה תדמור- מכרזים-חוקים והגבלות
מכרז היא שיטה להצעת עבודה תמורת מחיר מסוים על פי בקשה. בשיטת המכרז נלקח הספק אשר מציע את איכות העבודה הטובה ביותר תמורת המחיר הנמוך ביותר. מכרז הוא הליך משפטי

אריאל אורי עצמון- משחקים לתינוקות בני שנתיים
20/03/13 | הורות
אם אתם מצפים לתינוק חדש במשפחה, וודאי אתם מתארגנים כבר מבחינת כל הציוד הדרוש. אך מה לגבי משחקים? משחקים לתינוקות הפכו לדבר יקר במיוחד, ובמציאות בה יוקר המחיה גבוה

אקסיום- התפתחות וצעצועים לתינוקות
20/03/13 | הורות
ההתייחסות לילדים ובמיוחד לתינוקות עברה שינוי מהפכני בעשרות השנים האחרונות ואם בעבר ילדים יצרו שעשוע עבור עצמם, כיום תעשיית המשחקים מציעה שפע של אפשרויות לצעצועים
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI