דף הבית חברה, פוליטיקה ומדינה דתות שיחת חולין של תלמידי חכמים
שיחת חולין של תלמידי חכמים
יואל כץ 29/01/20 |  צפיות: 3520

שיחת חולין של תלמידי חכמים

מדוע שיחת חולין של ילדים נחשבת לתוכן קדוש ורוחני, ולמה חשוב כל כך (עד כדי פיקוח נפש!) להקשיב לילדים?

כשהילד פותח ופורש לפנינו את עולמו הפרטי, מספר לנו על האירועים המתרחשים בתלמוד תורה, על המשחקים שנערכו השבוע, מי נגד מי ואיזה תפקיד היה לכל אחד במשחק, כיצד התנהל המשחק ומי ניצח לבסוף, גם דברים אלו אינם עומדים בהכרח בסתירה לשולחן השבת.

אמרו חז"ל "ועליהו לא יבול - זו שיחת חולין של תלמידי חכמים הצריכה לימוד" (ע"ז י"ט).

עלינו לדעת כי קיים סוג של שיחה המכונה "שיחת חולין של תלמידי חכמים", מעין "חולין על טהרת הקודש".

בכל עולם קיימים פרטים רבים מהם בנוי אותו עולם, חלקם עיקריים ומרכזיים וחלקם מקיפים, סובבים וטפלים, אך גם הם חלק אינטגראלי ובלתי נפרד ממהותו של אותו עולם ולא ניתן להתעלם מהם.

עולמם הרוחני של הילדים מוקף בחוויות נלוות. הן מהוות חלק ממנו ועליהן הוא מושתת. כאשר הילדים מספרים על הטיול שנערך להם, על האוסף שברשותם ועל חוויות נוספות, זהו חלק מעולמם הרוחני, ודיבורים אלו -דברי קודש המה.

לעיתים, כלל לא ניתן לקשרם ולמושכם אל השולחן, כי אם על ידי שיחות מגוון זה. כלל זה מוכר וידוע למורים ולמלמדים וותיקים בעלי ניסיון - כאשר מבקשים לחבר את התלמידים אל הנלמד בשיעור, ניתן לעשות זאת לעיתים דווקא על ידי שיחות, סיפורים ומבצעים של דברי חולין.

הכלל הקובע והמכריע בדברים אלה הוא הכוונה הפנימית שלנו. אם הכוונה בשיחת החולין היא לשם תועלת שבקדושה, הרי שמשיחה זו תצמח קדושה, ואם הכוונה רק לפטפוט גרידא - גם התוצאה תיראה כך. (מובא בספרים שהיו צדיקים שכך הייתה דרכם, כאשר רצו לקרב אדם והבינו שהדרך היחידה לקרבו היא לשוח עמו בדברי חול הקשורים לעולמו ובענייני עסקיו, נהגו כך ועל ידי כן קישרום אל  עניני קודש ותורה.

אמנם שיתו לב והציבו גבול שלא תיווצר חריגה, לא להגזים בדברי החול יתר מכפי המידה, שאז באמת יהפוך השולחן לשולחן של חולין ו"כל שולחן שלא אמרו עליו דברי תורה, כאילו אכלו וכו'" אבות).

להקשיב לילד – עניין של פיקוח נפש

בשעה בה הילד פוצה פיו ומתחיל לספר את אשר ארע עמו ועם חבריו בני כיתתו, וכדרכם של ילדים עושה זאת באריכות יתר, אין להגיב בקוצר רוח ולמהר לחסום את פיו ולעצור בעדו. חשוב לשמוע ולהקשיב לדבריו.

כאשר מאזינים למה שהילד מספר, ניתן להבין וללמוד מתוך דבריו דברים רבים וחשובים.

ניתן להבין מה מצבו הלימודי, ואת המתרחש בחברה סביבו.

כך נוכל לזהות קושי, או דבר הטעון שיפור או דורש טיפול.

לעיתים, כאשר מונעים ממנו להתבטא, יכולים הדברים להגיע עד כדי פיקוח נפש ממש, משום שחזון שאינו נפרץ הוא, שהילד זקוק לאוזן קשבת, מולה יוכל להביע ולבטא את מצוקותיו. לעיתים עשויות אלו להיות מצוקות קשות ביותר. כאשר נאזין לילד בזמן הנכון נוכל לפתור בעיה ולמנוע אסון, חלילה.

דרכם של ילדים, שהם מכניסים את הדברים בהבלעה בין השיטין, ויש להיות ערניים ולשים לב היטב לדברים שהם מספרים. מצוי גם שהילד עצמו אינו מבין שהסיפור שבפיו הוא בעצם משהו חריג או מהווה בעיה וסיכון.

הבה ואציג לפניכם, הקוראים, דוגמא חיה, אשר הגיעה לאוזנינו, מכלי ראשון, מפיהם של בעלי המעשה עצמם.

וזה המעשה אשר בפיהם: באחד מן הימים, בשעת צהריים, חזרה הביתה אביגיל בתם בת החמש, לאחר סיום הלימודים בגן החובה בו היא לומדת.

באותה שעה היתה אמה מצויה בין תנור לכיריים, עסוקה בהכנת ארוחת צהריים "וטבוח טבח והכן כי איתי יאכלו האנשים בצהריים".

לאחר ברכת שלום, פתחה הקטנה פיה בחכמה: "אמא, היום התנהגתי יפה בגן!".

"נהדר!" אמרה האם, "אני ממש שמחה לשמוע שהתנהגת יפה".

"כן", צהלה אביגיל, "התנהגתי יפה היום ויצאתי בהפסקה לשחק בחצר".

נשמע לנו קצת מוזר וטעון הבהרה, הלא כן?...

התמזל מזלה של אביגיל, והדברים הגיעו לאוזנה ולתשומת ליבה של האם, הטרודה תדיר בשיחות טלפון נחוצות ואיננה ממש מאזינה ל"שיחת הילדים", שהם מהדברים המנויים במסכת אבות כדברים ה"מוציאים את האדם מן העולם".

לשם שינוי, בהזדמנות זו, היו אוזניה כרויות לדברי הבת ומחשבתה מרוכזת הייתה במקצת בנאמר, אשר על כן אף היא הבחינה כי משהו אינו מחוור במקצת...

- "רגע", אמרה האם, "היום התנהגת יפה ויצאת להפסקה, "מכלל הן אתה שומע לאו", זאת אומרת שאתמול לא התנהגת יפה ולא יצאת להפסקה... נכון?".

-"נכון, אמא, אבל היום התנהגתי יפה ויצאתי להפסקה. שולמית הוציאה אותי להפסקה", ענתה הקטנטונת, כשהיא אינה מבינה מדוע אין אמה שותפה לשמחתה.

-"מי זו שולמית?", שאלה האם, "כלל לא זכור לי שהגננת שלך שמה שולמית".

-"רגע, האם זו הסייעת?!".

-"לא!" עונה הקטנה, תוך שסבלנותה הולכת ואוזלת והיא אינה מבינה לשם מה החקירה הזו.

-"האם זו גננת מחליפה?!".

-"לא!".

-"רגע, אז מי זו שולמית?!" נזעקת האם.

-"טבחית?!".

-"לא!".

-"עובדת ניקיון?!".

-"לא!".

-"אז מי זו שולמית?!".

"ושאינו יודע לשאול, את פתח לו". לאחר ש"פתחו" לה, פצתה אביגיל סוף סוף את פיה והסבירה: שולמית זו היא בת כיתתה של אביגיל, אחת מהקבוצה שנטלה תחת חסותה ופיקודה ארבע בנות, והיא "מחנכת" אותן, מעניקה להן פרסים ומחלקת עונשים לפי ראות עיניה. כמה ימים ריצתה אביגיל את העונש שנגזר עליה על ידי שולמית, "לא לצאת להפסקה", אבל היום התנהגה יפה והעונש הוסר...

היא ביקשה רק לשמח את אמה בבשורה ש"היום התנהגתי יפה", אך למה סיבכה אמא את העניין עם כל כך הרבה שאלות? ובכלל, מדוע אמא עדיין לא נראית שמחה. רגע, האם רק נדמה לה שמעיניה של אמא זולגות דמעות?

כל זאת ממש מתחת לאפן של הגננת, הסייעת, המפקחת ועוד. גם אמא לא הייתה יודעת על כך לעולם, אלמלי הייתה האם קשובה באותה שעה בה סיפרה הקטנה על "הבשורות הטובות מהגן" ומשהו בדבריה נשמע קצת חשוד.

עכשיו תבינו מדוע כה חשוב להקשיב לדברי הילד עד תומם.

הרב דוד פיירמן הוא מרצה בנושאי חינוך ילדים

המאמר פורסם בחסותתיקים לספר תורה



דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 יואל כץ


 


מאמרים נוספים מאת יואל כץ
 
ארבעה רעיונות לעבודה מהבית לאחד ולכולם
חלפו הימים שכולם תוהים מהן כל ה"הזדמנויות לעבודה מהבית" האלה כי האינטרנט מלא בהן. יותר ויותר אנשים מרוויחים מהנוחות של ביתם. ישנם מאמרים רבים באינטרנט המלמדים אנשים את היתרונות, היתרונות/חסרונות והרעיונות הרבים לעבודה מהבית שיכולים לעזור לכולם להשתתף במיזם זה להרוויח כסף.

סודות גיטרה מובילה - 7 דרכים לשפר את סולו הגיטרה שלך
הרבה חבר'ה שמנגנים בגיטרה מובילה לומדים איך לנגן בגיטרה על ידי העתקת סולואים של גיטריסטים מובילים אחרים, וזה בסדר גמור וטוב. עם זאת, יש כמה שיטות שבהן אתה יכול להשתמש כדי לשפר את סולו הגיטרה המוביל שלך

מה היא שיטת הפילאטיס?
03/02/20 | דתות
שיטת הפילאטיס היא התעמלות הכוללת בתוכה תנועה והתעמלות, השיטה הומצאה ע"י האיש ג'וזף פילאטיס בשנות העשרים, בשעה ש המטרה שלה זו, חיזוק ומתיחה של השרירים בשילוב של שיתוף פעולה בין הנפש לבין גוף. הטכניקה של ההתעמלות על ידי פילאטיס שיטה של כושר גופני מלא וכאשר היא בעצם מתבצעת באופן סדיר, מתרחשים בגוף שינויים חיוביים. השיטה שנקראת פילאטיס גם משלבת מודעות לעמוד השדרה,נשימה נכונה, אימוני כוח וגמישות.

האם התעמלות בשיטת פילאטיס מביאה פתרון לאנשים אשר יש להם מוגבלות גופנית?
03/02/20 | דתות
עידן|בעולם|בזמן} המודרני אשר בו כולנו מצויים, אתם נתקלים לא מעט בתופעות הגורמות לנזקים בריאותיים כגון משקל יתר, בעיות גב וכו', התעמלות בפילאטיס היא שיטה אשר פותחה ע"י ממציא השיטה ששמו ג'וזף פילאטיס, מציעה לכולנו שיטת תרגילי התעמלות ייחודיים. שיטה זו משלבת בתוכה עניינים רבים המתאימים לאנשים שמצב בריאותם תקין, כמו כן השיטה טובה גם לכאלה אשר סובלים מבעיות אורטופדיות כגון:

התעמלות מתקדמת - פילאטיס
03/02/20 | דתות
בזמן האחרון יותר ויותר נודעת תשומת לב גבוהה לפעילות גופנית , אין כיום רופא או אולי מטפל ראוי לשמו אשר לא ימליצו למטופליהם אודות פעילות גופנית לכל היותר חצי שעה כל יום. מצב זה התהווה כתוצאה מכך שכולנו למעשה משתמשים במכונות תחת בגופינו. למשל: בעבר במקום לכבס במכונה כיבסו ביד, במקום לקחת מים ישירות מהברז היו חייבים ללכת כברת דרך גדולה בשביל להגיע אל הבאר לשאוב מים.

האם יש התעמלות פילאטיס בתל אביב
03/02/20 | דתות
ממציא השיטה הוא גו'זף פילאטיס שהשיטה קרויה על השם שלו, הוא פיתח אותה למטרת החלמה ושיקום של פצועים, במשך הזמן נודע כי התרגילים בפילאטיס מביאים מענה לא רק להחלמה ושיקום אלא הם מהווים גורם חשוב מאד לחיטוב הגוף ע"י שילוב של חיזוק השריר והארכתו. אימונים בשיטת הפילאטיס הפכו להיות מאד פופולאריים עבור סוגים שונים של אנשים באוכלוסיה ולא רק לספורטאים ורקדנים, בגלל זה כיום נפתחו חוגי פילאטיס רבים עבור כל הציבור, לגברים ולנשים כאחד.

התעמלות במכשירי פילאטיס
03/02/20 | דתות
בשנים האחרונות אנשים,נהיים,נעשים יותר ויותר מודעים לחשיבות והמעלות הלא מעטים שגורמת לנו פעילות גופנית במהלך החיים, כמה ההשפעה שלה תורמת לבריאותינו, כבר ידוע שכל אחד שמשלב פעילות גופנית, כמובן, ביחד עם תזונה נכונה ובריאה, הוא מסייע לשמירה על אורח חיים רענן. ההתעמלות בשיטת פילאטיס צוברת תאוצה רבה ביותר בשנים האחרונות, כבר הוכח גם במחקרים שהתבצעו ואפילו על ידי די הרבה רופאים, כי לאימונים בפילאטיס ישנה חשיבות גבוהה להטבת תפקוד גוף האדם וגם לתפקוד הנפש.

תרגול בעזרת פילאטיס גורם להשפעה ותחושה מעולה על המתאמן
03/02/20 | דתות
ההתעמלות בשיטת פילאטיס צוברת תאוצה רבה מאד בעת האחרונה, כבר הוכח הן במחקרים שנעשו ואף עפ"י מה שמובא מאנשים העובדים בתחום הרפואה, כי לאימון בפילאטיס קיימת חשיבות רבה לגרום לשיפור של תפקוד הגוף כולו. יש אפשרות לתרגל פילאטיס במספר דרכים שאחת משיטות אלה הינה פילאטיס מכשירים. פילאטיס מכשירים מגיש לכולנו לבצעתרגילים בדרך הכי מדוייקת כמו כן הוא למעשה מסייע בידי מתאמנים מתחילים לעשות כהוגן את מרבית התרגילים באופן מדוייק בנוסף לכך הם הרבה פחות נדרשים להיות מרוכזים בביצוע ויותר בהאזנה לשרירים תוך שימת דג

פילאטיס מכשירים הינו השיטה היותר מתקדמת
03/02/20 | דתות
בעידן המודרני בו כולנו קיימים כולנו נתקלים לפעמים בתופעות הגורמות לנזקים בריאותיים כדוגמת משקל יתר, בעיות לב וכו', מסיבה זו יש חשיבות גדולה לשמור על אורח חיים מעולה ולשלב בנוסף פעילות גופנית. בנושא הספורט ישנם מגוון די רחב של אימונים, שאחד מאימונים אלה בזמן האחרון, צבר תאוצה עצומה והוא התעמלות בשיטת הפילאטיס.

האם פילאטיס מכשירים אמור להתאים לבני אדם הנזקקים לשיקום?
03/02/20 | דתות
בעולם הנוכחי בתוכו כולנו נמצאים, הרבה פעמים כולנו נתקלים בתופעות הגורמות לנזקים בריאותיים כדוגמת השמנה בקרב ילדים ומבוגרים, הפרעות לב וכו', מאידך גיסא, יש מודעות גדולה על הנחיצות לגרום לשמירה על תזונה בריאה כחלק מאורח חיים איכותי ביחד עם תרגילי ספורט. בתחום הספורט מצויים ענפים שונים אשר אחד מהם לאחרונה צבר פופולאריות עצומה הוא הפילאטיס
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI